Onderzoek naar te strakke neusriemen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:24

No_No schreef:
Goh.. Niet echt verrassend!

Volgens mij wordt het tijd dat instructeurs zich ook eens gaan bemoeien met goed passend en zittend tuig.
Vroegah werd mij gelijk al geleerd dat er twee vingers op elkaar tussen moeten passen.
Tegenwoordig heb je de "aansnoer neusriem" waarvan vaak wordt gedacht het even lekker strak aan te snoeren.


Mijn vroegere instructeurs vertelden me beiden dat ik mijn neusriem even 2 gaten strakker moest doen, zat echt veel te veel ruimte op.. Dit elke les weer, omdat ik zelf vertikte de neusriem stakker te doen. Vast is vast, dacht ik en denk ik nog steeds... Aansnoeren is nergens voor nodig en uit mijn ervaring gaan de paarden er ook écht niet fijner op lopen.

Op wedstrijd zou dit gecontroleerd moeten worden net als bijvoorbeeld de entingen.. Te strak = gewoon niet starten..

Kendra

Berichten: 8761
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:57

Neusriem lijkt me vanzelfsprekend, maar de singel vraag ik me af. Mijn zadelmaker zegt dat nasingelen goed is, omdat schuiven altijd onaangenaam en slecht is voor de paardenrug. Dan zit er echt geen hand meer tussen...

Roodvos

Berichten: 6732
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:00

punk143 schreef:
Op wedstrijd zou dit gecontroleerd moeten worden net als bijvoorbeeld de entingen.. Te strak = gewoon niet starten..

Afgezien van de praktische overwegingen zal er dan eerst een duidelijke omschrijving moeten komen. Huidig staat er alleen dat een te strakke neusriem als wreedheid wordt aangemerkt. Maar er staat nergens wanneer het dan te strak is. Zoals iemand hier al aangeeft, het maakt nogal uit 2 vingers van een slanke dameshand of van een kerel met handen als kolenschoppen.
En dan hebben we het nog niet over de verwarring neusbrug/ zachte deel van de neus.
Daarom wordt daar ook weinig aan gedaan op wedstrijden, want je begeeft je in een eindeloos welles-nietes.

De eerste stap is dus heldere richtlijnen in het reglement. En dan omschreven in cm's of mbv een gestandaardiseerd instrument. Die ook gewoon te koop zijn in de ruitersportzaak. En waar en hoe te meten. Dan is er geen discussie meer mogelijk. Het is correct of niet.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:54

Roodvos schreef:
punk143 schreef:
Op wedstrijd zou dit gecontroleerd moeten worden net als bijvoorbeeld de entingen.. Te strak = gewoon niet starten..

Afgezien van de praktische overwegingen zal er dan eerst een duidelijke omschrijving moeten komen. Huidig staat er alleen dat een te strakke neusriem als wreedheid wordt aangemerkt. Maar er staat nergens wanneer het dan te strak is. Zoals iemand hier al aangeeft, het maakt nogal uit 2 vingers van een slanke dameshand of van een kerel met handen als kolenschoppen.
En dan hebben we het nog niet over de verwarring neusbrug/ zachte deel van de neus.
Daarom wordt daar ook weinig aan gedaan op wedstrijden, want je begeeft je in een eindeloos welles-nietes.

De eerste stap is dus heldere richtlijnen in het reglement. En dan omschreven in cm's of mbv een gestandaardiseerd instrument. Die ook gewoon te koop zijn in de ruitersportzaak. En waar en hoe te meten. Dan is er geen discussie meer mogelijk. Het is correct of niet.


Precies, dat bedoelde ik dus! Inderdaad met een meter zodat je geen welles nietes discussies gaat krijgen.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:56

Note to yourself: het paard moet met gemak zijn kaken kunnen bewegen. Geef hem bijvoorbeeld iets van biks, met hoofdstel in, en observeer dan zijn kauwgedrag. Dit geld hetzelfde voor bitloose optomingen waarbij de neusriem ook aangelegd dient te worden.

Verder dient er rondom met gemak 2 vingers te passen.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:07

Bah verschikkelijk.
Dan vraag ik me echt af of die mensen die dat doen van hun paarden houden, lijkt alleen eigen belang..
Op Horse Event vorig jaar, was een een hengst dat 'dressuur paard moest worden' , met volgens mij de naam CJ, maar dat weet ik niet meer zeker, die Hengst waar Britt ook een stukje op gereden heeft.
Daar zag je de sperriem gewoon in de huid gezonken zo strak dat die zat, en dat alleen om te verdoezelen dat iemand te hard in de mond is, bah :r

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:31

Roodvos schreef:
Afgezien van de praktische overwegingen zal er dan eerst een duidelijke omschrijving moeten komen. Huidig staat er alleen dat een te strakke neusriem als wreedheid wordt aangemerkt. Maar er staat nergens wanneer het dan te strak is. Zoals iemand hier al aangeeft, het maakt nogal uit 2 vingers van een slanke dameshand of van een kerel met handen als kolenschoppen.
En dan hebben we het nog niet over de verwarring neusbrug/ zachte deel van de neus.
Daarom wordt daar ook weinig aan gedaan op wedstrijden, want je begeeft je in een eindeloos welles-nietes.

