"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovebinache

Berichten: 126
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:19

Ik heb er geen probleem mee dat andere mensen paardenvlees eten. Ook niet dat paarden die echt geen uitweg meer hebben, of de eigenaars er van geen uitweg meer zien, naar de slachterij gaan. Beter dan er zelf een eind aan te maken. Zelf eet ik het niet, net als lam en kalf. Ik weet het niet, maar ik voel me der niet zo lekker bij. Ik heb er wel geen probleem mee dat andere mensen dat wél doen. Wat ik gewoon zo dom vind is dat mensen hieruit niet leren. En maar blijven doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:19

ranna schreef:
Geeft allemaal niks, we fokken gewoon door met alles waar een gat inzit. Want stél je eens voor dat wij dat veulen fokken waar we in één keer rijk mee worden 8)7 :n

Ik walg ervan. Van het slachten en van het eindeloos doorfokken met alles wat zich maar voortplanten kan :r

Oja, voor diegene die al een vermoeden hadden, ik ben idd veganist. :j

Weet je wat ik niet snap? Veganisten die paardrijden!

Maargoed, dit is wel erg offtopic.

Verder geniet ik nog steeds van een lekkere biefstuk, of een lekkere kroket. Paarden hebben heel vaak een goed leven gehad, vind het ook niet erg om het op te eten daarna. De natuur is nou eenmaal zo, helaas! denk dat mensen daar weinig invloed op hebben. Tegenwoordig word niets meer weggegooit van een dier en word alles nuttig gebruikt in alles en nog wat. Denk dat je als veganist(/paardentarier als jullie echt zo erg zijn als jullie hier doen) tegenwoordig ook bijna niet normaal kan leven :)
Denk dat ik niet kan leven zonder vlees :+

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:22

Citaat:
Misschien komt het omdat we opgegroeid zijn tussen de boeren & op het boerenland
Overigens wordt op shetlanders totaal geen winst gemaakt door een Nederlandse slachter want de kosten van keuren en administratie zijn meestal meer dan wat het opbrengt aan vlees.



Ik denk dat de meeste pro-slachten daar zijn opgegroeid...


Denk het ook }:0
We hadden thuis elk jaar een koe van de buurman in de vriezer, onze vader slachtte de kippen en van de lammeren kwam ook altijd een aantal via de slager weer thuis.
Klinkt nogal heftig maar zo weet je wel wat voor vlees je letterlijk en figuurlijk in de kuip hebt.
Kwam uit zo'n biologisch dynamische familie zeg maar. Niet vegetarisch maar wel bewust omgaan met je eten.
Eet zelf ook altijd nog biologisch en we hebben een uitgebreide groententuin :Y)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-09-10 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:27

VanHuisUit schreef:
Denk het ook }:0
We hadden thuis elk jaar een koe van de buurman in de vriezer, onze vader slachtte de kippen en van de lammeren kwam ook altijd een aantal via de slager weer thuis.
Klinkt nogal heftig maar zo weet je wel wat voor vlees je letterlijk en figuurlijk in de kuip hebt.
Kwam uit zo'n biologisch dynamische familie zeg maar. Niet vegetarisch maar wel bewust omgaan met je eten.
Eet zelf ook altijd nog biologisch en we hebben een uitgebreide groententuin :Y)


Wij hadden geen ruimte voor kippen en dergelijke. Maar wel altijd een halve koe in de vriezer van onze vrienden. Helaas hebben zij geen koeien meer. Maar dat was altijd erg lekker vlees. :)

Kiloknallers laat ik persoonlijk niet liggen, en zoek het vlees dat ik lekker vindt...

Maar ik ben niet zo opgevoed met dat dingen zielig zijn.

Rivendell

Berichten: 6865
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:34

Asyaa: vraagje. Hoe zit dat in dat geval dan met medicijn gebruik? Je mag een paard niet slachten voor consumptie als er bepaalde medicijnen in zitten. Maar die mogen wel in andere spullen? Snoep is ook eten? Een dier dat ingeslapen is, is niet meer slachtwaardig. Dat mag dan toch nooit in voeding verwerkt worden?

