Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:32

www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Peggy Sue, een Quarter Horse, kwam als veulen van twee maanden oud vast te zitten in een hek. De pezen van haar been raakten hierbij zwaar beschadigd, en ze verloor haar vetlok en hoef. Haar eigenaar dacht dat dit het einde zou betekenen voor het veulen, maar Peggy Sue werd overgenomen door Kady Boe, die werd geraakt door Peggy Sue's wil om te leven. Kady was vastbesloten om het veulen een tweede kans te geven.

Kady riep een fonds in het leven voor het veulen, en verzamelde op deze manier meer dan 16.000 dollar. Het veulen werd naar een chirurg in Wyoming getransporteerd. Deze man is in het verleden al reeds succesvol geweest met amputaties bij paarden. Hij is een van de drie veterinairen die in staat is om paarden zodanig te behandelen dat er een mogelijkheid ontstaat dat zij met een prothese alsnog een waardig leven kunnen leiden.

De eerste stap voor het pas twee en een halve maand oude veulen was haar been volledig schoon te krijgen. Het bot werd voor het grootste gedeelte afgezaagd en het overgebleven weefsel moest worden schoongemaakt. De uiteinden van de zenuwen moesten zo hoog mogelijk worden afgesloten om beknellingen tegen te gaan wanneer het veulen haar prothese zou gaan dragen. Als laatste werden de restanten van de huid over het stompje getrokken om de wond dicht te maken.
Zodra de wond geheeld is krijgt het veulen haar eerste prothese.

Peggy Sue zal haar eerste en tijdelijke prothese ongeveer negen maanden moeten dragen. Daarna zal ze haar echte prothese krijgen. Deze zal ruim 4000 dollar gaan kosten, maar dat geld is nog niet bij elkaar gespaard.

Afgelopen september kreeg een merrie genaamd Riley uiterst succesvol een prothese voor haar achterbeen aangemeten. Zij wordt momenteel als voorbeeld gezien voor vele dieren die in haar voetsporen zullen volgen.
Echter zijn niet alle paarden geschikt voor een prothese. Tijdens de herstelperiode moeten de paarden zeer kalm blijven omdat ze lange tijd in de takels zullen moeten verblijven. Wanneer het een nerveus paard betreft, dan kan dit problemen geven, wat uiteindelijk kan resulteren in verwondingen of koliek.

Het paard moet verder ook sterke benen hebben omdat ze tijdelijk geen gewicht op haar gewonde been mag zetten.

Ieder jaar worden er duizenden paarden ingeslapen omdat zij bijvoorbeeld een been breken of andere zware verwondingen oplopen waardoor hun vooruitzichten zeer somber zijn. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de renpaarden Eight Belles en Barbaro. Deze techniek met protheses zou echter bewijzen dat euthanaseren niet langer nodig hoeft te zijn.

Let op! Sommige foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

KiWiKo

Re: Twee maanden oud veulen krijgt nieuwe kans door prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:36

Sorrie............ ik vind de kuur erger dan de kwaal...........

mijn bescheiden mening, het is mooi dat het kan..... maar ik denk dat dit meer doet voor de eigenaars ego dan voo rhet paard

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:38

en dan...vind dit toch nog heel gek,mischien omdat we er niet aan gewend zijn,maar het lijkt mij dat je dan niet veel meer kunt doen met je paard.
het lijkt me ook dat het paard op langer termijn last gaat krijgen van zijn andere benen gewrichten,of rug.
omdat het been met prothese toch anders belast word als met een gezond paard.
rennen en bokken zal ook niet heel goed zijn lijkt me..maar we zullen zien,ben er nog niet weg mee maar wie weet hoe alles weer onderzocht word .

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:40

Te gek voor woorden. Hoe haal je het in de kop in een land waar al zoveel armoede is. En ik vind het ook nog eens zeer dieronvriendelijk.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:40

Hier heb ik nou echt serieus mijn twijfels over, of dat je het dier hier nou zo'n enorm plezier mee doet.....snap dat het voor de eigenaren anders ligt en dat de kliniek dit wel een "leuk" proefkonijn vindt, maar ik weet het zo net nog niet.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:43

Ik kan mezelf hier echt niet in vinden, vind het te triest voor woorden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:43

Ik heb er een dubbel gevoel bij, tuurlijk is het geweldig wat er gedaan wordt voor dit dier maar mij lijkt niet dat zo'n paard alles nog kan doen zoals een normaal paard met vier benen.
Zo'n dier zet je niet lekker in de wei en al zeker niet met andere paarden, rijden lijkt me ook niet kunnen, dus hoe levenswaardig is dit leven dan nog?????
Het is en blijft een dier dat niet zo denkt als een mens: nog even rustig aan doen over een paar maanden mag ik weer springen en gel doen.
Ik zou zelf nooit zo ver gaan denk ik.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:45

Typisch Amerikaans... ik heb er mijn twijfels bij, want een paard heeft toch een heel ander lijf als bv een hond. En zeker als ik dat been van het veulen zo zie, voor operatie, dan laat je zo'n dier toch niet leven..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:46

hoe ver kunnen mensen gaan........dit is niet voor het welzijn van het dier,maar omdat de mensen om haar heen dat perse zo graag willen.
nee ik vind dit niet kunnen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:52

Ik had dit diertje laten gaan...hoe moeilijk het ook is, ik ga niet voor mijn eigen gevoel een diertje door heel die ellende en pijn heen laten gaan.
Dan maar mezelf rot voelen en het beestje missen maar zeker weten dat ze geen pijn heeft!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:53

in de titel staat nieuwe kans...........vraag mij af of dit wel een kans is voor het veulen of uitstel van.........
kan eigenlijk alleen maar zeggen; arm dier

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:53

Yavanna schreef:
Typisch Amerikaans... ik heb er mijn twijfels bij, want een paard heeft toch een heel ander lijf als bv een hond. En zeker als ik dat been van het veulen zo zie, voor operatie, dan laat je zo'n dier toch niet leven..

als bij een hond en zeker een iets grotere hond een poot word geamputeerd dan krijgen ze vaak later ook last van ander dingen ,door overbelasting van de andere poten vooral als ze een voorpoot missen dan steunt alles op een poot.ze kunnen hier vaak goed en snel mee overweg dat wel.
maar toch word het gezonde been altind meer belast als normaal ..

wat hier al eender gezegt is vind ik goed gezegt..
het brengt meer voor de mens op als voor het paard..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:55

Ik denk dat dit niet het beste is voor het dier....

