Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:22

www.ard.de / Nieuwsredactie

De meeste gebeurtenissen bleven tot voor kort altijd verborgen, maar sinds recentelijke gebeurtenissen komt er steeds meer aan het licht; beroepsruiters worden steeds vaker beschuldigd van dierenmishandeling tijdens de training.

Beelden uit het verleden waarbij trainers de springpaarden met balken tegen de benen sloegen om ze beter te later presteren, blijken zelfs actueler dan je zou denken.

Een bekende springruiter die anoniem wil blijven, heeft zich recentelijk uitgelaten over de verborgen praktijken uit de springsport. De ruiter is nog steeds actief in de sport, maar niet meer financieel afhankelijk.

Volgens de ruiter worden er nog steeds enorm veel hulpmiddelen gebruikt om springpaarden beter te laten presteren.
Vooral middelen die op de benen kunnen worden gesmeerd (zalfjes of preparaten) zijn zeer geliefd. Deze smeerselen worden op de benen aangebracht, waarna de benen worden ingezwachteld met bandages. Wanneer het springpaard met de aangebrachte zalf dan een balk zal raken, zal het dier een pijnlijke wond op het been krijgen, waardoor het zeer pijnlijk wordt voor het paard om in contact te komen met een hindernis.

Soms worden paarden tijdens het springen tegen de voorbenen geslagen zodat ze de voorbenen hoger zouden optrekken uit een reactie tegen de pijn. Sommige ruiters schuiven een buis met scherpe uiteinden over de bovenste hindernisbalken heen. Wanneer een paard met de benen langs deze scherpe randen komt, dan valt de reactie ook te raden..
Dit zijn slechte een paar kleine voorbeelden van wat er zich afspeelt in de branche. Dit soort praktijken worden "het sober maken van een paard" genoemd in de springsport, volgens de bekende springruiter.

De springruiter heeft dit soort praktijken bij vele zeer bekende en succesvolle springruiters en amazones voorbij zien komen.

Meer dan vijftig procent van de zeer bekende springruiters en amazones in de topsport zouden dit soort trainingsbezigheiden met hun paarden uitvoeren. Deze mensen hebben ook nog eens een voorbeeldfunctie, maar uiteindelijk draait het toch vooral om het geld, aldus de informant.

"Er zijn maar weinig paarden die van nature zo hard en gezond zijn dat zij iedere keer weer de enorme belasting van het springen week na week kunnen dragen".

De paarden die niet tegen de enorme druk van het presteren bestand zijn, worden met alle mogelijke middelen over de huizenhoge sprongen heen "geholpen". Dit wordt door welzijnsorganisaties als zeer ernstige dierenmishandeling bestempeld.

De Duitse ruitersportvereniging is zich ervan bewust dat dit soort praktijken steeds vaker voorkomen, maar volgens hen is het moeilijk om deze vorm van dierenmishandeling op te sporen omdat zij niet over de ideale middelen beschikkelen.

Ook dierenartsen zouden betrokken zijn bij deze vorm van dierenkwellerij. Veterinairen in de topsport verdienen zeer veel geld, en sommige van hen zouden er niet voor terugdeinsen om paarden veel schade toe te brengen, dit alles voor geld.

Een bekende dierenarts van de anonieme springruiter, reiste door heel Europa om paarden van bekende spring- en dressuurruiters te behandelen. De paarden zouden met bepaalde stoffen in spieren van de rug en de knieen worden geprikt zodat het lijkt alsof ze hun lichaam beter zouden gebruiken.
Dit wordt in de dressuur en springsport graag gezien. In vaktermen wordt dit "het bewerken van de rug en de benen" genoemd.
Dit soort praktijken worden meestal per paard een keer per twee weken herhaald.

De paarden in de topsport worden vaak topfit geprepareerd. Voor een langdurige rustpauze heeft een topruiter immers geen tijd. Tijd kost geld en het is de basis van de paardenhandel, en daar zit nu eenmaal het grote geld.

Waar geld om de hoek komt kijken, verdwijnt vaak het respect voor het dier. Maar de anonieme springruiter is er van overtuigd dat een goede samenwerking tussen ruiter en paard ook in de topsport mogelijk moet zijn.

"Zolang je er maar echt voor wilt gaan".

Let op! Sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor een filmpje in het duits.

