Antibioticum heeft geen effect op stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Antibioticum heeft geen effect op stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:20

www.horses.nl

Het antibioticum virginiamycin heeft geen invloed op stereotiep gedrag als kribbebijten en weven. Dierwetenschappers aan de universiteit in Sydney onderzochten de invloed van het antibioticum op zeventien volbloeden en kwam tot deze conclusie.

Uit eerder onderzoek was de hypothese ontstaan dat sommige stereotiepe gedragingen worden veroorzaakt door een verlaging van de pH-waarde in maag of einddarm. Er is namelijk wetenschappelijk bewijs, dat het verhogen van de pH-waarde in deze gebieden het vertonen van gedragingen uit angst waarbij de mond is betrokken verminderd. Het antibioticum virginiamycin zorgt er volgens verschillende publicaties voor dat de pH-waarde in maag en einddarm stijgt.

Bij het onderzoek waren zeventien volbloeden betrokken: vijf kribbebijters, zes wevende paarden en een gezonde controlegroep van zes paarden. Uit de studie blijkt dat het gebruikte middel geen significant effect heeft op kribbebijten of weven. Wel blijkt dat kribbebijters significant meer drinken en wevende paarden significant minder drinken. De onderzoekers hebben hiervoor nog geen verklaring.

De onderzoekers concluderen dat wanneer de aanname klopt dat de pH-waarde stijgt door het antibioticum, een verhoogde pH-waarde geen (positieve) invloed heeft op het vertonen van stereotiep gedrag.

Arabesk

Re: Antibioticum heeft geen effect op stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:55

Goh pillen erin duwen helpt niet. Koe Verrassing. Koe Koe

De daling van de pH in de maag is óók een gevolg en géén oorzaak.

Citaat:
Wel blijkt dat kribbebijters significant meer drinken en wevende paarden significant minder drinken. De onderzoekers hebben hiervoor nog geen verklaring.

Aan elk onderzoek, gaat een literatuurstudie vooraf, kennelijk hebben deze onderzoekers een aantal andere onderzoeken gemist op dit gebied, anders hadden ze het antwoord wél geweten. Frusty

Misschien moeten ze eens kijken hoe er in een NORMALE situatie de pH op peil wordt gehouden door een paard.

Ze willen maar al te graag een pilletje als 'oplossing', ipv de oorzaak aanpakken Boos!

Aan een medicijn kan je geld verdienen, aan de boodschap: paarden in groepsverband met voldoende ruwvoer niet.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:07

Misschien een beetje domme vraag van mij. Maar is kribbebijten of weven echt vervelend voor het paard of eerder voor de mensen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:10

MarjonTampon schreef:
Misschien een beetje domme vraag van mij. Maar is kribbebijten of weven echt vervelend voor het paard of eerder voor de mensen?

[VN] Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Citaat:
Kribbenbijten als een vorm van zelfmedicatie, als teken van stress en poging om maagpijn te bestrijden. Machteld van Dierendonck weet dat ze op menige, gevoelige teen trapt en vooral bij paardeneigenaren die veronderstellen dat kribbenbijten net als al die andere zogeheten stalondeugden, voortkomt uit imitatie, nog een wereld aan begrip heeft te winnen. Maar ze neemt geen blad voor de mond. In plaats van het dier de schuld te geven van het ongewenste gedrag, zouden paardeneigenaren bij zichzelf te rade moeten gaan, vindt ze.

Citaat:
Verschillende studies wijzen op een samenhang tussen stereotypieën (luchtzuigen, kribbenbijten, weven), voeding (weinig ruwvoer, afwezigheid van stro, veel krachtvoer) en huisvesting (stallen die weinig sociaal contact toelaten). Van Dierendonck pleit voor regelgeving die voorschrijft dat paarden minimaal een paar uur per dag naar buiten moeten en die het houden van één paard op één locatie verbiedt.

