Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:25

Jemig, het paard van onze buurvrouw is afgelopen donderdag overleden aan atypische myopathie en wat blijkt er staan 13 esdoorns tussen onze weides in....
Wanneer is deze schimmel niet meer actief? Gaat het nog steeds op dat bij een temperatuur van 0-8 graden, de meeste kans hier op is? Of moet ik nu met spoed 13 esdoorns kappen omdat dit het hele jaar gevaar oplevert?

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:24

ik zou in elk geval dit jaar helemaal geen paarden meer op die wei zetten (zowel die van jou als die van je buurvrouw),
een getroffen perceel blijft een groot risico!
er vanuitgaande dat de AM dus bij de esdoorns vandaan komt, dan is kappen de enige oplossing lijkt me, als je het land wilt blijven gebruiken.
ik zou er zelf dan rekening mee houden dat de sporen van de esdoorn schimmel niet zomaar weg zijn, daar zou ik dan een ruime tijd voor rekenen, minimaal een jaar.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:38

tjady schreef:
Het zou een doorbraak zijn. Omdat mijn behandelde dierenartsen zeiden dat het een mogelijk reden was, zijn we flink gaan kappen.
Bij mij om het weiland stonden ook esdoornbomen en ook met schimmel in de bladeren. We hebben in het voorjaar al heel veel esdoorn omgehaald. Nu alles in weer in blad staat, zijn we er toch een paar vergeten. Die staan nu nog op de nominatie om gekapt te worden. Ik kan bij die bomen op de bladeren al de schimmel zien zitten.

Zou je misschien een paar duidelijke foto's kunnen maken van het blad met schimmel?
Wij hebben in onze tuin, bij de stallen en ook in de windsingel naast de rijbak en het weiland Esdoorn staan - heb nooit aandoeningen op deze bomen gezien. Ben daarom erg benieuwd hoe die schimmel eruit ziet?

Anoniem

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:25

ik hoop dat dit een doorbraak is.
alleen waarom het ene paard wel,en de andere niet??
Ik ben mijn merrie eraan verloren maar haar weidegenoten hebben niets opgelopen.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:33

Jeetje zeg...
Zou dit dan dé schuldige zijn en daarmee dé oplossing... ik hoop het zo!
Ellendige pokkeziekte!

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:56

Jannepauli schreef:
tjady schreef:
Het zou een doorbraak zijn. Omdat mijn behandelde dierenartsen zeiden dat het een mogelijk reden was, zijn we flink gaan kappen.
Bij mij om het weiland stonden ook esdoornbomen en ook met schimmel in de bladeren. We hebben in het voorjaar al heel veel esdoorn omgehaald. Nu alles in weer in blad staat, zijn we er toch een paar vergeten. Die staan nu nog op de nominatie om gekapt te worden. Ik kan bij die bomen op de bladeren al de schimmel zien zitten.

Zou je misschien een paar duidelijke foto's kunnen maken van het blad met schimmel?
Wij hebben in onze tuin, bij de stallen en ook in de windsingel naast de rijbak en het weiland Esdoorn staan - heb nooit aandoeningen op deze bomen gezien. Ben daarom erg benieuwd hoe die schimmel eruit ziet?


Hier heb je een aantal afbeeldingen van de schimmel, als het tenminste om deze gaat, de naam wordt in het hoofdartikel niet genoemd. Maar het lijkt me sterk dat het om iets anders zou gaan.
http://www.google.nl/images?hl=nl&q=Rhy ... CDUQsAQwAw .

Darkchrystel, was jouw paard jonger of ouder dan de andere die erbij stonden? Had het misschien een verminderde weerstand door iets anders? Was jouw paard een grotere eter dan de anderen, ergens heb ik gelezen dat het afgevallen blad nogal zoetig lijkt te smaken, misschien at die van jou er meer van dan de andere paarden? En misschien waren de anderen ook wel ziek geworden als die er langer hadden gestaan, de een is vaak vatbaarder dan de ander.
Laatst bijgewerkt door Jet op 13-05-10 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:58

@Jannepauli : op wiki zijn er ook afbeeldingen te vinden. Het zijn zwarte plekken. Het worden ook wel inktplekken genoemd.

Edit: ik zie dat Jet er ook flink wat gevonden heeft :D

Anoniem

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:07

@Jet: ze was 2 en er stond nog een 2 jarige bij op de weide..
Uiteraard is die,en de oudere merrie,van de weide afgehaald.

Het kan natuurlijk prima zijn dat mijn merrie al iets onder de leden had,of meer at,of wat dan ook...ik denk dat dát nooit meer echt te achterhalen is..

