Inwoner Meddo gewond door steigerend paard; paard overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:09

sjanien schreef:
Ik zeg ook helemaal niet dat de man het anders had moeten doen. Maar iedere ervaren menner weet dat je nooit van een koets af mag stappen. Ik zeg het alleen maar om andere evt toekomstige menners er op voor te bereiden dat nooit te doen.

En als onder het zadel rijder hangt er geen koets achter en die situatie kun je niet met elkaar vergelijken. Als je met beide ervaring hebt dan weet je wel waarom. Overigens stap ik nooit af ook niet onder het zadel. Als ik in een situatie komt dat het paard niet kent zoek ik een oprit op maar afstappen nooit.

afstappen is inderdaad niet de beste keuze, soms blijft het paard door de aanwezigheid van de persoon naast hem of haar wel kalm maar
zoiets is niet te voorspellen.. daarom is een groom ook zo erg van belang en ga ik liever ook niet alleen te mennen .. Maar als ngo blijft
het natuurlijk verscchrikkelijk .. nog maals sterkte voor alle betrokkenen :(:)

ElineThera

Re: Inwoner Meddo gewond door steigerend paard; paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:35

Oh, wat naar zeg. Probeer je iets te voorkomen, krijg je alsnog dit.. Sterkte aan alle betrokkenen. :(:)

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:10

Niemand van ons is erbij geweest, dus niemand kan met zekerheid zeggen hoe of wat.. Het is inderdaad vreselijk wat er gebeurd is, ik wens die man het allerbeste en hoop dat hij nog een keer op de bok durft te stappen..
Ben het er zeker wel mee eens dat je never never nooit alleen op pad moet gaan!! Al is het het allerbraafste paard ter wereld, er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je snel moet handelen.. Ik ben zelf ook een keer met een huifkar tegen een auto aangereden, gebeurde allemaal in stap en was niet vreselijk heftig, maar dan heb je wel iemand bij je die even het paard vast kan houden zodat jij netjes met de automobilist alles "af kunt handelen".. Ik ken ook iemand die vorig jaar zomer alleen op pad ging met zijn ozobrave paard, maar die schrok ook en ging ook aan de kletter langs een drukke weg.. Gelukkig niks geen ongelukken, maar de man is wel zo vreselijk bang geworden dat hij zijn paarden, kar en tuigen heeft verkocht en nooit meer wil mennen!!
Dus ga gewoon nooit maar dan ook nooit alleen op pad!!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:49

Wat een typisch psychologisch verschijnsel doet zich voor in dit topic...

Mensen kunnen niet omgaan met het feit dat ongelukken 'zomaar' kunnen gebeuren, daarom moet er altijd een verklaring gezocht worden, zodat je in ieder geval zeker weet dat jou zoiets niet zal overkomen als je het zelf anders doet.

Helaas, ongelukken zitten in een klein hoekje, het kan iedereen overkomen. Niemand van bokt is er bij geweest, dus niemand kan zeggen wat de man wel en niet had moeten doen. En hij zal vast de beste keuze voor dat moment hebben gemaakt, die man is meer ervaren met mennen dan de meeste mensen in dit topic, gok ik zo.

Heel veel sterkte voor de menner, de omstanders, en degenen die dit paard heel erg gaan missen....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:15

Aangezien er inderdaad mensen op bokt zijn die deze man en zijn paard persoonlijk kennen zou een beetje terughoudendheid en medeleven misschien wel gepast zijn.
Wat een verschrikkelijke gebeurtenis en wat een verlies om zo je paard kwijt te raken |( ;( . Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte en hoop dat de menner goed zal herstellen :(:) :(:) .

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:59

Pff, dicht in de buurt hier :o Heel veel sterkte voor die man en familie :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:51

GJ9 schreef:
Wat een typisch psychologisch verschijnsel doet zich voor in dit topic...

Mensen kunnen niet omgaan met het feit dat ongelukken 'zomaar' kunnen gebeuren, daarom moet er altijd een verklaring gezocht worden, zodat je in ieder geval zeker weet dat jou zoiets niet zal overkomen als je het zelf anders doet.