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:57

ik vind dit ook niet zo "geweldig" . Ok aan ene kant als je zo lang op dit veulen gewacht zou hebben of het zou gaan over een paard dat je zielsmaatje is zou ik er best kunnen inkomen dat je er vanalles voor zou doen om het te helpen, of het moet een zeer belofte vol en zeer duur veulen moeten zijn geweest. anders zie ik er ook het nu niet van in om een paard zo te leren leven. maar aangezien een veulen op jonge leeftijd hieraan gewend geraakt kan het eigelijk goed zijn dat ze er geen last van zal hebben als gewoon "weide paard" zijnde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:01

Woest schreef:
ik vind dit ook niet zo "geweldig" . Ok aan ene kant als je zo lang op dit veulen gewacht zou hebben of het zou gaan over een paard dat je zielsmaatje is zou ik er best kunnen inkomen dat je er vanalles voor zou doen om het te helpen, of het moet een zeer belofte vol en zeer duur veulen moeten zijn geweest. anders zie ik er ook het nu niet van in om een paard zo te leren leven. maar aangezien een veulen op jonge leeftijd hieraan gewend geraakt kan het eigelijk goed zijn dat ze er geen last van zal hebben als gewoon "weide paard" zijnde.

Ja maar beloftevol en duur is die nu ook niet meer, daar moeten ze rieel in blijven.
Z'n behandeling kost zowiezo meer dan dat het dier ooit nog opbrengt ongeacht hoe geweldig die ook was.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:03

Wat ik me afvraag, is wat de toekomst voor dit dier brengt? Kan ze ooit bereden worden,of word die druk teveel op haar been?
Kan ze nog galopperen hiermee?

Aan de ene kant is het sneu. maar aan de andere kant is het misschien wel een grote stap voor in de toekomst, dat een dier niet afgeschreven moet worden omdat het een mankement heeft.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:05

Als het paardje er goed mee om kan gaan is het super!! Maar heeft het paard klachten dan zou ik hem toch laten gaan

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:07

Er was toch ooit ook een ander paard met een nepbeen en die bokte en galloppeerde gewoon door de wei?
Daar waren toen ook foto's van.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:11

Snackie schreef:
Wat ik me afvraag, is wat de toekomst voor dit dier brengt? Kan ze ooit bereden worden,of word die druk teveel op haar been?

Dat is een functie waar het paard nu eenmaal niet echt op zit te wachten. De vraag is of het dier een pijnvrij en paardwaardig bestaan zal hebben. Alhoewel de pijn die de hele ingreep en revalidatie met zich meebrengt, imo al teveel gevraagd is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:14

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:21

Voor een paard is dit toch niet de oplossing?
Ik kan mij hier absoluut niet in vinden, geef liever het geld van protheses aan mensen die het nodig hebben en geen prothese kunnen betalen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:30

Lizz schreef:
Voor een paard is dit toch niet de oplossing?
Ik kan mij hier absoluut niet in vinden, geef liever het geld van protheses aan mensen die het nodig hebben en geen prothese kunnen betalen.

ben het hier helemaal mee eens, en ook met het feit dat Amerika op een faillisement afstevent en daar zo veel geld in stopt....dit paard kan misschien wel weer wat doen (in de wei lopen??) maar heeft erg veel pijn geleden en je weet niet wat het met de overige delen van het lichaam doet... Ik zou het veulen hebben laten inslapen met liefde...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:30

poeh moeilijk verhaal hoor lees veel van niet doen en zo. ik weet het niet ik zie ook mensen die opgegeven waren en geen benen hebben en rennen op hun protheses. Zonder problemen. Mischien zijn sommige paarden daar wel bij gebaat geen idee dit is nog nieuw .vroeger dachten de mensen dat ook over de protheses bij mensen. Ik weet niet of ik dat bij mijn eigen beestje zou doen. Ik zeg maar de tijd moet het leren en de vooruitgang ook.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:32

Ik ben dan denk ik een uitzondering als ik zeg dat ik het een geweldige ontwikkeling vind. Al vind ik die zweedse prothese er fijner uitzien dan de amerikaanse. Waarom wel een prothese en amputatie voor mensen en andere dierenrassen (die ook niet meer kunnen rennen ed daarna) en niet voor een paard die daarna nog een erg fijn leven kan hebben en verder niks mankeert.
Liever zoiets dan de volksstammen paarden die met chronische ziektes en prolemen in weides worden gehouden en soms stijf staan van de medicamenten en suplementen om ze maar "pijnvrij" te kunnen laten grasmaaieren (en die kunnen soms ook niet meer rennen van de pijn of verbeningen).
Misschien moeten we eerst eens in onze eigen achtertuin kijken voor we oordelen over het paard van een ander?

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:33

Ja ,van het paard uit bekeken zal de toekomst uit moeten wijzen, maar voor de medische wereld voor dieren zal het wel een proefdier zijn, maarja hoe het went of keert het is nooit voor iedereen goed.... dat is bij mensen ook zo.