KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:16

Hoeveel mensen deden er nu uiteindelijk mee?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:22

19

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:23

Fortuna22 schreef:
Thanks!
Wat vinden jullie; succes of geen succes?

Persoonlijk vind ik niet dat het wat toevoegt.
Maar ik kan er ook niet mee zitten als het toegestaan wordt.
Wel vind ik dat je geen aparte categorie voor bitloos moet maken, wat mij betreft zouden bitloze en bitruiters door elkaar wedstrijden moeten rijden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:25

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:31

Ik denk dat het alleen wat toevoegt voor degene die bitloos rijden. Ruiters die met bit rijden zal het toch een worst wezen? En inderdaad geen aparte categorie, gewoon bij de rest.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:32

ok een poging tot een verslag.

Ik heb geen idee hoe laat we aankwamen maar de L was net begonnen, eerst maar eens gaan meeten, Kiwiko was niet heel erg moeilijk en ook Sjolvir deed er alles aan om herkenbaar in beeld te komen :D Koffie en eens om ons heen gekeken. Liep een hele leuke NRPS pony met perfecte witte voeten! Echt een eyecatcher maar in de proef zat wel spanning.

Er zaten weinig uitschieters bij, zowel positieve als negatieve. Eigenlijk inderdaad gewoon het beeld dat je ook op een normale streekwedstrijd krijgt. De entourage was, voor ons plattelanders, gewoonweg adembenemend! Alsof je op de Hippiade was! 5 juryleden in prachtige bungelows, PA installatie, punten van iedereen werden zeer proffesioneel omgeroepen en ook over iedere combinatie werd wat verteld. 1 aandachtspuntje: volgende keer de boxen op het publiek richten, als je langs de zijlijn stond kon je weinig verstaan terwijl het echt leuke info was!

De banen waren ook een ietsiepietsie beter dan het gemiddelde weiland waarop wij normaal moeten rijden, wat dat betreft kon het niet meer stuk. Wel had ik erop gerekend dat we binnen zouden rijden, dus had ik alleen een charmante bodywarmer bij me....
Als vrijgezel had ik beter voorbereid moeten zijn! DOmdomdom Afbeelding

Afijn, Ulysses kon opgezadeld worden en Saskia was niet in haar beste doen, moe en zeker nog niet fit. Maar ze had er wel extra zin in!
Er kwam nog een deelnemer aan, met een vreemde outfit. Paard had een neckrope en de ruiter was gekleed in een veel te klein rijjasje met een hoge hoed, model goochelhoed. Ik begreep er helemaal niks van. Saskia vertelde dat dit niet de bedoeling was want de enige restrictie die ze hadden gegeven was dat je sowieso met teugels moest rijden. Gelukkig deed deze mevouw dat ook, het hoofdstel had ze nl aan haar zadel geknoopt......
Ik vroeg me af wat deze mevrouw van plan was, was het wel een deelnemer en zo ja, wat wilde ze bewijzen???

Dat dressuur iets belachelijks was en dat je het daarom als een clownsnummer moest behandelen? Geen idee, ik zou wel zien.
Ze zorgde igg er wel voor dat iedereen er eens extra op ging letten.

Saskia ging inrijden en wij, de boktmeeters probeerden van alles tegelijk te zien en tussendoor ook veel te kletsen.
Totdat iemand begon te vloeken en de ohhs en de ahhs waren niet van de lucht, de schimmle met neckrope werd door de bak heen gejaagd, de neckrope niet om de hals maar net achter zijn hoofd woordoor de luchtpijp werd afgekneld, paard liep met zijn hoofd rechtomhoog en denk maar niet dat de ruiter dit zou corrigeren, integendeel, hij kreeg er nog een schop bij, werd wat in de rondte geslingerd en daar ging het ongeleide projectiel weer.
De andere inrijders hadden al hun aandacht nodig om een botsing te voorkomen.... Ik werd persoonlijk echt boos op dat mens! Wat was ze toch aan het doen? Waarom had ze haar hoofdstel zo gevaarlijk voor aan haar zadel geknoopt? Waarom gedroeg ze zich zo belachelijk?