De eerste stap is dus heldere richtlijnen in het reglement. En dan omschreven in cm's of mbv een gestandaardiseerd instrument. Die ook gewoon te koop zijn in de ruitersportzaak. En waar en hoe te meten. Dan is er geen discussie meer mogelijk. Het is correct of niet.


Het reglement zou dan dus moeten zeggen:
Bij de neusriem moet op de neusbrug voldoende ruimte zijn voor twee op elkaar liggende vingers, nagemeten met de ISES Taper gauge (http://www.equidaewelfare.com/ises-taper-gauge/).

Die moet dan wel goed te koop zijn, overigens.

Bij IJslanderwedstrijden is het heel normaal dat de ruimte van de neusriem gecontroleerd wordt, evenals bit / mond, sporen, ijzers en ballenboots.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:58

Ik heb trouwens vanavond even gecontroleerd bij mn paard hoe de neusriem zit. Ik ging nl uit van de twee vingers aan de zijkant, niet op neusbrug. Nu kunnen er makkelijk vier tussen, dus te strak zit ie sowieso niet, maar ik had op de neusbrug niet minder ruimte dan aan de zijkant. Ik zou het ook even moeten testen bij wat andere paarden, maar wellicht dat voor het meten neusbrug of zijkant dus niet zo heel veel verschil maakt.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 00:05

mylittlejoy schreef:
Ik heb trouwens vanavond even gecontroleerd bij mn paard hoe de neusriem zit. Ik ging nl uit van de twee vingers aan de zijkant, niet op neusbrug. Nu kunnen er makkelijk vier tussen, dus te strak zit ie sowieso niet, maar ik had op de neusbrug niet minder ruimte dan aan de zijkant. Ik zou het ook even moeten testen bij wat andere paarden, maar wellicht dat voor het meten neusbrug of zijkant dus niet zo heel veel verschil maakt.


Doordat de neusriem rond is van zichzelf en de neus heel ovaal , zijn de drukpunten op de neusbrug en onderkaak het grootst want aan de zijkant is de neus meer ingedeukt al s het ware waardoor de neusriem daar niet snel strak gaat zitten maar boven of onderop.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 00:17

Cer schreef:
Helemaal eraf :j
Dan gaat het plaatje er pas anders uitzien +:)+ Geen idee wat het bezwaar zou moeten zijn om de neusriem eraf te halen... maar dat argument gaat vast komen :D


:j Zijn neusnetje moet ergens aan vast zitten tenslotte :D .
En persoonlijk heb ik de voorkeur voor een aansnoerneusriem. Niet om aan te snoeren maar omdat die toch wat lekkerder op zijn plek blijft zitten als die heel los zit en de gesp er van niet op zo'n irritante plek zit bij mijn paard :+

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 06:32

Even voor mijn beeldvorming, iedereen heeft het over een hand tussen de singel, dit ken ik eigenlijk niet. Wel dat de singel een handbreedte achter de elleboog moet liggen...

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:04

Inoterry schreef:
Cer schreef:
Helemaal eraf :j
Dan gaat het plaatje er pas anders uitzien +:)+ Geen idee wat het bezwaar zou moeten zijn om de neusriem eraf te halen... maar dat argument gaat vast komen :D


:j Zijn neusnetje moet ergens aan vast zitten tenslotte :D .

Ik reed toen met een halster onder t hoofdstel :P :j

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:59

Kendra schreef:
Neusriem lijkt me vanzelfsprekend, maar de singel vraag ik me af. Mijn zadelmaker zegt dat nasingelen goed is, omdat schuiven altijd onaangenaam en slecht is voor de paardenrug. Dan zit er echt geen hand meer tussen...



Als je zadel schuift kan dat 2 oorzaken hebben:

Ze hebben je een niet passend zadel verkocht
Je zit scheef op je paard

Je moet met je zadel ZONDER singel kunnen stappen en draven ( doorzitten ) zonder dat het verschuift.
Lukt dat niet dan een ander zadel of ouderwets ZITLESSEN nemen.

Het aansnoeren van de singel lost geen van bovenstaande problemen op. Het gaat alleen je paard in de romp afknellen en verkeerde druk op de wervel kolom geven.

