Anky wil ook Western starten tijdens Wereldruiterspelen 2010

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky wil ook Western starten tijdens Wereldruiterspelen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:46

www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky in westernoutfit
Foto door 0ojannekeo0

"Ik heb nog geen eigen Reiningpaard, maar ben al wel paarden bij Rieky Young aan het testen."

Na de Olympische Spelen van Sydney in 2000 vond ik het erg lastig het daaropvolgende jaar mijn draai te vinden. Ik had jarenlang toegewerkt naar die ene droom: een gouden olympische medaille. Nadat die werkelijkheid was geworden, moest ik toch een tijd nadenken over wat ik verder wilde in mijn leven. Bonfire was ook gestopt, dus er waren best wat twijfels.

Maar na de Zomerspelen van Athene en nu, na Hongkong, is mijn gevoel heel duidelijk. Ik geniet van alle aandacht die een gouden plak met zich meebrengt en de vele spontane acties die vervolgens mijn pad kruisen. Maar écht gelukkig word ik toch van paardrijden. En dus ben ik weer gewoon keihard aan het trainen voor het winterseizoen.

Stoppen is nu nog geen issue. Wanneer wel, weet ik niet. Het hangt van verschillende factoren af. Eén daarvan is dat ik heel zeker van mijn zaak moet zijn.

Je ziet af en toe sporters terugkomen op hun beslissing. Neem Lance Armstrong. Zoiets vind ik jammer. Je hebt afscheid genomen, klaar. Aan de andere kant ben ik ook wel huiverig voor wat er komen gaat na dit sportleven. Op zich weet ik best wat ik wil doen. En paarden trainen kan natuurlijk altijd. Maar hoe is dat zonder de uitdaging van wedstrijden en toernooien? Ik merk aan mezelf dat ik daar nog niet aan toe ben. Het is nog veel te leuk om voor publiek te rijden.

Ik ben op dit moment dan ook megafanatiek aan het trainen met IPS Painted Black. IPS Salinero krijgt nog even rust. Met Painted start ik volgende week in Odense tijdens de eerste wedstrijd van het wereldbekerseizoen. Daarna zet ik beide paarden in als ik verder de concoursen van Lyon, Maastricht, Stockholm, Londen en Mechelen bezoek. Painted heeft al opgetreden in Donaueschingen en haalde daar twee eerste plekken. Ik ben benieuwd of hij dat niveau de komende weken vasthoudt. Hij staat inmiddels al wel vijfde op de wereldranglijst.

De dressuur heeft dus nog steeds prioriteit in mijn leven. Maar ik gun mezelf in deze fase van mijn sportcarrière zeker uitstapjes. Na de Spelen heb ik een geweldige uitlaatklep gevonden. Op mijn eigen feest naar aanleiding van de olympische zege heb ik van mijn familie en vrienden een prachtig westernzadel gekregen. Ik ben gelijk naar mijn goede vriendin Rieky Young gestapt voor lessen. Zij is een zeer succesvolle amazone in de reining, zoals deze van oorsprong Amerikaanse western/dressuursport wordt genoemd. Inmiddels is het in Europa ook heel populair. Rieky woont tien minuten bij mij vandaan. Als ik dus 's morgens klaar ben met mijn eigen trainingen, ga ik gelijk naar haar toe om verder bij haar te oefenen.

Ik heb nog geen eigen reiningpaard. Ik test enkele paarden bij Rieky op stal. Ik wil eerst voelen welk paard bij mij past. De sport heeft best aardig wat aansluiting bij mijn dressuur. Het remmen en draaien, de onderdelen die de sport spectaculair maken, zijn niet heel moeilijk te leren. Het lastige is juist de basis en dat alles met één hand gebeurt. Ik merk dat ik te veel nadenk als ik bij Rieky train. Het leuke aan haar is dat zij geen blad voor de mond neemt. Op Sjef na durven niet veel mensen mij echt te verbeteren als ik op het paard zit. Rieky heeft daar geen last van.

Dat is fijn, want ik ben natuurlijk weer zo fanatiek dat ik deze vorm van hippische sport ook goed wil beoefenen. Wat ik ermee hoop te bereiken? Het lijkt me super op het WK 2010 in Kentucky naast de dressuurwedstrijd een ander paard op te zadelen voor de mondiale reiningwedstrijd. Of dat mogelijk is, weet ik nu nog niet. Maar het hebben van doelen heeft mij altijd scherp gehouden.

Deze uitdaging pak ik op dit moment met beide handen aan, want ik vind het ook nog eens hartstikke leuk om te doen.

