"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:21

Ondertussen maakt de inkoopsector eindelijk eens een beetje winst. Rare kruisingen voor de hobby gefokt zijn niet meer verkoopbaar wegens de dalende prijzen voor normale rijpaarden en we weten allemaal wel, toen we de euro kregen veranderde op de paardenmarkt alleen het valutateken.
De cijfers bleven gelijk, met als gevolg zelfs Haflingers en Fjorden voor dik boven de 2000. Volslagen idioot, als je het mij vraagt. Daar tegenover is de markt van tuigers altijd wel achtergebleven, hoewel die nog meer sport aanleg hebben. Goed en deskundig opgefokte paarden, met vaak een bovengemiddeld achterbeengebruik. Maar waar bestaat de markt uit qua vraag in Nederland, vaak net afgestudeerde manegehobbelaars en die moet men helemaal niet op willen zadelen met een eigen paard.
Zodra het paard iets te veel spirit toont is het volgens de normen van internet een probleempaard en zodra zo'n dier echt een keer de benen neemt dan noemt men het onhandelbaar.

Het is vaak nog humaner om een moeilijk paard te laten slachten dan om het onder te brengen bij de gemiddelde hollander.
Momenteel rijst het aantal lastige paarden de pan uit, en dat is louter omdat ze betaalbaar zijn voor elke gek en zijn gebrek.
Er komen gewoon teveel paarden in handen van niet-paardenmensen maar ook dit zal wel weer gaan stabiliseren. De manegeruiter met het hoog in het bloed staande paard komt er over een paar jaar wel achter dat hij of zij te hoog heeft gegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:21

Nog even op site van rendac gekeken, idd of voor volledige vernietiging of tot brandstof.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:49

Citaat:
Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier!


Varkens behoren tot de meest intelligente diersoorten..
Bijna net zo intelligent als mensen *D

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 02:29

Varkens zijn intelligenter dan honden.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 03:05

ik snap eigenlijk niet dat er zo weinig vraag naar is... het is idd zoeter/malser en lekkerder dan rundvlees althans die ene keer dat ik het nietwetende geproeft heb... Bij mij is het een princiepe questie...ik kan het gewoon niet en kies bewust om het niet te eten, toen ik toen onbewust dat geproeft had en nog een boterham ermee wou, zei mn moeder dat het wel paardenvlees was. Ik heb het toen gelaten.
Ze koopt ook zuurvlees dat niet van paard is..echter 1x perongelijk verkeerde gekocht en nouja ik heb een stukje geproeft maar verder niet.

bij mij is het alsof ik mn hond of kat op mn bord heb... maar kan me haast niet voorstellen dat iedereen dat idee heeft, dus snap niet dat er weinig vraag naar is (wist wel dat t zo was)

marenmar85
Berichten: 1640
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 03:07

Ik ben eigenlijk geschrokken van de week het bericht in de krant dat er veel paarden naar slacht gaan omdat men hem niet meer kan betalen.
ik vind dat ik onvoorwaardelijk voor mijn paard ( of wat dan voor dier heb gekozen) en er ook voor moet zorgen.
vind het ook erg dat mensen hun paard in ruilen omdat het beestje niet voldoende presteert dat doe je toch ook niet met je kindje inruilen omdat hij slechte cijfers haalt

maar ja dat is mijn mening ;)

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 04:04

cristinaa schreef:
Eigenlijk zijn we dom......brengen we ons paard naar de slacht en gaan we vlees kopen. :o? .....als we ons paard nou eens opeten? Dan kunnen we een jaar gratis vlees eten iedere dag. Maar dan moet je wel een grote diepvries hebben :9 ...... :(:) ...... :D


Hoeveel vlees zit er aan een paard denk je? Ik denk dat je er een leuke barbecue van maken, maar een jaar is wel heel optimistisch

Anoniem

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:57

Niet te letterlijk nemen Leetje ;)

Paardenbiefstuk bij mijn slager is hartstikke goedkoop. Dus dat hoeft niet perse.

lijntje87

Berichten: 1551
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: amsterdam

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:17

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar ik denk dat er best wel een positieve kant aan zit.
Want nu, zoals de slager al schreef, worden paarden met kwaaltjes weg gebracht in plaats van dat ze in het handel circuit komen. + dat hobby mensen minder fokken omdat het te duur wordt. Hierdoor blijven er misschien uiteindelijk alleen maar gezonde paarden over en fokkers met verstand. Ik ben er wel voor. Jammer dat ik paardenvlees echt niet lekker vindt, anders lag het ook bij mij in de koelkast.

Suzanne F.

Berichten: 49442
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:30

Het lijkt mij ook allemaal zo negatief niet. Er kunnen beter meer paarden naar de slager gaan dan dat ze verwaarloosd worden. Misschien dat de oorzaak hiervan over een tiental jaren weg is. Misschien wordt er dan minder gefokt en met betere kwaliteit merries. Misschien hebben we dan gezondere paarden en trekt de markt weer aan omdat het aanbod minder is.
Ik denk dat dit nu even nodig is in deze tijd.

