Sectorraad Paarden verontrust over paardenleed

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:17

Wát een hypocrisie.

Eerst 20 jaar structureel alle welzijnsacties voor paardhouderij torpederen en saboteren en nu geschokt doen?

Er is inderdaad heel veel paardenleed.
Meer dan 10 jaar geleden was het door wetenschappelijk onderzoek vanuit Utrecht gebleken schrikbarend hoge % stereotype gedrag bij paarden directe aanleiding voor een concrete opdracht door het ministerie aan de sectorraad.
NIETS mee gedaan door diezelfde sectorraad die nu beweert verontrust te zijn.

Welnu; dat is de oogst van de bescherming van ongeregelde paardenexploitatie.

GAAT U SCHAMEN SECTORRAAD.
Het is úw afscherming van de sector welke het probleem is -:(-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:23

Yamcha schreef:
Ik weet het, zo is opa onze paarden kwijt geraakt ;(

En je doet er niks aan, helaas.

Bij ons in de regio ook een aantal manege s.
Waarvan een wel een andere locatie heeft gekregen maar wat ik heb gehoord met nog steeds weinig weidegang.
Maar wel 2 binnen banen en alle luxe :)

Het jammere is dat de regering roept dat alles diervriendelijk moet, maar ondertussen juist het gene wat ze nodig hebben afpakken.

Straks krijgen we nog paarden flats, heb je nog minder ruimte nodig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:11

Ja, bijzonder, maar straks gaan ze paarden onder vee zetten en heb je en agrarische vergunning nodig om ze aan huis te hebben, dan kan je helemaal je lol op. Dan moet je met vergunningen gaan werken, val je onder de mestwet en zullen ze ook m2 gaan tellen eer je een vergunning gaat krijgen...maar heb je 1 paardje in een buitengebied achter je huis staan met net genoeg voor dat paard, dan kan je gaan opruimen...

Tango1979

Re: Sectorraad Paarden verontrust over paardenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:26

De keuze ligt nog altijd bij ons ruiters. Voor de bedragen die sommige mensen neertellen voor de stalling (lees € 300,- / € 400,-) verwacht je dat het paard een superfijn leventje heeft. Maar nee hoor, de ruiter heeft het goed, je paard heeft niks aan die prachtige rijbanen, solarium, aparte overdekte longeercirkel, stapmolen en fijne kantine. Durf te wedden dat het paard liever de hele dag buiten staat met een kleine kudde soortgenoten.

Ik baal nu behoorlijk, niet kunnen rijden (alleen buitenbak) en uitmesten terwijl het erf een glibberbaan is. Das balen voor mij, mijn paard staat lekker de hele dag in de wei, kuil geoogst van het eigen land krijgt ze bijgevoerd en maar genieten.

Mensen moeten wat vaker nadenken of ze iets doen voor het comfort van het paard, of voor het eigen comfort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:14

Tango1979 schreef:
De keuze ligt nog altijd bij ons ruiters. Voor de bedragen die sommige mensen neertellen voor de stalling (lees € 300,- / € 400,-) verwacht je dat het paard een superfijn leventje heeft. Maar nee hoor, de ruiter heeft het goed, je paard heeft niks aan die prachtige rijbanen, solarium, aparte overdekte longeercirkel, stapmolen en fijne kantine.

...en meer parkeerplaats dan weidegang.

Citaat:
Durf te wedden dat het paard liever de hele dag buiten staat met een kleine kudde soortgenoten.

Durf te wedden dat de paarden die autos liever in hun box zien en zichzelf op de parkeerplaats.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:23

De professionele bedrijven hebben het voor elkaar?

Ik kan hier zo al tien maneges aanwijzen waar de paarden NOOIT buitenkomen en zelfs nog een manege met stands.

:(

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:31

Idd Huertecilla :)
Als ik in een straal van 10 km bij ons kijk, zijn er minstens 10 stallen te vinden, waar je het als ruiter super hebt. Dat de paarden hoogstens even een uurtje in een paddockje komen (alleen natuurlijk, want we willen geen blessures oplopen) moet je dan maar door de vingers zien.

Natuurlijk baal ik nu ook wel ff dat ik niet kan rijden. Gisteravond toen ik door de sneeuw naar stal reed, was ik ook niet echt happy, gladde binnenwegen, tig cm sneeuw (weg naar boerderij wordt nooit gestrooid). En dan op stal op en neer lopen met emmers water, aangezien de leidingen buiten natuurlijk dichtgevroren zijn. Met een kruiwagen kuil glibberen over het erf.... Maar als je de paardjes dan ziet genieten.. dan is het alle moeite waard.

