Wetenschappelijk onderzoek naar dodelijk Fell-pony syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wetenschappelijk onderzoek naar dodelijk Fell-pony syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:26

www.horses.nl

Afbeelding

Onderzoekers van de Animal Healt Trust (AHT) in Newmarket en veterinaire school in Liverpool onderzoeken de oorzaak van het Fell-pony syndroom (FPS). Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van de AHT. FPS is een altijd dodelijk ziekte die het immuunsysteem aantast bij veulens van Fell-pony’s. De ziekte is in Engeland, Amerika en Nederland geïdentificeerd.

Geïnfecteerde veulens gaan dood voordat ze de leeftijd van drie maanden halen. Veulens van een paar weken oud verliezen conditie, hebben diarree en hoesten. Als de ziekte verder vordert, krijgt het veulen bloedarmoede en wordt het immuunsysteem aangetast. Veulens die de afspeenleeftijd gehaald hebben worden niet meer ziek, maar kunnen het virus wel bij zich dragen.

Onderzoek naar de afstammelingen van de getroffen veulens wijst er sterk op dat de aandoening wordt veroorzaakt door een erfelijke aandoening. Wanneer beide ouders het bewuste gen dragen is de kans dat het veulen de ziekte krijgt één op vier. Er is niet bekend hoeveel fell-pony’s drager zijn van het gen. Er wordt geschat dat tien tot twintig procent van de veulens geïnfecteerd geboren wordt. Als dit zo is, draagt 60 tot 90 procent van het ras het gen.

Een op DNA-gebaseerde test moet paarden die drager zijn van het gen kunnen identificeren. Het aantal geïnfecteerde veulens zou hierdoor verminderd kunnen worden door hengsten en merries te gebruiken die het gen niet dragen. Ook moet de test uitwijzen dat het gen niet aanwezig is bij andere paardenrassen, omdat de Fell-pony vaak gekruist wordt met andere rassen.

blokje

Re: Wetenschappelijk onderzoek naar dodelijk Fell-pony syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:37

Mooi dat ze dat onderzoek zijn gestart ik weet dat de NFPS er ook al mee begonnen was. teminste dat dacht ik. Volgens mij zijn er bij ons nog nooit fell veulens zo overleden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:04

Jeejtje.............. klinkt als een ware ramp zeg!
Ik zit dan wel niet in de Fellpony's, maar ben wel benieuwd in hoeverre de bokkers met Fellpony's hier zelf ervaringen mee hebben.

In iedergeval wel goed dat er idd nu een onderzoek is gestart, zo wordt er veel duidelijk.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:15

Even als aanvulling:
Ten eerste wordt er ook in Nederland onderzoek gedaan naar het Fell Pony Syndroom, en wel door een samenwerking van Universiteit Utrecht en het Van Haeringen Instituut. Het Syndroom komt helaas ook in Nederland voor, er zijn ieder jaar wel een aantal veulens die overlijden. Om verder onderzoek te steunen kunnen veulens met verdenking van het syndroom aangeleverd worden in Utrecht. Helaas gebeurt dit nog te weinig, o.a. door taboe, niet (willen) weten, teveel moeite of miscommunicatie.

Ten tweede: gezien de zeldzaamheid van het ras en het geschatte aantal dragers, is het waarschijnlijk een utopie om te zeggen: niet meer fokken met dragers Vork Dan sterft de Fell Pony uit, of wordt je bloedspreiding zo ontzettend gering dat je andere afwijkingen gaat introduceren. Wel zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor drager x niet-drager combinaties om syndroomveulens te voorkomen.

Voor meer informatie mogen mensen gerust op mijn website kijken, daar heb ik een uitgebreid artikel staan: http://www.fellponies.nl/. Ook in de Wiki staat het een en ander beschreven hierover Pling

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:16

Super dat ze er onderzoek naar gaan doen! Ik verwacht april mijn eerste eigen gefokte fell veulen en het is toch een angst die je meedraagt !

