Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37914
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:45

Staatsbosbeheer heb ik zeker wel wat tegen, hun beleid is om te janken. Ze doen dingen zonder na te denken en de dieren zijn er altijd de dupe van! Het zijn imo een van de grootste dierenmishandelaren van Nederland.

Die Exmoors staan er pas een paar weken, was al discutabel om ze daar naar te zetten omdat er daar al eerder pony's zijn aangevallen en opgegeten door de wolf. En nu komt dit "probleem" er bij, het is gewoon geen geschikte en veilige plek voor die dieren. De eigenaar schermt zo met wolfwerende heiningen maar zet ze er zelf ook niet neer voor zijn dieren.

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:02

fransje23 schreef:
Het grote probleem met natuurorganisaties en SBB is dat ze niet communiceren. Ze gaan schijnbaar uit het niets dingen ingrijpend veranderen.
Zogenaamd hebben ze overleg met gebruikersgroepen etc maar op het moment dat ze denken dat het voor protest kan zorgen communiceren ze gewoon niet.


Plannen die ter inzage liggen, maar er wordt niet gecommuniceerd dat ze er uberhaupt liggen. Mensen meenemen om uit te leggen wat ze gaan doen in een gebied en waarom, maar in de praktijk dan heel iets anders doen. Bezorgd zijn om de reptielen, maar wel met groot materieel door het gebied rijden en in het zelfde gebied toestaan dat er een mtb pad wordt uitgegraven. Zeggen met kuddedieren te gaan werken, maar dan toch weer naar groot materieel uitwijken. Overal hekken plaatsen, zonder te zeggen waarom.
We hebben Lysander van Oossanen hier toen gehad voor tekst en uitleg, tja hij snapte het zelf ook niet. Wel heeft een aangenomen bedrijf ons toen voorzien wat de bedoeling was en op de hoogte gehouden van wanneer er van het plan werd afgeweken en dat was dan best vaak.

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:46


Jorex

Berichten: 10024
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 14:49

Jezus dat is zo te zien gebroken. Hopelijk al contact opgenomen met beheer om deze niet langer te laten lijden. ;(

Sansevieria
Berichten: 4229
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 17:05

Jorex schreef:
Jezus dat is zo te zien gebroken. Hopelijk al contact opgenomen met beheer om deze niet langer te laten lijden. ;(

Vlgs een kennis was dat al gemeld, volgens SSB een verstuiking, hier gaat waarschijnlijk geen DA bij komen :(

Loopt ook een pasgeboren veulen bij, zijn (van horen zeggen) weer de dieren van Mekel.
Dit schrijft die kennis nog erbij:
Hengst en veulen zullen wel wolvenvoer worden, dat is de nieuwe realiteit in Nederland.
Een natuurorganisatie en een wolvenconsulent zijn wolven aan het voeren....


En ja, het filmpje van het kreupele dier is afschuwelijk om te zien.

Elisa2

Berichten: 37914
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 17:48

Van een verstuiking lopen ze echt niet zo. Ik wed dat niemand dat been van dichtbij heeft bekeken. Het is of gebroken of een hoefzweer maar dan ontlasten ze het been vaak anders.

Ik ben ook bang dat dit dier wolvenvoer gaat worden..

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:36

Elisa2 schreef:
Van een verstuiking lopen ze echt niet zo. Ik wed dat niemand dat been van dichtbij heeft bekeken. Het is of gebroken of een hoefzweer maar dan ontlasten ze het been vaak anders.

Ik ben ook bang dat dit dier wolvenvoer gaat worden..


Ik noem enkel wat zij zeggen. Ik heb zelf mijn eigen gedachten er zo over.

sterregoud
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:37

Janneke2 schreef:
...


