Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:38

zwaardere of geen zwaardere ruiters, ik geloof dat altijd en eeuwig aan dezelfde kant druk geven nooit goed kan zijn....
Vind dat links opstijgen ook zo ontzettend achterhaalt 'omdat het zo hoort' maar imo absoluut niet goed voor een paard. Afwisseling en idd niet vanaf de grond opstijgen zou al een stuk verbeteren

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:41

ik kan er niet eens op zonder kruk. Een van mijn paarden is 1.72m en ikzelf ben maar 1.58m. Verder stap ik zelfs op mijn paard van 1.65 op met een stoel omdat ik dan zo het zadel niet scheef trek en met mijn lederen rijlaarzen aan gaat het ook niet zo soepel om mijn voet in de stijgbeugel te krijgen vanaf de grond. Dus neem ik een stoel. Mijn 5-jarige is zelfs boos als ik niet met een voetje of vanaf een stoel op stap. Haha!

supertammy

Berichten: 2238
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:47

Misschien dat het in plaats van altijd en alleen maar links op stappen ook wel goed is om aan de rechterkant op te stappen?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:55

supertammy schreef:
Misschien dat het in plaats van altijd en alleen maar links op stappen ook wel goed is om aan de rechterkant op te stappen?


heb je dat weleens geprobeert?? Je komt er geeneeens op hahaha
Heb het weleens geprobeert toen ik last van me voet had Knipoog

Elisah1989

Berichten: 1365
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:59

Esmeralda schreef:
supertammy schreef:
Misschien dat het in plaats van altijd en alleen maar links op stappen ook wel goed is om aan de rechterkant op te stappen?


heb je dat weleens geprobeert?? Je komt er geeneeens op hahaha
Heb het weleens geprobeert toen ik last van me voet had Knipoog


ik stap wel is aan de rechterkant op, het is wel wat anders, maar het lukt goed hoor Ja Lachen

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:09

krukje is idd veel beter maar mijn paard staat niet stil bij het opstijgen...
hij wil veel te graag !! Cool Pling

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:16

tja.....verbaasd me niets, is toch een soort van logisch nadenken????
Ik stap ook op met een krukje puur vanwege het feit de rug van mijn paard zo min mogelijk te belasten. Ben nou eenmaal niet handig in opstijgen vanaf de grond.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:23

Ik stap ook áltijd op met krukje Ja, niet omdat ik nou zo zwaar ben of omdat het anders niet lukt, maar puur om het paard gewoon zo véél mogelijk te ontlasten!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:32

Op de manege hebben wij een special opstap platform voor gehandicapten. Maar dat wordt ook gebruikt door ons Ja. je hoeft niets eens aan 1 beugel te hangen Lachen. Je kruipt gewoon direct op je paard Ja. Er handig en je merkt wel degelijk verschil bij sommige paarde Lachen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:36

petraaken schreef:
ik kan er niet eens op zonder kruk. Een van mijn paarden is 1.72m en ikzelf ben maar 1.58m. Verder stap ik zelfs op mijn paard van 1.65 op met een stoel omdat ik dan zo het zadel niet scheef trek en met mijn lederen rijlaarzen aan gaat het ook niet zo soepel om mijn voet in de stijgbeugel te krijgen vanaf de grond. Dus neem ik een stoel. Mijn 5-jarige is zelfs boos als ik niet met een voetje of vanaf een stoel op stap. Haha!


Los van het krukjes verhaal scheelt dat schuiven al een hoop als je in plaats van het zadel een pluk manen vast pakt Lachen Dat hang je dus niet aan t zadel maar aan de manen. Daarnaast is het krukje natuurlijk helemaal niet zo verkeerd Haha!

En inderdaad; dat alles links is natuulijk ook volkomen onzinnig. Al moet ik dus wel zeggen dat ik doordat ik al vanaf dat ik begon met rijden links op stap en het rechts dus simpelweg niet zo goed kan.. Knipoog

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:47

Ik wil eigenlijk gewoon een takel.. dan hoef ik helemaal geen moeite meer te doen om op het paard te komen Knipoog Eigenlijk vind ik het onderzoek een beetje overbodig maar dat ter zijde.
Ik stap ook het liefst op met een opstapje maar bij sommige paarden (wat ongedurig) vind ik het eng omdat ik vanaf het krukje minder evenwicht heb. Op de kinderboerderij hier hebben ze een speciale steiger waar je het paard naast kan zetten. Als het mogelijk is ben ik altijd VOOR opstappen met een krukje voor welke ruiter dan ook, dik, dun, lang, kort.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:59

larrylurex schreef:
krukje is idd veel beter maar mijn paard staat niet stil bij het opstijgen...
hij wil veel te graag !! Cool Pling

dan is je paard gewoon on opgevoed Lachen Lachen

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:27

Dat rechts opstappen vind ik ook knap lastig, als je dat niet gewend bent is dat niet zo succesvol, maar toch probeer ik het soms wel eens te doen (zoals afgelopen zaterdag), maar dat levert voornamelijk alleen maar hilarische momenten op en is weinig bevorderlijk voor de rug.
Als ik mensen leer paardrijden dan zorg ik er wel altijd voor dat ze aanwennen met krukje op te stappen, ook het links en rechts opstappen wissel ik dan regelmatig af, als je het vanaf het begin af aan zo doet dan is het ook helemaal niet onwennig.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:50

Lovely1@ Ik wil best vragen of mijn man een offerte voor je maakt voor een takel hoor!! (grapje)

Ik heb ooit gelezen dat het links opstappen eigenlijk afstamd uit de riddertijd..
Dit omdat het makkelijker opstappen was ivm de zwaarden die links gedragen werden!!
Als dit werkelijk op waarheid berust is het links opstappen dus erg achterhaald, gezien ik geen mensen met zwaarden zie rijden op hun paard!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:55

Zelfs op mijn 1.39m Tinkertje stap ik, 1.83m met krukje op! Waarom? Waarom niet, ik vind het belangrijk om een paard zoveel mogelijk te ontlasten!