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:17

Ik hoop voor het ras dat ze het percentage zo een heel eind naar beneden kunnen halen, want 60 tot 90 % is wel heel veel..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:20

zerena schreef:
Ik hoop voor het ras dat ze het percentage zo een heel eind naar beneden kunnen halen, want 60 tot 90 % is wel heel veel..

Even voor de duidelijkheid: dit is het percentage dragers hè, niet het percentage dode veulens! Dat is geschat op "slechts" 10 tot 20 procent...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:21

Ja ok dat valt dan opzich mee, maar dragers kunnen het wel doorgeven toch??
En dan is het nog veel te veel..

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:28

Dit is zeker goed nieuws voor het ras.
In Amerika doen ze toch ook al een hele tijd onderzoek hier naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:46

Het is mij nu niet helemaal duidelijk. In het artikel hebben ze het over een gen-defect en een virus, twee verschillende zaken. En een virus is nu niet bepaald rasspecifiek. Gaat het hier om een gen-defect waardoor dit virus een kans heeft? En waarom ligt die grens van wel of geen invloed dan rond de leeftijd van spenen?

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:56

Ik hoop dat ze een medicijn vinden,
waardoor het niet (zo gauw) wordt overgedragen!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:02

Ik denk dat er geen medicijn voor bestaat maar dat we meer gericht moeten gaan fokken

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:15

Juliette86 schreef:
Het is mij nu niet helemaal duidelijk. In het artikel hebben ze het over een gen-defect en een virus, twee verschillende zaken. En een virus is nu niet bepaald rasspecifiek. Gaat het hier om een gen-defect waardoor dit virus een kans heeft? En waarom ligt die grens van wel of geen invloed dan rond de leeftijd van spenen?

Het gaat om een gen-defect, niet om een virus Knipoog Beetje beroerd vertaald door horses.nl. De oorspronkelijke Engelse tekst luidt:
Citaat:
Fell pony syndrome is always fatal. Affected foals die or are euthanased, usually before they reach three months of age. Ponies that reach weaning age are too old to have the disease - although they may still be carriers.
The condition affects the immune system. Foals are unable to respond adequately to infection. They die from infectious diseases that they cannot overcome.

Oftewel: er is een gen-defect, waardoor het veulen geen goedwerkend eigen immuun-systeem op kan bouwen. In eerste instantie wordt een veulen ogenschijnlijk gezond geboren, het heeft dan nog afweerstoffen van de moeder. Na een tijdje zijn die afweerstoffen van mams er niet meer, en omdat het veulen zelf dus geen goede afweer kan opbouwen, krijgt hij allerlei kwaaltjes en is erg vatbaar voor infecties. Daar overlijden ze uiteindelijk aan (tenzij ze al eerder ge-euthaniseerd worden). Veulens die de leeftijd van afspenen bereiken, oftewel ouder dan de eerste maanden worden, zijn gegarandeerd Syndroom-vrij, anders zouden ze dus al wel eerder gestorven zijn.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:28

Yep helemaal duidelijk, had al zo'n vermoeden maar inderdaad een beetje krom vertaald.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:56

Roadracer schreef:
Veulens die de leeftijd van afspenen bereiken, oftewel ouder dan de eerste maanden worden, zijn gegarandeerd Syndroom-vrij, anders zouden ze dus al wel eerder gestorven zijn.

Maar zij kunnen wel drager zijn.

1 op 4 dat zit dus door de populatie heen zoals bij warmbloeden het vos. Dat is nogal wat zeg. Dat wil ook zeggen dat maar 1 op de 3 paarden vrij is van dat gen? (normaal 1 op 4, maar de veulens die het dubbel hebben worden dus niet volwassen)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:22

Nicole288 schreef:
Roadracer schreef:
Veulens die de leeftijd van afspenen bereiken, oftewel ouder dan de eerste maanden worden, zijn gegarandeerd Syndroom-vrij, anders zouden ze dus al wel eerder gestorven zijn.

Maar zij kunnen wel drager zijn.

