Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:15

Nieuwsredactie


Bokt heeft besloten zijn medewerking te verlenen aan het volgende onderzoek, daarom graag jullie aandacht voor deze oproep.

Heb jij meegemaakt dat je paard na afkeuring tóch in de handel is beland? Is het je weleens overkomen dat je in contact kwam met een vorige eigenaar van je nieuwe paard terwijl die dacht dat het paard naar de slacht was gebracht? Ken je iemand die dit heeft meegemaakt? Of kun je vanwege je werkervaring uit eigen hand vertellen hoe het in z’n werk gaat? Een onderzoeksjournalist van een erkend instituut hoort graag je verhaal.

Doel van het onderzoek is om, waar mogelijk, fraude en handel in paarden met gebreken tegen te gaan. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Dit betekent onder andere bescherming van persoonsgegevens en geen openbaarmaking van gegevens zonder duidelijke toestemming vooraf.
Wil je reageren? Stuur dan zo snel mogelijk je reactie naar paardenonderzoek@bokt.nl onder vermelding van je naam en telefoonnummer.

Voor de duidelijkheid: Het gaat om paarden die voor de verzekering zijn afgekeurd.

EllyC

Berichten: 8157
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:28

Wordt onder afkeuring verstaan ook afkeuring nav medische aankoopkeuring?

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:30

Dat denk ik niet aangezien het resultaat van een aankoopkeuring allen een positief of negatief aankoopadvies is, geen goed- of afkeuring.....

kally
Berichten: 5256
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:37

Lijkt mij dus dat het echt om paarden gaat die teveel mankeren om
normaal te functioneren en pijn lijden........ en via de verzekering naar de slacht
zouden gaan en doorverkocht worden wat dus niet de bedoeling is.......

Tarn

Berichten: 1070
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:01

geldt dit ook voor paarden die zijn goedgekeurd maar vervolgens 2 dagen later zijn afgekeurd nadat blijkt dat ie bij het onderzoek voor goedkeuring dat het paard verboden middelen heeft gehad?

jenga_8

Berichten: 1416
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Lelystad

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:03

ZEER GOED INITIATIEF! Ik ben benieuwd naar de bevindingen....

grauwman

Berichten: 2687
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:06

dat denk ik niet Tarn of heeft de verzekering destijds het paard opgehaald?

Tarn

Berichten: 1070
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:09

grauwman schreef:
dat denk ik niet Tarn of heeft de verzekering destijds het paard opgehaald?

Weten we niet, we weten waar het paard 3 jaar geleden was, vorig jaar gekocht en in die tussentijd is er iets gebeurd waardoor die nu niet meer bereden kan worden, maar we kunnen nergens vinden wat en we kunnen ook de vorige eigenaren niet vinden van voordat hij naar de handel ging. Ik denk zelf dat ie wel naar de slacht moest, want dat moet ie nu(vorig jaar al) in principe ook, maar het mag niet vanwege de rechtszaak...

EllyC

Berichten: 8157
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:23

kally schreef:
Lijkt mij dus dat het echt om paarden gaat die teveel mankeren om
normaal te functioneren en pijn lijden........ en via de verzekering naar de slacht
zouden gaan en doorverkocht worden wat dus niet de bedoeling is.......


Het aan te kopen paard dat ik in gedachte had was dus echt slecht en niet goed maar ging daarna weer vrolijk de handel in. Dit paard zou zeker binnen een half jaar afgemaakt moeten worden.
Ik heb dit wel bij mijn eigen verzekering gemeld maar meer kon ik er op dat moment niet aan doen.
Omdat ik denk dat de intentie is om het alleen om verzekering/slachtverhalen te laten gaan heb ik mijn vraag gesteld.

jenga_8

Berichten: 1416
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Lelystad

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:30

Het gaat om paarden die zijn afgekeurd en zijn opgehaald om te worden geslacht. Op raadselachtige wijze komen deze paarden na opgehaald te zijn toch weer in het verkooptraject.

