Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:19

Sorry, maar zit niks anders op dan een andere woning met stallen te zoeken/een woning zonder stallen te zoeken in een veel tolerantere gemeente/te accepteren dat je geen stallen kunt bouwen en geen vierspan shires bij huis zult hebben. Tegen de Nederlandse bureaucratie is geen kruid gewassen, waarom denk je dat een hoop paardenhouders naar net over de grens in België of Duitsland verkassen?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:38

In ons geval gaan we 'ondergronds' }> , dan maar zo... we graven een dikke zeecontainer in, misschien wel twee, bult grond erover.

Gemeente wil graag weer oorspronkelijke waterlopen blootleggen, die deels ook door ons land heen lopen. Ondanks dat we het geweldig vinden dat natuurgebied weer terugkomt gaan we daar natuurlijk ook niet aan meewerken, he....dacht het niet... :wave:

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:59

Horseware schreef:
Sorry, maar dit vind ik echt ontzettend dom van die mensen. Hadden ze in het bestellingsplan gekeken, dan hadden ze geweten dat dit niet mocht.

Wij wonen ook in het buitengebied, maar mogen niet eens een rieten kap op het huis of het huis wit verven, om het weer meer op een boerderij te laten lijken. Daarnaast moet je zelfs voor een bakomheining een vergunning aanvragen.

Je informeert toch eerst naar de mogelijkheden voordat je een huis aanschaft?

Bestellingsplan? Kun je daar eten op bestellen ? :Y) :+ Nou ja in veel gemeenten zijn de regels wel anders. Zo wordt een bak in sommige gemeenten 'gedoogd' en in andere weer niet.

Nou nee, heb jij in het bestemmingsplan gekeken? Misschien heel dom. Maar je gaat ervan uit denk ik, dat je met je land best wat mag doen wat naar jou zin is. Maar tegenwoordig mag je hier niks meer. Als je 2 Hectare land hebt, mag je hier niet eens een stal plaatsen voor het welzijn van je dieren. Ik vindt dat dit verplicht moet zijn als je paarden/pony's hebt!! Je kunt en mag hier niet eens goed voor je dieren zijn ja. Zo redeneer ik het tenminste.

Oke ben je echt in de bebouwde kom, anders wat. Maar heb je in verre omstreken niet eens buren hebt... onzin vindt ik het dan. Nergens voor nodig
Laatst bijgewerkt door ilsse op 13-03-10 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:01

Ik kan zo al 3 woningen opnoemen in de gemeente Apeldoorn waar het afgelopen jaar toch hele mooie stallen NAAST de al bestaande bijgebouwen verrezen zijn. Ik begrijp dan ook niet goed waarom ze bij deze mensen zo streng zijn.

Aan de andere kant: wij hebben bij ieder huis waar we zijn gaan kijken de mogelijkheden voor kappen van bomen, verbouwingen en bijbouwen van stallen nagevraagd voordat we uberhaupt verder gingen met een huis.
Dus een beetje dom is het wel :+
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 13-03-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:02

ilsse schreef:
Misschien heel dom. Maar je gaat ervan uit denk ik, dat je met je land best wat mag doen wat naar jou zin is. Maar tegenwoordig mag je hier niks meer.

Ik zou niet weten waarom je daarvan uit zou gaan. Bestemmingsplannen en hun beperkingen zijn nauwelijks nieuw te noemen...

Citaat:
Als je 2 Hectare land hebt, mag je hier niet eens een stal plaatsen voor het welzijn van je dieren. Ik vindt dat dit verplicht moet zijn als je paarden/pony's hebt!! Je kunt en mag hier niet eens goed voor je dieren zijn ja. Zo redeneer ik het tenminste

Je kunt het ook omdraaien: je moet geen paarden nemen als je de zaken niet goed op orde hebt.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:08

Ik praat overigens niet over mijzelf, maar hoe ik erover denk ;) NL heeft te veel regeltjes.

En in sommige opzichten ben ik het ook wel eens met de regels. Maar als je twee hectare grond hebt. Aan je eigen huis, wat je zelf notabene hebt betaald. En daar een stal op wilt zetten voor je paarden. Vindt ik dat je dat zelf moet weten, jij bent degene die het betaald.

En niet de gemeente. Maar dit is mijn visie, Je hoeft het ook echt niet met mij eens te zijn.

