Verbod op evenementen met dieren (v/a 17 april)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:33

maar als je ganzen hebt mag je toch ook niet meer van het erf af? ook als je buiten die gebieden woont?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:09

Ik heb vanmiddag het ministerie gebeld (om 5 uur) en daar zeiden ze dat naar de les gaan wel mag. Buitenrijden ook, mits met geen grote groepen. In eerste instantie was dat inderdaad verboden, maar dat is vanmiddag weer ingetrokken. (ik woon op de grens Brabant/Limburg/Gelderland. Ik heb het aan twee mensen van de informatielijn gevraagd of ze het echt zeker weten, maar naar de les met je paard mag dus wel! Als je tenminste niks van doen hebt met kippen of andere A1 gevoelige dieren!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 19:47

JollyJumper schreef:
Buitenrijden ook, mits met geen grote groepen.


Ook weer zoiets: wat is 'groot'? Vier? Tien? Twintig? Verward

Je kunt nooit alles uitsluiten, maar in deze 'wet' zitten IMO wel heel veel mazen.

dell_1
Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:50

Shit ik woon vlakbij den bosch zit dus net in het gebied.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:35

In zuid-holland mogen de wedstrijden toch wel doorgaan?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:03

JollyJumper schreef:
Ik heb vanmiddag het ministerie gebeld (om 5 uur) en daar zeiden ze dat naar de les gaan wel mag. Buitenrijden ook, mits met geen grote groepen. In eerste instantie was dat inderdaad verboden, maar dat is vanmiddag weer ingetrokken. (ik woon op de grens Brabant/Limburg/Gelderland. Ik heb het aan twee mensen van de informatielijn gevraagd of ze het echt zeker weten, maar naar de les met je paard mag dus wel! Als je tenminste niks van doen hebt met kippen of andere A1 gevoelige dieren!


Hier wordt ik nou dood en dood ziek van. Dat ze toch eens met 1 bericht naar buiten komen. Wij hebben gebeld en toen mocht het niet. Ik mijn les afgezegt en nu mocht het blijkbaar weer wel. Laat ze daar bij die ambtenaren eens gewoon gaan werken en niet met een natte vinger in de lucht gaan zitten Boos! Boos! Boos! Ze zijn daar nog erger dan het weer!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:11

Ja inderdaad... Een vrouw van onze rijvereniging had de politie hier opgebeld om te vragen hoe het nu precies zit. Hij zei dat we geen les mochten met zijn allen, ook niet stappen over de weg. Even later belde een vriend van mij de politie en toen mocht dat wel mits je geen kippen of zo hebt en niet naar een plaats gaat waar kippen zijn???!
Ik lees dan op die site dat we in gebieden zijn ingedeeld, maar voor die gebieden hebben ze dan weer wegen omschreven waar het geld. En bij die omschrijving staan wij er niet bij. Dus mogen we dan wel de weg op of niet? Vaag allemaal...

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 10:20

Kweet het, ik word er ook simpel van. Ik had inderdaad in eerste instantie mijn les afgezegd maar besloot om een uur voor ik weg mocht toch nog eens te bellen en toen mocht het ineens wel! Ik ben dus toch gegaan. Maar de les van onze rijvereniging (hier 50 meter vandaan!) mag vanavond niet. Van het ministerie mag het dus wel, van de gemeente weer niet... Hier word je dus echt gek van!!!!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:22

Ik ben net nog eens gaan kijken op de info site. Maar op zich is er niks verandert. Ik ben bang dat het weer puur afhangt van de "mien" die je aan de lijn krijgt. Want daar staat :
Citaat:
Wijziging Tijdelijke regeling vervoers- en exportverbod pluimvee 2003 I dd. 17-04-2003 00:00 uur....

In de compartimenten A, B, E, F en G is een evenementenverbod voor één- en evenhoevigen afgekondigd. In de compartimenten C en D zijn evenementen wel toegestaan, mits de één- en evenhoevigen afkomstig zijn uit de compartimenten C en D. Het verzamelen van dieren op exportverzamelplaatsen is nog wel toegestaan. Het evenementenverbod voor één- en evenhoevigen is afgekondigd om het veterinaire risico van verspreiding van aviaire influenza door het bijeenbrengen van een groot aantal mensen en voertuigen welke mogelijk contact hebben gehad met AI-gevoelige dieren te verkleinen.



dit is van gisteren 00.00u de regels zijn niet gewijzigt dus lessen op een andere plaats waar ook andere paarden heen komen mag niet als je gewoon de regels leest!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:44

Ik heb inmiddels al minstens 5 verschillende 'mienen' aan de lijn gehad en die zeggen allemaal dat lessen wel mag, maar de gemeente houd stug vol dat lessen niet mag... Hoezo eensgezinde aanpak...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:15

Hier een mogelijke verklaring:
Misschien dat ze met de les bedoelen, dat ze weten welke mensen er komen en wie dat er kippen hebben en dus niet mogen komen.
Bij evenementen hebben ze geen controle op welke mensen er komen.
Ik vind het in ieder geval een vaag zooitje, gister is de les bij ons dus niet doorgegaan omdat wij dachten dat het niet mocht

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 22:45

Als je minder dan 50 kippen hebt gelden er volgens het ministerie van landbouw andere regels. Dan mag je gewoon met je paard buiten rijden. Ik woon op een boerderij en wij hadden 3000 kippen en 3 kwartels en die zijn allemaal 5 weken geleden geruimd. De kippen zijn getest en ze hadden geen vogelpest. Ook is het hele erf al 2 x grondig ontsmet door proffesionele bedrijven. en nog steed mogen we niet buiten rijden met onze paarden. Nou vraag ik je zijn 10 kippen niet besmettlijk??? Ik begrijp helemaal nix van deze regeling.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 08:42

cookies: weet je zeker dat je dan naar buiten mag?
waar staat dat ergens of is dat tegen jouw gezegd?

