‘Juryleden worden onaanvaardbaar benaderd en besproken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

‘Juryleden worden onaanvaardbaar benaderd en besproken’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 18:45

www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Jurylid en voorzitter van het FEI-dressuurcomité Mariette Withages spreekt in De Paardenkrant van vandaag over de respectloze manier waarop volgens haar met juryleden wordt omgesprongen.,,Juryleden zijn gewend aan kritiek en weten die doorgaans te relativeren, je bent toch altijd de zwakste schakel. Maar, zoals wij in België zeggen, ‘op een keer is de kan vol’.”

,,Samen met Gotthilf Riexinger en Ghislain Fouarge vroeg ik De Hoefslag een interview met ons drieën af te nemen. Niet omdat wij zo om publiciteit verlegen zitten, maar omdat de manier waarop wij als jurylid benaderd en besproken worden, absoluut onaanvaardbaar is”, aldus Withages. In De Paardenkrant vertelt ze vandaag verder over de problemen. ,,Het is tijd dat wij hierover onze stem ook laten horen en onze kant van de situatie belichten.” Ze benadrukt dat zij, Riexinger en Fouarge er niet op uit zijn Sjef Janssen als persoon aan te vallen. ,,Wij hebben allen veel respect voor zijn kundigheid als trainer en coach. Het is de manier waarop wordt uitgehaald naar de juryleden die geen enkele vorm van wederzijds respect vertoont. Vooral het gedrag van Janssen in Hongkong heeft de juryleden ervan overtuigd om voor de allereerste keer te reageren. Het verschil van opvatting omtrent het systeem van jureren staat hierbuiten.”

,,Het systeem is niet perfect. Welk systeem is dat wel? Maar tot op heden is er nog geen beter systeem gevonden. Er is al van alles uitgeprobeerd. Zo ook het laten wegvallen van de hoogste en laagste punten, maar dat leverde geen winst op. Dan krijg je allemaal punten binnen een ‘veilige’ marge. Er is in de opleiding van juryleden juist veel aandacht besteed aan zowel het goed durven belonen als het slechte afstraffen. Een jurylid moet tweeën én tienen durven geven. Zo is in Hongkong goed gejureerd. Kijk naar de Grand Prix Spécial van Isabell Werth. Zij begon ver bovenin, maar kreeg toen een storing en verzet waarmee ze zo tien procent verloor. Na die storing pakte ze het niveau weer op en zo ook de punten. Dit was ook het geval met Anky na de storing in het appuyement in de Grand Prix Spécial. Dat is correct jureren! Er zijn ook statistieken opgemaakt. Jurering van verschillende wedstrijden is zo met elkaar vergeleken en daaruit bleek dat de jurering helemaal niet zo slecht was. Maar men levert liever eerst commentaar in plaats van eerst te analyseren.”

,,Zolang dat betere systeem niet is gevonden, moeten wij binnen het huidige systeem ons werk kunnen doen. Daar zijn we voor opgeleid en de taak is ons toevertrouwd. De tendens moet naar mijn idee worden doorbroken. Het huidige gedrag richting juryleden is buiten proportie en respectloos. Dat gaat zich vertalen naar de basissport. Je hoort nu al van ponyruitertjes die uitvallen naar juryleden of ouders die een jurylid onder druk zetten. Waar zijn we dan in de sport mee bezig?”

Verwant artikel:

[VN] Olympische juryleden pikken kritiek Sjef Janssen niet langer

Mindfields

Re: ‘Juryleden worden onaanvaardbaar benaderd en besproken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:53

Tsja als de boer niet kan zwemmen ligt het aan de zwembroek.....groot gelijk dat ze er iets van zeggen nu.

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:47

Ikzelf ben nooit raar gejureerd kreeg altijd ongeveer de punten die ik zelf ook had verwacht. Ken wel een situatie waarbij een kreupel paard toch in de prijzen viel en naderhand bleek die persoon de jury te kennen. Waarop wij de Knhs hiervan hebben verwittigd. Dit komt dan in het dossier van zo jury'lid. KNHS heeft hier ook echt wat meegedaan wat ik heel positief vond. Niet omdat ik de jury wil afvallen maar ikzelf wil ook kritisch en vooral eerlijk beoordeeld worden zodat ik weet waar ik sta met mijn paard.