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:19

De bronvermelding van de openingspost blijkt niet juist te zijn - het artikel is afkomstig van horses.nl, ook weer zonder directe bronvermelding. Op de site van de UU (Inwendige ziekten) heb ik niets kunnen vinden behalve wat oude artikelen (2008,2009).
Ik ben benieuwd of er meer informatie te achterhalen is en dan wat name betreffende de schimmel. Vooralsnog is het een aanname dat het hier om de bladeren met zwarte vlekken gaat. (Rhytisma acerinum)
Om te voorkomen dat er nodeloos bomen gekapt worden, is het wellicht zaak om dat 's precies uit te zoeken!

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:20

Om precies die reden heb ik dus een mail gestuurt :D Als het idd een oud artikel is dan zullen ze daar wel raar opkijken :D

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:31

Heb je Mw Westermann gemaild? Hou ons op de hoogte!

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:35

Ik had geen emailadres van de genoemden dus heb het naar het secretariaat.paard gedaan met de vraag het door te sturen :D

ayo

Berichten: 1338
Geregistreerd: 08-07-08

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:19

Nou ik hoop dat dit het is. Dan weet je iig waar het van komt en kun je er wat aan doen. Die ontwetendheid is vreselijk.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:21

Jannepauli schreef:
Op de site van de UU (Inwendige ziekten) heb ik niets kunnen vinden behalve wat oude artikelen (2008,2009).

DubbelDun schreef:
Om precies die reden heb ik dus een mail gestuurt Als het idd een oud artikel is dan zullen ze daar wel raar opkijken

Hoe verklaar je dan dat er gesproken wordt van 14 gevallen in het najaar van 2009 en de lente van 2010? Ze kunnen veel daar in Utrecht, maar of ze ook helderziend zijn... :? :D

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:33

Noch Dubbeldun, noch ik hebben het onderzoek verricht, dus wij kunnen je niks verklaren. Behalve: de schimmel die op de bladeren van de Esdoorn voorkomt valt met het blad in het najaar af. Dat kan dus door paarden gegeten worden. In het vroege voorjaar worden sporen van de schimmel omhoog genomen door de warmtestijging van de lucht en komen zo weer opnieuw op het blad terecht en raakt de boom opnieuw besmet.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:52


Asmaryl
Berichten: 168
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:53

ik hoop ZO dat dit de oorzaak is, maar ik las net dat er ook een paard aan dood is gegaan die niet in de buurt van een esdoorn stond. Dus of het helemaal waterdicht is weet ik niet...
Tot nu toe vind ik de beste optie een paard op een weide zetten met weinig tot geen bomen erom heen. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:57

@Marie_X_X : afgevallen blad kan ook in hooi terechtkomen. Daar is het dus blijkbaar net zo giftig.

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:29

precies, dan kun je zelf heel alert zijn, maar als je hooi hebt van anderen is het toch weer een risico

VALINSKY

Berichten: 267
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: MAARSSEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:14

Anoniem schreef:
@Jet: ze was 2 en er stond nog een 2 jarige bij op de weide..
Uiteraard is die,en de oudere merrie,van de weide afgehaald.

Het kan natuurlijk prima zijn dat mijn merrie al iets onder de leden had,of meer at,of wat dan ook...ik denk dat dát nooit meer echt te achterhalen is..



wat erg, kreeg dit artikel / forum doorgemaild en zit een en ander door te lezen.
ik neem aan dat er bij jou geen sectie is gedaan en je niet helemaal zeker weet waaraan je jonge beestje is overleden ?
Vreselijk leef erg met je mee :(:)

Dante, mijn lieve jonge hengstje van twee jaar is verleden week zondag naar een nieuw opfokadres gebracht en de volgende ochtend
geheel onverklaarbaar dood gevonden in het weiland, echt onvoorstelbaar en niet te bevatten. |(
Het leek wel of hij gewoon in zijn slaap is overleden, hij is opgehaald door faculteit utrecht en er wordt nu sectieonderzoek gedaan.
tot op heden hebben ze echter ( nog ) niets kunnen vinden en zijn ze nu verder aan het onderzoeken oa nieronderzoek ed

het hele onderzoek duurt toch wel 2 tot 4 weken, kan het nog steeds niet bevatten dat hij echt dood is, en als ik dit artikel leest hoop
ik wel dat hij niet teveel hebt geleden.

xcomplientx
Berichten: 2268
Geregistreerd: 24-04-06

Re: Esdoornschimmel is mogelijke veroorzaker Atypische Myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:02


Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:26

Vlinder32 schreef:
Sterkte met verlies Valinski!
Houden jullie centraal topic ook in de gaten? daar komen ook steeds interessante dingen uit !.
[MD] Centraal topic over atypische myopathie.


Het lijkt de mods en de NR beter om dit onderwerp dan ook centraal te houden in bovengenoemd topic.
Daarom een slotje hier.