Spuiten en Zwijgen
Door Michael Fröhlingsdorf en Udo Ludwig in Der Spiegel

De Duitse springsport is momenteel in de ban van doping. Mensen uit de springsport uiten forse beschuldigingen jegens Duitse springruiters en functionarissen. Paarden zouden met medicijnencocktails voor concoursen klaar worde gemaakt, waarbij men gezondheidsschade op de koop toe neemt. Deze handelswijze doet denken aan het dopingsysteem uit de toenmalige DDR.

Ondanks dat enkele weken geleden een groot toernooi plaatsvond waar meer dan 41.000 toeschouwers de Grote prijs van Hannover bezochten, was achter de schermen de ruiterelite druk met een thema wat zij jarenlang klein hebben kunnen houden, maar nu toch naar boven is komen drijven: de illegale manipulaties van rijpaarden. Centraal in deze discussie staat de ruiter Christian Ahlman en de vraag of hij de benen van zijn paard Cöster met de chemische stof Capsaïcine heeft bewerkt, zodat deze de benen beter in zou trekken. Het paard Cöster werd tijdens de Olympische Spelen dit jaar positief getest op deze stof, maar Ahlman ontkent in alle toonaarden deze stof gebruikt te hebben.
Nu gaat het er om hoe het wezen paard voor medailles en geld gebruikt wordt. Want dat de ruiters hun paarden met vele ongeoorloofde hulpmiddelen prepareren staat tegenwoordig zo goed als vast. De alliantie van de verduisteraars en verzwijgers brokkelt af en steeds meer verzorgers en vakmensen berichten ervan hoe wijdverspreid deze praktijken zijn.

"Dierenbescherming interesseert in dit geval maar een kleine minderheid" zegt de vicevoorzitter van de bond voor paardenmedicijnen. Nu wordt ook duidelijk hoe weinig de Duitse Ruiterlijke Vereniging (FN) deze ontwikkeling heeft kunnen tegenhouden.
Na hetgeen er in Hong Kong is gebeurd, toen er bij de Olympische Spelen zelfs zes paarden positief getest werden, dreigt er nu voor de sport een terugval. De Duitse televisiezenders ARD en ZDF hebben inmiddels duidelijke signalen afgegeven. Zij geven aan de springsport uit hun uitzendschema's te halen wanneer de sportorganisatie niet hard ingrijpt. Zonder de voor de sponsoren aantrekkelijke, urenlange uitzendingen springsport, zou de Duitse sport wel eens zijn vooraanstaande positie in de wereld kwijt kunnen raken.

Waarschijnlijk reageerde de FN daarom in de zaak Ahlman zo zenuwachtig. De FN vindt dat het oordeel van de FEI te mild is en wil het aanvechten. De FN wil dat de ruiter zijn verklaring dat het beruchte Chilli-preparaat met toestemming van de leiding van de Duitse equipe gebruikt is, teruggetrokken wordt. Ahlman trekt inmiddels de slachtofferrol naar zich toe en ook vele andere topruiters zijn boos. De viervoudig Olympiadekampioen Ludger Beerbaum heeft achter gesloten deuren dreigend uitgesproken dat hij bij zichzelf te rade wilde gaan of hij nog wel onder deze omstandigheden voor Duitsland rijden wilt.
Tot op heden konden ruiters en de FN altijd nog hun problemen samen oplossen.
Toen bij Ulla Salzgeber's paard tijdens de Wereldbekerfinale dressuur in 2003 testosteron in het bloed werd aangetoond, verklaarde de amazone dat dit voor een behandeling van de huid geweest zou zijn. De straf die zij kreeg: twee maanden startverbod, hierdoor kon zij nog meedoen aan de Olympische Spelen in Athene.

Ook Bettina Hoy maakte de genade van de FN mee. Bij de Spelen in Athene werd bij haar paard vastgesteld dat deze met het middel Benadryl behandeld zou zijn. De verklaring: Een arts van de FEI zou de behandeling toegestaan hebben. De functionarissen geloofden dat, terwijl het middel niet toegestaan was en er tegen de betrokken arts nooit een onderzoek ingesteld kon worden. "Er waren daar zo veel artsen" verklaart FN secretarisgeneraal Hanfried Haring. En de Duitse team-arts had destijds de naam van de FEI-arts niet genoteerd. Sanctie voor de amazone: geen.
Goed beschermd werd ook Meredith Michaels-Beerbaum. Tijdens de wereldbekerfinale 2004 vond men het verboden midden Acepromazine bij haar paard Shutterfly. Startverbod? Geen, omdat er zogenaamde vormfouten gemaakt zouden zijn tijdens de verwerking van deze zaak. Bij het EK 2007 in Mannheim verscheen het paard met Cortison in zijn lichaam aan de start. Ook dat is volgens de regels niet toegestaan. De FN wees echter een, enkele dagen hiervoor behandelde, knie-blessure aan als oorzaak. Volgens insiders zou de FN de datum van deze bevinding fout hebben aangegeven om het gebruik van dit medicijn te legaliseren en de zo de start van de latere Europees Kampioen niet in het gevaal te laten komen. De FN ontkent dit, evenals Michaels Beerbaum.