Dus dat kun je dus altijd doen als je rare zaken ziet. Was gelukkig wel een uitzondering maar dan toch een jury hoort wel objectief te blijven ook als ze iemand kennen. En dat vind de KNHS dus duidelijk ook. Verder heb ik nooit rare dingen gezien.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:03

Fijn dat we het nu ook van hun kant krijgen te horen Lachen
Heeft mijn mening toch wel enigszins aangepast. Al blijf ik wel vinden dat veel scores niet correct waren naar de ruiters toe.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:29

feit blijft dat er tijdens de OS heel raar is gejureerd. jammer dat ze hier verder niet op ingaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:50

Feit blijft ook dat "grote" namen sowieso al hoger beginnen in de punten dan de onbekenden...... en zeker juist op de OS waren er verschillende voorbeelden van mensen die gewoon veel beter reden dan hun punten aangaven.... b.v. die Russin.

Maar daar hebben ze het niet over...... dat wordt even vergeten!
Jammer, gemiste kans van de paardenkrant. Hoe isabell en Anky gejureerd worden weten we nu wel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:56

Net als NL tijdens een WK 10 miljoen bondscoaches heeft, weten we het hier ook allemaal beter dan de juryleden op de oplympische spelen. Tuurlijk zal er wel eens eentje bij een onderdeel een foutje maken, daarom zijn er ook een heleboel onderdelen en 5 (?) juryleden. Dan zal het gemiddelde echt niet zo veel afwijken van de waarheid.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 01:04

Jureren is mensenwerk, een erg lastig verhaal. Ik heb nog steeds de proef voor ogen van de chinese amazone, dat kon echt niet, die had als laatste moeten eindigen maar nee hoor dat kon niet want de OS speelde zich af in China, hoezo geen belangenverhaal?

Dan hebben we het dus nog niet eens over anky van grunsven of Isabelle werth.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:31

Anoeska schreef:
Net als NL tijdens een WK 10 miljoen bondscoaches heeft, weten we het hier ook allemaal beter dan de juryleden op de oplympische spelen. Tuurlijk zal er wel eens eentje bij een onderdeel een foutje maken, daarom zijn er ook een heleboel onderdelen en 5 (?) juryleden. Dan zal het gemiddelde echt niet zo veel afwijken van de waarheid.

Verdorie, ben jaloers op je, Prima verwoord!!!
Al die onderdelen en die 5 juryleden maken toch een goed gemiddelde=uitslag. En ja, er zijn tijdens de O.S. opeens heeeeel veeeeeel juryleden die het allemaal erg goed weten. Totdat ik ze weer in de ring heb en me afvraag waar die kennis dan zit. Want hun eigen rijden getuigt niet van veel basis kennis.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:32

Ik vind het niet kloppen dat de ene Jurylid 2 punten geeft ,en de andere 9 punten ...ik noem maar iets de verschillen zijn dikwijls te groot en dat moet niet kunnen..en natuurlijk wie baas is bakt koek.... maar het moet wel eerlijk (koek)delen blijven toch.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:16

Wat ik me serieus afvraag: voortaan is de jury van 5 het helemaal eens met elkaar, echt lekker op 1 lijn.
Waarom dan nog 5 juryleden, 1 is dan genoeg, ze jureren toch allemaal het zelfde.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:53

Cayenne schreef:
www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl
,,.... Het huidige gedrag richting juryleden is buiten proportie en respectloos. Dat gaat zich vertalen naar de basissport. Je hoort nu al van ponyruitertjes die uitvallen naar juryleden of ouders die een jurylid onder druk zetten. Waar zijn we dan in de sport mee bezig?”

Volgens mij is dit de essentie van het verhaal van die jurylieden. En dat komt inderdaad ook in de basissport voor. Dressuurwedstrijden organiseren zonder juryleden lijkt mij lastig. Respect voor juryleden (die zich in hun vrije tijd voor sporters inzetten) vind ik op zijn plaats, of je nu B rijdt of GP.