De door de onderzoekers over het hoofd geziene literatuur
Citaat:
Ődberg wijst voorts op een samenhang tussen maagzweren en stereotyp gedrag als luchtzuigen en kribbenbijten. ‘’Paarden grazen normaal een groot percentage van de dag. Enerzijds stimuleert het kauwen de speekselproductie, anderzijds zou er een continue productie zijn van maagsappen met een lage PH-waarde. In normale omstandigheden zorgen die twee factoren voor een evenwichtige zuurgraad. Op stal zou de speekselsecretie tussen de voederperiodes te sterk verminderen, zeker wanneer die dieren weinig of geen hooi of stro krijgen. Dit zou dan een te lage zuurgraad tot gevolg hebben en de kans op maagzweren verhogen.’’

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:16

Beetje raar uitgangspunt van onderzoek. Vragen ze zich dan niet af WAAROM die pH waarde verlaagd is? En hoe het gebruik van AB daar bij aansluit? Ik vind het een raar dat ze AB kiezen om de pH mee te verhogen, waarom niet bv een onderzoek met Calciumsupplementen of "rennies"?

Als een paard kribbebijt omdat hij last heeft van zuur, en je geeft hem antibiotica, dan zal de toestand van maag/darm daar niet echt van verbeteren lijkt me.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:34

MarjonTampon schreef:

Het weven/kribbebijten zelf is niet vervelend voor het paard, de oorzaak wel (en soms het gevolg uiteindelijk ook, in het geval van weven bijvoorbeeld).

Ik vind het een raar onderzoek Clown
En.. sinds wanneer is bij weven de mond betrokken? Als ze alleen luchtzuigers en kribbebijters onderzochten kon ik me er nog iets bij voorstellen... Een wever gaat door antibiotica echt niet stoppen met weven. Dat is gedrag en dat gaat er uberhaupt nooit meer uit. (mijn wever, die nu 24/7 een uitloop/weidegang heeft, blijft weven in "stressvolle" situaties zoals tijdens voertijd en op de trailer).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:36

Het is jammer dat er geen ezelsmiley is, maar deze onderzoekers hadden 'm verdiend als ie er was Gestoord

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:49

Antibiotica (=tegen het leven) zal de zaken waarschijnlijk alleen verergeren doordat in het maag-darmkanaal de goede bacteriën die er eventueel nog zaten, ook vakkundig om zeep geholpen worden. Hamer
Dan zou je eerder probiotica (= voor het leven) moeten geven maar dat blijft dweilen met de kraan open.

Inderdaad, voldoende ruwvoer, stress verminderen door natuurlijk leefgedrag te stimuleren en omgang met soortgenoten; dan pak je de oorzaak aan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:50

Arabesk schreef:
Het is jammer dat er geen ezelsmiley is, maar deze onderzoekers hadden 'm verdiend als ie er was Gestoord

Ik ben op dit moment het onderzoek aan het doorlezen maar lees toch hele andere dingen dan in deze samenvatting. Ik oordeel pas nadat ik het onderzoek zelf gelezen heb, er gaat zoveel fout met vertalingen en samenvattingen maken....
Bijvoorbeeld wat betreft het drinken, dat is dus opgevallen bij de behandelde dieren en ze zeggen ook dat dit AB bij kribbebijters zorgt voor meer drinken en bij de controlegroep juist voor minder. Dat is wel apart te noemen lijkt mij.
Citaat:
Virginiamycin increased the water intake of the cribbers and decreased the water intake of the control horses, but it was not possible to eliminate possible confounding factors for this effect

Reden van het gebruik van virginiamycin:
Citaat:
The addition of virginiamycin to the diet of horses has been shown to decrease bed-eating and grasping significantly, and tended to decrease wood-chewing (Johnson and others 1998); the faecal pH of horses fed virginiamycin was significantly higher than the faecal pH of horses fed concentrate diets with no additional virginiamycin.

Reden van de wevers:
Citaat:
The link between diet and weaving is less well established, but Thorne and others (2005) showed that increasing the amount of foraging that horses can express, for a period as short as seven days, is sufficient to reduce or eliminate weaving.

Mogelijk voedselgerelateerd dus interessant voor verder onderzoek!

De conclusie geld trouwens voor een phwaarde in de dikke darm aangezien virginiamycine de fermentatie vermindert en zo voor een verhoogde pHwaarde zorgt.

