Nieuw type hoefijzers voor paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:14


Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:51

Daar ben ik best benieuwd naar, hou het in de gaten!

ilovelucky
Berichten: 2442
Geregistreerd: 28-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:20

Ja cker zou wel beter zijn voor de sport paarden en pony'S

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:42

Ik houd het oook in de gaten. Maar ik denk wel dat er een prijskaartje aan zit...

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:22

Ben benieuwd naar een foto ofzo

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:23

hmmm een mustangrol op een ijzer

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:04

ben ook benieuwd

wat is een mustangrol?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:13

Hetzelfde als een opzet maar dan verder terug op de voet

Barvrouwke
Berichten: 3707
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:16

Oh.. het bekende break over ijzer van hoofcare wat al 20 jaar bekend is, wordt opnieuw uitgvonden.. of is het wat anders.
Op hoofcare hebben ze alleen negatieve efecten op het ijzer gevonden.
De paarden waren eerder moe, de benen werden voller en de paarden gingen meer liggen om te rusten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:18

we hadden het er in een ander topic ook al over

ff een quote van dat stuk uit het limburgs dagblad


runningkawa schreef:
Citaat:
Ottersum/Utrecht - Terwijl zowat iedere sport z'n eigen, specifieke schoenen of banden heeft, zijn de hoefijzers van sportpaarden al zo'n tweeduizend jaar hetzelfde. Maar 2006 kan voor een kentering zorgen in de paardensportwereld. Voor het eerst komen er hoefijzers op de markt die zijn afgestemd op de voet-afwikkeling van het individuele paard.




Meike van Heel (29) promoveert deze week in Utrecht op een 'sportschoen' voor paarden, waardoor blessures beperkt blijven. De nieuwe hoefijzers zijn veel meer afgerond dan de traditionele ijzers. Door deze 'sportschoen' voor paarden is de kans op blessures een stuk minder en kunnen spring- en dressuurpaarden een stuk makkelijker wenden. Of ze daardoor ook harder gaan rennen en hoger kunnen springen, moet de toekomst uitwijzen.



De van origine uit het Noord-Limburgse Ottersum afkomstige (dieren)fysiotherapeute studeerde eerst bewegingswetenschappen in Maastricht en promoveert deze week bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht.



Van Heel startte vier jaar geleden een onderzoek waarbij de drukbelasting onder de hoef en de voetafwikkeling tijdens het lopen worden gemeten en bestudeerd. Een techniek die orthopeden ook gebruiken om passende schoenen voor mensen aan te meten. Vervolgens werd de eeuwenoude hoefijzervorm zo aangepast, dat de voetafwikkeling en de afzet van het paard vloeiender verlopen. Door het afgeronde hoefijzer wordt de piekbelasting op het onderbeen aanzienlijk verlaagd. Dat voorkomt blessures in de paardenbenen, die extra kwetsbaar zijn omdat ze opvallend weinig spierweefsel en juist veel meer peesweefsel bevatten. Blessures van pezen zijn erg moeilijk te genezen en vergen langdurige revalidatie.



Verder constateerde Van Heel tijdens haar studie dat veel veulens ongelijke voeten ontwikkelen, doordat ze tijdens het grazen telkens hetzelfde been naar voren plaatsen. Aangezien paarden vele uren per dag grazen, krijgt de ene voet een andere vorm. Dit vergroot na verloop van tijd de kans op overbelastingblessures. ,,Dit type blessures is een van de belangrijkste reden waarom sportpaarden hun carrière vroegtijdig moeten beëindigen'', aldus Van Heel. ,,Je ziet dit vooral bij veulens die worden gefokt op extra lange benen en een relatief klein hoofd. Zij hebben meer moeite om te grazen, terwijl wetenschappelijk niet is aangetoond dat langere benen ook tot betere prestaties leiden.''



De nieuwe hoefijzers komen in 2006 op de markt.
dinsdag 06 december 20

bron: http://www.limburger.nl/

doet de Limburger aan reclame of sponsoring?

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:56

Barvrouwke schreef:
Oh.. het bekende break over ijzer van hoofcare wat al 20 jaar bekend is, wordt opnieuw uitgvonden.. of is het wat anders.
Op hoofcare hebben ze alleen negatieve efecten op het ijzer gevonden.
De paarden waren eerder moe, de benen werden voller en de paarden gingen meer liggen om te rusten.


Niet mee eens

Ik weet niet waar je die informatie vandaan heeft, maar het heeft tot nu toe mijn pony en die van vele anderen gered!

Wil dus graag weten hoe je daar bij komt want dat zou niet zo best zijn.

Manou

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:14

Ik had laatst er al een berichtje over gelezen.
Aangezien het wel een wetenschappelijke onderzoek van enkele jaren is geweest zal het wel deugen. Hopelijk worden er paarden echt meegeholpen.

