'Couperen van paardenstaarten niet volledig uit te bannen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Couperen van paardenstaarten niet volledig uit te bannen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 11:51

http://www.agriholland.nl

Volgens minister Verburg van LNV is het geen oplossing om het onmogelijk te maken om veulens met gecoupeerde paardestaarten in te schrijven in stamboeken. Het verbod kan dan nog steeds worden omzeild, omdat paardenhouders altijd de mogelijkheid houden om gecoupeerde veulens in het moederstamboek in België in te schrijven. Bovendien ontbreekt een juridische basis om het onmogelijk te maken gecoupeerde veulens in te schrijven in stamboeken. Dat laat Verburg aan de Tweede Kamer weten in een reactie op een motie van Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren en Harm Evert Waalkens van de PvdA.

Ouwehand en Waalkens vroegen Verburg ook om een verbod uit te vaardigen voor deelname van gecoupeerde dieren aan festiviteiten. De minister meent echter dat dit al in de wet geregeld is. Het geldt echter alleen voor dieren afkomstig uit een land waar een verbod op de ingreep geldt.

Vanuit het ministerie van LNV zijn ook gesprekken gevoerd met de ministeries in België en Vlaanderen over het couperen van paardenstaarten. Het couperen van paardenstaarten is daar toegestaan, mits een medisch attest is afgegeven. Uit de gesprekken blijkt dat het couperen van paardenstaarten in België geen hoge politieke prioriteit heeft.

De minister concludeert dat zij bij het nemen van concrete maatregelen om een einde te maken aan het omzeilen van het coupeerverbod vooral afhankelijk is van de medewerking van de sector. Met name de stamboekorganisaties hebben een belangrijke rol als het gaat om voorlichting en communicatie. Verburg heeft hen al eerder opgeroepen initiatieven op dit punt te nemen. Naar aanleiding van de motie van Waalkens en Ouwehand heeft zij dat opnieuw gedaan.

Verwant artikel:

[VN] Couperen van staarten in buitenland voortaan ook verboden

Hannahnas

Re: 'Couperen van paardenstaarten niet volledig uit te bannen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:30

Wat ik alleen niet snap is dat er mensen zijn die dit toch blijven doen als het zo alleen maar lastiger wordt om met je paard ergens 'terecht' te kunnen...
Wel lastig dat België het wel toestaat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:43

Als het stamboek in Nederland gewoon haar verantwoordelijkheid neemt en gecoupeerde paarden niet meer plaatst op keuringen is het snel gedaan met deze martelpraktijken.
Dat hadden ze al jaren geleden moeten doen, want couperen en het toestaan/ aanmoedigen van couperen is gewoon verboden. Dus als het stamboek zich aan de wet had gehouden was er nu al geen gecoupeerde koudbloed meer geweest.

Raffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 13:59

Ik ben het helemaal met Albert eens.
Het is te gek voor woorden dat dit nog steeds oogluikend wordt toegestaan!
Het zogenaamde pappen en nathouden.....

pimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:02

Als er geen veulens met gecoupeerde staarten in het stamboek worden ingeschreven dan is het snel gedaan met het ontduiken van de wet. Dit is volgens mij de enige oplossing! (ook al denkt de minister daar dus anders over.... Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:03

Een vriendin van mij waren een tijdje geleden bij een keuring van belzen en een zag er super uit maar werdt laatste om dat het beesje een staart had. Als die er geen had gehad was die 1e de meeste gaan gewoon naar frankrijk om het te laten doen.
Vindt het te zielig voor woorden.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:06

Albert schreef:
Als het stamboek in Nederland gewoon haar verantwoordelijkheid neemt en gecoupeerde paarden niet meer plaatst op keuringen is het snel gedaan met deze martelpraktijken.
Dat hadden ze al jaren geleden moeten doen, want couperen en het toestaan/ aanmoedigen van couperen is gewoon verboden. Dus als het stamboek zich aan de wet had gehouden was er nu al geen gecoupeerde koudbloed meer geweest.