Dus naast fatsoenlijke instructeurs ook meer goed geschoolde zadelmakers

Josien_

Berichten: 9053
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:10

Geldt dat schuiven van het zadel ook met opstappen?

mooney

Berichten: 7795
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:11

Foetsji schreef:
Kendra schreef:
Neusriem lijkt me vanzelfsprekend, maar de singel vraag ik me af. Mijn zadelmaker zegt dat nasingelen goed is, omdat schuiven altijd onaangenaam en slecht is voor de paardenrug. Dan zit er echt geen hand meer tussen...



Als je zadel schuift kan dat 2 oorzaken hebben:

Ze hebben je een niet passend zadel verkocht
Je zit scheef op je paard

Je moet met je zadel ZONDER singel kunnen stappen en draven ( doorzitten ) zonder dat het verschuift.
Lukt dat niet dan een ander zadel of ouderwets ZITLESSEN nemen.

Het aansnoeren van de singel lost geen van bovenstaande problemen op. Het gaat alleen je paard in de romp afknellen en verkeerde druk op de wervel kolom geven.

Dus naast fatsoenlijke instructeurs ook meer goed geschoolde zadelmakers

En dat is inderdaad heel leuk, zolang je paard een normale rug/bouw heeft.
Ik kan prima zitten, met en zonder zadel. Zonder zadel ook nooit het probleem gehad dat ik naar voren glijd, maar bij 1 van mijn eigen paarden wordt je gewoon naar voren geduwd (neerwaartse rug, rondgeribt, schouder ver naar achteren). Daar kan geen zadel zonder singel tegenop. Strak aansingelen ook niet hoor, maar je hebt wel een aangepaste singelstoot en een gevormde singel nodig dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:13

Foetsji schreef:
Je moet met je zadel ZONDER singel kunnen stappen en draven ( doorzitten ) zonder dat het verschuift.
Lukt dat niet dan een ander zadel of ouderwets ZITLESSEN nemen.


Kan je dat even illustreren met een filmpje? :)

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:20

Ik heb een tijdje (overigens niet naar tevredenheid) een zeer hoog aangeschreven zadelmaker gehad, kwam bij topruiters, en die drukte me op het hart de singel zo strak mogelijk aan te trekken. Heb er eigenlijk direct al de brui aan gegeven en doe hem gewoon op gevoel, niet te strak, niet te los. Je moet er natuurlijk niet vanaf kukelen, gewoon een beetje de middenweg.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 01-09-16 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6732
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:21

Hilary schreef:
Roodvos schreef:
Afgezien van de praktische overwegingen zal er dan eerst een duidelijke omschrijving moeten komen. Huidig staat er alleen dat een te strakke neusriem als wreedheid wordt aangemerkt. Maar er staat nergens wanneer het dan te strak is. Zoals iemand hier al aangeeft, het maakt nogal uit 2 vingers van een slanke dameshand of van een kerel met handen als kolenschoppen.
En dan hebben we het nog niet over de verwarring neusbrug/ zachte deel van de neus.
Daarom wordt daar ook weinig aan gedaan op wedstrijden, want je begeeft je in een eindeloos welles-nietes.

De eerste stap is dus heldere richtlijnen in het reglement. En dan omschreven in cm's of mbv een gestandaardiseerd instrument. Die ook gewoon te koop zijn in de ruitersportzaak. En waar en hoe te meten. Dan is er geen discussie meer mogelijk. Het is correct of niet.


Het reglement zou dan dus moeten zeggen:
Bij de neusriem moet op de neusbrug voldoende ruimte zijn voor twee op elkaar liggende vingers, nagemeten met de ISES Taper gauge (http://www.equidaewelfare.com/ises-taper-gauge/).

Die moet dan wel goed te koop zijn, overigens.

Bij IJslanderwedstrijden is het heel normaal dat de ruimte van de neusriem gecontroleerd wordt, evenals bit / mond, sporen, ijzers en ballenboots.

Ja, exact. Wat mij betreft in de bijlage waar ook staat welke sporen, bitten en optomingen toegestaan zijn. En omschrijf dan gelijk hoe ver een lage neusriem minimaal van het uiteinde van het neusbeen moet liggen (handbreedte, daar gaan we al weer) en een hoge neusriem 2 vingers (jawel) onder het jukbeen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:06

Suzan_bobar schreef:
Cer schreef:
Noouuuu ElCamino.. "net als in de western" is mij persoonlijk nou ook weer niet nodig ;-) (western is niet zaligmakend) .. maar paardensport zonder neusriem, why not idd :j


Hier heb ik laatst een stuk over gelezen. Een bit zonder neusriem veroorzaakt meer onrust dan met een losse neusriem. Een neusriem welke vast zit aan het kopstuk geeft meer rust dan een losse zoals veel bij ijslanders toegepast en als verrassing een anatomisch gevormd kopstuk veroorzaakt meer onrust, schuift meer en druk anders dan een recht kopstuk. Als neusriem kwam de lage neusriem er als rustigst uit voor het paard. Vond het een goed stuk om te lezen.