1 op 4 dat zit dus door de populatie heen zoals bij warmbloeden het vos. Dat is nogal wat zeg. Dat wil ook zeggen dat maar 1 op de 3 paarden vrij is van dat gen? (normaal 1 op 4, maar de veulens die het dubbel hebben worden dus niet volwassen)

Je statistiek klopt niet helemaal, maar dat geeft niet. Knipoog
1 op de 4 veulens van een drager x drager combinatie overlijdt aan het syndroom. Er wordt geschat dat 60 tot 90 % van de populatie drager is. Deze schatting is erg onnauwkeurig omdat er geen goede registratie van syndroomveulens is. Maar ongeveer 10 tot 40% van de populatie is volgens die schatting dus dragervrij. (De Syndroomveulens vallen niet onder "populatie").

Even voor het overzicht Lachen
Bij een drager x drager is er 25% kans op een syndroomveulen, 50% kans op een gezond drager veulen en 25% kans op een gezonde niet-drager.
Bij een drager x niet-drager is er 0% kans op een syndroomveulen, 50% kans op gezonde drager en 50% kans op gezonde niet-drager.
Bij niet-drager x niet-drager is er 100% kans op een gezond niet-drager veulen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:48

Ok roadracer heel duidelijk uitgelegd!!! Lachen

Nu zou het dus zaak zijn om uit te zoeken welke de dragers zijn en dan alleen nog maar te fokken met niet dragers.
Alleen aangezien dat waarschijnlijk maar zo'n klein percentage is is dat bijna niet te doen denk ik omdat je dan weinig keus overhoudt.

Dus zou het zaak zijn om eventueel ook nog een drager met een niet drager te kunnen kruisen en dan testen, om zo de populatie en dus de bloedspreiding iets groter te houden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:18

zerena schreef:
Ok roadracer heel duidelijk uitgelegd!!! Lachen

Nu zou het dus zaak zijn om uit te zoeken welke de dragers zijn en dan alleen nog maar te fokken met niet dragers.
Alleen aangezien dat waarschijnlijk maar zo'n klein percentage is is dat bijna niet te doen denk ik omdat je dan weinig keus overhoudt.

Dus zou het zaak zijn om eventueel ook nog een drager met een niet drager te kunnen kruisen en dan testen, om zo de populatie en dus de bloedspreiding iets groter te houden.

Jij hebt 'm helemaal door Haha!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:57

De vertaling is inderdaad wel beroerd, duidelijk geschreven zonder enig benul van de diverse begrippen en verschijnselen.

Dit verschijnsel is bekend van de arabieren: SCID (Severe Combined Immunodeficiency Syndrome). Ik denk, dat we hier met hetzelfde te maken hebben. Het is een genetische afwijking, die recessief vererft, dwz. beide genen moeten "kapot" zijn om een "kapot" veulen te krijgen. Als een veulen maar 1 gen kapot heeft, heeft het een normaal immuunsysteem en is verder gezond, maar het kan het gen wel doorgeven. Dat heet een drager. Als een drager met een normaal paard gekruist wordt, is het veulen gegarandeerd gezond, al is er 50% kans dat het ook weer een drager is. Als een drager met een andere drager gekruist wordt, is er 25% kans op een volkomen normaal paard, 50% op een drager en 25% op een aangetast veulen dat dan vroeg sterft en zelf geen kinderen zal krijgen. Als je het gen wilt uitroeien, zul je alle dragers uit de fokkerij moeten gooien, wat grote problemen kan opleveren voor het overleven van het ras. Maar er is geen reden om zo rigoreus te werk te gaan: Als je een drager maar altijd met een normale kruist, komt er nooit een aangetast veulen uit, al wordt op die manier het gen niet uitgeroeid. En omdat je toch altijd zelfs nog 75% kans hebt op een gezond veulen als je twee dragers kruist, zou je ook dat risico nog kunnen lopen, al zou ik het zelf niet graag doen. Maar ik vind dat een beslissing die iedere fokker voor zich moet nemen. Een test voor SCID is er al een tijd, bij Van Haeringen tuit te laten voeren. Als het inderdaad dezelfde afwijking is als bij de arabier, kan er meteen getest worden. Anders wordt het moeilijker, maar als twee paarden samen ooit een kapot veulen kregen, weet je, dat het beide dragers zijn.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:54