En in termen van pro en contra heb ik hier werkelijk niemand gesproken die tegen Staatsbosbeheer is.
(Met sommige maatregelen zijn sommigen het niet altijd eens/ niet even gelukkig mee)


Nou Janneke, er zijn wel degelijk mensen tegen staatsbosbeheer. Kijk nu wat ze doen met de pony’s bij de kale duinen. Er staat er een die niet meer kan lopen, ziet er uit als gebroken been, maar nee hoor, ze kijken het aan…..

Dus weer eentje wolvenvoer. En dan verbaast zijn dat mensen het geen fijne organisatie meer vinden.

Jorex

Berichten: 10024
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:39

Bjunty spam gemeld.

Ik vind dit echt heel erg sneu voor de hengst. Als wij een paard zo zouden laten lopen, dan werden ze bij ons in beslag genomen. Waarom mogen ze dan bij SBB wel creperen. Dit is duidelijk erger dan verstuikt, lijkt of een hoge breuk of schouder uit de kom. ;(

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:50

Jorex schreef:
Bjunty spam gemeld.

Ik vind dit echt heel erg sneu voor de hengst. Als wij een paard zo zouden laten lopen, dan werden ze bij ons in beslag genomen. Waarom mogen ze dan bij SBB wel creperen. Dit is duidelijk erger dan verstuikt, lijkt of een hoge breuk of schouder uit de kom. ;(


Is dit de kuddeleider? Ik weet dat er meerdere hengsten bij lopen.

sterregoud
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 18:52


Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 19:04

sterregoud schreef:
Een log over de kale duinen , en een bijzondere eerste reactie van het schapen begrazingsbedrijf dat moest stoppen.

https://www.boswachtersblog.nl/drentsfr ... ingerzand/


Dat is de schaapskudde aldaar, die SBB de nek om gedraaid heeft. Lysander van Oossanen is een smerig ventje, iemand die geilt op wens natuur en alles moet er voor wijken. Dat hele SBB is smerig.

fransje23

Berichten: 15441
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:12

sterregoud schreef:
Een log over de kale duinen , en een bijzondere eerste reactie van het schapen begrazingsbedrijf dat moest stoppen.

https://www.boswachtersblog.nl/drentsfr ... ingerzand/


Er staat geen reactie meer bij of ik kijk niet goed.

Wat er verder staat over de Exmoors klopt wel.

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:49

fransje23 schreef:
sterregoud schreef:
Een log over de kale duinen , en een bijzondere eerste reactie van het schapen begrazingsbedrijf dat moest stoppen.

https://www.boswachtersblog.nl/drentsfr ... ingerzand/


Er staat geen reactie meer bij of ik kijk niet goed.

Wat er verder staat over de Exmoors klopt wel.


Zie het niet meer staan, was een heel uitgebreide reactie van de choman. Ben benieuwd waarom dat nu weg is.

Dat wat er over exmoors staat, kun je in elk boekje vinden.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 18-05-24 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Berichten: 12119
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:59

Ik vrees dat de boswachter van het blog daar een hand in heeft gehad, om die reactie te laten verdwijnen. Het was een heel duidelijke reactie naar mijn idee, heel erg voor de schapenhouder hoe er een spelletje gespeeld is om die schaapskudde daar weg te krijgen.

fransje23

Berichten: 15441
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:01

Wintu schreef:
Dat wat er over exmoors staat, kun je in elk boekje vinden.


Ja, maar alsnog klopt het wel.

In andere gebieden zijn er geen problemen met de Exmoors en ruiters. Ook niet als er hengsten bij de kudde staan.
Ik spreek uit ervaring :j

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:24

fransje23 schreef:
Wintu schreef:
Dat wat er over exmoors staat, kun je in elk boekje vinden.


Ja, maar alsnog klopt het wel.

In andere gebieden zijn er geen problemen met de Exmoors en ruiters. Ook niet als er hengsten bij de kudde staan.
Ik spreek uit ervaring :j [ Video ]


Ik doelde meer op het feit dat de kennis van de boswachter en beheer in dat stuk, niet verder reikt dan wat er in een boekje staat.