Helaas, ongelukken zitten in een klein hoekje, het kan iedereen overkomen. Niemand van bokt is er bij geweest, dus niemand kan zeggen wat de man wel en niet had moeten doen. En hij zal vast de beste keuze voor dat moment hebben gemaakt, die man is meer ervaren met mennen dan de meeste mensen in dit topic, gok ik zo.

Heel veel sterkte voor de menner, de omstanders, en degenen die dit paard heel erg gaan missen....

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Mensen zoeken voor alles een verklaring, dat is ook logisch. Ik heb zelf ook vaak genoeg dat ik achteraf denk: "Had ik het maar zo gedaan" of "Kan dat de volgende keer beter/sneller" of "Waarom heb ik niet even mijn gezonde verstand gevolgd" etc. etc. Dat is goed, het houdt je scherp en je ontwikkelt jezelf en je vaardigheden.

Feit is gewoon dat mennen een stukkie poepie anders is dan rijden. Er zit er niet op, de hulpen worden anders gegeven (je hebt immers geen ruitergewicht en been). Dus ook het naar buiten gaan met een paard voor de koets is anders dan onder het zadel.

Stel je voor: Je bent alleen onderweg met de koets en iets aan het tuig gaat kapot, als het een beetje tegen zit je streng. Je krijgt het paard terug, maar hij is natuurlijk wat opgefokt door de situatie. En daar sta je met je talent: Wie houdt het paard vast terwijl je aan het uitspannen bent?

Of zoals mijn vriend en ik een keer hadden: Paard in de sloot! Gelukkig is Rano vol vertrouwen blijven staan....Met de schaar tussen zijn benen!!!! Dit had je NOOIT in je eentje op kunnen lossen.

Er zijn een paar regels wanneer je wilt mennen, vooral wanneer je met koets en al naar buiten gaat. Een van de regels: Twee is beter dan een! (en altijd een mes mee voor het doorsnijden van het tuig als het zijn moet...!)

Trouwens: Bokt heeft toch een hoop ervaren menners onder zich ;)

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:59

JoyCiej007 schreef:
Wat een verschrikkelijk ongeluk, dat wens je nooit iemand toe. Hopen dat het met de menner in kwestie wel goed gaat komen.

Raimondlover schreef:
Wat verschrikkelijk , je denkt een ongeluk te voorkomen door naast je paard te gaan lopen , gebeurd er zoiets :n

Wil hier toch even op reageren. Ik wil de persoon in kwestie echt niet veroordelen, maar wil wél even het misverstand weghalen wat hier uit ontstaat, want het is juist vrágen om ongelukken als je van de wagen af stapt!
Daar heb je normaal gesproken altijd een groom voor. Menner dient ten alle tijden op de bok te blijven met de leidsels en zweep in de hand, groom houd het paard bij het hoofd vast.
Met als reden....... om dit soort ongelukken juist te voorkomen. Juist als je er naast staat of loopt heb je niets te vertellen, paard rukt zich los en slaat aan de kletter, zónder menner op de bok dus onbestuurbaar.
Misschien cru, maar kans is groot dat dit ongeluk niet gebeurd was of veel minder ernstige gevolgen had gehad, wanneer de menner in kwestie gewoon op de bok was blijven zitten, en al helemaal als hij een groom had meegehad.

Hoop nochtans dat de menner in kwestie verder goed zal opknappen. Wel heel erg jammer van het paard.

Nou er staat niet alles in

Er was een groom bij
maar die was de trekker aan het stoppen
want die kwam er keihard aanrijden,
En toen werd het paard gek,

Het paard heb 3 jaar verzorgd
en die man ken ik super goed
hij ligt nu met kritische toestand in het ziekenhuis

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:23

trouwens iedereen zegt wel van hij had dit en dat moeten doen,
maar kunnen jullie de tijd terug draaien dan,
het is gebeurd en het is heel naar ja,
zo heb je zelf ook wel is dingen waarvan je denkt 'had ik het maar zo gedaan'

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:00

Adil, ik ben het met je reactie eens, mennen is niet zomaar wat.
Ik zit er ook heel wat liever op als erachter!