Btw, het onderzoek komt uit Veterinary Record, november 2008

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:38

Arabesk schreef:
De door de onderzoekers over het hoofd geziene literatuur
Citaat:
Ődberg wijst voorts op een samenhang tussen maagzweren en stereotyp gedrag als luchtzuigen en kribbenbijten. ‘’Paarden grazen normaal een groot percentage van de dag. Enerzijds stimuleert het kauwen de speekselproductie, anderzijds zou er een continue productie zijn van maagsappen met een lage PH-waarde. In normale omstandigheden zorgen die twee factoren voor een evenwichtige zuurgraad. Op stal zou de speekselsecretie tussen de voederperiodes te sterk verminderen, zeker wanneer die dieren weinig of geen hooi of stro krijgen. Dit zou dan een te lage zuurgraad tot gevolg hebben en de kans op maagzweren verhogen.’’

Kijk uit met wat je zegt, dit is dus zeker NIET over het hoofd gezien door de onderzoekers. De mensen die dit hebben samengevat en zo op internet hebben gekwakt zijn degene die dingen over het hoofd zien... in het begin staat namelijk heel duidelijk het verband tussen verminderde voedselopname en daardoor minder speeksel en daardoor een zuurgraadverhoging. Staat duidelijk in het onderzoek, echter niet in deze vreselijk beroerde samenvatting!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:40

Kribbenbijten kan tot gevolg hebben dat de tanden onregelmatig afslijten en het paard daardoor ernstig hinder kan ondervinden tijdens het eten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:43

Wat een stom onderzoek is dat zeg. Er stond laatst een heel stuk over dit gedrag in een of ander tijdschrift in duitsland.
Het is namelijk een stalondeugd die helemaal niet zo besmettelijk is als gedacht. Die paarden nemen dat niet van elkaar over.
Het krijgen van koliek door het luchtzuigen is ook niet aangetoond, wel aangetoond is dat de lucht die de paarden zogenaamd opzuigen gewoon weer uitgeademend worden.

Wel is het zo dat de manier van houden van paarden verkeerd is. We voeren ze verkeerd, we animeren ze verkeerd eigenlijk hoort een paard niet 23 uur op stal en niet maar drie maal per dag te eten.
Onze paarden eten 24 uur per dag werkelijk ze zijn gelukkig als ze kunnen knabbelen en eten, lopen tussen de 7 en 10 uur buiten, krijgen ruim hooi per dag en drie maal HiPro voer, en ze zien er geweldig uit in ieder opzicht.

De gezondheid van het paard valt en staat bij de juist huisvesting, houderij van de paarden en het voeren van de paarden. Zo natuurlijk mogelijk is altijd het beste.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:47

Kafue schreef:
Wat een stom onderzoek is dat zeg. Er stond laatst een heel stuk over dit gedrag in een of ander tijdschrift in duitsland.
Het is namelijk een stalondeugd die helemaal niet zo besmettelijk is als gedacht. Die paarden nemen dat niet van elkaar over.
Het krijgen van koliek door het luchtzuigen is ook niet aangetoond, wel aangetoond is dat de lucht die de paarden zogenaamd opzuigen gewoon weer uitgeademend worden.

Wel is het zo dat de manier van houden van paarden verkeerd is. We voeren ze verkeerd, we animeren ze verkeerd eigenlijk hoort een paard niet 23 uur op stal en niet maar drie maal per dag te eten.
Onze paarden eten 24 uur per dag werkelijk ze zijn gelukkig als ze kunnen knabbelen en eten, lopen tussen de 7 en 10 uur buiten, krijgen ruim hooi per dag en drie maal HiPro voer, en ze zien er geweldig uit in ieder opzicht.

De gezondheid van het paard valt en staat bij de juist huisvesting, houderij van de paarden en het voeren van de paarden. Zo natuurlijk mogelijk is altijd het beste.

