Paardenmelkerij blijkt gat in de markt

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:48

nou ja het zou kunnen, maar de merries die ik heb gemolken vonden het geen punt! Je moet het natuurlijk niet zomaar bij de eerste de beste merrie die je tegenkomt doen! Ik mag bij mijn merrie overal aankomen, van jongs af aan geleerd dat ik overal aan mag en kan komen.
En de 1 is natuurlijk gemakkelijker van natuur dan de ander.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:53

oke ik zou mijn merrie ook wel durven melken maar ik zou toch bang blijven voor een trap maar sluit je dan van opzij of van achteren aan (ik weet het echt niet hoor)

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:12

Ik moet even mijn best doen om je uit te leggen hoe ik het doe...ik sta aan de zijkant (links of rechts maakt niet uit) met mijn rug naar het hoofd. vervolgens strijk ik met mijn hand over haar buik langzaam naar de spenen. Zo zou je ook kunnen beginnen te oefenen, steeds een stukje verder en eerst alleen aanraken en kriebelen enzo. omdat je met je hoofd richting achterbenen staat kun je die gelijk in de gaten houden. Ik kan het nu ook wel op de tast, leg mijn hoofd meestal tegen haar zijkant buik ( leunen) en met mijn hand voel ik de spenen...
Je zou het in het begin moeten doen met iemand anders erbij, die haar wat geruststeld en alles mee in de gaten houdt.
Verder kan ik je de methode van het T-Team aanraden, in een boekje over veulens opvoeden van hen staat heel duidelijk hoe je een veulen vanaf het begin kun leren dat je het werkelijk overal mag aaraken. Dit kun je ook op volwassen paarden toepassen, duurt dan ws wat langer dan als je er als pasgeboren veulentje al mee begint

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:50

Ik ga met mijn hand via de bovenbenen naar de binnenkant van de bovenbenen (een strijkende, niet te zachte beweging) en via de binnenkant van de bovenbenen naar de uier.
Ik heb al vaker melk van onze shetten genomen. Als ik me bijv. zorgen maakte dat een pasgeboren veulentje te weinig melk binnen kreeg, dan molk ik de moeder en goot hem voorzichtig de melk naar binnen.
Ook heb ik bij het afspenen een merrie gemolken, die een nogal erg volle uier had en dit afgebouwd zodat de uier langzaam afnam (deze melk hebben de pleegkinderen geproefd. Volgens hen was hij lekker warm en zoet.
Ik durfde niet zo goed te proeven, denk dat ik dat dit jaar wel ga doen.
Zo'n bedrijf lijkt me wel iets voor in de toekomst.....
We hebben nu ook elk jaar 5 tot 10 veulentjes.
Melk genoeg over, zeker van de echte fokmerries!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:28

ik heb nog nooit paaardenmelk gehad.... ben eigenlijk best benieuwt hoe het smaakt....

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:12

Ik werk zelf op een paardenmelkerij en ik ben het helemaal niet met je eens: Die paarden lijden er helemaal niet onder ze hebben een luize leven kunnen de hele dag met een groep het land op als ze willen ligt de hele dag te eten en onder het melken krijgen ze ook nog eens eten om de melkproductie op gang te brengen. Wat maakt het nou uit of wij de melk pakken of het veulen die na een tijd een stuk minder nodig heeft? Als bij ons de veulens een maand of 7 zijn worden ze niet geslacht zoals jij denkt maar gaan ze gewoon nar particulieren dus gewoon naar mensen zoals jij en ik.
Heb ik nog 1 vraagje aan jou:

Waar lijden deze paarden nou onder?
silvana schreef:
hoeft geen paard onder te leiden geen veulen voor dood.

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:42

chickey schreef:
ik heb nog nooit paaardenmelk gehad.... ben eigenlijk best benieuwt hoe het smaakt....

Ik ben een paar weken terug naar een paardenmelkerij geweest en heb daar melk geproefd, het smaakt eigenlijk naar melk dat heel erg is verdund met water waardoor je eigenlijk niets proeft