Verder, ik eet net goed paardenvlees als ander vlees. Ik denk dat er op politiek niveau eens wat gedaan moet worden aan dat overmatig fokken. Ik ben zelf een ras fokker, aangesloten bij het stamboek, stop veel tijd, energie en geld in mijn ponies. Heb gelukkig de mogelijkheid om jong spul aan te houden als ik het niet verkocht krijg. Tot nu toe raak ik alles nog goed kwijt, voor normale prijzen en aan goede mensen (voor zover je daar in de toekomst zicht op hebt).
Ik heb dit jaar bewust minder merries gedekt, omdat de markt vol zit.
De verantwoordelijkheid ligt puur bij de fokkers, niet bij de crisis. Als dit op nationaal niveau en ook via de stamboeken wordt aangesproken, dan scheelt dat misschien al een deel van het overschot. Ik ben fel tegen fokken zonder papieren etc, maar toch denk ik dat de grote meerderheid van het overschot gewoon bij de echte fokkers vandaan komt. Als je alleen al kijkt naar wat er bv op grote stallen als Zangersheide en Buitenzorg geboren wordt. Denk je echt dat die veulens allemaal verkocht worden? Ook daarvan beland een deel bij de slager.
Ik ken een fokker (van ponies) die per jaar een heel stel hengstveulens opfokt, op 2,5 jaar de beste eruit haalt en de rest gaat de pan in. En dan praat ik niet over een stuk of 10.

Op wild fokkers hebben we weinig grip, maar wij als rasfokkers moeten het voorbeeld gaan geven. Stamboeken hebben hierin ook een grote verantwoordelijkheid.
Dit hele gedoe heeft echt niet puur met de crisis te maken. Het is een golf beweging van vraag en aanbod. Bij veel vraag stijgt de prijs en gaat men meer fokken. Als de vraag daalt door markt verzadiging, daalt ook de prijs. Een reeële fokker dekt dan minder merries, zodat het aanbod daalt en de prijs weer wat stijgt.

Bezint eer ge begint...

Anoniem

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:36

@ Melanie, ik vind dat je het heel goed omschrijft. Maar hoe begin je daarmee? Moet er vooraf een keuring komen op vader X moeder en als die wordt afgekeurd mag er niet gedekt worden oid? Hoe zou jij dat insnoeren dan?

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:37

Ik ben ff volledig off topic denkik maar:

Mensen mogen van mij eten wat ze willen:P
Ik eet geen paard/vis/varken... van de 2 laatste niet omdat ik daar ooit een degou van gehad heb :P tenzij ze ergens in een frituursnack steken xD Kippen houden we zelf, de hanen worden in de pot gedraaid als ze met elkaar beginnen vechten :P De boer komt ze slachten, mijn moeder pluimt ze zelf etc :P kzou het niet kunnen maar ik eet ze wel..

Kzou er wel alles aan doen om mijn paard niet te moeten verkopen of naar de slacht te brengen :o

En ff een vraagje, hoe komen dierlijke producten dan terecht in brood?? of gaat het dan over eieren en boter fzo ? :P

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:38

Gelatine, GaelleS ;)
Soort bindmiddel.

cristinaa

Berichten: 306
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Net over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:39

Eigenlijk zijn we dom......brengen we ons paard naar de slacht en gaan we vlees kopen. :o? .....als we ons paard nou eens opeten? Dan kunnen we een jaar gratis vlees eten iedere dag. Maar dan moet je wel een grote diepvries hebben :9 ...... :(:) ...... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:39

@Melanie5
Het precieze weet ik er niet van, enigste wat ik weet is dat de kadavers worden omgezet in allerlei stoffen. 1 daarvan is smaakstof voor drop, en gelatine wat weer in allerlei andere dingen word gebruikt. Ik denk dat het misschien komt vanwege de hoge temperaturen waarin alles gebeurd dat het niet meer schadelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:40

cristinaa schreef:
Eigenlijk zijn we dom......brengen we ons paard naar de slacht en gaan we vlees kopen. :o? .....als we ons paard nou eens opeten? Dan kunnen we een jaar gratis vlees eten iedere dag. Maar dan moet je wel een grote diepvries hebben :9 ...... :(:) ...... :D

Zou mogelijk zijn. Je zou met de slager kunnen afspreken dat hij een prijs krijgt voor het slachten, en jij het vlees mee terug krijgt.

edit: meh dubbelpost en kan niet verwijderen.