Traditioneel vriendelijk is de omgang van de functionarissen met Ludger Beerbaum, Duitsland's voorbeeldruiter. Tijdens de Olympische Spelen in Athene 2004 werd bij zijn paard Goldfever Betemethason aangetoond. De gouden medaille moest hij afstaan, maar de FN was genereus. Het startverbod dat hierop volgde duurde een maand. Beerbaum mocht zelfs nog uitzoeken wanneer de straf in moest gaan. Ook nam niemand de moeite om een onterechte uitspraak van Beerbaum, dat hij zijn medaille had mogen houden wanneer hij het medicijn had opgegeven voor de start, recht te zetten.

"Schijnbaar zijn er onder de ruiters alleen maar nietsvermoedende slachtoffers en geen kwaadwillende daders" aldus de sportrechter Jens Adolphsen, die vroeger voor de FN heeft gewerkt en nu bij de FEI oordeelt over dopingzaken. "Psychopharmaka en ook Capsaïcine hebben in het lichaam van een paard niets te zoeken. Degene die het toch gebruikt, heeft in de sport niets te zoeken".

Toch zijn de controles erg zwak en worden tijdens trainingen van de paarden al helemaal geen dopingcontroles uitgevoerd. Niemand weet wat er met de dieren in de stallen van een professional gebeurt. Alleen bij een wedstrijd moeten de paarden schoon zijn.
Zodat er niks mis kan gaan, heeft de FN een systeem ingevoerd dat aan het dopingsysteem van de DDR doet denken. Sinds 2005 test de bond voor een grote wedstrijd de dieren zelf, net als voor de Olympische Spelen.
Drie springpaarden vielen tijdens deze vooraf-controle op omdat ze kort ervoor nog behandeld werden. Niet verrassend was het feit dat hier ook Michaels-Beerbaums' Shutterfly toe behoorde.
Het aantal controles dat uitgevoerd wordt is niet geheel representatief. Ongeveer 150 paarden werrden het afgelopen jaar tijdens vooraf-controles getest. Op wedstrijden werden maar 1436 paarden getest, terwijl er bijna 3300 wedstrijden en 1,4 miljoen starts per jaar zijn.

Hoe de realiteit er in Duitse stallen aan toe gaat, kunnen de funtionarissen lezen in het blad "Reiter Revue". Hier vertellen twee ervaren verzorgers over illegale methodes in de stallen. Zo zou het erg in trek zijn om paarden met een afstandbediening stroomschokken toe te doenen, andere ruiters zouden elektrosporen gebruiken en ook het bekende "barren" zou nog gebruikt worden.

Eberhard Schüle, 14 jaar lang als arts met de Duitse equipe opgetrokken, is van mening dat de paardensport met een dilemma zit. De dure paarden moeten als "bedrijfskapitaal" steeds vaker ingezet worden. Met lukratieve toernooiseries hebben wedstrijdorganisaties het vaak starten op concoursen behoorlijk aangewakkert. Hierbij moeten de paarden dus op elk moment in inzetbaar zijn. Daarom worden pijnstillers, wegens orthopedische schade, en psychofarmaka, tegen stress en concentratiegebrek, gebruikt.

Fokkers merken momenteel de gevolgen van deze doping discussie. "De kooplust is gedaald. Hobbyruiters denken er nu goed over na of dit wel de goede sport is" klaagt Günther Friemel; veilingsmeester bij het Hannoveraner stamboek. Aldus Friemel is het hopen dat de dopingzondaren eindelijk eens hard aangepakt worden.

De redactie is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de vertaling.

UK_eef

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:31

Ik mag aannemen dat de meeste van ons dit al wisten, toch?

Goed dat het steeds meer aan het licht komt! En goed dat hij zijn mond opentrekt. Alhoewel ik bang ben dat zo lang paarden niet kunnen praten de mens door blijft gaan met het mishandelen van deze dieren.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:37

Tjsonge ..
Idd goed dat dit zo in het nieuws komt ..
Maar wat ik niet snap.. Waarom springen al die paarden dan nog (met zo veel plezier) ??

