Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 07:42

http://www.stegen.net

Het alternatief om via een DNA-bepaling met haren te voldoen aan de verplichte identificatie en registratie gaat per 1 juli verdwijnen. Vanaf dat moment rest alleen nog de chip in de hals.
De chip is vanaf 1 juli het enige middel voor I&R.

De Europese Unie steekt een stokje voor het alternatief, maar ook minister Verburg is geen voorstander. Volgens Brussel moet een alternatieve I&R door een uiterlijk kenmerk worden bevestigd en dat kan in dit geval niet zonder chip. Europa is bang dat I&R met alleen DNA kan leiden tot fraude. Zo is het mogelijk om zo’n paard alsnog van een tweede paspoort en chip te voorzien.

Een groep Nederlandse paardenhouders heeft zich altijd verzet tegen de chip. Volgens deze Groep Nijhof is de chip gevaarlijk, omdat hij zou kunnen gaan zwerven door het lichaam. Er zijn naast de DNA-methode nog andere alternatieven, zoals de irisscan, maar die is nooit toegestaan als alternatief. Volgens het ministerie zou die methode, alhoewel betrouwbaar, te duur en te onhandig zijn.

De groep Nijhof schrijft op haar website teleurgesteld te zijn, maar dit wel te hebben verwacht van minister Gerda Verburg. "We hadden niet anders verwacht van mevrouw Verburg, gezien haar verleden bij de KNHS (Virbac, de producent was een van de belangrijkste sponsoren toen de chip werd ingevoerd)."

Nightfall

Re: Vanaf 1 juli alleen nog registratie met chip mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:16

Hopelijk gaat dat allemaal niet door, en blijft DNA-bepaling gewoon een mogelijk alternatief.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:20

Ik had van Verburg meer verwacht als zijnde affiniteit met de landbouw, maar nee ze laat zich gewoon leiden door geld en de EU. :(
Wanneer gaan we er eens tegenin als NL waarom altijd braaf mee willen lopen BAH.
Ik zal mijn paarden nooit laten chippen dan maar geen wedstrijden enzo en dan maar illegaal.
En dan ben ik benieuwd of de Anky's van NL dit nu ook gaan doen???

En de onzin van fraude met DNA is al zo vaak tegengesproken dan kent ze zeker de voorbeelden niet van fraude met de chip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:44

rumay schreef:
En de onzin van fraude met DNA is al zo vaak tegengesproken dan kent ze zeker de voorbeelden niet van fraude met de chip!

Lijkt mij toch vrij makkelijk :? .
Ik koop een (afgekeurd) paard met dna profiel.
1. Ik vernietig het oude paspoort.
2. Ik vraag een nieuw paspoort aan bij de KNHS met het verhaal dat ik een ongeregistreerd paard gekocht heb.
3. Ik bel de dierenarts voor chippen.
4. Die controleert en stelt vast dat er geen chip is.
5. Veearts duwt er een chip in.
6. Chipnummer wordt vastgelegd in het nieuwe paspoort.

En voila, ik heb voor een prikkie een paard zonder bemerkingen :D .

In het grootste deel van de gevallen van fraude voldoet de kopende partij niet aan de onderzoeksplicht dus ook hier zijn nog grote stappen te maken.

Ik ben het er ronduit mee eens dat je in een fractie van een seconde een paard moet kunnen identificeren. Met een dna-profiel gaat dat nu eenmaal niet. Ben blij dat er voor paarden meerdere opties zijn. Met een beetje pech hadden ze allemaal aan de gele oorflappen gemoeten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:50

wat raar...in frankrijk waren de chips(niet de eetbare...) al verplicht in 2007

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:56

het is toch eigenlijk niet te geloven, dat de overheid ons kan opleggen dat we wel een paard mogen kopen, maar dat daar een chip in moet zitten, zodat zij weten wie welk dier waar heeft etc :n
tot niet lang geleden kraaide er geen haan naar wat je al dan niet in je wei had lopen bij wijze van spreken.
ik vind het geen fijne ontwikkeling, verre van!
mensen moeten nu ook al ID bij zich hebben, hoe lang duurt het nog voordat wij de optie van een chip krijgen, om die optie te laten doorvloeien naar verplichting??
nee, ik vind dit hélemaal niks!
what's next, een verplichte APK voor paarden? :roll:

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:58

alsof die verdomde chip niet fraude gevoelig is :(

hoe bewijs je bij een paard waar al meerdere chips zijn verdwenen dat dat echt dat paard is ?

ons (ex) paard zal echt niet de enige zijn waarbij dat gebeurd (is)
of kale plekken in de manen kam , zoals bij onze anda (met ondertussen helaas 2 chips ! omdat de 1e alleen in be af te lezen was )
moelijker kunnen inbuigen ..

om het over de veiligheid maar niet te hebben
wie kan mij met zekerheid zeggen dat de paarden chip in tegen stelling tot
de honden / katten chip wel veilig is ?
juist niemand want het is de zelfde

hoe zit het met de internationale ruiters die in europa komen voor de wedstrijden ?
hoe zit het met de wilde kuddens ?
hoe zit het in de uk waar ze vriesmerken ?

hoeveel meel BS moeten we van brussel pakken ?

hoelang duurt het voor dat deze demoncratie
(20 jaar geleden riepen we al dat de nederlandse demoncratie niets meer is dan een woord
om ons het idee te geven dat we eventueel mee zouden kunnen beslissen..)
een dictatuur word ?

hoelang duurt het voordat men mensen wil chippen ?
daar er te veel id pas weigeraars zijn (mensen die m niet 24-7 bij zich dragen)

hoelang duurt het voordat mensen het echt zat zijn ...
Laatst bijgewerkt door nickyu op 27-04-09 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:58

Juliette86 schreef:
rumay schreef:

Lijkt mij toch vrij makkelijk :? .
Ik koop een (afgekeurd) paard met dna profiel.
1. Ik vernietig het oude paspoort.
2. Ik vraag een nieuw paspoort aan bij de KNHS met het verhaal dat ik een ongeregistreerd paard gekocht heb.
3. Ik bel de dierenarts voor chippen.
4. Die controleert en stelt vast dat er geen chip is.
5. Veearts duwt er een chip in.
6. Chipnummer wordt vastgelegd in het nieuwe paspoort.

En voila, ik heb voor een prikkie een paard zonder bemerkingen :D .

In het grootste deel van de gevallen van fraude voldoet de kopende partij niet aan de onderzoeksplicht dus ook hier zijn nog grote stappen te maken.

Ik ben het er ronduit mee eens dat je in een fractie van een seconde een paard moet kunnen identificeren. Met een dna-profiel gaat dat nu eenmaal niet. Ben blij dat er voor paarden meerdere opties zijn. Met een beetje pech hadden ze allemaal aan de gele oorflappen gemoeten.

Zo`n chip is ook kapot te krijgen hoor kun je scannen wat je wilt maar hij doet dan niks meer. Kom laatst bij een kennis die een mooi paardje had gekocht. 5 jaar oud mooi groot aan de maat luxe beestje. Ik als kenner vraag naar de afstamming, ook leuk goed papier tot het beestje zich omdraait om haar linkerzijde te tonen. Een KWPN brandmerk op de bil, dan vraag je je toch af hoe ken dit. Dit brandmerk wordt al geruime jaren niet meer gedaan door het KWPN ik denk zel;fs al een12, a 13 jaar niet meer als ik het goed heb. Heel simpel, de handel in papieren van overleden paarden is goud. Met een flinke magneet is de chip kapot te krijgen, veearts bellen en zeggen dat de chip niet meer uitgelezen kan worden, nieuwe chip er in, papieren met nieuwe chippcode opsturen naar het betreffende stamboek, en per post krijg je je paspoort weer retour met alle nieuwe gegevens. Onbewust werken de stamboeken mee aan de fraude.