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:42

haha ja hoor cristinaa dat is geen probleem wat Asyaa zegt! ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:43

ahzo...kwist niet dat ze dat nodig hadden voor brood te maken :P
Boke met choco zal er altijd wel in gaan :D

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:44

cristinaa schreef:
Eigenlijk zijn we dom......brengen we ons paard naar de slacht en gaan we vlees kopen. :o? .....als we ons paard nou eens opeten? Dan kunnen we een jaar gratis vlees eten iedere dag. Maar dan moet je wel een grote diepvries hebben :9 ...... :(:) ...... :D


ja is net hetzelfde toch als een koe van jezelf laten slachten... of bij mn stiefpa Fien het varken. Die ging zelfs mee op café met hem, maar toch geslacht en lekkere pensen van gegeten toen ze groot en dik was hoor.

tis maar wat je gewoon bent en persoonlijk vind ik dat je jezelf nx te verwijten hebt zolang je maar in eer en geweten kunt zeggen dat je dat dier een fijn leven hebt gegeven.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:46

Het vlees wordt toch verwerkt en de paarden worden toch geslacht of je het nu eet of niet. Daarmee is het anders dan met koeien of varkens waarbij de grote vraag de fokkerij en snelle vetmesterij daarvan in stand houdt. (Hoewel er wel degelijk op kleine schaal ook fokkerij van slachtpaarden bestaat).

Ik heb geen moeite met slacht, en geen moeite met paardenvlees, het is eerlijk vlees.

Overigens vind ik het humaner dat een paard bij de slacht komt dan dat hij tig keer wordt doorverkocht tot het laaste willetje en energie er is uitgeperst en uiteindelijk ergens staat te verpieteren of dood neervalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:48

cristinaa schreef:
Eigenlijk zijn we dom......brengen we ons paard naar de slacht en gaan we vlees kopen. :o? .....als we ons paard nou eens opeten? Dan kunnen we een jaar gratis vlees eten iedere dag. Maar dan moet je wel een grote diepvries hebben :9 ...... :(:) ...... :D

Wij hadden zo vroeger 1x per jaar een koe in de diepvries, soms eens een varken. Kan geen enkel vlees in een supermarkt tegen op!

Rivendell

Berichten: 6865
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:52

Joolien schreef:
@ Melanie, ik vind dat je het heel goed omschrijft. Maar hoe begin je daarmee? Moet er vooraf een keuring komen op vader X moeder en als die wordt afgekeurd mag er niet gedekt worden oid? Hoe zou jij dat insnoeren dan?


Het stamboek zou kunnen invoeren dat je maar een bepaald percentage van je merries mag dekken. Via stamboeken is zoiets echt wel te regelen. Stel je hebt 10 merries en je mag maar 50% dekken, dan mag je het jaar er op dus maar 5 veulens registreren. Een fokker gaat niet toch dekken als hij/zij er geen papier bij krijgt.
Ik heb zelf 3 merrries gedekt dit jaar (nog niet drachtig gescand). Heb 1 merrie leeg en heb 2 lege merries verkocht.
Wij moeten het goede voorbeeld geven.

Wat betreft slachten van paarden, ik heb er geen enkel probleem mee als iemand zijn/ haar paard laat slachten omdat ze hem niet meer kwijt kunnen. Liever zo, dan dat ze eindeloos van hot naar her gesleept worden in de handel.
Kijk eens naar de chaos in Amerika. Paardenliefhebbers zorgden ervoor dat er niet meer geslacht mag worden en zie nu wat er gebeurt. Diezelfde liefhebbers hebben nu geen geld meer en kunnen geen kant op met hun overtollige paarden. Duizenden paarden die verwaarloosd worden, gedumpt worden, illegaal geslacht worden (zit nieuwste uitgave van Bit, daar staat een stukje in).
Gewoon slachten die handel tot we weer op een normaal acceptabel aantal paarden zitten. En ondertussen de fokkers aanpakken.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:56

Het zijn niet echt de stamboekpaarden die voor overschot zorgen. Het is juist het maar raak fokken van mensen die toevallig een merrie hebben. Het lijkt soms wel dat iedereen die een merrie heeft maar persee een veulen eruit wil fokken.

Als er alleen gefokt werd met goedgekeurde stamboekdieren, was het probleem heel snel opgelost.