PS: Ik heb ook ens gezien dat een dressuurpaard voor de hogere sport werd afgekeurd omdat er ataxie werd geconstateerd, maar prima en zonder lijden een M proef zou kunnen lopen(er was geen pijn in het spel), deze paarden gaan vw de verzekering standaard naar de slacht. Met afkoop van eigen risico kan de eigenaar het paard wel behouden, maar er is dan ook een voorwaarde dat het paard niet wordt verkocht, toch gebeurd dit vaak wel. Het voorbeeld van het mij bekende paard, is er niet verkocht, maar wordt het paard gereden door een vriendin van mij en betaald zij alle kosten. Zij heeft er een prima paard aan.

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:54

Goed initiatief! Hier stonden tot voorkort ook 2 kreupele afgekeurde paarden die iemand zo nodig van "de slacht moest redden".
Uiteindelijk hebben ze een jaar ellende gehad die arme dieren en zijn nu (NOG ERGER!!!) door een handelaar opgehaald omdat madame ze niet meer kon betalen en verzorgen. Het ging om een draver en een Holsteiner merrie. Ik vind dit zo'n droevig gegeven.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:57

Idd zeer goed initiatief!!
Het gaat dus niet om als je je paard onder bepaalde voorwaarden verkoopt (weidemaatje, af en toe buitenritje) en dan als gezond sportpaard weer doorverkocht wordt binnen no-time?
Echt puur afgekeurd en naar slacht en toch weer op de markt terechtgekomen?
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 10-11-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

benj
Berichten: 325
Geregistreerd: 05-12-07

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:58

Ik vind het het erg goed dat er geprobeert word informatie in te winnen over dit onderwerp. Ik kan jullie niet verder helpen heb alleen maar van horen zeggen en wat dingen in mijn omgeving mee gemaakt maar gelukkig niet persoonlijk! Ik hoop dat er wat meer over bekend word en de arme beestjes niet meer doorverkocht kunnen worden!

shamyrah
Berichten: 629
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:08

Ik ken 2 mensen die allebei hun paard zelf naar het slachthuis hebben gebracht. De verzekering had hun paarden wel over genomen, maar om er zeker van te zijn dat ze niet meer in het handelscircuit zouden belanden hebben ze de paarden voor hun eigen ogen de genadekogel gegeven.
Best heel wrang, maar het gebeurt dat verzekeringen overgenomen paarden gewoon weer doorverkopen als ze dan meer centen beuren. Wat dat betreft is de paardenwereld vreselijk. Mijn eigen pony zou ook overgenomen worden door de verzekering. Voordat het zover was is ze echter nog in de wei overleden (gelukkig). De verzekering keerde toen het afgesproken bedrag wel uit. Heel verdrietig, maar ook weer een boel leed bespaard gebleven.

Julez

Berichten: 719
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:12

Goed initiatief idd!
Een vriendin van mij heeft het ook een keer gehad.. paard werd medisch afgekeurd (iets neurologisch was het volgens mij), en haar was verteld dat haar paard werd afgemaakt.. een half jaar later zie ik haar paard op marktplaats staan :S werd hij aangeboden voor 8000 euro en werd er natuurlijk niets verteld over zijn (behoorlijke) 'mankement'..

Ze vond het vreselijk, ze had eindelijk een beetje haar verdriet kunnen verwerken, en dan zie je dat het arme dier nog leeft en in de handel terecht gekomen is!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:29

Het gaat inderdaad om paarden die zijn afgekeurd door de verzekering, niet om aankoopkeuringen.

