Bokt Correspondent

De Europese Kampioenschappen voor Arabische Volbloeden, die afgelopen weekend in Moorsele plaatsvonden, waren voor bepaalde bokkers erg spannend. In de Belgische stad werden de sterren van de hemel gereden. Zo ook door bokker Ilona Bax (Loontje_84). Zij bereed de hengst van medebokker ArabianRanch in de 'ridden class stallions'. In deze rubriek deden 11 hengsten mee. De stap, draf en galop onder het zadel op zowel linker- als rechterhand werden getoond. Ilona Bax en AR Sivmayall wisten uiteindelijk de titel Europees reserve kampioen bereden klasse hengsten te pakken.
Onlangs deed ik met de goedgekeurde AVS hengst AR Sivmayall (Sivmen B. x Zolitha v. Prins Abdullah) mee aan de bereden klasse voor hengsten tijdens het EK voor Arabische volbloeden in Moorsele. Hij is gefokt en in eigendom van ArabianRanch.
Deze rubriek beloofde een spannende te worden met 11 prachtige Arabische hengsten uit landen als Engeland, Duitsland, België en Frankrijk in het verschiet.
De Engelsen reden sterk en en Ann Hooley won met de voshengst Toman de bereden klasse hengsten.
Als enige deelnemende Nederlander wisten wij de reserve titel te behalen.
Dit is al ons 2e succes in korte tijd want ook tijdens de All Nations Cup in Aken vorige maand reden we 3 keer top 5, een 6e plaats in de kür en werden we 2e met het Nederlandse team!
In de ridden class op het EK draait het niet alleen om het rijden maar wordt er ook gekeken naar de combinatie, samenspel van ruiter en paard, type conformatie en worden de paarden zonder zadel aan de hand bekeken en voorgebracht.
AR Sivmayall was scherp maar echt heerlijk te rijden. De concurrentie was sterk en ik was dan ook erg nerveus voor we de ring in mochten.
Eenmaal in de baan was dit gevoel weg en heb ik gewoon fijn gereden! Hij luisterde fijn en was goed aan mijn hulpen. Alleen het wachten tussen de andere hengsten vond Siv wat minder en ik heb hem een paar keer weer met zijn voorbenen weer terug op de grond moeten zetten.
Het moment dat ze omriepen : The new reserve champion of 2008 is number 204 zal ik nooit vergeten. Dat was zo'n geweldig gevoel.
Nu wordt er getraind voor het sportweekend in St. Oedenrode 29 en 30 november. Deze interland wedstrijd (Nederland-België) is tevens de laatste wedstrijd voor de AVS competitie van 2008, waarbij wij het hele jaar al aan kop hebben gereden.
Uiteraard ben ik zeer trots op AR Sivmayall en ben ik blij dat ik hem mag uitbrengen. Het was een fantastische ervaring en ik had nooit gedacht zo hoog te eindigen!", alsdus de trotse winnares.