De link met huisvesting word ook zeker wel gelegd en is erg duidelijk. Dit onderzoek gaat gewoon verder op eerder onderzoek, waarschijnlijk om bevestigde stereotypien, die niet meer met verbetering van huisvesten zijn te "genezen" of verminderen, toch te kunnen verminderen. Niks mis mee imo!
Dit is zeker geen stom onderzoek, de samenvatting is wel belachelijk en schiet dramatisch tekort.
"stalondeugden" (naar woord vind ik het, het is namelijk meer dan een ondeugd, namelijk een vreselijk tekort schietende huisvesting/management) zijn sowieso niet besmettelijk, dat is al jaaaaren bekend. Dat is nog steeds een urban legend die veel mensen jammergenoeg nog steeds geloven. Er word in dit onderzoek niks over gezegd trouwens dus waarom je dat aanhaalt snap ik niet?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:51

Ik snap gewoon niet waarom als het paard stereotiep gedrag gaat vertonen met dit op wil gaan lossen met medicijnen als Antibioticum.
Een onderzoek er naar doen, geld over de balk smijten terwijl het niets opleverd.

Het is van den zotte dat men symptomen probeert te verhelpen cq verminderen zonder de oorzaak weg te nemen.
Dat is als water dragen naar de zee.

Ik weet uit ervaring dat een wever en kribbebijter wonderlijk genoeg van al zijn kwalen genas toen hij in de juiste huisvesting kwam.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:53

Ik ben blij dat ze dit soort onderzoek doen. Óók hier worden we wijzer van. Hoe stom sommige mensen het ook vinden. Ik denk dat er weinig bekend is over de werking van antibiotica in het paardenlijf en de exacte effecten die dit heeft op de fysiologie. Dat de onderzoekers geen verklaring hebben gevonden voor het veranderde drinkgedrag is dus geen schande: onderzoek met paarden is ontzettend duur en er zijn maar weinig faciliteiten en bedrijven op de wereld die dit soort onderzoek kunnen/willen betalen.

Wat Edison na elke 'mislukte' poging tot het maken van een gloeilamp zei: 'Ik heb weer een methode gevonden om géén gloeilamp te maken'.

Negatieve instellingen en commentaren zoals die van sommigen hierboven zorgen er alleen maar voor dat er nog minder onderzoek wordt gedaan naar paarden. Want schijnbaar voldoet het niet. Bovendien heeft het geen zin meer om onderzoek te doen als je al weet dat de uitslag positief is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:56

en ik snap niet waarom mensen keihard oordelen zonder de moeite te nemen om het onderzoek zelf eens te bekijken. Zo slecht vind ik em echt niet. Er staat nergens dat dit DE oplossing moet zijn, volgens mij is het ook zeker niet zo bedoeld (gezien de strekking van het artikel). Jammergenoeg gaat niet elk stereotyp gedrag over met goede huisvesting. Bevestigde stereotypieen (dat houd in dat ze min of meer verslaafd zijn geraakt aan de endorfinen, het gedrag op zich is al belonend geworden) zijn veel moeilijker te genezen, soms zelfs helemaal niet. Dan blijven ze het ook in optimale huisvesting doen. In zo'n situatie zou een andere methode baat kunnen hebben! Bijv een ABkuurtje. Nogmaals, het verband met slecht dieet en langdurige stalling word ook in het onderzoek duidelijk naar voren gehaald. Dus het zomaar, zonder extra informatie het hele onderzoek geld over de balk smijten noemen vind ik een beetje kortzichtig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:12

Alicia2u schreef:
onderzoek met paarden is ontzettend duur en er zijn maar weinig faciliteiten en bedrijven op de wereld die dit soort onderzoek kunnen/willen betalen.

farmaceutische industrie onderzoekt graag ziektes bij paarden waar zij het medicijn voor kunnen vinden Sigaar

en dat er instituten zijn die onderzoek doen naar dingen waarvan ze vantevoren weten dat 't niet werk, ken ik ook genoeg voorbeelden van, heb er zelf gewerkt Clown, eerst denk je nog 'nee dat kan niet waar zijn' en na twee jaar zie je mensen nog steeds klooien met iets dat in geen 100 jaar gaat werken en ren je gillend gek de tent uit
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-11-08 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:13

Arabesk schreef:
Alicia2u schreef:
onderzoek met paarden is ontzettend duur en er zijn maar weinig faciliteiten en bedrijven op de wereld die dit soort onderzoek kunnen/willen betalen.