Ik ben geen heilige hoor Clown Of ik nou zelf rijd of toeschouwer ben, ik ben het ook lang niet altijd met juryleden eens. Weet het zelf veeeeel beter Haha! Haha!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:54

Inderdaad. Er zijn niet voor niets vijf juryleden.
Verschillen in de punten van de verschillende juryleden hebben te maken met het verschil van hun positie ten opzichte van de rijbaan en wat zij vanaf die plek dus scherper of minder scherp zien dan de andere juryleden. dat is ook de functie van meerdere juryleden rond de baan.

De jury is uiteindelijk toch altijd de pispaal.
en dan te bedenken dat in de basissport die juryleden dat op vrijwillige basis doen. Als we ze nou allemaal gaan wegpesten is het probleem opgelost!! Dan zijn er geen wedstrijden meer en kunnen we allemaal thuis voor een spiegel proeven gaan rijden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 01:24

Petje af voor de juryleden, ze steken hun nek uit, dat buiten kijf, wil niet zeggen dat we daar dan niets van mogen verwachten, als je in die categorie als jury bezig bent dan verwacht ik dat ze ook echt alles uit de kast trekken om op de juiste manier die protocollen te vullen, ik zou best graag alle protocollen op een rijtje krijgen en wie weet dat ik het dan allemaal zou kunnen volgen maar ik ben nu even flink de weg kwijt.

Wij gaan gewoon door met het fokken van fijne sportpaarden { ons inziens Haha! } die voor de toekomst eventueel iets gaan doen. We hebben hopenlijk net weer een nieuwe merrie aangekocht en denken hier iets mee te kunnen wegzetten in de fokkerij, ja dat is weer een lange weg maar fokkerij gaat zelden over korte wegen Haha! en nee wij calculeren de jurysport niet teveel in, wij blijven graag bij ons eigen gevoel Haha!

Ik zie niet direct een oplossing voor de manier van jureren, wij houden het de komende tijd nog steeds op het fokken van leuke paarden en het stuk van jureren is me net iets te veel op dit moment, maar wie weet, ik ben aardig wat vrije tijd aan het creeeren en zou dan daar wat energie naartoe kunnen gooien Knipoog
Laatst bijgewerkt door krackertje op 30-09-08 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 01:41

Citaat:
Feit blijft ook dat "grote" namen sowieso al hoger beginnen in de punten dan de onbekenden...... en zeker juist op de OS waren er verschillende voorbeelden van mensen die gewoon veel beter reden dan hun punten aangaven.... b.v. die Russin.

Ook Anky en Isabelle zijn ooit onbekende ruiters geweest. Haha!

Ik denk dat juryleden een zware dobber hebben. Ze moeten objectief zijn. maar mensen kunnen hun emoties niet uitschakelen en geheel objectief zijn.

Nu bedenk ik me dat het vast ooit mogelijk moet zijn dat computers de jurering overnemen. Dan is objectiviteit geen punt van discussie meer. Misschien is het technisch al mogelijk. Maar of dat is wat we willen? Dan wordt er zuiver en alleen naar techniek gekeken en is muziek keuze of het kippenvel effect niet belangrijk meer.

Misschien is een combinatie van die twee wel mogelijk. We weten hoe de figuren uitgevoerd moeten worden. Nu nog een programma maken die dat kan observeren en beoordelen.

Citaat:
De jury is uiteindelijk toch altijd de pispaal.
en dan te bedenken dat in de basissport die juryleden dat op vrijwillige basis doen. Als we ze nou allemaal gaan wegpesten is het probleem opgelost!! Dan zijn er geen wedstrijden meer en kunnen we allemaal thuis voor een spiegel proeven gaan rijden.

Dan heb ik mijn winstpunten zo te pakken. *grijnz*

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 02:07

Heike, ik sluit me aan bij jouw gevoel, geen computergebeuren, het mensenwerk vertaald wat wij beleven. Misschien zou het wel mogenlijk zijn om datgene wat er gebeurd in de ring aan te laten sluiten bij datgene wat wij zien/beleven...als dat betekent dat de jury bij moet leren of dat er een vertaalslag gemaakt moet worden naar ons, prima zolang als dat de massa mee kan is het prima mits er geen concessies gedaan worden aan de kwaliteit.

Vreselijk, wat een kluif voor jury`s etc, hebben wij dat eigenlijk wel in de smiezen?