Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:03

MairiMacBran schreef:
Ja, ik zie het ook eigenlijk nooit hoor, maar er schijnt dus wel een groep manegruiters te zijn die zo te werk gaat lees ik hier.


Ik heb even teruggezocht, maar als ik dat zo lees is dat ook gewoon omdat de routine er een beetje uit is. Want echt hooghartig gedrag zou ik me prima kunnen voorstellen bij 45+ met een bijzonder hoog inkomen, maar jeugd? Daarbij denk ik dat het eerder is dat ze gewoon toch een boel routine niet mee hebben gekregen door allemaal gevolgen van corona en de sluitingen. Op allerlei plekken waar ze anders langzaam in de routine zouden komen, mochten ze tijdens corona vaak vooral niet blijven of dingen samen doen.

En waar je als volwassene wel weer redelijk terug kunt naar hoe het 'daarvoor' was, is het voor kinderen wel gewoon een stuk ontwikkeling.

En daar worstelen volgens mij wel meer maneges mee, omdat het betekent dat je de verwachtingen en routine opnieuw moet opbouwen. Maar ik denk dat het bij de jeugd oprecht niet dat het gaat om niet willen, meer om niet weten hoe.

(En angst werd ook genoemd. Dat zou ook goed een rol kunnen spelen - ik was een hele angstige ruiter aan het begin en heb ook best een tijd het opzadelen weten te vermijden. Te laat komen kan daarin ook een manier zijn om dat uit de weg te gaan: als je te laat bent neemt men het bijvoorbeeld veel sneller over.)

Maar ik denk dat dat echt dingen zijn die je goed weer op kunt bouwen als manege, en niet hoeven te leiden tot sluiting.

Babootje

Berichten: 26536
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:21

Elisa2 schreef:
Ik heb weleens marktonderzoek gedaan.

Eigenlijk als je een goedlopend paardenbedrijf wilt hebben dan moet je je richten op minimaal 3 pijlers. Bijv. manege, handel, pension. Of manege, winkel, pension. Fokkerij, manege, training etc. Alleen manege kwam toen al qua kosten nauwelijks uit en dit was jaren geleden. Handel is de beste tak, maar niet makkelijk en ook niet voor iedereen weggelegd en verder verdienen vooral hoefsmeden en goede instructeurs het beste.

Ik denk als je nu rond gaat kijken dat ook vooral die bedrijven nu wel overeind blijven. De rest..de kleinschaligere maneges zullen eerder ten onder gaan door alle stijgende kosten. Of dit ten goede komt aan het dierenwelzijn is de vraag en ligt denk ik geheel aan het bedrijf zelf.


De meeste manegebedrijven verdienen nog altijd het meeste aan manegelessen. (Ten minste, zo heb ik het altijd gehoord en beleefd bij stallen waar ik heb gestaan en die ook een manege draaiden. De manege was echt prioriteit 1. als het gaat om inkomsten). Het zijn niet alleen de kosten van voer, energie etc etc, maar het is ook de beeldvorming, welzijnseisen waar maneges mee te maken hebben en die kostenverhogend zijn. Zeker bij de "stadse" maneges een probleem. Willen we deze recreatie/sport kunnen blijven bieden in een stadse omgeving, dan zal ook de gemeente meer/beter moeten faciliteren/water bij de wijn moeten doen als het gaat om ruimtegebruik.
Ik denk dat de paarden zelf de grootste investering zijn. Een gezond paard koop je gewoon niet onder 5000 en zelfs voor die prijs niet meer. Nu kan een paard nog best met een niet al te zware bemerking manegelessen lopen, maar mijn ervaring is (ook uit het verleden) dat ik vrijwel nooit een manegepaard heb zien lopen dat zuiver liep. Dus ja, welllicht moeten we daar gewoon helemaal mee stoppen en lessen gaan geven op Otto ofzo,

MyWishMax

Berichten: 25528
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:37

MairiMacBran schreef:
Maar wat wil je dan dat die maneges doén? Maneges kunnen dergelijke zaken niet opleggen aan hun klanten en sluit de boel en “neem dan maar een bijrijdpaard” is wel heel makkelijk gezegd. Kijk hier eens rond op Bokt. Men wil liever geen manegeruiters want ze kunnen niet goed genoeg rijden en ook voor bijrijdpaarden dient tegenwoordig fors in de buidel getast te worden.

Dus tja, dan toch maar die elite die het allemaal wel kan ophoesten dan.