Anky van Grunsven

Meraki

Re: Anky wil ook Western starten tijdens Wereldruiterspelen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:49

Zie het nog niet echt gebeuren en een succes worden Knipoog

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:50

Haha cowgirl Anky

Als ze het leuk vindt moet ze het vooral doen, maar ik wil wel foto's Lachen Dat is wel weer heel wat anders zeg!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:50

Haha, lijkt me echt geniaal!
Ze heeft volgens mij al een aantal keer mee gedaan met westernclinics en niet onverdienstelijk! Haha!
Gewoon doen meid!
Het zou me nieteens verbazen als ze het nog goed doet ook ROFL

Tenminste iemand die haar grenzen durft te verleggen, ook al staat ze al aan de wereldtop!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:52

Grappig, ik ben benieuwd! Foto's please.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:52

Ik vind het geweldig dat ze haar grenzen verlegd en dit ook eens gaat proberen. Zouden meer mensen moeten doen!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:53

lijkt me ook een beste reclame voor de westernsport. Lachen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:54

Geweldig! Idd, je grenzen verleggen.
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's. The queen of dressage in een westernzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:55

Laat me eens raden... En d'r eerste wedstrijd start ze zo rond begin april? Haha!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:56

Sonja schreef:
Laat me eens raden... En d'r eerste wedstrijd start ze zo rond begin april? Haha!

Neuh, ik geloof wel dat ze echt serieus is.
Ze heeft al vaker uitstapjes naar de westernsport gemaakt en laten weten dat ze het echt heel leuk vond Ja

Ik denk wel dat er foto's gaan komen Haha! Er moeten op Bokt ook nog ergens foto's rondzwerven van Anky op een westernclinic.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:59

goede promotie voor de westernsport Haha! haha, geweldig! ben benieuwd of we eens foto's gaan zien Lachen

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:59

Hartstikke leuk, hoop dat ze dr juiste paard vind en dat ze t gaat doen Haha! T zou me helemaal niet verbazen als dat nog is heel goed uitpakt, heb haar al wel eerder western zien rijden en dat zag er goed uit (niet dat ik er veel verstand van heb maar toch Clown )

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:00

In eerste instantie dacht ik dat het een grap was, maar dat lijkt het niet.. Ik wacht ook met smart op foto's.
Wel heel tof van haar, dat je zo bezig bent met je horizon te verbreden. Zou wel gaaf zijn als ze in 2010 dubbel wereldkampioen wordt *LOL*

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:03

NonaWen schreef:

En waarom niet? Anky heeft wel bewezen dat ze kan rijden, dus ik zie niet in waarom dit helemaal mis zou moeten gaan.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:04

Ik weet niet zo goed wat ik hier van vind, leuk dat ze haar horizon verbreed maar ergens heb ik ook zoiets van: schoenmaker blijf bij je leest...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:04

Die Anky! Wijsheid komt met de jaren Haha!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:05

Go ANKY!! Go jij! Go jij!

Hartstikke leuk dat ze verder kijkt dan haar eigen wereldje! Veel succes zou ik zeggen!! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:05

nuldertien schreef:
NonaWen schreef:

En waarom niet? Anky heeft wel bewezen dat ze kan rijden, dus ik zie niet in waarom dit helemaal mis zou moeten gaan.

Dat is mijn gedachte ook. Er zijn wel meer ruiters die van discipline zijn gewisseld en binnen de kortste keren meedraaiden in de top, denk maar eens aan Tim Lips die een paar jaar geleden nog geen cross had gereden. Ik denk wel dat Anky een bepaalde 'feeling' heeft waardoor ze de westernsport relatief snel oppakt. Ben benieuwd, vind het sowieso hartstikke leuk dat ze haar horizon aan het verbreden is!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:07

Nou ik kan mij nochtans foto's herinneren uit de Hoefslag waar ik Anky op een westernpaard in westernoutfit zag op een clinic. Zou me niets verbazen als ze het nog met succes doet ook.

Karin

xx_Irisje schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik hier van vind, leuk dat ze haar horizon verbreed maar ergens heb ik ook zoiets van: schoenmaker blijf bij je leest...

Ook dat snap ik niet. Ik begrijp heel goed dat je na dik twintig jaar topsport in dezelfde discipline wel eens iets anders wilt. En ze had toch al aangegeven dat ze niet lang meer wilde meedraaien in de dressuurtop. Prima moment toch om je energie eens ergens anders in te stoppen?

Dana82

Dit is echt lachen!! Maar wel tof, zo komt het western rijden wel weer onder de aandacht. Als zelf Anky de overstap (of zijstap) wilt wagen...
Alleen jammer dat zij dan meteen met een goed paard komt aanzetten (op korte perdiode) en dat anderen dan weer minder kans maken, die nochtans even goed zijn maar al lange lange jaren bezig zijn. Maar ach, zo gaat dat in de topsport zeker?

Maikee

Ik vind het opzich een leuk idee van haar
En het is ook meteen goede reclame voor de westernsport Ja

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:08

Is wel zielig voor al die andere deelnemers aan het WK, haha. Haha! Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:09

Ik vind het alleen maar leuk. En het lukt haar vast wel. Er zit al zoveel ervaring in, als ze inderdaad dagelijks na haar thuistraining bij Rieky Young gaat trainen...... dat wordt vast wel een succes.

Ontzettend leuk dat ze dat erbij wil gaan doen toch? Weer eens wat anders, voor haar ook Ja

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:10

helemaal geweldig!!!
als die vrouw ergens der zinnen op zet dan gaat ze er ook echt voor! ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen en of we haar zien op een grote wedstrijd! Haha!