Ik snap dan niet dat de gemeente en de overheid wel overal lelijke panden/ gebouwen neer mag planten. Nee dat is mooi.

siskeh

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:14

@ilsse(en vele andere trouwens ook): maar vind jij dan ook dat ik meteen een binnenbak mag aanleggen?
Naast je 5 stallen.
(oww en dan moet er ook een zadelkamer bij, een stalling voor de trailer, spoelplaats)

Tja IMO zijn die grenzen er niets voor niks, wij(veebedrijf) mogen ook pas stallen e.d. aan gaan leggen als wij aan alle regels moeten voldoen.

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:23

In ons geval gaan we 'ondergronds' }> , dan maar zo... we graven een dikke zeecontainer in, misschien wel twee, bult grond erover.

Gemeente wil graag weer oorspronkelijke waterlopen blootleggen, die deels ook door ons land heen lopen. Ondanks dat we het geweldig vinden dat natuurgebied weer terugkomt gaan we daar natuurlijk ook niet aan meewerken, he....dacht het niet... :wave:

Heel juist... En als je later misschien geen paarden meer hebt, kun je die containers altijd nog als wietplantage gebruiken, las ik laatst in de krant...
Hoe komen je paarden trouwens in die ondergrondse stal? Je zal die ingang moeten verbergen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:30

Fitzroy schreef:
Ik kan zo al 3 woningen opnoemen in de gemeente Apeldoorn waar het afgelopen jaar toch hele mooie stallen NAAST de al bestaande bijgebouwen verrezen zijn. Ik begrijp dan ook niet goed waarom ze bij deze mensen zo streng zijn.

Aan de andere kant: wij hebben bij ieder huis waar we zijn gaan kijken de mogelijkheden voor kappen van bomen, verbouwingen en bijbouwen van stallen nagevraagd voordat we uberhaupt verder gingen met een huis.
Dus een beetje dom is het wel :+

Misschien omdat daar nog geen 75 m2 aan bijgebouwen stonden?

Hebben ze überhaupt overwogen om de schapenschuur af te breken en er een paardenstal neer te zetten?
Normaal gesproken zou dat moeten kunnen.
En als je het niet redt om voor 2 paarden binnen die 75 m2 te blijven, tja wie is (doet) er dan moeilijk?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:32

Nee dat vindt ik niet, Maar ik vindt wel dat als je genoeg grond hebt om paarden te houden (Hobbymatig) dat je dan ook stalling/ schuil stal moet mogen aanleggen. (Vooral hier in NL met die blubbergrond)

En ik heb het dan ook echt over landelijke huizen, waar echt niemand hier last van zal hebben. Maar dit is mijn mening, zal echt niet veranderen.

Haha ja ik ga ook maar ondergronds, en als de lieverdjes er niet meer zijn kun je idd altijd nog wiet gaan verbouwen :Y)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:35

Maar voor die schuilstal hebben ze veel minder meter nodig + dat ze dat waarschijnlijk nu ook al kunnen doen, maar dan een verplaatsbare.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:50

ilsse schreef:
Horseware schreef:
Sorry, maar dit vind ik echt ontzettend dom van die mensen. Hadden ze in het bestellingsplan gekeken, dan hadden ze geweten dat dit niet mocht.

Wij wonen ook in het buitengebied, maar mogen niet eens een rieten kap op het huis of het huis wit verven, om het weer meer op een boerderij te laten lijken. Daarnaast moet je zelfs voor een bakomheining een vergunning aanvragen.

Je informeert toch eerst naar de mogelijkheden voordat je een huis aanschaft?

Bestellingsplan? Kun je daar eten op bestellen ? :Y) :+ Nou ja in veel gemeenten zijn de regels wel anders. Zo wordt een bak in sommige gemeenten 'gedoogd' en in andere weer niet.

Nou nee, heb jij in het bestemmingsplan gekeken? Misschien heel dom. Maar je gaat ervan uit denk ik, dat je met je land best wat mag doen wat naar jou zin is. Maar tegenwoordig mag je hier niks meer. Als je 2 Hectare land hebt, mag je hier niet eens een stal plaatsen voor het welzijn van je dieren. Ik vindt dat dit verplicht moet zijn als je paarden/pony's hebt!! Je kunt en mag hier niet eens goed voor je dieren zijn ja. Zo redeneer ik het tenminste.