Kunnen ze wel opleggen hoor. Dat js gewoon een keuze.

Als je hier wil lessen moet je dus een half uur van te voren aanwezig zijn en pony klaar maken voor de les. Ook beginners. Er is altijd hulp bij en als.jouw pony al loopt help je de anderen. Als jouw pony na jouw les niet meer hoeft te lopen of het is de laatste les moet je ook naverzorgen. Ze krijgen ook 'les' in opzadelen en poetsen dus.

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:41

Dit lijkt me nu echt één van de meest simpele zaken om te regelen. De lessen duren gewoon 2 uur. Als je lest van 10 tot 12, ben je 10 uur aanwezig. Om half 11 zit je te paard, om half 12 stap je af, en om 12 uur mag je naar huis. Hoe moeilijk kan dát nou zijn om in te plannen.

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:45

Overigens, in mijn manegetijd zorgde je er wel voor om ruim op tijd te zijn. Dan had je kans dat je favoriete paard nog niet aan een ander was toegewezen :)) Kwam je later aanzeilen, kon je op de rotbok van het stel :D

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:46

‘T is maar wat je wil als manege natuurlijk.
Maar dan ben je wel dubbel zo lang bezig met je leerlingen en ik denk niet dat mensen evenveel gaan betalen om een uur te poetsen als een uur te rijden.

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:48

Zeg ik niet. Je betaalt 25 euro voor een uur les, maar dat houdt in dat je 2 uur bezig bent. Half uur vooraf om te poetsen/zadelen, half uur na afloop om af te zadelen en na te verzorgen. Dat hoeft geen enorme hoeveelheid begeleiding te kosten. Desnoods pers je het in anderhalf uur. Maar je kan gewoon je rooster inclusief voor- en nazorg maken.

MyWishMax

Berichten: 25528
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:50

En bij de gevorderden scheelt het je juist een betaalde kracht. :+

BeFunny

Berichten: 10927
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:51

Poekkie schreef:
Ja tuurlijk zijn er mensen die dat willen, maar op zich is er helemaal niets mis met mensen die gewoon komen om te rijden. Als dat bij de manege past om op te zadelen is dat gewoon ok, ik zie helemaal niet in waar die vooroordelen weer voor hoeven te dienen. De manege verzorgt het paard toch gewoon, diertje merkt daar niks van.



Ik vind dat wel een probleem.
Je hebt te maken met dieren.
En op een manege hoor je dat dus ook te leren.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:54

BeFunny schreef:
Poekkie schreef:
Ja tuurlijk zijn er mensen die dat willen, maar op zich is er helemaal niets mis met mensen die gewoon komen om te rijden. Als dat bij de manege past om op te zadelen is dat gewoon ok, ik zie helemaal niet in waar die vooroordelen weer voor hoeven te dienen. De manege verzorgt het paard toch gewoon, diertje merkt daar niks van.



Ik vind dat wel een probleem.
Je hebt te maken met dieren.
En op een manege hoor je dat dus ook te leren.


Maar dat is gewoon jouw eigen perceptie.
Wie dat wil leren kan dat, wie geen interesse heeft om ooit naar eigen paarden over te stappen hoeft dat niet echt. Voor de paarden is het juist beter om opgezadeld te worden door iemand die weet wat hij doet ipv onwennig geknoei. Dus qua welzijn is er geen argument. Is gewoon wat de manege wil.

KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:56

Ibbel schreef:
Overigens, in mijn manegetijd zorgde je er wel voor om ruim op tijd te zijn. Dan had je kans dat je favoriete paard nog niet aan een ander was toegewezen :)) Kwam je later aanzeilen, kon je op de rotbok van het stel :D


Ik werd gewoon met een boterham de auto in gezet, bij de manege uit de auto gegooid en ergens in de middag ofzo weer opgehaald. :')

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:57

Poekkie schreef:
Wie dat wil leren kan dat, wie geen interesse heeft om ooit naar eigen paarden over te stappen hoeft dat niet echt.


Tja, als je je rijbewijs wilt halen zal je moeten leren fileparkeren en de hellingproef moeten beheersen. Anders zak je.
Ook al woon je op het platteland en hoef je never nooit niet file te parkeren en koop je een auto met hill assist.

Sommige basisdingen moet je gewoon kunnen. Of het nu om auto's gaat of om paarden.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:00

In de beginner les half uur borstelen en zadelen en dan half uur rijden, gevorderde les kan dat prima in een kwartier en 3 kwartier rijden.
Kwartier na verzorgen.
Voor de paarden ook lang genoeg, half uur lopen et een beginner.