Ondertussen had de dame in kwestie het hoogste woord en dacht waarschijnlijk dat al die mensen stonden te kijken in volle bewondering.... helaas dus, integendeel zelfs.

Gelukkig mocht Saskia de baan in, de bungelows bleken echt doodeng te zijn maar de proef ging redelijk. Ze kon hem niet goed onderrijden en daarom was hij wat zwaar en een tikkie duikboot achtig, maar wie maalt daar nou om, proef 20 is een hele lastige proef, echt een voorbereiding op de Z. Natuurlijk wil je daar echt laten zien hoe het kan, maar dat ging gewoon niet gebeuren vandaag. Jury's bleken achteraf ook op Hippiade niveau te zitten punten, er waren er maar heel weinig boven de 60%.

Daarna kwam de schimmel.... gelukkig heb ik de proef niet gezien want er werd door 2 mensen echt serieuze vragen gesteld over de hackemore, over de ruiter en paard en de training etc. Dat was echt fantastisch. Ulysses kreeg zelfs nog een appeltje( dat kan zonder bit dus ook veel beter dan met!)

Sjolvir schoot nog even volkomen in de stress toen bleek dat het echt al 10 juli was en dat je dus proef 23 moest rijden. Kiwiko, de voorlezer, bleef kalm en zodoende kon ze toch echt heel netjes de proef neerzetten, dat moest ook wel, want haar voorganger, zo begreep ik, had w.s. alle krediet verspeelt bij de dressuurcommissie.
Daarna kwam Liesbeth met haar zwarte Mattie. Die hoorde 2 weken geleden van deze wedstrijd, Mattie is al 3 jaar Natural en Liesbeth wist absoluut niet welke optoming geschikt zou zijn. Ze koos voor een bloem hackemore, heeft er 2 weken mee getraind en zette een daverende proef neer!

Die laatste 3 doen hopelijk de commissie inzien dat bitloos niet stuurloos hoeft te betekenen.

Ik weet niet of alle uitslagen nog ergens opkomen, maar dat was ook niet zo belangrijk. Het ging er tenslotte om dat mensen een keuze kunnen krijgen over hoe ze hun paard aan de jury voor willen stellen en dat dit eventueel ook zonder bit kan!

Thuisreis ging goed totdat bleek dat ze de route naar Friesland gewoon hadden afgesloten, moesten we nog een half uur omrijden door Meppel en omstreken..... En een wwarschuwing, na 23.00u kan je dus geen gas tanken op de snelweg Afbeelding

Moe maar voldaan, dat is de juiste uitdrukking toen ik eindelijk thuis was! Leuke en leerzame avond gehad! En de slechte noot moeten we maar heel snel vergeten!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:42

Leuk verslag Amondi!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:45

leuk verslag Amondi :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:47

Da's een verslag waar ik helemaal achter kan staan :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:54

Graag gedaan. ik ga nu weer even neuzen in de foto topics.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:56

Wat een leuk verslag Amondi!
Ik las met open mond het stukje over de schimmel met de neckrope := Wat bezielt zo iemand?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:00

Dat vragen wij ons ook nog steeds af. Het was een aanfluiting, wat mij betreft grenzend aan dierenmishandeling.
De neckrope zat in de overgang hals/kaak, en ze zat er nogal stevig aan de rukken op een gegeven moment.....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:10

Cayenne schreef:
Wat een leuk verslag Amondi!
Ik las met open mond het stukje over de schimmel met de neckrope := Wat bezielt zo iemand?

geen idee, niemand snapte het. Blijkt ze ook nog helemaal uit Blgië te zijn gekomen om dit staaltje te laten zien. Nou ken ik het niveau niet in België maar het lijkt me sterk dat deze mevrouw daar in het Z mocht rijden.

Weet iemand trouwens haar punten? Ik ving 135 op maar dat leek me nog veel, zit ze maar 70 punten af van een wp.... zelfs in de B heb ik nog nooit iemand met 135 punten naar huis horen gaan.