Helemaal mee eens!! Vork

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:03

Eens met Albert; zoals hierboven te lezen komen er (nog steeds) erg veel gecoupeerde trekpaarden op de keuringen, hebben die dan allemaal een medisch attest? En valt het dan niemand van het stamboek/de organisatie op dat het wel heel toevallig is dat driekwart van de deelnemende paarden 'met de staart tussen de boxdeur heeft gezeten' waardoor couperen noodzaak was...? Terwijl dat bij ieder ander ras vrijwel nooit voorkomt. Oogkleppen worden blijkbaar niet alleen gebruikt voor de páárden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:03

trekpaarden zijn gewoon hele onhandige dieren die altijd met hun staart tussen de boxdeur blijven hangen, daarom moet ie ook gecoupeerd worden

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:12

Arabesk schreef:
trekpaarden zijn gewoon hele onhandige dieren die altijd met hun staart tussen de boxdeur blijven hangen, daarom moet ie ook gecoupeerd worden

zet ze dan in de wei.... Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:13

dan weten die lompe knollen nog tussen het hek te komen, tja zo is dan nou eenmaal. KWPNers komen nooit met hun staart ergens tussen....

Gestoord

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:22

Dus als lompe knol mogen ze je vliegenwapen afpakken. Boos!
Ook dit is een edel dier.
Er staan er bij ons 2 op stal met eigen staart.
Heb nog niet ene keer vernomen dat ze met hun staart tussen de deur zaten.
Die verantwoordelijkheid ligt bij de mens die het dier wil opsluiten.
Dacht dat hier paardenliefhebbers zaten Knipoog
Coeperen het hoe en waarom het vroeger werd gedaan, was voor de veiligheid, zodat het dier niet tussen de machines terrecht kwam.
Dat werk is er nu niet meer dus coupeeren is overbodig.
Stamboeken moet men aanpakken die het nog steeds telaten.
En ongecoupeeerd niet willen accepteren, want dat is meestal het geval. Boos!
Dat is mijn mening.
Knipoog

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:11

Wel erg absurt dat het stamboek ze gewoon toelaat zeg!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:44

Begrijp ik het goed, dat een coupeerverbod niet wordt uitgevaardigd omdat het toch zal worden ontdoken???? Laten we dan ook maar meteen alle verkeersboetes afschaffen, want tja de mensen blijven toch de verkeersregels aan hun laars lappen. Wat een rare redenatie heeft mevr. Verburg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:01

Het heeft geen zin, de mensen van de keuring die de punten geven moedigen iedereen juist aan om de staart eraf te halen. Heeft een bels een staart krijgt die gewoon heel weinig punten en eindigt die laatste. Ik vindt een bels met een staart mooier. Als nederland er iets aan wilt doen pak dan eerst die juryleden aan die zijn de boosdoeners. Ze zeggen niet voor niks dat ze dan hun belzen via een omweg naar nederland halen ze gaan eerst langs frankrijk en dag staart en dan vervolgens krijgen ze hier hogen punten.
Ook z´n opmerking van een jurylid. Er stond een veulen met staart en die werdt laatste ze zeiden bij de comentaar hele mooie merrie veulen maar die staart kan echt niet die is te lang en dus minder mooi.
Halloooo die staart heeft een functie!!!!!!!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:23

Tjee wat een slappe houding zeg.
Ook de mentaliteit van het stamboek moet veranderen, nog steeds worden alleen gecoupeerde kampioen.
Hoezo vriendjespolitiek/