En ja dat zou zeker bij de les mogen horen.
Paarden zijn geen fiets waar je zo opstapt.

Ik heb ook gemerkt dat daar weinig aan aandacht voor is.
Bijrijders gehad die idd niet kunnen zadelen, maar ook niet na borstelen, terwijl dat toch ook een check voor wondjes is. Ook geen bit afspoelen. Vind dat heel slecht.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:03

Misschien maar eens bij Van Straaten in Den Ham in de leer. Fokkerij van topsportpaarden gecombineerd met manege.

BeFunny

Berichten: 10927
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:08

Ibbel schreef:
Poekkie schreef:
Wie dat wil leren kan dat, wie geen interesse heeft om ooit naar eigen paarden over te stappen hoeft dat niet echt.


Tja, als je je rijbewijs wilt halen zal je moeten leren fileparkeren en de hellingproef moeten beheersen. Anders zak je.
Ook al woon je op het platteland en hoef je never nooit niet file te parkeren en koop je een auto met hill assist.

Sommige basisdingen moet je gewoon kunnen. Of het nu om auto's gaat of om paarden.



Precies dit.

Marjo

Berichten: 37335
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:18

Ik zou het wel echt heel erg jammer vinden als maneges verdwijnen. Als ik terugkijk naar mijn jeugd, was mijn manegetijd toch wel een van de leukste. Elke zaterdag had ik 's ochtends les en bleef ik tot een uur of 17 op de manege. Soms waren er 's middags wedstrijden waar je dan aan meedeed, of waar je bij hielp. Ik heb daar enorm veel vriendinnen gehad en het was altijd gezellig. We hielpen met stalklusjes en mochten als dank dan af en toe vrij rijden. Hoe tof was dat!

Om te zeggen dat maneges zielig zijn voor de paarden vind ik niet eerlijk. Het is echt niet zo dat alle maneges slecht zijn voor de paarden en dat mensen met een eigen paard er altijd goed voor zorgen. In beide kampen zitten helaas hele rotte appels, en die moeten aangepakt worden.

Het gros van paardrijdend Nederland heeft leren rijden op de manege.

Ik vind wel dat er vanuit de FNRS en dergelijke organisaties wat meer gekeken mag worden naar paardenwelzijn ipv faciliteiten voor de ruiters. Maar ach, zo lang er pensionstallen zijn waar de paarden in de winter 24/7 op stal staan, denk ik dat er een veel breder probleem is dan het welzijn van enkel de manegepaarden ;)

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:24

Ibbel schreef:
Tja, als je je rijbewijs wilt halen zal je moeten leren fileparkeren en de hellingproef moeten beheersen. Anders zak je.


Ja, en dat is dus precies waarom het niet hetzelfde is: voor paardrijden hoef je geen examen te doen. Ik vind het echt heel waardevol hoor, borstelen en opzadelen is voor mij beslist belangrijk. En ik vind het ook helemaal normaal dat maneges dat verwachten van hun klanten, en dat ruiters die er les hebben dat ook leren.

Maar als er redenen zijn om het anders te doen of anders af te spreken? Prima. Zolang je het er samen maar over eens bent.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:28

@marjo
Het is natuurlijk wel als je bij die manege met keurmerk. Ouders dus denken wij hebben een goede manege. Dan ook leren op stal staan en uurtje paddock is prima.
Kopen die ooit zelf een pony is dat uurtje paddock ook prima want dat leerde ze op de manege met keurmerk.

Dus ja fnrs mag flink anders zijn sterren gaan verdelen.

Zodat aan die basis al geleerd word dat dit niet meer kan.

Ja stads maneges verdwijnen dan.

Tja...

Van hieruit (Limburg) is surfen op zee ook geen hobby. Of bergbeklimmen op echte hoge bergen.

Marjo

Berichten: 37335
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:30

DuoPenotti schreef:
@marjo
Het is natuurlijk wel als je bij die manege met keurmerk. Ouders dus denken wij hebben een goede manege. Dan ook leren op stal staan en uurtje paddock is prima.
Kopen die ooit zelf een pony is dat uurtje paddock ook prima want dat leerde ze op de manege met keurmerk.

Dus ja fnrs mag flink anders zijn sterren gaan verdelen.

Zodat aan die basis al geleerd word dat dit niet meer kan.

Ja stads maneges verdwijnen dan.

Tja...