Met dit waar gebeurde verhaaltje wil ik aangeven dat ook het chippen niet water dicht is net als DNA trekken, de oplossing gewoon het levensnummer middels brandmerk toedienen bij jonge veulens op de plaats waar het zadel komt te liggen, is zielig aar wel de enige juiste GOEDKOPE oplossing, want de dure oplossing van groep Nijhof komt er toch niet door een gevalltje ons kent ons politiek.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:02

hoe vervelend ook ben ik ook voor vriesmerken op zadelplaats
ook is ook dat zoals niks anders fraude proef

ja de duurdere iris scan die niet sponsort ..

geld alles draait om geld

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:07

Mijn oudere (6 jaar en ouder, jongere hebben alleen een chip) pony's zijn getatoeerd. Vind ik ideaal, ik zeg niet dat er niets mee kan gebeuren, maar wil je die weg halen moet je het wel heel bont maken.
Het zit niemand in de weg, valt niet op (zoals een brand of vriesmerk) en is je hebt er geen chipreader oid voor nodig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:07

maar wordt er dan ook ergens bijgehouden wie welk paard laat chippen etc,
in die zin dat bij uitbraak van ziekte men weet wie eigenaar is van welk paard?
bij verkoop is overschrijven al niet verplicht, en bij stamboek loze pony's wordt er zomaar iets ingevuld wanneer je een paspoort aanvraagt. (naam, verzonnen geboortedatum, naam eigenaar, naam fokker en als die niet bekend is ben je dat maar gewoon zelf).

als dat niet wordt bijgehouden (en het is imo dus nooit up to date te houden), wat is dan het nut van die chip??
helemaal als je het hebt over hobbymatig gehouden pony's die nooit op concour komen of wat dan ook?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:10

belasting .. enige wat ik kan bedenken belasting

net als die wormen spuiten die ik net weer via inet
genoeg voor 2 jaar heb besteld
is dat ook zo lek als een mandje systeem ..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:12

Van die Gerda Verburg heb ik helemaal geen hoge pet op, voor zover ik dat al had (niet dus :+ ).
Ik vind het belachelijk. Inderdaad dat ontwormingsgedoe met de DA slaat ook werkelijk nergens op. :n

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:14

belasting?
mooi, dan ga ik er ook vanuit dat van die belasting gemeentes poep opruimen, in plaats van dat de ruiters/menners/begeleiders dat straks zelf moeten doen zoals je steeds vaker leest!

o, en dat er meer/betere ruiterpaden komen! :)*

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:16

en als ze dan voor de verandering niet met prikkeldaad zijn en ook nog worden bijgehouden ...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:21

Laat ze met die belasting maar eens voor wat meer weidegang zorgen. :)*

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:27

paarden belasting zal er uiteindelijk toch wel van komen
kinder belasting ook ..

daar is geen chip voor nodig

wat dachten jullie van het idee om paarden gewoon
verboden te maken voor de vlees industrie
(al moet de kogel wel mogelijk blijven)

minder brood fokkers , geen gezeur met wormen middelen en wacht tijd
geen problemen met medicatie en wachttijd ,

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:48

nickyu schreef:
paarden belasting zal er uiteindelijk toch wel van komen
kinder belasting ook ..

daar is geen chip voor nodig

wat dachten jullie van het idee om paarden gewoon
verboden te maken voor de vlees industrie
(al moet de kogel wel mogelijk blijven)

minder brood fokkers , geen gezeur met wormen middelen en wacht tijd
geen problemen met medicatie en wachttijd ,

Minder broodfokkers is een heeeel goed idee om te beginnen. Al die gekken met hun kruizingen fries x ?? kwpn x ?? allemaal de bonte hengst van de buurman zonder papier, want het is zo leuk om een veulentje te zien in de wei, maar het veulentje wordt ook groot.
Persoonlijk ben ik ook voor een fok beperking voor de te grote hengsten houders van tegenwoordig. niet meer dan maximaal 10 veulens voor een hengstenhouder, dan zijn ze ook verplicht weer meer het land in te gaan om hun hengsten op de juiste merries te krijgen, en niet van hup genoeg dekkingen, dekboekje lekker vol, veel cashen en we zien wel wat het wordt, want de merrie houder zorgt toch wel voor het beestje en anders komt ie maar in de salami maar ik heb gebeurd.