Belsen zijn helaas niet echt geliefd, terwijl het een bijzonder fijn ras is, ik denk zelf dat dit mede komt door de korte staarten, in Engeland zijn ze erg populair, ik heb er veel verkocht daar naar toe maar echt alleen met lange staart.
Het zou voor de opmars van dit bijzondere paardenorm goed zijn als dit nou eens serieus verboden zou worden, het stamboek telt nog maar weinig leden en in Nederland is er al helemaal geen interesse meer in dit ras, wat bezielt dit stamboek, waarom niet een voorbeeld nemen aan het FPS, zij zijn in gesprongen op vraag en aanbod en hebben door een zeer zorgvuldig fokprogramma het Friese paard populairder dan ooit gemaakt.
Dit stamboek zou verboden moeten worden, door zijn wanbeheer en het in stand houden van dierenleed.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:26

Jammer hoor, dat het nu alsnog niet helemaal verboden zal worden...
Juist op de keuringen zoud uitsluiting moeten zijn voor Belgen zonder staart, dat is denk ik ..samen met uitsluiten voor stamboek.. de enige manier om die arme beesten hun staart te laten houden en eindelijk eens een verbod door te voeren..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:25

ze hoeven niet per se naar het buitenland om het te laten doen hoor.
in bels is het ook verboden. omgeving waar ik stage liep was da erg streng op en die dee het ook niet als de staart gezond was.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:00

Had het er laatst ook over met iemand die zelf een bels heeft gehad. Ik vind staart mooier, maar hij vind dat een gecoupeerde staart bij het ras hoort. Waarom word het dier dan met een staart geboren? Hij vond het argument 'wapen tegen vliegen' geen geldig excuus want: "de staart komt toch maar alleen bij de kont en er net iets voorbij". Aan lange manen en voorpoluk zouden ze genoeg hebben. Sure... Geef mij maar een lekker volle staart. Ik vind het er maar lelijk uit zien die blote billen met zo'n kwispelend stompje...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:32

Vandaar dat ik nog altijd hier jonge knollen zie lopen met ingekorte staart. Ik dacht echt dat het nu verboden was. En dat de jonge paarden niet meer op keuringen mochten komen met een korte staart. Als ze wel boeten kunnen gaan geven op niet in orde met ID paspoort en chip dan moet er ook één of andere sanctie opgelegd kunnen worden op deze mishandeling. Als het bij wet verboden is mag niemand er onderuit kunnen. En in de weg hangen of vies worden is zever verkopen dan bind je de staart toch op of je knipt hem tot juist onder de staartwortel af. Kan die knol tenminste nog zijn aars en eventueel andere opening vrij houden van vliegen en zedig bedekken. Bloos

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:06

missfcdb schreef:
Ze zeggen niet voor niks dat ze dan hun belzen via een omweg naar nederland halen ze gaan eerst langs frankrijk en dag staart en dan vervolgens krijgen ze hier hogen punten.

De meesten gaan echt niet via Frankrijk hoor. Die staarten worden gewoon thuis in de stal door de dierenarts gecoupeerd.

In de bosbouw kan ik er nog wel enigzins inkomen. Als je 1000 kg met een boom er achter op de hellingen rondstuurt wil je niet dat die zichzelf gaat sturen omdat hij met zijn staart in het kordeel haakt. Nietemin zie je net in de bosbouw dat mensen andere oplossingen verzinnen om een niet-gecoupeerde staart uit de weg te houden, itt veel belgen die niet werken en enkel shows lopen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:45

Bandida schreef:
missfcdb schreef:
Ze zeggen niet voor niks dat ze dan hun belzen via een omweg naar nederland halen ze gaan eerst langs frankrijk en dag staart en dan vervolgens krijgen ze hier hogen punten.

De meesten gaan echt niet via Frankrijk hoor. Die staarten worden gewoon thuis in de stal door de dierenarts gecoupeerd.

In de bosbouw kan ik er nog wel enigzins inkomen. Als je 1000 kg met een boom er achter op de hellingen rondstuurt wil je niet dat die zichzelf gaat sturen omdat hij met zijn staart in het kordeel haakt. Nietemin zie je net in de bosbouw dat mensen andere oplossingen verzinnen om een niet-gecoupeerde staart uit de weg te houden, itt veel belgen die niet werken en enkel shows lopen.