Ik eet niet bewust paardenvlees zoals biefstuk of rookvlees maar wel frikandellen en dropjes. Ik eet ook rund, omdat ik dat lekker vind. Varkensvlees vind ik niet lekker op sommige dingen na.
Als de dieren maar een goed leven hebben gehad, dat vind ik het belangrijkste. Dierenleed mag nergens voorkomen, ook niet bij de slacht.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:54

cristinaa schreef:
Eigenlijk zijn we dom......brengen we ons paard naar de slacht en gaan we vlees kopen. :o? .....als we ons paard nou eens opeten? Dan kunnen we een jaar gratis vlees eten iedere dag. Maar dan moet je wel een grote diepvries hebben :9 ...... :(:) ...... :D


Daar dreig ik m'n shet ook altijd mee als ie weer eens is uitgebroken en in de volle wei staat. :Y) :D

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:00

en daarom moet het fokken van papierloze gevallen stoppen..
niet omdat ze per definitie slecht zijn, maar er moet gewoon wat gedaan worden aan dat dom doorfokken!
zonder te kijken naar de min en pluspunten!

tegenwoordig wil iedereen een Gribaldi of een Jazz omdat dat bekende namen zijn!
de meesten die kijken dan niet verder qua paard..
(ik zeg niet dat alles daarvan slecht is, maar met die 2 hengsten word wel gefokt om het papiertje vind ik)..

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:04

Kendra schreef:
Bravura schreef:
Dan zou ik mijn paard liever weggeven aan iemand die het wel zou kunnen bekostigen dan dat ik het liet slachten! Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Maar goed, ieder zijn mening. ;) Maar je hebt gelijk....

Bijna het ergste wat je iemand aan kunt doen: hem/haar een paard geven.....
Kosten van de paarden waarover we het hier hebben zit écht niet in de aanschaf!


Voor mij niets nieuws hoor. ;) Maar zou het adres voor mijn paard wel weten. ;)

Trouwens over wat voor paarden hebben we het hier dan? Paarden in het algemeen van mensen die het niet meer kunnen bekostigen neem ik aan.

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:30

Zelf eet ik niet bewust paardenvlees, ik snap dat je het wél kan eten en dat je het ook doet. Paarden hebben vaak/meestal een heerlijk leven worden verzorgd ed. Geen bioindustrie, naja nog niet. Ik eet het zelf niet omdat dat in mijn hoofd zit := . Maar ik vind het jammer dat er door de crisis zoveel paarden geslacht moeten worden...

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:35

Beter naar de slacht dan de handel in. Denk dat paarden een beter leven hebben gehad dan andere dieren. Ik ben niet tegen de slacht.

In heel veel producten worden resten van dieren gebruikt. Mijn zusje is vegetariër en het is heel moeilijk om producten te vinden waar geen dierlijke resten inzitten.

Het niet voor een stamboek fokken ben ik niet tegen. Er moeten toch ook leuke recreatie paarden zijn met een normale prijsklasse. Tuurlijk moet er wel gekeken worden naar welke hengst bij de merrie past. Maar met goede bloedlijnen kunnen hier ook fouten in worden gemaakt. Soms wordt er niet gekeken of een merrie en een hengst wel passen maar alleen naar afstammelingen. Ik heb genoeg mensen gekent die een paard kochten voor de afstammeling maar het totaal niet klikte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:37

MariekeB schreef:
Asyaa schreef:
@TheHorseInn
Paarden die ingeslapen worden, worden naar rendac gebracht. Daar op 60 graden tot stukjes van 60 mm gemalen, en via een heel proces omgezet in vloeistoffen voor bijvoorbeeld lijm of drop.
Eet smakelijk.


Nope , dat mag niet. Wel lijm ( dat weet ik niets eens zeker) maar niets voor menselijke consumptie.
Volgens wordt alles gebruikt voor bio energie.


Het precieze weet ik er niet van, enigste wat ik weet is dat de kadavers worden omgezet in allerlei stoffen. 1 daarvan is smaakstof voor drop, en gelatine wat weer in allerlei andere dingen word gebruikt (oa voeding). Ik denk dat het misschien komt vanwege de hoge temperaturen waarin alles gebeurd dat het niet meer schadelijk is.

Jilletje

Berichten: 8178
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:40

rendac heeft diverse catogorien, waarvan er ook een is met resten die nog wel voor menselijke consumtie geschikt is, van hier uit worden zulke dingen gemaakt

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:42

Veel paarden naar de slacht, dan móet het paardenvlees wel goedkoper worden toch? Op naar de paardenbiefstukjes, heerlijk!

IK ben absoluut niet tegen de slacht, liever slachten dan eindeloos de handel in ( tsja en ook al die goede adresjes die écht een paard nooooooooooit meer weg doen enzo, blijken maar wat vaak toch niet zulke goede adresjes te zijn).