Het was gewoon heel slecht, wie weet heeft er iemand foto's van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:16

Ik heb ook 135 gehoord. Dat was ws voor de benzine oid ;)
Voor de proef vond ik het mog aardig aan de hoge kant....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:21

laagste 127 en de hoogste zat op 174...... ?????

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:42

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:39

ik vond het echt jammer dat ik niet echt fit was.

meneer was super te rijden, met inrijden had ik hem zodanig aan het werk bij tijden
dat wanneer ik been gaf, ging hij meer dragen en omhoog in zijn front.

in de proef was ik hem iets kwijt, dan valt hij wat uit elkaar.
de oefeningen gingen braaf. maar niet super goed.

Ik weet gewoon dat ik niet alles heb laten zien wat hij kan. hij miste lengtebuiging
terwijl hij dat wél heeft! dat is erg jammer.
ook mocht hij ronder ingesteld zijn, hij liep er soms uit met zijn neus.
nou heb ik dat liever dan dat hij erachter kruipt, maar op wedstrijd word dat niet gewaardeerd.

punten liepen op van 161 naar 182.
ik kon me wel vinden in het commentaar van de jury van 161 punten, máár vond alsnog dat ze ondanks het correcte commentaar behoorlijk streng was.
de jury waar ik het zelf mee eens was gaf 179 punten. ik kon me helemaal vinden in het commentaar en de bijbehorende bepunting. vind ik alleen persoonlijk dat als je als jury uitkomt op 179, dan kijk je op een officiële wedstrijd even terug op het geheel, wp waardig of niet. puntje erbij of eraf ;)

helaas heb ik dus niet alles kunnen geven, dan had ik meer kunnen laten zien.
maar ik was zogezegd kapot. ben wel geslaagd voor mijn BE Rijbewijs! HOERAA!

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:56

Ja, dat is ze.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:57

let vooral op de plek van het hoofdstel........

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:01

Annetje schreef:
Mevrouw met het touwhalster las ik voor. Ik vond het paard af en toe wat gespannen lopen en inderdaad wat traag, maar wel met impuls.

Alvast een voorproefje, een van de mooiste foto's die ik tot nu toe tegen ben gekomen.
Ik heb van Sjolvir ook een filmpje, net als de mevrouw met de halsring en de mevrouw met de goede Z-proef. Maar die komen (misschien) later.
Afbeelding
Nu moeten jullie het hiermee doen.

word er ook wakker

Dat ben ik!
wat een eer

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:14

MP, je hebt ook wel een toffe knol hoor!!! En je reed gister heel netjes! Pluim!!!

Wat lees ik daar Annetje filmpje van mijn pluisje?
Ik heb nog 0 filmpjes van mijn pluisje! Daar ga ik uiteraard om zeuren (of moet zo bar slecht zijn,
dat ik de rest van mijn leven met papieren zak om mijn hoofd moet lopen, hoewel, dat moet iemand anders al die gisteren mee deed,
maar die heeft denk ik geen schaamtegevoel...kat niet graag, maar vond dit ronduit jammer. )

Ikke halverwege laden, maar moet nu weg.

Dus rest van de foto's moeten nog.

http://picasaweb.google.nl/Sjolvir/2009 ... Wedstrijd#
Voor niet commerciele doeleinden mag je daar foto's afhalen.
Commercielen in overleg met mij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:17

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:31

Ook ik meld me hier maar eens even.
Amondi wat een goed verslag. Ik denk dat je t zo heel goed verwoord hebt :)

Vond het een heel leerzaam avondje. Heb weer erg veel gezien en geleerd.

Volgens mij wilde die vrouw met die schimmel alleen maar even showen hoe gaaf haar paard (in haar ogen) wel niet was. Vond het een gevaar in de ring eigenlijk...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:38

Amondi een leuk verslag.

Hoop niet dat die mevrouw de doorslag geeft van het niet doorgaan. Maar jullie mogen van gewoon tussen de paarden met bit rijden.