Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:33

geeft imo nog steeds niet weer waarom dit paard daar beter van word En wat de gemiddelde HE bezoeker hiervan kan leren om in eigen praktijk uit te brengen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:20

mss niet voor jou, maar er rijden met mij nu verschillende mee, die het interessant vinden hoe ze dit gaat doen, omdat deze mensen in de praktijk ook weleens zeer moelijke/gedrags "gestoorde" paarden tegenkomen. Veel van dit soort paarden verdwijnen gewoon naar de slacht terwijl dit niet nodig blijkt te zijn.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:06

Natuurlijk ben ik zelf blij dat Annemarie ons verder wil helpen. Op dit moment ben ik ook nog dagelijks met Javi bezig, maar merk dat ik zelf niet verder kom. Zolang ik maar niets verlang van haar gaat het goed, zelfs steeds beter! Maar owee als ik een been wil opheffen, of met iets haar ogen wil behandelen. Dan ben ik mijn leven niet zeker.

Ik zie in mijn dagelijks leven zo verschrikkelijk veel leed bij paarden wat aangedaan is door mensen, daar word ik niet vrolijk van, en begrijp dit ook niet.
Zelfs mensen met grote stallen, alle rangen alle standen, we treffen het overal aan. Eigenlijk daar waar je het niet verwacht gebeurd het 't meest.
De gevolgen hiervan ziet bijna niemand. Alleen de persoon die het paard in behandeling krijgt, en ermee moet werken. Het vertrouwen weer terug moet zien te krijgen, de wonden en de ziel weer zien te herstellen.
Pas als dat proces klaar is mogen ze herplaatst worden, en krijgt de nieuwe eigenaar een gewoon normaal paard.

Dit is hetgeen wat Annemarie wil benadrukken, de gevolgen bij een paard wat door ons als mensen zijnde is aangebracht.
Iets waar veel te weinig aandacht aan gegeven word, en inderdaad, vaak verdwijnen dit soort paarden naar de slacht. Door onze schuld. Het paard kan er immers niets aan doen.

Ik vind het alleen maar in en in triest dat er dus paardenmensen zijn die hier hun ogen voor willen sluiten. Mensen die roepen dat Javi niet thuis hoort op HE. Of te wel, op HE mag niemand geconfronteerd worden met de harde feiten die dagelijks gebeuren, met alle gevolgen van dien?
Of te wel.... we sluiten onze ogen voor iets wat wij als mens zijnde een paard hebben aangedaan?.
Het is door mensen aangedaan, en zal door mensen bekeken worden!
Na HE gaat Annemarie thuis verder met dappere Javi, en ik hoop dat ik haar weer terugkrijg.
Niets commercieels, maar de harde waarheid zal getoond worden.
En daar is HE een prima plaats voor!!
Javi kennende zal ze niet veel onder de indruk zijn, en ik ben in haar buurt. Indien nodig dan ben ik er voor haar!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:41

Citaat:
Ik vind het alleen maar in en in triest dat er dus paardenmensen zijn die hier hun ogen voor willen sluiten. Mensen die roepen dat Javi niet thuis hoort op HE. Of te wel, op HE mag niemand geconfronteerd worden met de harde feiten die dagelijks gebeuren, met alle gevolgen van dien?
Of te wel.... we sluiten onze ogen voor iets wat wij als mens zijnde een paard hebben aangedaan?.
Het is door mensen aangedaan, en zal door mensen bekeken worden!

Sorry PVD, met al je goede bedoelingen, maar je vliegt nu toch wel ernstig uit de bocht! Er wordt toch steeds duidelijk benadrukt dat het de tegenstanders steeds gaat om het belang van Javi? Om Javi te beschermen tegen stress, drukte, spanning, risico's etc. Dat het juist gaat om het feit dat niet Jav's belang voorop staat? Dat het juist in Javi's belang is om thuis gewoon getraind te worden?

Dus kom nou niet aanzetten, dat het is om de ogen te willen sluiten voor wat we paarden aandoen! Steek je hand in eigen boezem zou ik zeggen!

HE is een commercieel event wat ik verafschuw. Als grote bupsen mensen daar met tassen vol koopwaar willen rondstruinen en een leuke dag willen hebben, ga vooral je gang. Maar bedenk je als mensen dan ook eens, waarom paarden daar weer omwille van het vermaak, het vertier en de commercie kunnen opdraven. Die paarden zijn daar toch niet in hun eigen belang? Die zijn daar toch alleen maar omdat wij een leuke dag willen hebben?