Elisa2

Berichten: 37914
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:14

Hengst is afgeschoten inmiddels..

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:26

SBB heeft de schaapskudde er uit gegooid. Ik vind dit zo jammer, ik baal zo van die organisatie.

fransje23

Berichten: 15441
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:45

Elisa2 schreef:
Hengst is afgeschoten inmiddels..


Als ik het filmpje zag is dat ook de beste oplossing. Het leek zeer ernstig letsel

Elisa2

Berichten: 37914
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:58

Ik blijf het bizar vinden dat dit dier niet eerst medisch onderzoek heeft gekregen.

Uiteraard is afschieten beter dan wolvenvoer worden, maar het beleid en hoe ze ermee omgaan daar vind ik wel wat van.

fransje23

Berichten: 15441
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:29

Elisa2 schreef:
Ik blijf het bizar vinden dat dit dier niet eerst medisch onderzoek heeft gekregen.


Wat had je gewild? Een paard wat nauwelijks in handen is geweest en mogelijk een serieuze breuk heeft om transport zetten naar een kliniek?

Het is geen paard wat je even een halster om doet en vast kunt houden voor de dierenarts.

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:35

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik blijf het bizar vinden dat dit dier niet eerst medisch onderzoek heeft gekregen.


Wat had je gewild? Een paard wat nauwelijks in handen is geweest en mogelijk een serieuze breuk heeft om transport zetten naar een kliniek?

Het is geen paard wat je even een halster om doet en vast kunt houden voor de dierenarts.


Klopt, maar wat ik dan wel vreemd vind, is dat ze het dier pijnstilling hebben gegeven en dat dierenartsen een diagnose hebben gesteld, op afstand dan zeker en dierenartsen doen dit af als een flinke verstuiking? Ik geloof er geen zak van.
Ik had de beheerder op de app en daar noemde hij dat ze afgingen op de kennis van Mekel en dachten aan een flinke verstuiking, dus wat ik opeens allemaal lees op sm is heel iets anders. Hetzelfde dat ze berichten weghalen bij blogs. Dat de schaapskudde plaats heeft moeten maken voor de ponies, onder schimmige redenen weer. De schaapskudde kan wel opdoeken. Ik weet niet wie er naar Paard en Erfgoed gaat, daar is de schaapskudde ook altijd aanwezig, ben benieuwd of hij er nog iets over gaat zeggen.

fransje23

Berichten: 15441
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:40

Ik heb uiteraard geen idee van hoe het allemaal gegaan is. Ken weinig mensen daar en krijg ook niets via via mee.
Maar het lijkt op beeld op een zeer ernstig letsel en dan is een snelle dood zonder extra stress van menselijk contact de beste oplossing.

Als dit de hengst was die aanviel kan het gebied ook weer open voor ruiters .

Wintu

Berichten: 3338
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:45

fransje23 schreef:
Ik heb uiteraard geen idee van hoe het allemaal gegaan is. Ken weinig mensen daar en krijg ook niets via via mee.
Maar het lijkt op beeld op een zeer ernstig letsel en dan is een snelle dood zonder extra stress van menselijk contact de beste oplossing.

Als dit de hengst was die aanviel kan het gebied ook weer open voor ruiters .


Ben eens hoor, dat afschieten het beste was. Maar de leugens en gedraai er om heen, het wanbeleid, het is om niet goed van te worden.

Volgens beheer is dit niet de leidende hengst van de kudde, dus gebied blijft dicht. Maar goed, ook al was het wel de leidende hengst, dan hadden ze dat alsnog gezegd om de boel maar dicht te houden, denk ik zo.

Ze schijnen een gesprek te hebben gehad met omwonenden en bedrijven en aan hen te beloofd dat het gebied rond juli weer open kan, eerst zien dan geloven, want ze beloven wel vaker wat.