Ja dit is iets uitgebreider en beter verwoord, maar precies wat ik dus bedoel..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:44

@bterlaan: de afwijking is inderdaad vergelijkbaar met SCID, maar ik heb begrepen dat het wel om een ander gen gaat. Ze weten alleen nog niet welk gen, daar proberen ze dus nu achter te komen zodat ze een dragerstest kunnen ontwikkelen Lachen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:33

Josefien, weet jij toevallig of die dragerstest heel lastig uit te voeren is? Of moet die nog ontwikkeld worden? (Beetje blond, want ik lees het al in je laatste bericht.. Dus vergeet bovenstaande vraag maar Knipoog )

Maar zou idd wel mooi zijn om alle goedgekeurde hengsten hier op te testen.. Kunnen de fokkers zelf bepalen wat ze doen met het dragersrisico..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:45

Everest schreef:
Josefien, weet jij toevallig of die dragerstest heel lastig uit te voeren is? Of moet die nog ontwikkeld worden? (Beetje blond, want ik lees het al in je laatste bericht.. Dus vergeet bovenstaande vraag maar Knipoog )

Maar zou idd wel mooi zijn om alle goedgekeurde hengsten hier op te testen.. Kunnen de fokkers zelf bepalen wat ze doen met het dragersrisico..

Nou ja, het lijkt me dat ALS er eenmaal een dragerstest is, de hengsten sowieso getest gaan worden (is maar een kleine populatie tenslotte). Als je vervolgens OOK je merrie laat testen, en die is dragervrij, dan maakt het natuurlijk niks uit of er een dragerhengst op gaat of niet.
Alleen de hengsten testen lijkt me weinig zinvol; je weet dan nog niks over je merrie tenslotte. Om alleen met dragervrije hengsten te fokken, tja...ik vrees dat we dan echt maar een paar hengsten overhouden...lijkt me niet goed voor de bloedspreiding!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:51

Nee, dat van die bloedspreiding snap ik.. Ja
Maar waar ik wel een beetje bang voor ben is dat als we zo blijven fokken, we alleen maar dragers over houden..
Dan wordt de kans op syndroomveulens alleen maar groter..

Maja, tis natuurlijk wel t een of t ander.. Syndroomveulens zijn natuurlijk niet zo drastisch voor de populatie dan wanneer bloedspreiding verloren gaat..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:59

Everest schreef:
Nee, dat van die bloedspreiding snap ik.. Ja
Maar waar ik wel een beetje bang voor ben is dat als we zo blijven fokken, we alleen maar dragers over houden..
Dan wordt de kans op syndroomveulens alleen maar groter..

Dat hoeft niet natuurlijk - ook een dragerhengst kan dragervrije veulens geven. In de toekomst (minimaal één tot meerdere generaties verder) kun je bijvoorbeeld besluiten om te stoppen met het fokken met dragerhengsten. Maar dan moet je NU eerst investeren in het verbreden van de bloedlijnen en zorgen dat je een basis opbouwt.

Voorbeeld: stel je hebt nu een dragershengst, dan zou je kunnen besluiten om alleen eventuele goedkeuring te geven aan dragersvrije zonen. Maar stel dat er bij die zonen teveel kwaliteitsverlies is, terwijl er een paar veel betere zonen rondlopen die helaas wel weer drager zijn, is het dan niet verstandiger om nog een generatie verder te wachten?
Voorbeeld 2: moet je een hengst met vrije bloedlijn en goede eigenschappen niet opnemen omdat het een drager is? Terwijl hij véél kan bijdragen aan bloedspreiding en verbetering van het ras? Ik denk van niet.

Time will tell...eerst maar eens een dragerstest, tot die tijd blijft het gissen wat wijsheid is!

Everest schreef:
Maja, tis natuurlijk wel t een of t ander.. Syndroomveulens zijn natuurlijk niet zo drastisch voor de populatie dan wanneer bloedspreiding verloren gaat..

Hoe cru het ook klinkt: feitelijk heb je gelijk. Het is een soort "calculated risk", zeer ingrijpend voor iedereen die het meemaakt, maar minder ingrijpend voor de populatie an sich...