HE is nou niet echt het geeigende podium om ernstige misstanden aan de kaak te stellen. HE is commercie en vertier, meer is het niet en meer moet je er niet van willen maken. Dat is jezelf schoonpraten.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:47

En nog wat trouwens, over wat er nou allemaal verschrikkelijks gebeurd. Is een paard opsluiten in een ronde kooi, temidden van allerlei publiek en drukte en dan rondjagen met een touw achter zijn gat of een stok met wapperend plastic eraan, terwijl het paard geen kant op kan, nou zo diervriendelijk? Tuurlijk, als de marketing maar klopt en je plakt er een prachtig etiket op van Monty Roberts en Natural Horsemanship, dan slikken mensen het ineens als zoete koek.

Tja, voor het oog gebruik je geen geweld, maar wat doe je in plaats daarvan? Denken mensen daar nou weleens verder over na?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:47

Spreek voor jezelf Jiske. Dat zijn nu eenmaal JOUW ideeën en van nog een handjevol anderen. Het zijn geen feiten en waarheden.

De waarheid zal pas tijdens HE blijken.
Annemarie is iig niet commercieel en HE trouwens ook niet alleen maar imo. Het beurt er op van de vrijwilligers :D

En ieder paard wat bereden, gemend of zelfs "gehouden" wordt is er in het belang van de mens. Dus steek inderdaad maar de hand in eigen boezem. :D

ff offtopic @ Jitske_ : Vraag me trouwens af wat je met pvd of Javi hebt...... ineens 17 posten hieraan gewijd terwijl je eigenlijk geen grote poster bent op bokt. Wat is jouw connectie? Of is dit puur toeval?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 00:53

@Jitske_ dat is jouw mening, dat mag.
Maar veel vinden de HE juist het podium om ook dingen aan de kaak te stellen.
HE is een samenloop van vertier, leren en diverse stromingen binnen het paardrijden/houden te bekijken.
Veel mensen gaan naar huis met wat extra kennis.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:41

wanneer gaat het gebeuren dan?
en komt er ook een filmpje van?
als Javi dan toch daar wordt voorgebracht, dan ben ik ook benieuwd naar hoe dat gaat!

ik hoop maar voor jullie dat het resultaat gaat geven, en dat Javi enigszinds benaderbaar gaat worden hierdoor,
zo te lezen is het paard ernstig getraumatiseerd, ik heb mijn bedenkingen wel hoor, eigenlijk geloof ik niet echt dat een paard met zulk gedrag nog echt goed te krijgen is.
maar we zullen zien, ben echt benieuwd!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:50

Slimmerik, mijn 'connectie' is, is dat ik er soms naar van wordt hoe we met dieren omgaan in dit land. Daar maak ik me druk om. Ik ben een groot liefhebber van alles wat leeft en wordt er soms misselijk van, wat we in het belang van geld vaak, dieren aandoen.
Toen dat berichtje van Horse Event in mijn mailbox plofte, viel dat ernstig verkeerd kan ik je vertellen.

En ik snap dat PVD en ook Annemarie op haar manier wat voor paarden willen doen en het hart op de goede plaats hebben, maar dan twijfel ik toch weer bij de uitvoering daarvan.

Daarbij vraag ik me af hoe dierlievend het is om alles maar te willen redden. Ook dat is weer eigenbelang namelijk: 'Kijk eens hoe goed ik ben? Ik heb dit paard gered!'.
Soms zijn dieren beter af met inslapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:58

Jitske_ schreef:
Soms zijn dieren beter af met inslapen.

Dan moet de DA er wel eerst bij in de buurt kunnen komen :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:20

Als het echt alleen om Javi te doen was, dan zou Annemarie het paard gewoon thuis verder trainen. Wanneer je dit voor een publiek gaat doen, doe je het ter meerdere glorie van jezelf. Paard wordt er niet beter van, is allemaal in je eigen belang.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:32

