GJ9 schreef:Wat een typisch psychologisch verschijnsel doet zich voor in dit topic...
Mensen kunnen niet omgaan met het feit dat ongelukken 'zomaar' kunnen gebeuren, daarom moet er altijd een verklaring gezocht worden, zodat je in ieder geval zeker weet dat jou zoiets niet zal overkomen als je het zelf anders doet.
Helaas, ongelukken zitten in een klein hoekje, het kan iedereen overkomen. Niemand van bokt is er bij geweest, dus niemand kan zeggen wat de man wel en niet had moeten doen. En hij zal vast de beste keuze voor dat moment hebben gemaakt, die man is meer ervaren met mennen dan de meeste mensen in dit topic, gok ik zo.
Heel veel sterkte voor de menner, de omstanders, en degenen die dit paard heel erg gaan missen....
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Mensen zoeken voor alles een verklaring, dat is ook logisch. Ik heb zelf ook vaak genoeg dat ik achteraf denk: "Had ik het maar zo gedaan" of "Kan dat de volgende keer beter/sneller" of "Waarom heb ik niet even mijn gezonde verstand gevolgd" etc. etc. Dat is goed, het houdt je scherp en je ontwikkelt jezelf en je vaardigheden.
Feit is gewoon dat mennen een stukkie poepie anders is dan rijden. Er zit er niet op, de hulpen worden anders gegeven (je hebt immers geen ruitergewicht en been). Dus ook het naar buiten gaan met een paard voor de koets is anders dan onder het zadel.
Stel je voor: Je bent alleen onderweg met de koets en iets aan het tuig gaat kapot, als het een beetje tegen zit je streng. Je krijgt het paard terug, maar hij is natuurlijk wat opgefokt door de situatie. En daar sta je met je talent: Wie houdt het paard vast terwijl je aan het uitspannen bent?
Of zoals mijn vriend en ik een keer hadden: Paard in de sloot! Gelukkig is Rano vol vertrouwen blijven staan....Met de schaar tussen zijn benen!!!! Dit had je NOOIT in je eentje op kunnen lossen.
Er zijn een paar regels wanneer je wilt mennen, vooral wanneer je met koets en al naar buiten gaat. Een van de regels: Twee is beter dan een! (en altijd een mes mee voor het doorsnijden van het tuig als het zijn moet...!)
Trouwens: Bokt heeft toch een hoop ervaren menners onder zich