farmaceutische industrie onderzoekt graag ziektes bij paarden waar zij het medicijn voor kunnen vinden Sigaar

das jammergenoeg waar maar in dit geval wat het niet de farmaceutische industrie, tenminste niet volledig. Uiteraard heeft Virbac meegewerkt door de medicatie beschikbaar te stellen maar de rest komt bij een research institute vandaan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:26

Ik heb het hier ook niet over geneesmiddelen Arabesk, maar juist dit soort onderzoek naar gedrag en welzijn, want daar valt veel minder geld aan te verdienen in de meeste gevallen. Dat hier toevallig een geneesmiddel in het spel is, is bijzaak, omdat het uiteindelijk gaat om het verbeteren van het welzijn van een dier (door kunstmatig de pHwaarden te stabiliseren).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:58

Kafue schreef:
Ik weet uit ervaring dat een wever en kribbebijter wonderlijk genoeg van al zijn kwalen genas toen hij in de juiste huisvesting kwam.

I wish. Mijn paard gaat op de wei op de paaltjes van de omheining staan zuigen, de arme ziel, en dit is de eerste stal waar hij aandacht heeft voor het gras. Daarvoor vond hij het buiten zo eng dat hij de hele dag alleen maar rondjes liep, hij at alleen zolang ik er naast bleef staan. Andere paarden vindt hij ook alleen maar eng Ach gut
Stomme veralgemeniseringen in die onderzoeken altijd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:47

Urielle schreef:
I wish. Mijn paard gaat op de wei op de paaltjes van de omheining staan zuigen, de arme ziel, en dit is de eerste stal waar hij aandacht heeft voor het gras. Daarvoor vond hij het buiten zo eng dat hij de hele dag alleen maar rondjes liep, hij at alleen zolang ik er naast bleef staan. Andere paarden vindt hij ook alleen maar eng Ach gut
Stomme veralgemeniseringen in die onderzoeken altijd.

heeft dit paard dan een normale gezonde jeugd gehad?
zoals lang bij zijn moeder (mogen) drinken en 24 uur per dag buiten met onbeperkt ruwvoer

Vaak gaat het in de vroege jeugd al mis
zo vroeg mogelijk afspenen en in een opfok staan waar ze (te) weinig buiten komen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:55

Nee, is als veulen van zes maanden weggekocht op een plaats waar hij weliswaar op de wei stond, maar dan wel doodsbang en trillend met zijn staartje tussen zijn billen, getyranisseerd door twee Belse knollen die hem niet lieten eten (zelfs niet grazen) en toen al doodsbang voor mannen. Daarna ook nog verschillende agressieve happenings met mensen en paarden tot zijn ca. 2,5 jaar. Dan weet ik genoeg en jij denk ik ook Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:06

Zo zie je maar wat voor gevolgen dat kan hebben, triest voor zo´n dier
Mijn laatste 3 veulens heb ik vrij laat afgespeend 8, 14 en 9 maanden
Daar zijn ze niet slechter van geworden Cool

Belachelijk dat ze denken dat opvoedingfouten uit te wissen zijn met antibiotica Verward
Het zal wel weer om geld draaien Lips are sealed

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:57

Wat een raar onderzoek.
Als je dan nog met pillen aan de slag wilt, dan had ik als wetenschapper toch echt andere middelen gekozen dan antibiotica Verward

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:43

leest dan echt niemand wat ik geschreven had? dat DE SAMENVATTING TOTAAL NIET VOLLEDIG IS?
Aan de hand van de samenvatting vond ik het een heel raar onderzoek en had veel vragen. Dus het artikel even opgezocht en voila, al mijn vragen beantwoord waarvan ik de meeste hierboven heb beantwoord aangezien ik niet de enige was die het zich afvroeg.

@manie: de reden van de antibiotica is dus omdat uit eerder onderzoek het erop leek dat dit antibioticum stereotyp gedrag verminderde maar dit ging niet om wevers en kribbebijters. Op zich logisch om vervolgens te kijken of het hierbij ook op gaat lijkt mij.