Tot nu toe heb ik me er niet tegen aan bemoeid, maar ik zou denk ik zelf eerder het succesvolle eindresultaat van de training komen laten zien dan het zo te doen waar nu voor gekozen is. Ik ga geen waardeoordeel hechten aan het werk van Annemarie en haar motieven om het zo te doen. Ik denk alleen bij mezelf dat het beter 'scoren' voor haar werk zou zijn geweest als ze Javi lekker thuis had doorgetraind en tijdens HE een Javi kon laten zien die weer helemaal perfect in haar vel zit, trots is, maar ook weer vertrouwen heeft in mensen. Dat ze dan daarvoor een presentatie met film geeft over wat zij en Javi aan het begin van de training en gedurende de training mee hebben gemaakt lijkt mij dan een goed beeld geven van haar werk. Ik denk dat ze op die manier ook duidelijk kan laten zien met respect voor het paard te werken en het dier niet in een drukke vreemde omgeving bloot te stellen aan een join up sessie, maar dat ze er voor kiest om een dergelijk dier eerst thuis op basis van vertrouwen te trainen. Dat ze dan aansluitend een join up sessie doet bij HE of een ander evenement waar een 'geheelde' Javi kan laten zien hoe ze er nu aan toe is, prima!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:09

Na lang overdenken heb ik besloten nogmaals (een laatste) reactie te geven op jullie discussie. Bij het zien van de foto's van Javi kan ik me voorstellen dat er veel wordt losgemaakt bij mensen. Het is ook niet niks wat er met Javi gebeurd is. Ondertussen gaat het heel goed met Javi, alleen is ze sterker geworden en heeft ze geleerd dat ze mensen kan bewegen en is ze gaan aanvallen. Ik ben met mijn trainer naar Belgie gegaan om te kijken wat Javi voor merrie is. om zelf mijn mening te vormen. Javi is zeer zelfbewust en dominant, ze heeft volledige controle over haar omgeving. Zoals je kunt lezen hebben de mensen die haar kennen dezelfde mening. Dat Javi dit prima aankan. Ze is diverse omgevingen gewend, inclusief omgevingen die druk zijn en waar mensen komen. Natuurlijk is het zo dat het voor Javi best even spannend zal zijn als ze de piste inkomt. Dat lijkt me duidelijk, dat is voor ieder paard dat in zo'n omgeving komt. Maar het is aan ons om haar vertrouwen te winnen. En met een paard dat zo gevaarlijm kan zijn is het ook wel even pettig dat ze niet het gevoel heeft dat ze alles onder controle heeft. Dat maakt je training vaak een stukje gemakkelijker wat uiteindelijk ten goede komt aan het paard. Dan Wilson zal als eerste met haar aan de slag gaan. Hij is de beste in de wereld die ik ken om met dit soort paarden te werken. Dan werkt in Cornwall voor de ISPCH (dierenbescherming) en in Cornwall zijn veel loslopende paarden. Deze zijn vaak erg wild geworden en onhandelbaar. Vaak ook agressief na ervaringen met mensen. Als zo'n paard bijvoorbeeld vast komt te zitten in het prikkeldraad (wat daar nog in overvloed te vinden is) is hij degene die gebeld wordt. Of een dier te handelen dat ernstig gewond is en verzorging nodig heeft. Ook met hem heb ik overleg gehad over Javi en Horse Event en hij had dezelfde mening. Eerlijk is eerlijk, hij is vele malen beter met dit soort paarden dan ik en ik kijk er weer naar uit om met hem te werken. Ik ga er weer veel van leren.
Join Up is iets wat we soms gebruiken, maar vaak ook niet. Maar wat we gaan doen en wat we gaan bereiken is aan Javi. Zij zal ons laten zien hoe ver we kunnen gaan en wat nodig is om haar vertrouwen terug te geven. Met dit soort paarden werken is (helaas) ons dagelijks werk. We hebben altijd 2 - 3 paarden staan die gered zijn van de slacht die we hertrainen.

Afgelopen weekend moest ik aan deze discussie denken. Ik was op een demonstratie op een manege en moest werken met een paard dat al 3 jaar niet de trailer op wilde. Alles was al gedaan. De zweep, de bezem, de praam en haar naar binnen trekken, een electrische stok voor stroomstootjes en blinddoeken. Dit paard had een enorme associatie met de trailer. Van pijn en geweld. Ook met dat soort paarden werken wij in demonstraties. Om te laten zien hoe je door een andere wijze ook veel kunt bereiken. En dan te hopen dat het slaan minder gaat worden. Want weten wij alles? Zeker niet, gelukkig maar. er is veel te leren. iedere dag opnieuw. Het paard ging uiteindelijk super rustig aan een lange lijn de trailer op. Natuurlijk zal het paard nog veel training nodig hebben om helemaal goed te worden. Dat bereik je absoluut niet in 1 keer. Om alle herinneringen van geweld uit te wissen. Persoonlijk heb ik de overtuiging dat dit dier veel meer stress heeft ervaren dan Javi zal doen om Horse Event. Omdat dit dier een enorme associatie had met de trailer.