Ik kan trouwens vanwege een zware schouderblessure niet eens meer zonder kruk opstappen, dan valt mijn linkerarm er af Haha!

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:01

Ik stap ook altijd op met krukje, a voor mijn paard, b voor mezelf en c voor mijn zadel/beugelriem
Het bevalt me prima. Maar ik kom er nog wel op zonder kruk, als ik buitenrij zal ik wel moeten. Ik wissel dan overigens wel af met links/recht opstappen, maar ik merk toch wel verschil met rechts opstappen, volgens mij ziet het er ook niet uit als ik dat doe Haha!

rooszszsz

Berichten: 346
Geregistreerd: 21-05-07

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:01

Stapte soms op met krukje soms niet, maar ga t mezelf maar aanleren om t wel te doen!!!!!

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:04

Allejandro schreef:
larrylurex schreef:
krukje is idd veel beter maar mijn paard staat niet stil bij het opstijgen...
hij wil veel te graag !! Cool Pling

dan is je paard gewoon on opgevoed Lachen Lachen

Nou ik ken een paard dat echt keurig is opgevoed Ja , maar die met opstijgen toch echt niet altijd 100% stil staat, terwijl daar toch wel alles aan gedaan is Knipoog. Het is dan gewoon een beetje een driftkikkertje, niet dat het nou zo'n vreselijk groot drama is, maar dit paard is dus wel degelijk goed opgevoed! Ja

Anoniem

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:08

supertammy schreef:
Misschien dat het in plaats van altijd en alleen maar links op stappen ook wel goed is om aan de rechterkant op te stappen?


Als je (zoals mij 14 jaar) lang links opstapt is het heel moeilijk om rechts op te stappen. Ik kom er iig niet op Bloos Maar ik denk als ik een paar keer oefen dat het moet lukken. Denk toch dat ik ook maar eens wat meer ga afwisselen.

Daarbij moeten paarden 100% stilstaan bij het opstappen. Op- en afstappen zijn een van de gevaarlijkste momenten tijdens het paardrijden. Een paard dat niet heeft geleerd dat bewegen tijdens het op- en afstappen fout is zal dus niet zoveel problemen erin zien als hij er eens in draf vandoor gaat als hij daar zin in heeft. Als je dan in de beugel hangt is je been flink aan gort van binnen. Kortom: leer je paard stilstaan, net zo lang tot hij het doet. Er is geen paard dat het niet kan

Anoniem

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:38

Op de manege waar ik gewerkt heb, was opstijgen met een krukje zo'n 15 jaar geleden al verplicht als je er zonder niet heel makkelijk op kwam. Dus wat dat betreft voor mij niets nieuws onder de zon. Wel mooi dat er nu onderzoek naar is gedaan en een artikel aan is gewijd!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:00

Rascha schreef:
Lovely1@ Ik wil best vragen of mijn man een offerte voor je maakt voor een takel hoor!! (grapje)

Ik heb ooit gelezen dat het links opstappen eigenlijk afstamd uit de riddertijd..
Dit omdat het makkelijker opstappen was ivm de zwaarden die links gedragen werden!!
Als dit werkelijk op waarheid berust is het links opstappen dus erg achterhaald, gezien ik geen mensen met zwaarden zie rijden op hun paard!


nou.. ik stap nog dagelijks in mijn harnas en zwaard op mijn trouwe ros hoor! Samen gan we dan de vijand tegemoet om onze koninging te beschermen tegen het kwaad!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:15

Ik heb nog niet iets aan mijn paard vernomen met opsteigen

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:46

Allejandro schreef:
larrylurex schreef:
krukje is idd veel beter maar mijn paard staat niet stil bij het opstijgen...
hij wil veel te graag !! Cool Pling

dan is je paard gewoon on opgevoed Lachen Lachen

Sunrise_ schreef:
Nou ik ken een paard dat echt keurig is opgevoed Ja , maar die met opstijgen toch echt niet altijd 100% stil staat, terwijl daar toch wel alles aan gedaan is Knipoog. Het is dan gewoon een beetje een driftkikkertje, niet dat het nou zo'n vreselijk groot drama is, maar dit paard is dus wel degelijk goed opgevoed! Ja


Ik heb nu 2 paarden gehad die slecht bleven staan bij opstappen en bij allebei toch krukje gaan gebruiken. Dat hadden ze gauw door en na 2-3 x bleven ze vlekkeloos staan!
Vergeet niet dat het scheef trekken van het zadel bijvoorbeeld heel vervelend kan zijn voor een paard; reden genoeg om weg te lopen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:46

Ik stap ook altijd met een opstapje op(meestal de picknickbank die bij de bak staat). Fijner voor mij en fijner voor mijn paard. Maar hoe vaak ik wel niet uitgelachen wordt.....

Zinzi_jewel

Berichten: 8872
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:44

ikke ca 76 kg stap altijd op met n krukje ...
is veel makkelijker en beter voor zintjes rug mijn zadel dus 3 punten waarom t goed
en als iemand t belachelijk vindt ofzo van dat krukje
jammer dan Haha! ziet er ook wle uit alsof ik er dan niet opkan haha Haha!