Applelove

Berichten: 730
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:51

Het ijzer komt pas in 2006 op de markt hoe kan hier dan nu al ervaringen over zijn?
Wat worden de prijzen van de hoefijzers?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:59

Klinkt interessant, maar of ik mijn paard er nu als proefkonijn voor wil gebruiken...... Heeft nu net een peesblessure achter de rug....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:07

viefdepief schreef:
Ben benieuwd naar een foto ofzo

Ik ook. Ben benieuwd of het lijkt op het beslag van hoofcare.

ankavdtolber
Berichten: 239
Geregistreerd: 13-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:08

ben ook wel benieuwd.... als het echt wat is, wil ik het ook wel proberen!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:13

Voor zoiets op de markt verschijnt zal het echt wel getest zijn, hoe denk je dat ze onderzoek doen? Met een natuurkundesom?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:05

Citaat:
Van Heel startte vier jaar geleden een onderzoek waarbij de drukbelasting onder de hoef en de voetafwikkeling tijdens het lopen worden gemeten en bestudeerd. Een techniek die orthopeden ook gebruiken om passende schoenen voor mensen aan te meten. Vervolgens werd de eeuwenoude hoefijzervorm zo aangepast, dat de voetafwikkeling en de afzet van het paard vloeiender verlopen. Door het afgeronde hoefijzer wordt de piekbelasting op het onderbeen aanzienlijk verlaagd. Dat voorkomt blessures in de paardenbenen, die extra kwetsbaar zijn omdat ze opvallend weinig spierweefsel en juist veel meer peesweefsel bevatten. Blessures van pezen zijn erg moeilijk te genezen en vergen langdurige revalidatie.



Verder constateerde Van Heel tijdens haar studie dat veel veulens ongelijke voeten ontwikkelen, doordat ze tijdens het grazen telkens hetzelfde been naar voren plaatsen. Aangezien paarden vele uren per dag grazen, krijgt de ene voet een andere vorm. Dit vergroot na verloop van tijd de kans op overbelastingblessures. ,,Dit type blessures is een van de belangrijkste reden waarom sportpaarden hun carrière vroegtijdig moeten beëindigen'', aldus Van Heel. ,,Je ziet dit vooral bij veulens die worden gefokt op extra lange benen en een relatief klein hoofd. Zij hebben meer moeite om te grazen, terwijl wetenschappelijk niet is aangetoond dat langere benen ook tot betere prestaties leiden.''

goh idd ze gaan de mustangroll in ijzers aanbrengen!! dat moet een shock zijn voor traditioneel bekap-land!
het wordt inderdaad eens tijd, als er dan toch ijzers onder moeten, dat men eens naar 'vernieuwingen' gaat kijken, ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe de ijzers eruit zien.

en over ongelijke veulen voetjes... misschien zou het helpen als de bekapper met regelmaat kwam?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:36

met bekappen ka je de voet niet totaal van vorm verenderen, zeker niet bij een verkeerde regelmatige belasting. volgens mij blijft het niet gebruiken van hoefijzers nog het beste voor het paard. hoeven zijn van nature niet afgerond namelijk... ik ben wel benieuwd naar hoe het eruit ziet...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:56

18 februarie komt meike spreken op onze informatiedag. Zie onderschrift!!

Anoniem

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:02

Ik ken al twee van die soorten ijzers, die van hoofcare (break-over)beslag en ook nog eentje die door een paardensportarts is uitgevonden. Ben eigenlijk heel erg benieuwd of dit nieuwe ijzer op 1 van deze 2 lijkt.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: Nieuw type hoefijzers voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 04:29

Malabarista schreef:
Voor zoiets op de markt verschijnt zal het echt wel getest zijn, hoe denk je dat ze onderzoek doen? Met een natuurkundesom?


Wie weet !

Het staat in de krant, dus het zal wel waar zijn lijkt deze redenering wel een beetje op.

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:50

merrieveulen schreef:
met bekappen ka je de voet niet totaal van vorm verenderen, zeker niet bij een verkeerde regelmatige belasting. volgens mij blijft het niet gebruiken van hoefijzers nog het beste voor het paard. hoeven zijn van nature niet afgerond namelijk... ik ben wel benieuwd naar hoe het eruit ziet...

Hoeven zijn van nature wel afgerond.
Met bekappen is meer op te lossen dan met een ijzertje denk ik.
Ik snap niet dat ze in Utrecht eens nuttig onderzoek gaan doen naar mogelijkheden zonder ijzers...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:53

hihi plakstiften

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:25

Is dat break over ijzer een beetje afgerond aan de voorkant? Daar staat mijn paard nu ook op omdat de verzenen te kort zijn en deze nu wat minder belast worden en ze loopt er zeker beter op

Maarjawat is een mustangrol als ik vragen mag ?