Van het werken met Javi hoop ik dat je juist wel veel kunt leren. Om je eigen paard beter te begrijpen, juist als iets niet zo makkelijk gaat. Hoe je het paard kunt leren iets te overwinnen wat best spannend is. Om het hem zo aan te bieden dat hij het aankan en te bouwen op zijn zelfvertrouwen. Want helaas krijgen we geen boek mee bij de training van paarden. We zullen zelf creatief moeten zijn om een oplossing te vinden. Vanuit zijn manier van denken en leren. En hoe meer je ziet en hoort, van heel veel mensen, hoe makkelijker het gaat.

Ik ben op zaterdag en zondag in de Bokt Lounge, samen met Dan Wilson. Wij hopen jullie daar te treffen zodat we op een goede, constructieve wijze kunnen praten. Want mij gaat het echt te ver als ik ergens in deze discussie lees dat het beter is als Javi moet inslapen. Of dat ik een hoef tussen mijn ogen moet krijgen.

met vriendelijke groet en veel plezier op Horse Event,

Annmarie van der Toorn

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:16

Lijkt mij een duidelijke uitleg. Misschien moeten we eerst afwachten hoe het allemaal gaat. Daarna pas weer verder discussieren. Want dit is een discussie waar de overhand de feiten niet kent.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:16

Annemarie ik schrik daarvan! Een hoef tussen je oog?
Schokkend vind ik dat hoor echt en gaat ook te ver.
Ik vind dit een kippevel verhaal, prachtig potverdikkie hoeje jezelf inzet voor Javi.
Ieder dier verdient een kans.
Ik neem mijn petje voor jullie af, nee ik heb diepe bewondering voor jullie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:22

Annemarie, ik vind het super wat jij (jullie) doen voor Javi!!! +:)+
Laat ze hier maar kletsen op bokt, is toch altijd hetzelfde gez..k. ;)

Ik ga zelf niet naar Horse Event, heb niet zoveel met dat gebeuren daar, eerlijk gezegd, maar ik wens jullie wel heel veel succes toe. En ik hoop dat het met Javi echt beter zal gaan, na wat dat arme beestje heeft meegemaakt. Ongelofelijk hoe mensen kunnen zijn. :(

Bedankt voor je uitleg.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:26

mooi gezegt annemariev en super wat je voor javi wilt doen en hoop ook echt dat je werk met haar vruchten af gaat werpen. succes voor jouw en je team.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:41

Ik weet zeker dat ze heel wat zullen bereiken. Ik ken Annemarie en heb mogen ervaren hoe integer ze is. Ook in moeilijke omstandigheden. De discussie verder voeren tijdens en na Horse Event lijkt me een prima voorstel. ik zal er in ieder geval zijn en hoop ook een aantal actieve tegnstanders. Annemarie zal dat zeker waarderen!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:53

Mooi verwoord Annemarie _/-\o_ .
Ik snap ook niet dat de mensen niet inzien dat het met de vorige "probleem"paarden op de HE ook goed is verlopen, en dat jullie dat dus prima hebben ingeschat.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:04

ik hoop Annemarie dat jullie het leven voor javi een stuk aangenamer kunnen krijgen

heb javi zelf ook ontmoet en hoop echt dat het goed komt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:22

Het is te gek voor woorden dat je je steeds moet verantwoorden hier. Aan mensen die zelf als kind zijnde hebben leren paardrijden met de nodige rukken en trekken in de mond van hun paard/pony. Aan mensen die hun paard een flinke oplawaai verkopen als ie ff niet wil doen wat meesteres zegt. Aan mensen die hun en andere paarden ook regelmatig belasten. Want laten we wel zijn..... een paard is niet gemaakt voor een zadel en bit want dan hadden ze het met de geboorte wel meegekregen :D

Mensen die jou kennen, en gezien hebben hoe jij werkt, weten dat Javi in de beste handen is bij jou.

En idd ieder paard op een groot evenement heeft spanning. En betreffende kritiek leveraars zijn regelmatig bezoeker van zo'n evenement en doen dus indirect mee aan de stress van de dieren daar.

Niets mis mee. Een paard kan dat best handelen. Zo ook Javi. En ik weet zeker, dat als Javi extreem gedrag daar vertoont, jij eerlijk genoeg bent om het af te kappen.