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:37

Dank voor de vertaling! Maar voor op de voorpagina te komen, staan er imo wat schrijffouten in.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:38

best walgelijk filmpje..
tjah er word alles aan gedaan om maar t winnen. en t geen nieuw nieuws.

heb ook 1 keer gezien met t inrijden op jumping amsterdam dat t paard gewoon de gaten in ze lijf had zitten van de sporen en t bloed kwam er gewoon uit.
na iedere sprong kwam er een knechtje en die veegde t iedere keer weg.

tjah er moet zonodig gewonnen worden zolang t paard altijd maar als een ding geziet word en niet als dier met gevoelens zal t altijd nog door blijven gaan

ik denk dat de paarden blij zijn om t springen omdat ze dan waarschijnlijk geen klappen krijgen enz
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 04-11-08 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:38

Ik lees weinig nieuws.. als in, dat wisten we al jaren toch? Zo niet tientallen jaren.
Zowel in de spring als in de dressuursport.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:40

Heb gister het hele duitse artikel zitten lezen, maar ik mis dit stukje: 'Nicht entgangen ist dem Verband indes, dass auf größeren Turnieren regelmäßig "fliegende Holländer" genannte Händler auftauchen, die allerlei Pharmaka im Gepäck haben.'

Ik heb zo'n idee dat ze hier maar 1 iemand mee kunnen bedoelen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:41

Miss87 schreef:
Heb gister het hele duitse artikel zitten lezen, maar ik mis dit stukje: 'Nicht entgangen ist dem Verband indes, dass auf größeren Turnieren regelmäßig "fliegende Holländer" genannte Händler auftauchen, die allerlei Pharmaka im Gepäck haben.'

Ik heb zo'n idee dat ze hier maar 1 iemand mee kunnen bedoelen...

Blond

Leg eens uit?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:41

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:43

het is idd niet echt iets nieuws, maar het blijft ronduit belachelijk ... Boos!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:43

Ik denk dat we met zijn allen maar eens een jaartje niet naar de evenementen moeten.
Eens kijken wat er dan gebeurd.

Ik ga nog wel naar P&K...zou het daar ook gebeuren? Jumping Amsterdam sla ik na dit bericht zeker over komend jaar!.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:46

PolleMaster schreef:
Tjsonge ..
Maar wat ik niet snap.. Waarom springen al die paarden dan nog (met zo veel plezier) ??

Met zoveel plezier?
Als jij sporen van 3 centimeter in je ribben krijgt spring je ook wel hoor!
En als je het niet doet krijg je nog een klap met de zweep na.

Waar gaat de paarden sport naartoe.
(ja.. ik had nog de hoop dat dit niet voorkwam in de paarden wereld. Blond Blond Blond )

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:52

Noukie schreef:
Ik lees weinig nieuws.. als in, dat wisten we al jaren toch? Zo niet tientallen jaren.

Ik val ook niet echt van mijn stoel van dit nieuws
Ik ben wel heel benieuwd wie zijn collega's durft te bechuldigen maar niet het lef heeft om zijn naam bekend te maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:52

UK_eef schreef:
Ik mag aannemen dat de meeste van ons dit al wisten, toch?

Goed dat het steeds meer aan het licht komt! En goed dat hij zijn mond opentrekt. Alhoewel ik bang ben dat zo lang paarden niet kunnen praten de mens door blijft gaan met het mishandelen van deze dieren.

inderdaad.....

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:56

En zelfs als je het wel doet krijg je nog een klap met een stok tegen je benen.. Clown

Tja...
Dit zal nooit veranderen denk ik...
Het gebeurd al sinds het begin van de paardensport, want waar geld en prijzen vallen te verdienen, gebeuren smerige dingen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:56

daniella74 schreef:
Noukie schreef:

Ik val ook niet echt van mijn stoel van dit nieuws
Ik ben wel heel benieuwd wie zijn collega's durft te bechuldigen maar niet het lef heeft om zijn naam bekend te maken.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat hij anoniem wilt blijven.
Ik denk niet dat de mensen die zich (misschien terecht) aangesproken voelen, het hem in dank afnemen.

