Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Shalimar schreef:Nou als we hier de complottheorieën kant op gaan dan ben ik weg... Slecht beleid oke. Sturing in media aandacht, kan ik inkomen. Maar verder dan dat ga ik niet hoor. Ik merk dat er in de randstad gewoon weinig bewustzijn is, het leeft helemaal niet. Dat zal flink meespelen.
Eleeke schreef:Nikass schreef:Ja ik denk dat je ze in dat opzicht wel als een bedreiging kunt zien. Alleen is de reactie om de wolf dan maar opnieuw te willen uitroeien, er niet eentje die dierenliefde bevat, en ook geen realisme. "Geen Wolf" is geen optie, en wat mij betreft ook niet wenselijk. Daardoor discussieer je vanuit een totaal ander uitgangspunt, en lopen dingen langs elkaar heen.
En zoals al vaker gezegd, er zijn mensen die hun dieren zo goed mogelijk beschermen, en toch slachtoffer worden. Dat is natuurlijk ontzettend betreurenswaardig. Daarnaast zijn er echter ook mensen die hun dieren niet beschermen. Juist daardoor leren wolven hoe makkelijk die prooi is. Het is jammer, dat de anti wolf mensen déze nalatige dierenhouders niet aanspreken en/of tegen hun nalatigheid actie voeren, maar mensen en organisaties aanspreken, die helemaal niet over de bescherming van die dieren gaan.
En voor de duidelijkheid: wat mij betreft is het niet heel zinvol om steeds pro wolf te benadrukken. De wolf is er gewoon, of je wil of niet.
Ik lees vooral veel angst in het interview, en dat vind ik verdrietig.Dat maakt het leven moeilijk en zo te zien met alle facebook en app groepen beheerst het haar hele leven.
Verder ben ik het helemaal eens met Nikass.
Ja het is moeilijk, ja het is soms eng, maar no way dat de wolf uit Nederland zal verdwijnen. ( nou ja zeg nooit nooit, hij is al eerder uitgeroeid )
Oh enneh pony staat in Uddel 24/7 buiten, ik schijn er altijd bij te moeten zeggen , omdat ik anders geen recht van spreken heb.
En ik fiets in mijn eentje zo'n 5000 kilometer per jaar offroad daar in de bossen. Ik vind zwijnen met jonkies enger.
Kinke schreef:maar is het dan ook geen probleem dat wolven straks alle reeën hebben opgevreten? Want ik zie niet in waarom moeflons wel het slachtoffer zijn en bijvoorbeeld reeën en herten niet.
Wat me vooral heeft verbaasd is de snelheid waarmee dit gebeurt
https://www.gld.nl/nieuws/7836818/moefl ... -door-wolf
Kinke schreef:dus jouw situatie in Frankrijk en een onderzoek in Duitsland staan garant voor dezelfde situatie in dit propvolle overbevolkte landje?
En die nog schuwe wolf bij jullie is vergelijkbaar met de niet of niet meer zo schuwe wolven in Nederland?
Dit soort reacties maakt me boos. Als je dan toch bezig bent met je onderzoekje, kijk dan eerst maar even wat de gevolgen tot nu toe in Nederland zijn
pien_2010 schreef:Kinke schreef:maar is het dan ook geen probleem dat wolven straks alle reeën hebben opgevreten? Want ik zie niet in waarom moeflons wel het slachtoffer zijn en bijvoorbeeld reeën en herten niet.
Wat me vooral heeft verbaasd is de snelheid waarmee dit gebeurt
https://www.gld.nl/nieuws/7836818/moefl ... -door-wolf
Er staat als uitleg dat de moeflons gedoogd worden en inheems zijn (dus eigenlijk hier niet horen. het probleem is alleen dat ze uitgezet zijn om de natuur te besparen vanwege hun graas vermogen).
En dat de wolf hier oorspronkelijk wel hoort . Daar vind ik dan ook wel iets van
Annefrance schreef:Kinke schreef:dus jouw situatie in Frankrijk en een onderzoek in Duitsland staan garant voor dezelfde situatie in dit propvolle overbevolkte landje?
En die nog schuwe wolf bij jullie is vergelijkbaar met de niet of niet meer zo schuwe wolven in Nederland?
Dit soort reacties maakt me boos. Als je dan toch bezig bent met je onderzoekje, kijk dan eerst maar even wat de gevolgen tot nu toe in Nederland zijn
Hoezo boos? Dit is een nieuwe situatie in Nederland. Wat kun je doen: kijken wat er gebeurt bij de buren (Frankrijk en Duitsland zijn ook dichtbevolkt) en anders het zelf gaan onderzoeken. Ik snap niet dat dit nog niet behoorlijk is gedaan in Nederland. Ik kan het onderzoek uit Duitsland opzoeken en een link sturen. Waar ik woon staan veel paarden, koeien en schapen, het lijkt hier qua drukte op Gelderland of Drenthe. Schapen worden inmiddels vrij regelmatig aangevallen en een aantal kalveren. Nog geen volwassen koeien of paarden. Ik zeg niet dat we ons niet zorgen moeten maken maar je moet wel redelijk blijven.
josien_m_ schreef:Naar aanleiding van het onderzoek dat wolven bij paarden langs kunnen lopen zonder gevolgen: Er is een groot verschil in energie tussen een roedel die gewoon langsloopt en een roedel die jaagt. Dat paarden en andere dieren niet paniekeren als er niet wordt gejaagd, komt bij alle wilde dieren ook voor. Ze gaan pas op de loop of vormen een kring wanneer er werkelijk gevaar dreigt. Wel logisch, anders kwamen prooidieren nooit aan eten toe!
noordje schreef:Hier (Noorwegen) wordt een wolf meteen afgeschoten als ie zich in een woonwijk laat zien.
Daar hebben ze nl niets te zoeken.
Nu zijn ze hier al heel erg van het beheer van wolven (zwijnen trouwens ook, die willen ze hier niet)
Er moet echt beheer komen in NL, want dit loopt de spuigaten uit.
Ik heb er vorige zomer een gezien in een bos en die liep heel hard weg, terwijl mijn hond vrolijk naar 'm aan het blaffen was.
Maar ik was al terug richting auto aan het lopen.