Mijn zegen heb je !! En ook de dankbaarheid dat jij hem nog deze laatste kans geeft !!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:39

@annemariev
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat op de HE met Javi.
Fijn dat je de moeite neemt om duidelijk uit te leggen wat je beweegredenen zijn mbt tot Javi en HE.
Grt Maaike

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:44

Anoeska schreef:
Als het echt alleen om Javi te doen was, dan zou Annemarie het paard gewoon thuis verder trainen. Wanneer je dit voor een publiek gaat doen, doe je het ter meerdere glorie van jezelf. Paard wordt er niet beter van, is allemaal in je eigen belang.

Goed, ik ga toch maar even reageren...
Ik ben zelf érg kriebelig als het om namen als Monty Robberts of Pat Parellie en noem nog maar wat van die halfgoden op, gaat. Ik houd helemaal niet van dat op een voetstuk zetten van een trainer en zeker bij dit soort mannen twijfel ik aan hun bedoelingen, ego is tegenwoordig vele malen belangrijker dan trainingsresultaten of welzijn van het paard.
Ik was dan ook ERG sceptisch toen ik vandezomer naar 't trainingsrondje Ermelo ging waar Annemarie haar 'kunsten' zou vertonen. Maar omdat ik momenteel zelf bezig ben een zwaar getraumatiseerd (of ex-getraumatiseerd moet ik eigenlijk zeggen, nu na een jaar zijn we nl. al heel ver) paar te rehabiliteren, was ik toch nieuwsgierig of ik er iets bruikbaars uit kon halen.
Grappig was dat haar eerste paard in de ring een soort mini-me van mijn Merens was, in de vorm van een 'untouched' Fell-merrietje.
Al met al had ik wel wat aan de demo's, maar waar ik vooral erg van onder de indruk was, was ten eerste Dan, waar Annemarie het hier over heeft.... WAT een paardenman, ik was ERNSTIG onder de indruk en zou willen dat hij een keer langs kwam om met mijn Ben te werken (zo jammer dat ik niet langs kan komen, had graag even met Dan gebabbeld!)
Ten tweede was ik erg blij verrast te zien dat Annemarie dus juist NIET haar ego voor liet gaan en percé wilde laten zien wat ze allemaal wel kon. Een van de paardjes moest duidelijk van heel ver komen maar maakte heel veel progressie in de sessie. En daar waar bijv. een Monty Robberts doorgegaan was om te laten zien wat hij in 1 sessie kon bereiken, stopte Annemarie, omdat het al zo veel voor de merrie was geweest dat ze haar verder rust wilde geven. Ze had kunnen pushen en dan was het waarschijnlijk ook goed gegaan maar dat deed ze niet. In overleg met Dan besloten ze te stoppen en de merrie op een later tijdstip thuis te gaan bezoeken om nogmaals met haar te werken.
Verder was Annemarie zo aardig om mijn vragen uitgebreid te beantwoorden en toen het te specifiek voor mijn paard bood ze aan dat ik kon bellen. Dat heb ik idd later gedaan en over de telefoon heeft ze mij, geheel kostenloos, bijna een uur te woord gestaan en van tips voorzien.
Nee... ik had alles behálve het idee dat het Annemarie om haar eigen eer en glorie gaat, ze is - voor zover ik dat kan beoordelen - volledig begaan met het lot van de paarden waarmee ze werkt.

Annemarie, bedankt voor de tips, 't heeft me zeker verder geholpen en inzichten gegeven. Check Ben's blog morgen of van't weekend maar, dan heb ik waarschijnlijk 'groot nieuws' ;)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:51

He, wat leuk om wat van je te horen! Ik was pas in Ermelo en ik dacht nog aan je. Ik ben erg benieuwd. waar kan ik je 'blog' vinden? Ik ben niet zo goed met computers... Maar wil graag weten hoe het met je paardje gaat!
Dan Wilson is inderdaad helemaal top. Waarom bel je hem niet tijdens Horse Event? Kan je even met hem overleggen, Hij zal dat erg leuk vinden. Bel even met ons kantoor 0181-469045, dan kunnen ze je mijn prive 06 geven om te bellen. Stuur me dan even een sms wanneer je tijd heb en voor het nummer?

Groeten!

Annemarie

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:05

Wat leuk dat je zo enthiosiast reageert annemarie!! :)

Ik zie je op horse event met javi!