Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Mr_Mx schreef:janderegelaa schreef:Het is niet de Chinese muur hoor. Die muur stond alleen maar in Berlijn. Waar nou net géén wolven zaten.
Met de val van de muur verdween ook het ijzeren gordijn. Een hoog en ook breed hekwerk wat helemaal langs de voormalige oostbloklanden stond. Met als doel; voorkomen dat mensen naar het vrije westen zouden vluchten. Het ijzeren gordijn werd ook nog bewaakt.
Ik heb er een keer voor gestaan op de grens van west-duitsland en oost-duitsland, heel indrukwekkend, daar kwam zeker geen wolf of wat ook doorheen. In dezelfde tijd was een vriend van mij in oost-duitsland op trekvogelonderzoek. Bij de grens met Polen heeft hij toen wolven gezien.
Met het verdwijnen van het ijzeren gordijn konden dieren, en dus ook wolven, richting het westen trekken. Het heeft dus 25 a 30 jaar geduurd voor de wolven hier aankwamen.
Eleeke schreef:Ja blijkbaar past de slachterofferrol beter bij plattelanders.
Ik heb de helft van m'n leven op het platteland gewoond en de helft in de stad ( afwisselend dus niet achter elkaar) .
Problemen :
Op nummer 1 : Gentrificatie
onbetaalbare stadsverwarming , daar waar voor andere energieprijzen weer naar normaal gaan.
Gezellige buurten die volledig volgebouwd worden met hoogbouw.
Afval probleem met bijbehorende rattenprobleem.
Bereikbaarheid met Ov van alle wijken buiten het centrum ( volgens mij is dat ook een probleem op het plattenland) .
Ik noem er even een paar.
Citaat:Zeggen dat ze in een slachtofferrol kruipen is ansich al een rotopmerking en getuigd van weinig inlevingsvermogen, maar het gebeurd massaal door mensen voor wie het ver van het bed is. Noemen dat het een bubbel is waar alleen schapen- en paardenliefhebbers inzitten is al even denigrerend.
Wintu schreef:Heel vervelende problemen, hoe zou je het vinden als ik je een aansteller zou noemer over die problemen. Ik heb geen mening over sommige van die zaken, want het zijn de mijne niet, andersom gebeurt dat helaas wel.
OV is een probleem, vanochtend lag de trein op lijn Meppel Zwolle er uit. Dan zijn de drie noordelijke provincies niet meer met de trein bereikbaar. Al jaren een probleem, maar ach fijn laten sudderen. Kids moeten hier bijna 2,5 uur met het ov enkele reis voor een stukje van 30 km omdat ov hier zo belabberd geregeld is.
Dat is niet zeuren of in een slachtofferrol zitten, dat zijn gewoon feiten.
Dat mensen met een wolf in de tuin doodsbedreigingen krijgen, het niet meer durven te melden, rechtszaken aan de broek krijgen, half wolflievend Nederland over zich heen krijgen, is niet in een slachtofferrol kruipen, is gewoon een feit.
Zeggen dat ze in een slachtofferrol kruipen is ansich al een rotopmerking en getuigd van weinig inlevingsvermogen, maar het gebeurd massaal door mensen voor wie het ver van het bed is. Noemen dat het een bubbel is waar alleen schapen- en paardenliefhebbers inzitten is al even denigrerend.
Elisa2 schreef:De meesten weten niet wat er gaande is vanwege dat het nauwelijks in de media komt, denken dat het allemaal wel meevalt. Noemen de angst en problemen roodkapjes syndroom en baggataliseren daarmee alles wat er speelt.
Zojuist pony nr 7 gedood in twee maanden tijd..
janderegelaa schreef:Mr_Mx schreef:
Met de val van de muur verdween ook het ijzeren gordijn. Een hoog en ook breed hekwerk wat helemaal langs de voormalige oostbloklanden stond. Met als doel; voorkomen dat mensen naar het vrije westen zouden vluchten. Het ijzeren gordijn werd ook nog bewaakt.