Melanie5 schreef:
Kijk eens naar de chaos in Amerika. Paardenliefhebbers zorgden ervoor dat er niet meer geslacht mag worden en zie nu wat er gebeurt. Diezelfde liefhebbers hebben nu geen geld meer en kunnen geen kant op met hun overtollige paarden. Duizenden paarden die verwaarloosd worden, gedumpt worden, illegaal geslacht worden (zit nieuwste uitgave van Bit, daar staat een stukje in).

Dat is het probleem bij elke hysterische beweging van dierenliefhebbers. Ze kijken niet naar de gevolgen. Daar heb ik het al eens eerder over gehad in andere topics.
Zo mochten er geen dieren meer zijn in het circus. Moet je zien hoeveel dieren daardoor hebben moeten kreperen. God, wat zijn we lief voor dieren.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:07

Wij eten liever paardenvlees dan het ten tijde van de MKZ toestand (men noemde het crisis maar het was totaal geen crisis) ingeënt Zuid Amerikaans vlees. In de tijd van de MKZ toestand werd het de Nederlandse burger verboden eerlijk nederlands vlees te eten. Wat er in de schappen lag was ingeënt vlees uit Midden en Zuid Amerika. Maar de gemiddelde burger kon kiezen, en die wilden liever Argentijns vlees dan nationaal paardenvlees.

Het zijn niet de stamboekfokkers die een duit in het zakje doen aan de aanvoer van slachtpaarden maar het zijn vooral de huis tuin keuken fokkers die nog niet beseffen dat ze geen fokker zijn maar vermeerderaar, die zorgen voor een overschot aan totaal onverkoopbare paarden, die alleen maar geschikt zijn voor een plate met friet en twee soorten groenten.
Zelfs dit hele forum staat er vol mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:11

@bijdehandje1
Precies
De fokkers die er hun brood mee moeten verdienen en dus jaren en jaren ervaring hebben, hebben door de crisis hun marges laten inkrimpen, de goede paarden zijn nu voor minder geld te krijgen, en de mensen die voorheen alleen een papierloos paard van jan met de pet konden kopen, kunnen nu opeens een leuk paardje met papier krijgen, die zullen dus ook hier voor gaan. De fokkers met de goede bloedlijnen raken hun paarden wel kwijt, ze kunnen nu dan wel misschien geen audi A8 meer betalen tijdelijk, maar verkopen doen ze. Het zijn de mensen aan de onderkant van de markt die de crisis voelen. De mensen die maar wat aanprutsen met bloed. Zulke paarden wouden al weinig mensen, en al helemaal nu niemand meer omdat andere paarden ook betaalbaar zijn.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:59

tja een niet welvarende toekomst voor paarden liefhebbers.

maar als de paarden vlees prijzen nou eens wat lager werden.
ik vindt het in ieder geval erg lekker.
en kies ook liever voor paard als rund ( denk alleen al aan rookvlees )

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:09

Als ze het nu eens "rood vlees" gingen noemen :D

Ik kan me herinneren dat mijn tantezegger moeite had met eten van kip sinds hij bij de kinderboerderij kippen had gezien. Sindsdien noemde mijn zus kippenvlees dus gewoon "wit vlees". En dat lustte hij maar wat graag.

Helaas moet er op verpakt vlees wel instaan wat erin zit, maar dan kunnen ze gewoon "equine" zetten. Veel mensen weten toch niet wat dat is.
Een wetenschappelijke naam zorgt voor wat meer afstand.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:12

das nou nog is een goed idee lusitana :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:18

Asyaa schreef:
@TheHorseInn
Paarden die ingeslapen worden, worden naar rendac gebracht. Daar op 60 graden tot stukjes van 60 mm gemalen, en via een heel proces omgezet in vloeistoffen voor bijvoorbeeld lijm of drop.
Eet smakelijk.


Nope , dat mag niet. Wel lijm ( dat weet ik niets eens zeker) maar niets voor menselijke consumptie.
Volgens wordt alles gebruikt voor bio energie.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:20

ik zou graag paardenvlees in de supermarkt zien. Nu eet ik het alleen als ik bij mijn vader in utrecht ben omdat daar een goeie paardenslager zit in de buurt. Vaak neem ik dan wat mee om in te vriezen.
Ik vind paardenvlees namelijk erg lekker. En hier in kampen heb ik het nog niet kunnen vinden *vraagt zich af of er een paardenslager in Zwolle zit*