Het systeem moet drastich anders

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:59

Ik geloof dat ik maar naar Duitsland ga emigreren :( Wat een gelul allemaal met die domme chips.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:04

Wat een -:(- . Ik heb mijn paarden met DNA. Moet ik die als nog gaan chippen? Krijg ik dan het geld van het DNA registreren terug van minister Verburg. Ongelovelijk zo een minister hebben we ook niets aan.
O ik zie het al op de site van groep Nijhof staat dat de reeds DNA geregistreerde paarden dat mogen blijven.
Helaas voor mijn veulens. Diep triest.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:32

crazycactus schreef:
Ik geloof dat ik maar naar Duitsland ga emigreren :( Wat een gelul allemaal met die domme chips.

Helpt je niks want daar gelden per 1 Juli dezelfde regels en hier zijn ze nog heel wat strenger.

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:19

ik ben er eerlijk gezegd juist wel een voorstander van dat ieder paard/pony gechipt moet worden.
zo duur is het chippen ook weer niet en zo heb je teminste wel controle over aantal paarden enz..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:21

@fox het gaat mij niet om de prijs of de controle dat ik er tegen ben. Heb van dichtbij de ellende meegemaakt die zo'n chip kan geven.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:37

Waar mensen bij betrokken zijn is fraude! simpel zat.
En dat (Piep) verhaal destijds dat een chip veilig zou zijn is glashard gelogen!
Er zijn nu al legio dieren met meer dan 1 chip in hun lijf omdat het andere niet te traceren viel.
In Belgie chippen ze bijvoorbeeld op een andere plaats als in nederland heb ik me laten vertellen. Komt zo'n dier in nederland zoek je je ongans naar een niet te vinden chip; conclusie heel gauw = niet gechipt.

En chips zijn te manupuleren ook! Denk maar eens kalmaan na!
Mijns inziens moet het in godsnaam maar allemaal: Chip (want de ambtenaren schrijven 't voor |( )
maar ook een schets in het paspoort, DNA en eventueel zelfs een brand- of vriesmerk. Maar dat daar de meningen over verdeeld zijn mag ook duidelijk zijn.
Ik kan hier nog heel lang over door gaan maar dan zit ik over een uur nog!

:evaw:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:45

Het lag in de lijn der verwachtingen dat Verburg geen stap harder zou zetten als het om een alternatief voor die chip gaat. Ik ben dan ook erg blij dat ik op tijd ontheffing voor mijn jongste paardje heb aangevraagd en deze ook heb gekregen. Geen chip in mijn paarden!

Waarom is DNA fraudegevoeliger dan die chip? Aan DNA valt niet te tornen, aan die chip wel. Hij kan onklaar gemaakt worden, zwerven, afleesapparatuur kan stuk raken, afleesapparattuur en chips zijn Europawijd nog niet helemaal compatibel, dus gaat er een chip in, misschien een tweede, derde enz. Chips kunnen ook uit het dierenlichaam gesneden worden en in een ander dier geplaatst worden, en soms zitten er twee chips in een en dezelfde injectienaald.

De overheid dwingt paardenhouders tot het nemen van risico's door ze te verplichten zo'n chip te plaatsen, maar is in geen velden of wegen te bekennen als het gruwelijk misgaat en de paardenhouder in het ergste geval zonder paard staat en financiele compensatie wil hebben.