Ik heb er een keer voor gestaan op de grens van west-duitsland en oost-duitsland, heel indrukwekkend, daar kwam zeker geen wolf of wat ook doorheen. In dezelfde tijd was een vriend van mij in oost-duitsland op trekvogelonderzoek. Bij de grens met Polen heeft hij toen wolven gezien.
Met het verdwijnen van het ijzeren gordijn konden dieren, en dus ook wolven, richting het westen trekken. Het heeft dus 25 a 30 jaar geduurd voor de wolven hier aankwamen.
Het IJzeren Gordijn is eigenlijk gewoon een metafoor voor de grensafscheidingen tussen Oost- en West-Europa in de periode van 1945-1989, die liepen van het noorden van Scandinavië tot Griekenland. Hoewel er op sommige plekken wel echt betonnen muren stonden en prikkeldraad, is het IJzeren Gordijn eigenlijk denkbeeldig.
Wintu schreef:Precies dat, prima dat het de interesse niet heeft, maar het is schijnbaar wel dusdanig interessant om er een mening over te hebben of mensen om weg te zetten. Zeg dan gewoon niets.
Eleeke schreef:Opmerkingen als dat stedelingen denken dat Twente de hoofdstad is van Drenthe, zijn net zo goed kwetsend en niet waar.
Dat is net zo'n dom cliche als dat platelanders denken dat Amsterdam alleen bestaat uit de grachten de kalverstraat en het vondelpark.
MairiMacBran schreef:Eleeke schreef:Opmerkingen als dat stedelingen denken dat Twente de hoofdstad is van Drenthe, zijn net zo goed kwetsend en niet waar.
Dat is net zo'n dom cliche als dat platelanders denken dat Amsterdam alleen bestaat uit de grachten de kalverstraat en het vondelpark.
Eh…dat is létterlijk tegen mijn man gezegd. En hij krijgt vaker merkwaardige opmerkingen als hem gevraagd wordt waar hij woont, het zijn geen uitzonderingen.
Wél waar dus en niet kwetsend als het gewoon de waarheid is, dan heb je op de basisschool al niet goed opgelet bij topografie of het interesseert je gewoon niks.
Dat gezegd hebbende, ik denk zéker niet dat alle mensen uit de grote steden zo denken en dat zeg ik ook helemaal niet. Maar ze zijn er wel en die mensen hebben dan meestal ook nog een sterke mening over de wolvenproblematiek waar ze zelf helemaal geen last van hebben.
Eleeke schreef:Maar dat is andersom toch ook zo.
Niemand die bij het woord Amsterdam denkt aan de dijken , de weilanden, de boeren de "Vinex" wijken het bos. Twiske, urenlang buiten kunnen rijden met je paard, allemaal binnen de stadsgrenzen.
Dat leg ik met liefde uit.
Mijn broer is boer :Als mijn tienerzoon die op jongens valt en ook nog eens verkering heeft met een jongen die gevlucht is uit een vrij ver land dat vernietigd is door oorlog, dan krijg hij van het bezoek ( niet mijn broer gelukkig ) soms dingen te horen waardoor hij het liefs heel hard terug naar Amsterdam rent.
Ik weet dat ze het niet zo bedoelen, maar een16 jarige voelt dat heel anders.
Als je dat veralgemeniseerd voor iedereen, dan sla je discussie plat. Je man heeft duidelijk een paar niet zo fijne collega's ( tijd voor een nieuwe baan die minder ver weg is, of minimaal eentje met leuke collega's ).
We zijn ver van het onderwerp vandaan en ook weer niet . Want het gaat over begrip voor elkaar.
Misschien is de conclusie wel, dat de polarisatie in Nederland ieders begrip en empathie voor elkaar op elk vlak vermindert en dat we daardoor minder problemen oplossen.