Voor zover ik weet is het nog steeds mogelijk om de staart in te vlechten zodat je nergens meer last van hebt. Ik zag laatst een topic van een bokker die iets van een spaanse sport deed met haar paard en een lange stok. Daarvan was de staart ook op een of andere manier opgestoken. Als je dat nog te veel moeite vind scheer de staart dan kaal (zie je bij een bepaald ras ook wel eens, weet niet meer welke het was) of knip m tot net onder de staartwortel. Je zou m zelfs nog kunnen bandageren.
Naar mijn meing is er geen enkel excuus (behalve iets medisch) om de staart er maar af te halen. Jammer dat ze er in Nederland niks aan 'kunnen' doen...

Edit: zie dat het scheren van een staart o.a. bij Lusitano's voorkomt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:44

Stybba schreef:
Voor zover ik weet is het nog steeds mogelijk om de staart in te vlechten zodat je nergens meer last van hebt.

Weet je wat mennen op een kordeel is? Dat is één touwtje, wat meestal maar wat hangt te hangen, een werkpaard hoort gewoon zelf op te letten (en de persoon die met het paard aan het werk is heeft geregeld zijn beide handen nodig). Als er een opdracht moet worden doorgegeven gaat dat met korte en lange signalen via dat touw. Dat een paard dus met de staart in dat touwtje komt en zichzelf signalen geeft is levensgevaarlijk. Invlechten en verder niets is geen optie met dit systeem van werken. Wat wel kan is de opgevlochten staart onderlangs vastbinden. Paard kan dan tijdens het werk niet naar vliegen zwiepen, maar tenminste in zijn vrije tijd nog wel Knipoog

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:13

Een belg is slim genoeg om perfect te reageren op stemhulpen. Met kordeel kan hij net zo vaak touw vangen, als hij leidsels zou kunnen vangen, en dat gebeurt zelden. In andere streken heet het mennen op kordeel "mennen met de hotlijn". De erbij gebruikte stemhulpen zijn "hot" voor links en "haar" voor rechts, met variaties op die woorden per regio. Ook stoppen op stem gaat na wat oefenen uitstekend,

Juist met kordeel/hotlijn, als je zelf met beide handen iets tilt of zo, hangt het touwtje zó laag, dat geen staart het te pakken krijgt, hooguit stapt het paard er met een achterbeen overheen, en vangt zo het touw, en dat zou ook problemen kunnen geven, zelfs grotere dan bij staartvangen, maar niemand is nog op het idee gekomen, om daarom de achterbenen er maar af te halen, tegen het overstappen. Knipoog

Natuurlijk is het erg triest, dat er zoveel veulens "ongelukken krijgen met de staart" , blijkbaar zijn de Noord-Franse, de Belgische en de Nederlandse staldeuren de gevaarlijkste ter wereld, want in de rest van de wereld gebeuren zulke staldeur-ongelukken niet met koudbloed-veulens. Misschien moeten de Belgenfokkers toch maar eens naar Duitsland en Engeland gaan kijken, hoe daar de staldeuren werken, eh, ik bedoel, hoe ze daar koudbloeds ongecoupeerd verzorgen, want daar lukt het wel om koudbloeds "ongevalvrij" te houden.

In ieder geval blijkt maar weer, dat we voorlopig nog niet van het couperen af zijn...Maar uiteindelijk is het zelfs met honden gelukt, ik blijf hopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:47

Zoolgangster schreef:
Een belg is slim genoeg om perfect te reageren op stemhulpen.

Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Anderzijds begrijp ik ook dat de bosbouwers hier vertrouwen vinden in hun traditie, 't is tenslotte een gevaarlijke bezigheid. Ik vind het al heel mooi om te zien dat ze traditioneel verder doen maar zich gelijk ook schikken naar nieuwe inzichten en die staart gewoon vastbinden in plaats van afknippen.