En die twee weekjes rust nu, kan je mooi zien als een vakantieperiode tussen de training in.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:32

Nooit buiten komen en stalling in stands is wel een uiterste. Ik ken ook zo 10 paarden die deze nachtelijke temperaturen buiten eigenlijk niet trekken maar toch maar even moeten doorzetten want baasje wil het zo.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:47

@Ellie_F: Daar heb je wel gelijk in. Maar ik vraag me altijd af of onze paarden 's avonds (staan alleen bij goed weer dag en nacht buiten) echt naar binnen willen, of alleen maar omdat ze weten dat ze brok krijgen op stal.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:54

Met deze sneeuw en kou maar ook met hevige regen willen de paarden hier zelf naar binnen.
Na een paar uur staan ze dan bij de uitgang als ze mij zien. 1 kan zelfs een luide hinnik geven.
Schijnt het zonnetje dan zie ik ze niet vanzelf verschijnen. Pas met de schemer.
En dat laatste zie ik als aangeleerd gedrag.
Maar het eerder aan de draad komen met slecht weer is voor mij een duidelijk zelf niet meer buiten willen staan.
Ze staan dan daarna ook niet meer te drammen dat ze buiten willen.

En ook in dit topic weer 24/7 stal en 24/7 buiten
Er is zoveel tussen in.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:13

@Schrikdraad: natuurlijk zit er veel tussenin. Onze paarden staan alleen in de zomer 24/7 buiten, gaan nu gewoon op stal 's avonds. Maar ik vind wel dat er ruiters zijn die hun eigen comfort voor het comfort van hun paard stellen, bewust of onbewust. Paarden hebben behoefte aan sociaal contact met hun soortgenoten en beweging.

Je kan je paard op een stal zetten, met veel luxe voor jezelf: een of meerdere supere binnenrijbanen, een lekker warme kantine om koffie te drinken na het rijden, alles wordt voor je gedaan. Als je paard daar echter maar een uurtje per dag buiten komt in de paddock, doe je dan het beste voor je paard?

Natuurlijk zijn er ook plekken met zowel goede faciliteiten voor de ruiter als voor het paard. Toch zie ik in mijn omgeving te veel paarden die maar een uurtje per dag buiten staan in een klein paddockje. Ik denk dat er genoeg ruiters zijn die dit normaal vinden, zijn niet anders gewend en weten niet beter.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:42

Valt jullie niet op dat er ineens wel heel veel "tendentieuze" berichtgeving te lezen valt het op het internet m.b.t. dit onderwerp??? Zou het kunnen dat meneer Bleekers/Sectorraad Paard/Dierenbescherming ingehuurd worden om ons klaar te stomen voor een nieuwe wetgeving die ons paardenhouders verder gaat inperken dan ons lief is? Alles onder het mom van "dat er nu zoveel meer paarden verwaardloosd worden dan vroeger". Men kan dat niet eens bewijzen, aangezien "ze" er vroeger niet om maalden, niets hebben geinventariseerd. Nu ook niet, denk ik, maar ik vermoedt dat er een andere adder onder het gras steekt: identificatie/registratie wetgeving nog niet op orde, wat moeten we beginnen als we de paarden willen ruimen als er een zgn. (man-made) epidemie de kop opsteekt (zoals MKZ, Aujeski, West Nijl Virus e.d.). Er moet toch echt meer wetgeving komen vindt Den Haag, om het gepeupel (veestapel incluis) in de gaten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:03

Wat wel te bewijzen valt is dat jan met de pet nu ook paarden heeft en nu de paarden voor een habbekratsje op marktplaats staan, is het voor nog meer mensen bereikbaar...maar het onderhoud daar bezuinigen ze dan op, of ze hebben er de ballen verstand van...soms denken ze dat als je maar 2 keer in de week komt, zo een dier best op zijn stalletje kan blijven staan, net zoals die hamster in dat kooitje die ze op de slaapkamer hebben...zijn allebei dieren, toch? krijgen toch een keer te eten per dag???

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:58

Hoe strenger, hoe beter, als het maar in het voordeel van het paard is! Paardensport wordt wellicht weer voor de rijken en hopelijk mogen er veel maneges hun deuren sluiten die niet aan de voorwaarden kunnen voldoen. Het zou mooi zijn mochten klachten eindelijk au serieus genomen worden.
Hier in een zielige manege niet ver van de deur hebben ze blijkbaar geen geld meer voor deftig vloerbedeksel, want de paarden staan er dag in dag uit op de beton tussen vier grijze muren -:(- , weides hebben ze niet, enkel een hoekje van nog geen 2000 vierkante meter groot, maar dat is dan weer niet voor de manegepaarden...Ik zou het willen aangeven, maar net als de vorige keer vrees ik dat ze er niets zullen aan doen.
Mocht ik m'n paarden niet meer kunnen houden door bvb hoge taksen op de paarden (wie weet komt dat er nog), dan wil ik ze wel graag naar dit gebied brengen, plaats genoeg daar, droom-droom :D :http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hLFtHkOH0uk