Maar waar ik me wel over verbaas, is hoe makkelijk er aannames worden gedaan.

Bedenk eens wat de reacties geweest zouden zijn als de titel van het bericht was: IJsbrand Chardon gewond door steigerend paard...

Ik denk zeker dat er ervaren menners op bokt zijn. Maar ik denk ook dat de meeste van hun wel ff nadenken voor ze zo makkelijk aannames doen als hier in het topic gebeurt. En ik denk dat de meeste ervaren menners ook wel eens op het randje van een ongeluk zijn geweest, hoe goed ze hun zaakjes ook voor elkaar hadden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:19

suuzje11 schreef:
trouwens iedereen zegt wel van hij had dit en dat moeten doen,
maar kunnen jullie de tijd terug draaien dan,
het is gebeurd en het is heel naar ja,
zo heb je zelf ook wel is dingen waarvan je denkt 'had ik het maar zo gedaan'

Ik snap percies wat je bedoelt en jij bent er natuurlijk ook emotioneel bij betrokken omdat je deze meneer kent.
Maar ik denk dat dit wordt gezegd om te voorkomen omdat er toch veel beginnende menners zijn die als nog afstappen van de bok. Dat dit soort dingen kunnen gebeuren in dat geval.
Ik denk dat dat bedoeling is van de meeste bokkers. Want ja verstandig is het niet.
En tuurlijk dit kunen we niet terugdraaien en tuurlijk is het heel erg voor deze meneer.
Laten we hopen dat hij er weer goed bovenop komt en dat hij het ook beetje kan verwerken.
Want de schrik zal er wel goed inzitten.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:30

Ik wil bij deze toch even benadrukken dat Suuzje11 het betrokken paard helemaal geen drie jaar verzorgd heeft! Ik heb haar in de afgelopen 15 jaar namelijk nooit bij F. op het erf gezien om een paard te komen verzorgen.
Suuzje, zou je op willen houden met het verspreiden van leugens? Lijkt me niet terecht wat je nu doet...
Wil je weten wie ik ben, mag je een pb sturen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:09

Erg om sommige berichten te plaatsen als deze man zijn paard kwijt is en in ziekenhuis ligt. Je begint met zoiets niets met 10 grooms en 3 man op de bok, het is gewoon erg genoeg dit. Laten we hopen voor deze man dat hij weer 100% gezond wordt en in stilte ook even 2 seconden bidden of wensen dat ons dit niet gebeurt. Mijn bomproof tinker sloeg ook uit het niets op hol met alle gevolgen van dien, je begint niks met 2 leidsels en een ander ( groom) voor een paard van bijna 700 kg laten springen zeker???? Het blijven dieren en hoe braaf of wat ook, altijd kan er wat gebeuren. Ook moet men rekening houden met het nadeel van internet, dat wij nu alle ongelukken kunnen lezen... vroeger las je niet als pietje die en die wat gebeurde met paard of jantje die en die aan de andere kant van het land...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:23

Mijn post was niet gericht op wat de man had moeten doen of iets in die richting, maar omdat er meerdere reacties werden gepost in de trant van 'ach wat sneu, denk je goed te doen om even af te stappen en gebeurd er alsnog zo iets'.
Daarom wilde ik toch graag even vermelden dat de menner juist hélemaal niet van de bok moet komen.

Ik verwijt de arme man helemaal niets en zoek ook geen verklaringen, maar het had in deze situatie een groot verschil gemaakt als hij gewoon op de bok was blijven zitten.
En omdat meerdere mensen (waarschijnlijk ruiters zonder menervaring) hier blijkbaar denken dat het dus wél handig is om als menner van de bok te stappen, wilde ik dit toch even vermelden.
Dit is 1 van de belangrijkste veiligheidsregels mbt het mennen, net als dat je ook een groot ongeluk kan verwachten als je je ingespannen paard het hoofdstel afneemt. Zie je ook nog steeds gebeuren, en dat zie en lees je vaak óok in dergelijke nieuwsberichten over menongelukken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:52

Je zoekt geen verklaringen, maar je geeft er wel een.

