"Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:50

Ik kan het me wel voorstellen. Als je soms ziet wat voor rommelige zelfbouw hutjes etc etc in die weitjesstaan, dat is geen gezicht. Soms zijn de weilandjes nog eens klein, wat met het Nederlandse weer uitdraaid op modderige stukken, wat echt niet bevordelijk is voor je paard.
Als je iedereen zijn gang laat gaan verloederd zo'n landschap binnen no-time. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het mooi en keurig willen, maar ook heel veel die er een armoedig zooitje van maken.

En er zijn genoeg pensionstallen waar de paarden de hele dag buiten kunnen lopen (zoals bij ons) en zomers gewoon lekker dag en nacht buiten.

_sparta_

Re: "Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:55

Maar rommel is op te lossen door nette stallen, waar de gemeente eisen aan stelt, toe te staan. 1 per hectare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:10

Niet iedereen heeft 1 hectare, meestal zijn het veel kleine stukjes bij elkaar en iedereen fabriceert een stalletje. Even laten zetten kost een hoop, zeker als je al huurt..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:16

Klopt. Maar de gemeente mag toch wel eisen stellen? Alles toestaan hoeft niet. Maar op alles nee zeggen ook niet.
Kleine weitjes en veel stalletjes geeft een troep uiterlijk en vaak een modderbende. Stel je eisen aan een stal en het grondoppervlakte zijn er nog mogelijkheden, maar wel minder verrommeling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:23

Mee eens , maar ik weet niet of je dan zo "1 per hectare" moet zeggen eigenlijk :)

En welke oppervlakte mag het zijn ? Denk dat dat soort dingen erg afhankelijk is van de locatie.
En dat ze er daarom ook liever niet aan beginnen , daar het van geval tot geval apart bekeken moet worden dan.

Ik denk dat je als je van een soort standaard uit wilt gaan ook beter kunt proberen om meteen het aantal paarden / andere dieren op een stukje weiland te reguleren. Zo kun je op 1 hectare bijvoorbeeld 2 paarden goed het jaar rond houden zonder dat het binnen no-time een modderpoel wordt. Als je per paard dan bvb. 10m2 als schuil-gelegenheid mag bouwen , mag je voor 2 paarden 20m2 als schuilgelegenheid bouwen.

Ofwel : tot een halve hectare oppervlakte mag je 10m2 als schuilstalletje neerzetten. Mits je dat doet met een ontwerp zoals de gemeente dat daar in het landschap vindt passen en dat dus een verrijking is voor het landschap. Voor elke halve hectare komt daar 10m2 bij.

Maar dan moet je ook weer gaan kijken hoe dat dan op grotere stukken weiland moet....stel dat iemand 5 hectare heeft , mag daar dan een groot gebouw op gezet worden , of allemaal kleinere schuilstalletjes ? Dat wordt ook weer moeilijk , raar en ingewikkeld... en de handhaving lukt nu al niet , nu er helemaal niks mag , laat staan dat ze straks moeten controleren of men zich aan de regeltjes houdt.

En ook dan zul je nog mensen hebben die gewoon niet willen investeren en van wat goedkope rommel een stalletje in elkaar flansen...

Al met al kan ik dus wel begrijpen dat ze er liever niet aan willen beginnen....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:29

Ik noem ook maar wat hoor aan oppervlakte. :) Misschien kan een gemeente zeggen een schuilstal mag als je tussen een halve en 1 hectare hebt.
En dat een eigenaar met 10 hectare er dan 10 op zet zou ik niet als probleem zien. Vaak is 10 hectare ook niet 1 grote weide, maar toch in stukken opgedeeld. En dat er bepaald wordt wat er in de winter aan maximaal aantal op mag staan zou ik ook niet raar vinden. Welzijn is belangrijk. Daar hoort een schuilstal bij, maar ook droge voeten. Voordat we de taferelen krijgen net als die van Quirine de K

Ik noem maar wat dingen hoor. Ik kan begrijpen dat een gemeente niet alles wil en eisen stelt. Ik kan niet begrijpen dat een gemeente gewoon op alles nee antwoord.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:37

Loe_Loe schreef:
In onze gemeente mogen schuilstallen ook niet (meer)

Mobiele stallen mogen wel
en bouwketen
en containers
als het maar verplaatsbaar is.

....

Stukje wetgevingsleer

artikel 1 lid 1 en sub a (woningwet)
Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:
a. bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk ...

De woningwet geldt dus onder andere voor het veranderen, plaatsen ect van een bouwwerk. Wat is een bouwwerk?

Een bouwwerk is als volgt (oa door jurisprudentie) \omschreven:
- Constructie: een drie dimentionale constructie (dat geldt voor bovenstaande "schuilstallen")
- Enige Omvang: In het Besluit Bouwvergunningsvrije en Lichtbouwvergunningsplichtige Bouwwerken staan alle uitzonderingen waar geen normale bouwvergunning voor geëist is. (daar vallen bovenstaande "schuilstallen" niet onder)
- Met de grond verbonden: Bovenstaande schuilstallen zijn verplaatbaar en zijn dus niet met de grondverbonden.
- plaatsgebonden karakter: citaat: "Ook een keetwagen, vrachtwagen, bloemenwagen of demontabele loods kan gezien de definitie als een bouwwerk worden aangemerkt, mits het object maar een plaatsgebonden karakter heeft."
En wat wordt nu bedoelt met plaatsgebonden karakter? Daar is met jurisprudentie mee bepaald dat het niet bedoelt is om langer dan 31 dagen plekke te functioneren. Dus als ik alleen voor maand juli een container neerzet als schuilmogelijkheid tegen dazen dan mag het wel. Zet ik een container neer die daar het gehele jaar staat mag het dus niet.