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 08:45

ik vind het trouwens allemaal erg vaag.
de kaartjes zijn heeeel onduidelijk. en gewoon de wegen opnoemend is ook erg vaag. wij zitten geloof ik net op de grens van compartiment B.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:38

Ik denk dat het ook belangrijk is om zelf de verantwoordelijkheid te nemen..
Ik zit midden in A en ik ga dus gewoon met mijn paardje nergens meer heen, ik vind het risico voor mezelf en voor de boeren hier in de omgeving gewoon te groot..

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 14:24

Maar hoe moet ik dan weten wat wel en niet mag??? ik ga toch zeker niet iedere dag naar het ministerie bellen of ik mischien asjeblieft mag buitenrijden vandaag????? ik vind dit echt zo vaag.
Bij ons in het dorp is dus ook vogelpest en de ponyclub is ook afgeslast. Maar zou ik dan ook niet eens naar het ponyclubterrein mogen lopen om daar voor mezelf te rijden??? want ze zeggen ook weer dat je niet over straat mag. Ik vind het echt nergens op slaan eigenlijk! Wij hebben zelf ook kippen, maar ik ga echt wel rijden hoor!!

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 15:17

waar arie staat hebben ze toch geen kippen?
dan mag je geloof ik gewoon buiten rijden. want je valt in hetzelfde compartiment als mij en ikke mag da ook. heb net alles opgezocht Haha!
je mag denk ik wel alleen op het terrein rijden, maar niet met meerdere paarden.
maar het blijft vaag.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 15:53

middebeemster gaat wel gewoon door

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:06

Loulou: ik heb gebeld met het ministerie van landbouw en die vertelde dat. Mijn vader had ook gebeld en tegen hem zeiden ze hetzelfde. Persoonlijk denk ik dat als de aid controleert en je van een stal komt waar ze kippen hebben je dan een probleem hebt. Dit is dus het probleem met verschillende instanties. Bij het ministerie zeiden ze dat ze verschillende regels hebben voor hobbyboeren (met een paar kipjes) en met bedrijven (met veel kippen).
Mijn jaarlingen staan op een andere stal waar ze een paar hobbykipjes hebben dus in principe zou ik met de jaarlingen buiten mogen wandelen maar ik durf het risico niet te nemen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 23:03

Karin schreef:
Het verbod is niet van toepassing op exportverzamelplaatsen, omdat hier strikte hygiene-maatregelen van kracht zijn en omdat hier alleen dieren bij elkaar gebracht worden en geen mensen.


Owwww....logisch ja, die varkens lopen immers allemaal zelf vrijwillig de vrachtwagen op!

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 09:48

Cookies schreef:
Loulou: ik heb gebeld met het ministerie van landbouw en die vertelde dat. Mijn vader had ook gebeld en tegen hem zeiden ze hetzelfde. Persoonlijk denk ik dat als de aid controleert en je van een stal komt waar ze kippen hebben je dan een probleem hebt. Dit is dus het probleem met verschillende instanties. Bij het ministerie zeiden ze dat ze verschillende regels hebben voor hobbyboeren (met een paar kipjes) en met bedrijven (met veel kippen).
Mijn jaarlingen staan op een andere stal waar ze een paar hobbykipjes hebben dus in principe zou ik met de jaarlingen buiten mogen wandelen maar ik durf het risico niet te nemen.


wij hebben zelf ook geen kippen bij stal. maar mensen die ik ken hebben 1 kalkoen en 2 kippen en die mogen de plaats dus niet af.
het probleem met al die regeltjes is dan eigenlijk niemand echt precies weet hoe het zit. ook het ministerie zelf niet.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:59

Op de site van het ministerie; www.minlnv.nl staat onder het kopje compartimentering een stuk over wat wel en niet mag. Dit is redelijk duidelijk maar veranderd ook weer dagelijks . Op het moment ben ik ook elke dag aan het zoeken over wat wel en niet mag in verband met mijn werk dus als je vragen hebt stuur me maar een pb-tje. Misschien heb ik het antwoord inmiddels al wel gevonden.

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 09:28

Dit is zo balen!!!!! Weer een seizoen naar de kl*te (ben namelijk bang dat dit lang gaat duren.) zit wel niet in het gebied, net op de grens maar de wedstrijden worden allemaal afgelast. Hoe kom ik ooit een klasse hoger zonder wedstrijden?

Natuurlijk ook balen voor de boeren!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:55

'k begin me er een beetje in te verdiepen: maar het is allemaal gogeltaal: en aangezien jullie het schijnen te snappen:
Wie kan mij het 1 en ander uitleggen: er wordt geschreven over compermentering, AI-gevoellige dieren en compartiment A, B, enz.

Wat houdt dit in?
Ik woon in z.o Drenthe (bij Coevorden) en ga 3 & 4 mei naar Haaksbergen: hoe dicht bij is het nu bij Haaksbergen? Ik ga er 2 demo's geven en heb hard geoefend: het moet gewoon doorgaan!!!!

Hoe is Duitsland eronder? Zou via Coevorden naar Duitsland kunnen en bij Haaksbergen Duitsland weer in........

Natuurlijk vindt ik het harstikke erg voor al die boeren e.d.! En ik hoop dus ook niet dat het verder komt. Allen de aanpak vind ik niet altijd even begrijpelijk, zoals zo velen......maar ja................................................