Oke ben je echt in de bebouwde kom, anders wat. Maar heb je in verre omstreken niet eens buren hebt... onzin vindt ik het dan. Nergens voor nodig

Haha typefoutje :P

Maargoed: ja, wij hebben van tevoren in het bestemmingsplan gekeken. Voor zover nodig, want er waren al 5 stallen aanwezig.
En natuurlijk mag je hier goed zijn voor je paarden, maar je moet daar wel de geschikte accomodatie voor kopen (dus waar je wel stallen mag bouwen als die er nog niet zijn).

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:51

nou ik zal even reageren. Mijn paardje staat bij deze shire. En de bewoners hebben alle optie's al overwogen. Ook om de schaapskooi om te bouwen tot paardenstal. Alleen mogen zij deze schuur die vol met houtworm zit niet opnieuw opbouwen. Dat mag alleen maar als de schuur een stuk kleiner word. Dit is geen optie, omdat zoals de schuur nu is er maar net krap 2 stallen in zouden passen. Tevens moet dan de schuur verhoogd worden en ook dit mag niet. Maar nu kan de Shire niet eens door de deur naar binnen, omdat het zo laag is.
Containerstallen hebben ze ook bekeken, maar daar past de shire echt niet in. Hij zou dan achteruit zijn stal in moeten, want eenmaal erin kan hij niet meer draaien.
De kapschuur waar de paarden nu tijdelijk gestald worden is ook in slechte conditie en zal ook moeten worden vernieuwd. De paarden hebben op dit moment dus wel een redelijke stal, maar ook hier moet echt het nodige aan gebeuren.
De bewoners zijn hier gaan wonen zodat ze hun paard bij huis konden hebben. Er was toen nog absoluut geen sprake van een bedrijfje opstarten. Dit idee kwam pas toen ze er al woonde.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:00

Citaat:
De bewoners zijn hier gaan wonen zodat ze hun paard bij huis konden hebben.

Waarom hebben ze dan niet eerst uitgezocht of ze wel stallen mochten bouwen?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:09

tja als er al een aantal schuren staan. Ze hadden gedacht dat deze gewoon aangepast konden worden tot stallen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:11

Citaat:
Haha typefoutje :P

Maargoed: ja, wij hebben van tevoren in het bestemmingsplan gekeken. Voor zover nodig, want er waren al 5 stallen aanwezig.
En natuurlijk mag je hier goed zijn voor je paarden, maar je moet daar wel de geschikte accomodatie voor kopen (dus waar je wel stallen mag bouwen als die er nog niet zijn).

Tuurlijk snap ik je punt, maar ik vindt zelf gewoon dat op sommige plekken zo moeilijk wordt gedaan over om iets te bouwen, terwijl het geen probleem hoeft te zijn. Ik vindt het soms gewoon te ver gaan met al die regels.

Wat dan? Je hebt een bloedmooi huis gezien die jij kunt betalen, yes paardjes kunnen bij huis. Maar dan wil je een stal, en mag dat niet. Omdat het niet in het bestemmingsplan 'past', terwijl niemand er last van zal hebben, en de omgeving er miss nog wel een tikkeltje beter uit kan gaan zien.

Ik vindt ook wel eens dat een gebouw van de overheid niet ergens past, maar daar wordt ook niet naar geluisterd.

Ik snap je punt, alleen ik denk daar gewoon anders over.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:22

Het is allemaal een questie van gunnen!
Een huis is soms net als een kroeg,als deze goed gelopen heeft en van eigenaar verandert dan blijven de klanten toch komen.Maar zat er een slechte eigenaar in die weinig mensen trok dan is het vaak zo dat een nieuwe eigenaar ook weinig mensen binnen zal hebben!
Vaak als een huis een minder goeie eigenaar had (zoals troubles met gemeenten end.)dan zijn de nieuwe bewonders er soms nog de dupe van!
En dan durf ik te zeggen dat het ook vaak een questie van gunnen is!
Want waar gaat het eigenlijk om?Een stal voor een paar paarden,tjongejonge wat een toestand.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:55