Julez: zou je je vriendin op dit topic willen wijzen zodat ze eventueel kan mailen als ze wil? Lachen

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:37

shamyrah schreef:
Ik ken 2 mensen die allebei hun paard zelf naar het slachthuis hebben gebracht. De verzekering had hun paarden wel over genomen, maar om er zeker van te zijn dat ze niet meer in het handelscircuit zouden belanden hebben ze de paarden voor hun eigen ogen de genadekogel gegeven.
Best heel wrang, maar het gebeurt dat verzekeringen overgenomen paarden gewoon weer doorverkopen als ze dan meer centen beuren. Wat dat betreft is de paardenwereld vreselijk. Mijn eigen pony zou ook overgenomen worden door de verzekering. Voordat het zover was is ze echter nog in de wei overleden (gelukkig). De verzekering keerde toen het afgesproken bedrag wel uit. Heel verdrietig, maar ook weer een boel leed bespaard gebleven.

Wrang maar volgens mij de enige juiste manier op er zeker van te zijn dat je paard niet doorverkocht wordt!

Goed initiatief! BLijf het even volgen.

johno
Berichten: 198
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: roden

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:50

jenga_8 schreef:
Het gaat om paarden die zijn afgekeurd en zijn opgehaald om te worden geslacht. Op raadselachtige wijze komen deze paarden na opgehaald te zijn toch weer in het verkooptraject.


Zo raadselachtig is dat niet,als een handelaar voor de verzekering paarden ophaald,en zegt ze naar de slacht te brengen,daarna aan de verzekering de slachtprijs uitbetaald,maar de paarden gewoon op stal zet en ze door verkoopt aan een andere vage handelaar,dan heb je dus weer datzelfde paard gewoon weer in de handel.
Ik weet dat dat gebeurt,vaak worden dan de stamboek papieren weggegooid,of bewaard om bij een ander gelijkend paard te worden gebruikt.
Het paspoort is er dan wel bij,maar ze gokken erop dat de meeste mensen toch het verleden van een paard niet uit gaan pluizen,en de stamboek papieren vinden de de mensen die dat soort paarden koopt toch meestal niet interessant.

Marleen79
Berichten: 584
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:56

Inderdaad goed initiatief. Helaas hebben wij het ook meegemaakt. Ben heel benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek..

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:57

Cayenne, is dit OOK een onderzoek naar verzekeringsmaatschappijen die paarden kopen van de eigenaar die het paard in die betreffende verzekeringsmaatschappij heeft ondergebracht?

Wordt er dan ook onderzocht dat handelaren die eveneens ook verzekeringsinspecteur zijn voor een maatschappij, hun eigen paarden meestal goedkeuren? Hier ben ik namelijk ook benieuwd naar. Vooral de uitslag.

berpie

Berichten: 1662
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: belgie

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:03

inderdaad Johno, zo raadselachtig is het niet, ik roep al heel lang dat dit niet pluis is maar helaas niemand schijnt zich er iets van aan te trekken, tot nu en dat werd een tijd.

Als voormalig handelaar zijn ze mj ook aangeboden, dan wel met contract dus minstens 10 per week afnemen, prijzen varieren maar de duurste liggen zo rond de 1000 euro, dat zijn paarden waar dan op het oog niets mis mee is maar ja ze zijn niet voor niets afgekeurd.

Toevallig weet ik dat er een levendige handel is tussen engeland en nederland met verzekeringspaarden, er zijn een aantal grote handelaren die contracten hebben met verzekeringen, op zich niets mis mee, alleen 2 problemen, eigenaren zijn hier niet van op de hoogte, althans meestal niet en deze paarden worden vaak voor goed verkocht en dat kan niet daar moet een einde aan komen, ik kan tal van schokkende voorbeelden noemen en ook namen van opkopers een deel van deze mensen bekleden een hoge positie in de paardenwereld, nou ik word er naar van.

Ik heb mijn verhaal al voor gelegd aan de journalist zelf want dit moet stoppen, dus roep ik iedereen hier op, vertel je verhaal, hoe onbelangrijk het ook lijkt en help mee een einde te maken aan deze oplichterspraktijken.

listiglistje

Berichten: 14414
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:10

jenga_8 schreef:
Het gaat om paarden die zijn afgekeurd en zijn opgehaald om te worden geslacht. Op raadselachtige wijze komen deze paarden na opgehaald te zijn toch weer in het verkooptraject.