@Kitty_Gomez: Het filmpje is niet eng hoor. Maar er worden wel benen getoond van paarden die met stokken tegen de benen worden geslagen tijdens het springen, en dat is natuurlijk wel schokkend.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:00

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:05

Het verbaasd me niet..

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:05

En wanneer gaan ze eens iets vertellen dat nog niet geweten was???

Weet je wat ze nog meer moeten doen??Ze moeten nog meer de namen van de gevonden producten en linken naar filmpjes met "hoe barreer ik m'n paard " in koeien van letters op internet zetten...lekker makkelijk voor de "amateurs met het ego van een topruiter" en de zogezegd "professionele paardenhandelaars".
Nu weten ze ineens wat ze aan de benen moeten smeren,waar ze moeten gaan staan om met de bamboe tegen paard z'n benen te slaan en welke produkten om in te spuiten ze aan hun veeartsen moeten vragen...
Enkele dagen nadat het uitkwam dat enkele O.S. springpaarden gepakt waren met het gebruik van de ondertussen befaamde zalf Equi Block stond ik bij m'n veearts.Die kreeg op een half uur tijd 4 telefoons met vragen zoals : Prikt dat erg op de benen?Geeft het zichtbare brandwonden?
Dat krijg je dus als alles met naam op internet verspreid word...

En wat krijg je zo??Verplaatsing van het probleem.Topruiters hun paarden worden gecontroleerd op doping en gebruik van verboden middelen en de "egotrippende amateurs " en de " professionele paardenhandelaars" spuiten,slaan en smeren vrolijk verder want ze worden toch niet gecontroleerd!! Boos!

Het echte probleem is net zoals in de wielersport.Hetgeen dat momenteel gevraagd word van mens en dier op topniveau kan je niet meer op alleen water en brood en in de paarden hun geval op haver...Het wordt allemaal,langer,hoger,technischer,zwaarder,...en om dan nog mee te kunnen grijp je naar ongeoorloofde dingen...
Enige probleem is dat een wielrenner er zelf over beslist en een paard kan dat niet,er wordt in zijn plaats beslist.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:06

Boos! sjezus christus en die veterinairen vind ik helemaal om van te kotsen.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:21

@giotto
Ik vind aan de ene kant dat je zeker een punt hebt!

Aan de andere kant vindt ik het ook wel goed dat het naar buiten komt en dat er bij vermeld word dat het fout is.
Controle op top sporters is al ver te zoeken laats staan op handelstallen en amateurs!
Moeilijk probleem waar maar moeilijk een echte oplossing voor te vinden is.
Denk dat mensen er bewust van gemaakt moeten worden dat dit echt een slechte zaak is en dat dit anoniem gemeld moet gaan worden en dat er ook echt iets mee gedaan word ofzo.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:23

S_zanne schreef:
PolleMaster schreef:
Tjsonge ..

Met zoveel plezier?
Als jij sporen van 3 centimeter in je ribben krijgt spring je ook wel hoor!
En als je het niet doet krijg je nog een klap met de zweep na.

Waar gaat de paarden sport naartoe.
(ja.. ik had nog de hoop dat dit niet voorkwam in de paarden wereld. Blond Blond Blond )

Met plezier idd. Ja
Je ziet gelijk aan een paard of het plezier heeft of niet.
De meeste ((inter)nationale) springpaarden springen met hun oren naar voren, als ze absoluut geen plezier hebben worden ze daar heus wel zuur van. Dus oren naar achter, en met staart zwiepen ed.

Dat deze praktijken plaatsvinden is idd niet zo nieuw.
Btw, sommige ruiters (vooral amazones) moeten wel met lange sporen, omdat ze anders hun paard niet berijken. In Zuidlaren ook weer een vrouw gezien die amper onder haar zadel uitkwam

Ik meng me verder niet in de discussie, ik zeg toch precies de verkeerde dingen zodat heel bokt over me heen krijg Clown

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:26

Ik heb heel lang geleden deze verhalen al gehoord van een vriendin van mij.. die heeft dit aan de lijve mee gemaakt en acuut gestopt met trainen bij die stal!!!
Er zijn nog veel meer van dit soort dingen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:27

Waar geld om de hoek komt kijken, verdwijnt vaak het respect voor het dier.

Dit zeg ik al jaren......... idd maar eens een paar jaar kappen met die ellende.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:31

ik hoef het filmpje niet te zien....ik heb het allemaal "live"mogen aanschouwen toen ik bij een springruiter werkte(niet lang...)
alles wat met sport/geld te maken heeft blijf ik heel ver uit de buurt....