Op de snelweg A73 bij Vierlingsbeek is zaterdagnacht een vrachtwagen in brand gevlogen. Het voertuig met trailer met daarin twee paarden kreeg een klapband. De 26-jarige bestuurder uit Asten wist de combinatie op de vluchtstrook te krijgen. Daar vatte de motorkap van de wagen vlam. Met hulp van omstanders kon de man de paarden uit de trailer bevrijden. Ze bleven ongedeerd.
De politie zette de weg af, waarna de brandweer het vuur bluste. Door de wegafzetting ontstond er ondanks het nachtelijke tijdstip een file. Rond drie uur was de A73 weer vrij voor verkeer.
Lijkt mij ook helemaal niets om me je paarden aan de hand langs de snelweg te staan terwijl je zelf in de stress bent. Gelukkig is niemand gewond geraakt.
Je moet er toch niet een denken: krijg je eerst een klapband met je voertuig + trailer mét levende have erin, dan vliegt je auto in de brand en vervolgens sta je ook nog eens met de dieren aan de hand langs de snelweg .... Gelukkig dat er omstanders waren die behulpzaam konden zijn !
Klapband is werkelijk iets verschrikkelijks. Voor een aantal jaar terug hebben wij met de paardenvrachtwagen ook een klapband gehad op de snelweg. We waren onderweg naar een Gelders Kampioenschap. Gelukkig is alles goed gegaan door het snelle ingrijpen en goede stuurkunst van mijn mams. Maar eenmaal (telaat) op de Gelderse vertelde een man, die vrachtwagen chauffeur is, dat wij toch eigenlijk wel heel veel geluk hebben gehad. Hij heeft ook al eens een klapband gehad. Dit had voor hem fatale gevolgen. Hij verloor zijn 2 kinderen...
Jeetje! Sta je daar met twee paarden aan de hand! Gelukkig maar dat het 'goed' is afgelopen, het had ook anders kunnen zijn, zoals Revanches al zegt....
Ik heb bij dit verhaal een aantal kanttekeningen: Waarom een klapband? Omdat de band oud en versleten was? Met een nieuwe, in goede staat verkerende band, gebeurt dat niet, lijkt me. Of omdat een rem blokkeerde? Ook daar: met een goed onderhoduen rem gebeurt dat eigenlijk niet. Maar goed, het kan altijd nog gebeuren. Maar dan die motorbrand. Dat is teveel van het goede (slechte). Ik heb hier sterk de indruk, dat men hier met een slecht onderhouden wagen onderweg was, met alle risico's van dien. Ik sta er trouwens toch regelmatig verbaasd over, in wat voor ongelooflijke rotzooi men zijn kostbare paarden denkt te kunnen vervoeren. Trailers met compleet gladde banden, oud, verrot hout, oud, versleten plastic als bovenkant dat enorm klappert en kapot is zodat de paarden op de tocht staan. En wel een peperdure Mercedes ervoor. Daar snap ik dus echt helemaal niets van. Zulke lui zijn geen paard waard.