PS: Ik heb ook ens gezien dat een dressuurpaard voor de hogere sport werd afgekeurd omdat er ataxie werd geconstateerd, maar prima en zonder lijden een M proef zou kunnen lopen(er was geen pijn in het spel), deze paarden gaan vw de verzekering standaard naar de slacht. Met afkoop van eigen risico kan de eigenaar het paard wel behouden, maar er is dan ook een voorwaarde dat het paard niet wordt verkocht, toch gebeurd dit vaak wel. Het voorbeeld van het mij bekende paard, is er niet verkocht, maar wordt het paard gereden door een vriendin van mij en betaald zij alle kosten. Zij heeft er een prima paard aan.


Mooi voorbeeld.....

Wat voor de een niet goed genoeg meer is, is voor een ander wel goed genoeg.
Helaas worden er veel paarden voor de sport afgekeurd, maar zijn vaak nog wel goed voor recreatie of fok.

Zelf heb ik er ook een gehad met zware hoefkatrol en cyste, nu 15 jaar later loopt hij nog met veel plezier in de manegelessen.
Ze zorgen daar echt heel erg goed voor hem en ik heb ook nooit spijt gehad dat ik hem daarnaartoe verkocht heb.

Ligt er mi aan wat voor blessure/mankement en wat er aan gedaan wordt (medicijnen/speciaal beslag, operatie, fysio etc)

Ik heb gehoord dat verzekeringen ook veel grote weiden hebben,
waar ze afgekeurde paarden een tijd (jaar) laten lopen en daarna weer doorverkopen aan grote handelaren.
(Deze paarden zijn overgenomen door de verzekering)
Veel van deze paarden verdwijnen naar het buitenland (Engeland etc.)

Ook heb ik gehoord dat bij mij in de buurt een paardenslager zit, die als een paard er nog mooi uitziet en nog redelijk tot goed loopt,
een tijd laat rijden door zijn dochters en daarna doorverkoopt.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:19

ik vind dit een heel goed deze actie volgens mij was er hier een bokker die haar paard na 5 jaar terug vond op marktplaats d8 ik..
paardje stond nu in engeland..

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:24

Ik zou ook wel willen weten of dit gebeurt komen namelijk vrachtwagens met paarden naar Spanje (waar ik woon) en daar zitten volgens mij ook wel afgekeurden paarden bij.

Maar ja hoe is dit als eigenaar na te checken , ik heb een paard van zo"n transport en ben er blij mee , maar paard was niet lekker behandelt , mager , nerveus etc maar gelukkig wel gezond.

Er moet gewoon veel meer controles op deze transporten komen.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Onderzoek naar handel in afgekeurde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:11

johno schreef:
jenga_8 schreef:
Het gaat om paarden die zijn afgekeurd en zijn opgehaald om te worden geslacht. Op raadselachtige wijze komen deze paarden na opgehaald te zijn toch weer in het verkooptraject.

Zo raadselachtig is dat niet,als een handelaar voor de verzekering paarden ophaald,en zegt ze naar de slacht te brengen,daarna aan de verzekering de slachtprijs uitbetaald,maar de paarden gewoon op stal zet en ze door verkoopt aan een andere vage handelaar,dan heb je dus weer datzelfde paard gewoon weer in de handel.
Ik weet dat dat gebeurt,vaak worden dan de stamboek papieren weggegooid,of bewaard om bij een ander gelijkend paard te worden gebruikt.Het paspoort is er dan wel bij,maar ze gokken erop dat de meeste mensen toch het verleden van een paard niet uit gaan pluizen,en de stamboek papieren vinden de de mensen die dat soort paarden koopt toch meestal niet interessant.


Is dan de chip toch nog ergens goed voor? Of wordt deze verwijderd en opnieuw gechipt?