Ik zie heel veel reacties hier van bokkers die het dom vinden dat die mensen niet naar het bestemmingsplan hadden gekeken.
Nou, ik ben ook zo'n dommerd...
Je verwacht toch dat als je een huis buitenaf koopt met (in ons geval) 8.000m2 grond je een stal erbij mag bouwen. Nou euh, nee hoor! 70m2 was het maximum! En dat is dan incl. garage, fietsenstalling enz. Onze carport is hoger dan 2.70m (heeft een puntdak) en werd ook meegeteld als bijgebouw. Ik had nog een paar m2 over....
Ik weet niet of jullie beseffen hoeveel 70 of 75m2 ruimte is? Nou, dat is niet veel! 10x7 oftwel niet veel meer dan een woonkamer in een fatsoenlijke helft van een dubbel of vrijstaand huis. (Of het dubbele van een woonkamer van een rijtjeswoning)
Ook al hadden we 2ha grond bij huis gehad dan nog zouden we maar 70m2 bijgebouwen mogen hebben. Zoiets verwacht je toch niet? Nu inmiddels wel ja.
We hebben het voor elkaar gekregen dat de carport niet als bijgebouw maar echt als carport werd gezien en daardoor konden we toch een stal bouwen maar raar is het natuurlijk wel!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:07

Citaat:
En dan durf ik te zeggen dat het ook vaak een questie van gunnen is!
Want waar gaat het eigenlijk om?Een stal voor een paar paarden,tjongejonge wat een toestand.

Het is geen kwestie van gunnen, maar een kwestie van het bestemmingsplan.
En waar het om gaat: het zou nogal vreemd zijn als iedereen zomaar van het bestemmingsplan mag afwijken. Dan is het einde immers zoek en kan iedereen maar bouwen wat hij of zij "normaal" vindt. Want als je voor de één een uitzondering maakt, moet je dat voor een ander ook doen.

Natuurlijk is het lullig voor deze mensen, maar ja, ik vind het wel dom. Het bestemmingsplan is immers voor iedereen in te zien en ze kunnen niet verwachten dat voor hun even een uitzondering gemaakt wordt t.o.v. anderen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:10

Citaat:
Je verwacht toch dat als je een huis buitenaf koopt met (in ons geval) 8.000m2 grond je een stal erbij mag bouwen.

Ik verwacht dat niet. Ik kijk eerst in het bestemmingsplan, omdat ik weet dat bouwen niet zomaar mag en omdat het op veel plekken juist niet mag ipv wel.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:20

Eigenlijk heb ik dat nooit verwacht. Het is algemeen bekend dat dit niet zo maar mag. Niet eens al heb je 10 hectare, daar zit namelijk nooit een bouw bestemming op, maar is bedoeld voor gewassen of gras.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:35

_sparta_ schreef:
Eigenlijk heb ik dat nooit verwacht. Het is algemeen bekend dat dit niet zo maar mag. Niet eens al heb je 10 hectare, daar zit namelijk nooit een bouw bestemming op, maar is bedoeld voor gewassen of gras.

Precies. Zit er wél een bouwbestemming op, dan is het echt vele en vele malen duurder.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:48

Horseware schreef:
_sparta_ schreef:

Precies. Zit er wél een bouwbestemming op, dan is het echt vele en vele malen duurder.

Natuurlijk wist ik ook wel dat ik niet zomaar een binnenmanege mocht bouwen of een stal voor 20 paarden maar je verwacht toch niet dat je maar 70 of in dit geval 75m2 mag bebouwen? Nogmaals, beseffen jullie wel hoe weinig dat is?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:50

ja maar t blijft zuur als je een huis met een lap grond hebt en dat je dan geneens een onderkomen mag maken voor je huisdieren.Want dat zijn ze toch als je hobbymatig met paarden bezig bent!
Dat ze niet akkoord gaan met een groot stenen gebouw voor je dieren is tot daar aan toe,maar een houten stal moet toch kunnen.
Als ze het nou gewoon vergunningsvrij zouden maken met richtlijnen hoe de buitenkant eruit moet zien dan zou er zoveel elend bespaard blijven,zowel bij burger als bij instantie.

Het blijft een hoop geleuter om "niks"! ;(

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:59

Citaat:
Natuurlijk wist ik ook wel dat ik niet zomaar een binnenmanege mocht bouwen of een stal voor 20 paarden maar je verwacht toch niet dat je maar 70 of in dit geval 75m2 mag bebouwen? Nogmaals, beseffen jullie wel hoe weinig dat is?

Ik vind het al heel wat. Wij mochten de schuur nog geen meter uitbouwen.
Nee ik verwacht echt niet dat je zomaar mag bouwen op grond met een andere bestemming.