Denk je nou echt dat die man de veiligheidsregels niet kent? En dat hij niet op dat moment de beslissing nam die hem het beste leek?

Nergens voor nodig om daar nou nog op door te gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:00

GJ9 schreef:
Je zoekt geen verklaringen, maar je geeft er wel een.

Denk je nou echt dat die man de veiligheidsregels niet kent? En dat hij niet op dat moment de beslissing nam die hem het beste leek?

Nergens voor nodig om daar nou nog op door te gaan.

Ik had het met name in eerste instantie genoemd omdat er hier blijkbaar wel mensen waren die dachten dat het juist verstandig was.
nogmaals, dat doet níets maar dan ook níets af aan het feit dat ik dit, net als iedereen, een heel erg triest en vervelend ongeval vind, en tuurlijk is het heel verdrietig voor de man zelf.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:02

Oké, sorry, dat had ik niet zo begrepen.
Ja ik vind het ook heel verdrietig, kan me niet voorstellen hoe erg dat moet zijn om mee te maken. Je grote hobby...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 02:50

Ik ga me niet mengen in de discussie of het al dan niet verstandig was van die man om af te stappen, hij zal vast zijn redenen hebben gehad. Ik ken ook een aantal mensen die met regelmaat alleen op pad gaan, dat zijn ook ervaren menners.

Wilde wel hier nog even op terugkomen:
Citaat:
De tractor is niet heel breed.. er zou ruimte zat geweest zijn om er in een vlotte draf voorbij te gaan..

Ik heb toevallig vandaag zo'n ding gezien en het is echt een monsterlijk gevaarte en bijna 2 keer zo breed als de tractor, dat kun je op die foto ook wel vrij goed zien, denk dus dat deze oplossing echt niet zo makkelijk was geweest :n. Kan me wel voorstellen dat je paard daarvan schrikt, die zie je natuurlijk ook niet dagelijks langskomen.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:37

pfff wat een gelul hier..had beter zo en zo gemoeten blabla
duidelijk dat die man het beste voor zijn paard wilde..maar helaas is het toch uitgelopen tot een ONGELUK
veel sterkte!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:35

De beste oplossing om mensen te waarschuwen voor zulke dingen is een eigen topic openen, dit is een topic om je medeleven o.i.d. te betuigen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:02

Sommige ongelukken zijn gewoon niet te voorkomen, daarvoor heten het ongelukken.

Er zijn mensen die strikt nooit zonder groom op pad gaan, met als resultaat dat hun paard niet regelmatig voor de kar loopt, want er is niet altijd een groom beschikbaar, en dat geeft op zich ook weer een groter risico op ongelukken doordat het paard teveel energie heeft/te weinig ervaring op doet! Oftewel: je doet het nooit goed.

Volgens Achenbach is in een noodsituatie èlke ingreep geoorloofd, ook minder orthodoxe maatregelen (volgens het boekje) vallen daar onder. Ik neem aan dat de koetsier heeft gedaan wat in die situatie op dat moment, gedaan kon worden.

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:51

brr
dat is nu mijn grootste angst met mennen. Op je paard heb je nog controle maar op een kar dus niet. En je moet er niet aan denken als je tussen je paniekerige paard en zo'n machine komt zeg
Sterkte en beterschap.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:43

Heffie... 't zou je maar overkomen!

Ik had het deze week nog, alleen niet met tractor en sodebemester!
Ik reed met mijn 7-jarige ruin die zo verkeersmak is als wat (maar altijd wel schrikt van eenden) over de weg.
Komt er een rode landrover aan die netjes afremd. Komen er op dat moment eenden uit sloot. Paard schrikt stuift zo over weg, auto dik op remmen!
Ging net maar dan ook echt net goed! Nog nooit zo geschrokken, zag die moterkap echt van dichtbij. Ik shakte, kon wel janken omdak zo blij was dat er niks gebeurd is.
Nog praatje gemaakt met automobielist.

Kan je maar zien, deze man reed niet eens hard en had nog een lange remweg. 7 van de 10 x dat mensen gewoon door racen... :S [