Ik ben wel tegen zelf allemaal leuk een veulentje fokken, dat zijn vaak de veulentjes die in de handel terechtkomen en op die manier uiteindelijk ook bij de slacht eindigen.
Ben het eens dat zulke pony's/paarden vaak leuke recreatiepaarden zijn, sterk en voor een leuke prijs, maar er zijn al zo vreselijk veel paarden die van handelaar naar handelaar zwerven, is het dan werkelijk nodig nóg meer te fokken?

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:01

nouja de slechten gaan imo van handelaar naar handelaar!
als jij gewoon een leuk paard hebt dan ben je die zo kwijt!
als je er een redelijke prijs voor vraagt dus niet 6000 euro, want daar is de tijd niet naar vind ik..
voor 3000 euro heb je zat paarden die goed in de sport lopen!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:16

Ik weet niet wie van julli ehet stuk in de BIT heeft gelezen over de paarden overschot in Amerika.

Willen wij dan ook die kant op? Te veel paarden en daardoor paarden die sterk vermagerd, ziek en uitgeput aan de eerste de beste boom wordt geknoopt omdat ze daar een slagers verbod hebben op paarden?

Er wordt hier gezegd dat iemand die zijn paard naar de slager brengt geen liefde voor het dier kent. HJet alternatief is veel hypocrieter.

Denk daar eerst over na voordat je ongenuanceerd je mening er uit gooit, want het is duidelijk dat men hier niet weet waar men over praat.

Wat moet er met de dieren gebeuren als ze niet naar de slachthuizen mogen en opvangcentra tot de nok toe vol zitten. Gevolg is dat het dier aan die boom eindigd.

En dan niet zeggen dat dat niet zal gebeuren, want de altijd hypocriete amerikanen hebben dat probleem op dit moment.

Wij mogen in Nederland onze handjes dicht knijpen dat wij nog op een humane manier van onze paarden af kunnen komen. Want het alternatief is alles behalve paardvriendelijk.

En ja paardenvlees is inderdaad het gezondste vlees wat er is.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:22

Er gingen voorheen ook al veel paarden naar de slager, alleen dan niet hier maar na een lange reis in een overvolle vrachtwagen in Italië... Laat ze dan hier maar slachten zou ik zeggen en nee, ik heb er ook niet zoveel moeite mee dat het gebeurd, ik eet het vlees ook wel, immers; de meeste paarden hebben toch een fijn leven gehad in vergelijking met het gemiddelde varken. Het enige waar ik zelf wel veel moeite mee zou hebben is om mijn eigen paard om wat voor reden dan ook naar de slager te brengen... Daar moet ik echt niet aan denken.

Ik heb zelf ook echt helemaal niks met die vermeerderaars die allemaal rare kruisingen fokken. Hier in het dorp hebben ze een fries met echt hele rare benen en rug (een gehandicapt paard dus gewoon) waar je niks mee kunt laten dekken door een shetlander... Nou; daar wordt ik dus echt onpasselijk van, dat soort acties.

kabwan
Berichten: 781
Geregistreerd: 21-05-09

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:50

Lante: serieus? Dat is pas slecht, nauw ik hoop dat die niet drachtig is of dat het een dood veulen word. Misschien is het slecht wat ik zeg, maar zulke dingen mogen niet gebeuren.

Marjo

Berichten: 37304
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:54

Ik heb dit topic even snel doorgelezen, maar ik vind het persoonlijk áchterlijk om géén paardenvlees te eten, maar wél koeien of varkensvlees.

Voor alle dieren is het even zielig. Voor een paard juist minder, want die heeft meestal gewoon een goed leven gehad.

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:54

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(


Dus een paard is meer waard dan een koe/varken/kip etc? Dat is echt onzin. Die beesten zijn even veel waard.
Ik ben ook vegetarier, maar als ik weer vlees zou gaan eten zou ik misschien wel paardenvlees kunnen eten. De meeste paarden hebben het ook een stuk beter gehad dan de gemiddelde koe/varken/ kip.

Nebraska

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:13

Ik lust ook paardenvlees (en eet het sporadisch wel eens o.a kroketten) ........als ik erbij stil sta vind ik het ook zielig...ook voor kalfjes, koetjes, biggen, kippen, vissen enz.
Maar mijn gebit is ook zo dat ik vlees kan verwerken ;) dus vegetarisme is niets voor mij.

Zijn er hierboven ook felle vegetaries die ons veroordelen??? Dragen jullie leren schoenen??? En lezen jullie wel eens een dik boek (dat gebonden is met dierenlijm)?
Ik heb niets tegen vegetariers uit overtuiging, maar dan moet je wel 100% consequent zijn :D

Ik vind het erger dat er veel te veel paarden zijn..... fokken omdat het zo leuk is....en lees in de laatst Bit eens over het paardenoverschot in de VS en de opkomst van illegale slachterijen door het sluiten van de legale slachterijen. (laat staan het katten en honden overschot ook in Europa).

In onze kroketten zit paardenvlees uit Zuid Amerika omdat dat goedkoper is. Ons paardenvlees gaat naar Italie, Duitsland en Zwitserland.
Hoe krom kan alles zijn.....
Maarja dan kunne we nog wel even doorgaan over allerlei andere misstanden.....

greetz
Nebraska