Ben erg benieuwd naar t stuk. Heb je een linkje? Ben aan het kijken voor een nieuw hoofdstel en twijfel over een anatomisch kopstuk omdat ik dus dacht dat dit fijner is voor een paard.

Ik denk dag de mensen die hier reageren er al bewust mee bezig zijn. Dat vanuit die interesse dit bericht aangeklikt wordt.
Dat van de singel een hand ertussen is iets wat ik nooit geleerd heb eigenlijk. Zal eens kijken of dat lukt. Vermoed van niet....

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:07

Ik rij met een halsterhoofdstel en de neusriem zit echt los, zoals bij een gewoon halster. In onze sport is rijden met sporen verboden, en de zweep mag niet langer zijn dan 90cm en vanaf klasse 3 is ook de zweep verboden. Alleen een glijdende martingaal is toegestaan als hulpteugel. Bij de start is er altijd jury aanwezig die de boel in de gaten houdt en omdat je meerdere keren per dag gecontroleerd wordt door de DA's wordt alles opgemerkt aan je paard +:)+ . Al zullen er altijd mensen zijn die de regels aan hun laars zullen lappen, hoop ik echt dat er in andere disciplines strenger gecontroleerd gaat worden, al zal de KNHS niet snel in actie komen gok ik >;)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:23

Ik heb in mijn manegetijd ook wel geleerd, een vuist tussen de keelriem en twee vingers tussen de neusriem en een hand tussen de singel kunnen doen.

Ik rijd nu echter bitloos met een sidepull van barefoot (barefoot hack, maar op de sidepull stand. Met een brede neusriem en een elastische kinriem http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... nriem.html ) deze schijnt wat strakker te moeten / mogen zitten dan een normale neusriem. Omdat hij anders schuift en dat zou niet fijn zijn. Hij zit nu zo los dat hij inderdaad wat schuift als ik stuur. Maar ik vraag me af wat vervelender is voor een paard.

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:39

De komst van de "Bonfire" aansnoer neusriem deed de tijden van 2 vingers tussen veranderen. Het zit hem al in de naam. Vind momenteel maar eens een neusriem zonder een aansnoermechanisme.
Ik denk dat als men iets minder aansnoer neusriemen gaat verkopen en de gewone sluitingen weer op de markt komen, in combinatie met instructeurs en stewards die erop toezien dat de neusriemen daadwerkelijk goed zitten, we weer terug kunnen gaan naar de basisregels.

Josien_

Berichten: 9053
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Onderzoek naar te strakke neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:45

De naam aansnoerneusriem is fout, maar deze werkt niet slechter of beter dan een normale.
Beide kun je net zo strak aantrekken als je maar wilt.
Daar zal het verschil niet in zitten.

ElCid

Berichten: 9250
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:45

dorientjuh schreef:
Ik heb in mijn manegetijd ook wel geleerd, een vuist tussen de keelriem en twee vingers tussen de neusriem en een hand tussen de singel kunnen doen.

Ik rijd nu echter bitloos met een sidepull van barefoot (barefoot hack, maar op de sidepull stand. Met een brede neusriem en een elastische kinriem http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... nriem.html ) deze schijnt wat strakker te moeten / mogen zitten dan een normale neusriem. Omdat hij anders schuift en dat zou niet fijn zijn. Hij zit nu zo los dat hij inderdaad wat schuift als ik stuur. Maar ik vraag me af wat vervelender is voor een paard.


Nadeel van een sidepull, zeker als deze schuift, wat ze eigenlijk allemaal doen, is dat de hulpen niet goed doorkomen omdat het ding niet stabiel ligt, de hulpen kunnen dan "verwarrend" werken ( net als bij de mechanische ( pony) hackamores en ( dubbel) gebroken trenzen) . Dat geeft juist weer verwarring bij het paard, aan de andere kant, als het paard er goed op reageert en er geen last van schijnt te hebben; gewoon zo laten ;) .

Dat is de reden dat ik met een bosal rijd, in voorbereiding op een ( stang) bit via het two rein system. Het rijden met een bosal is weer niet te vergelijken met welke bitloze optoming dan ook, de werking is compleet anders en de teugelvoering ook, maar deze geeft goed gebruikt wel duidelijke hulpen aan het paard.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-09-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:46

De aansnoerneusriem kan ook los.

Ik vind dat kin stukje wel fijn. Ook bij 2 vingers.