Dat het gedoogd wordt is zeer fijn, maar wees je ervan bewust dat je illegaal bezig bent.

PS: woor diegenen die het niet weten; De woningwet is een wet en geldt voor iedereen....
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 17-03-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:39

Mee eens, daarom vroeg ik dit ook al: "Weet je zeker dat het verplaatsbare mag? heeft de gemeente daar duidelijk toestemming voor gegeven? "

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:52

Modderige weilandjes heb je ook zonder schuilstal :D
Nog even en de gemeentes verbieden je om op je eigen grond dieren te houden.
Ik begrijp wel dat er paal en perk gesteld moet worden aan allerhande rommelige bouwsels, maar als er nu alleen vergunningen worden afgegeven voor een zelfde soort stal? Dan heb je iig meer eenheid.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:56

Klopt, maar gelukkig zijn de meeste mensen nog wel zo lief voor hun dieren om ze daar niet op te zetten. Maar van mij mag er dus ook gerust in een paarden welzijnswet komen te staan dat een paard een minimale oppervlakte moet hebben waar het droog staat. Als dat dan inhoud dat je op eigen grond geen paard meer mag houden, dan kan ik daar niet meteen tegen zijn. Want niet overal is een paard te houden. Of moet er eerst wat aan gedaan worden. Waar dan uiteraard een gemeente wel in mee moet werken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:58

Nou, als ik voor mijn paard moet kiezen tussen een modderig weiland of 24 uur in een box van 3 x 3 ga ik toch echt voor het modderige weiland. Daar kun je 's winters gewoon niet aan ontkomen met het weer hier.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:10

Fitzroy schreef:
Nou, als ik voor mijn paard moet kiezen tussen een modderig weiland of 24 uur in een box van 3 x 3 ga ik toch echt voor het modderige weiland. Daar kun je 's winters gewoon niet aan ontkomen met het weer hier.

precies, als onze weides 's winters een beetje modderiger worden dan is dat zo. zolang er genoeg ruwvoer als hooi is, en ze niet tot de knieën in de modder staan. zie ik het probleem niet.

geen haar op mijn hoofd die denkt dat mijn paard de hele dag of bijna de hele dag in z'n box van 3 x 3 moet staan :n

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:20

Een beetje modder is ook niet erg. Maar met te kleine weitjes is het al snel veel modder zoals bij die vrouw: " Voordat we de taferelen krijgen net als die van Quirine de K "
Of als er geen maatregelen getroffen worden zoals ophogen of draineren van een stukje.
Vandaar dat ik ook weer schreef: "Of moet er eerst wat aan gedaan worden. Waar dan uiteraard een gemeente wel in mee moet werken.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:41

_sparta_ schreef:
Ik noem maar wat dingen hoor. Ik kan begrijpen dat een gemeente niet alles wil en eisen stelt. Ik kan niet begrijpen dat een gemeente gewoon op alles nee antwoord.

Hier gaat het om het buitengebied en dan is het niet de Gemeente die beslist maar dan heeft de Provincie een hele dikke vinger in de pap bij de besluitvorming. Al zou de Gemeente het willen toestaan, ze krijgen zo'n voorstel meestal niet langs de provincie, daarom hoor je meteen en altijd "nee".

Ik denk dat Provincie en Gemeentes moeten gaat kijken waar stukken grond bestemd kan worden voor recreatieve dierenhouderij (met stal). Er zijn zoveel stedelingen en plattelanders zonder grond aan huis die graag willen hobby-boeren. Er is behoefte aan. Ik denk dat boeren ook wel interesse hebben als ze grote stukken grond met een stal of bouwvergunning kunnen verhuren aan particulieren. Dat levert meer op dan de verhuur van een kaal weiland en je hebt niet zoals bij pensionstalling, allerlei mensen op je erf. Als het te ruimtelijk in te passen is, waarom niet?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:53

manishdra schreef:
Dat het gedoogd wordt is zeer fijn, maar wees je ervan bewust dat je illegaal bezig bent.

O vast wel, dat 't illegaal is. Maar zolang 't gedoogd wordt, staat mijn ponie droog en uit de wind.
en daar gaat 't mij dan weer om....

Kiki2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:51

Ik snap niet wat ze er niet mooi aan vinden .. Heerlijk uitzicht toch ? grazende gelukkige paardjes in de wei.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:19

Kiki2010 schreef:
Ik snap niet wat ze er niet mooi aan vinden .. Heerlijk uitzicht toch ? grazende gelukkige paardjes in de wei.

't gaat niet om de paardjes :)*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:27

Als ik dat zo lees krijg ik het idee dat onze gemeente hier ook bij hoort (is volgens mij niet, maar ze doen net zo moeilijk). Wij moeten onze stal afbreken, daar probeer ik wel wat aan te doen. Ik snap best dat niet iedereen maar raak mag bouwen, maar volgens mij kun je het beter in lijnen leiden. Ik ben nu juist zo blij met mijn weide en stal, omdat ze veel naar buiten kunnen. Als dat straks niet meer kan, zullen ze veel binnen moeten staan, als het slecht weer is. Want ik kan ze niet heen en weer blijven zetten.

En die modder vind ik niet zo erg, maar ik vind het wel erg als mijn pony's in de felle zon, hevige regen of harde wind staan.