Van hieruit (Limburg) is surfen op zee ook geen hobby. Of bergbeklimmen op echte hoge bergen.


Het sterrensysteem klopt indd niet helemaal, daar mag zeker verbetering in komen. Er is wel een ander keurmerk in ontwikkeling (of is er al?) voor geen goed paardenwelzijn. Die is niet eens zozeer alleen voor maneges geloof ik

Benzz
Berichten: 3013
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:34

Dat maneges verdwijnen is iets van de afgelopen 20 jaar. Alleen de maneges die zich volledig op kinderen richten die lopen vaak nog goed.

Waar je 20 jaar geleden je avondlessen rustig 4 lessen met 10 klanten per les kon vullen is dat de laatste 10/15 jaar enorm teruggevallen. Waarom? Ik durf het niet te zeggen. Ook is de horeca heel erg teruggelopen. Want vergeet niet hoeveel er destijds aan de horeca in een manegebedrijf verdiend werd. Bij ons gingen we om 0.00 uur dicht. Maar een nabij gelegen manege was het iedere avond dik feest tot 3 a 4 uur snachts.

Toch zijn er nog steeds manegebedrijven die wel echt goed lopen. Van Straaten was benoemd, Zilfiaś Hoeve, Bunschoten zit er een, Zwolle heeft volgens mij ook een goedlopende. Die zijn alleen maar groter gegroeit en doen ook veel meer dan alleen manege.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 23-01-24 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:36

Ja die kantine was nog wel het grootste verdienmodel :j

ElfBeau_067

Berichten: 2011
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:37

Citaat:
Een tekort aan manegepaarden ontstaat niet zomaar, dit is een trend die zich in de afgelopen jaren langzaam heeft gevormd tot een groter probleem. Dit is een gevolg van meerdere veranderingen in de hippische sector. Zo is de fokkerij door de jaren heen erg veranderd.


Wat bedoelen ze hiermee?

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:10

Zelf ben ik er voor de paarden zelf niet rouwig om als er veel maneges zouden sluiten en het alleen voor de elite is. Ik heb mijn 1e manege les gehad toen ik al jaren zelf paarden had, heb toen voor de lol eens meegereden.
Het leren rijden heb ik gedaan met verzorgpaarden waar ik toen alles voor moest doen, van voeren en mesten tot buiten zetten.

De mensen met minder inkomen kunnen imo op een simulator prima leren rijden. Zou een hoop paardenleed schelen en ook een hoop ongevallen en angsten.

BeFunny

Berichten: 10927
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:15

Shadow0 schreef:
Ibbel schreef:
Tja, als je je rijbewijs wilt halen zal je moeten leren fileparkeren en de hellingproef moeten beheersen. Anders zak je.


Ja, en dat is dus precies waarom het niet hetzelfde is: voor paardrijden hoef je geen examen te doen. Ik vind het echt heel waardevol hoor, borstelen en opzadelen is voor mij beslist belangrijk. En ik vind het ook helemaal normaal dat maneges dat verwachten van hun klanten, en dat ruiters die er les hebben dat ook leren.

Maar als er redenen zijn om het anders te doen of anders af te spreken? Prima. Zolang je het er samen maar over eens bent.


Wij hadden gewoon wedstrijden hoor op de manege. Daarbij moesten zowel het paard/pony als de ruiter er trouwens tip top uit zien.

Dus ik vind het in die zin wel degelijk vergelijkbaar. Het hoort gewoon bij paarden die verzorging. Hoeven krabben. Zorgen dat de zadelplek en singelplek vooral zandvrij zijn en kijken op wondjes.
Ook het zelf op zadelen vind ik wel belangrijk. Beginners kunnen dat niet zelf maar door het ze wel te laten doen of samen te doen leren ze het wel.

Janneke2

Berichten: 23017
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:16

... er zijn maneges met een simulator - en dat is prima om een beginner op weg te helpen.

(Een simulator is ook prima voor gevorderde ruiters, daar niet van!)

Het zou idd veel ellende, angst en paardenleed schelen, als de opleiding verbeterde.
(In de cavalerie gingen recruten 'sadistisch lang' aan de longe, maar ik ben altijd hartstikke jaloers als ik zulke ruiters zie rijden.)
Dat dit geen optie voor een manege is, snap ik.
Dat het volgens mij botweg is weggelaten snap ik niet.

Met een simulator, voltigeles, ruiterfitheid (nodig!!!) en wat instructie à la centered riding kom je een eind in de richting.