Het zag er zo veelbelovend uit op de Ravenseweg bij Oudenhoorn. Weliswaar was een paardentrailer op een verkeersdrempel losgeschoten en in een sloot beland, maar door adequaat optreden van de brandweer kon de ruin Snapper uit zijn benarde positie worden bevrijd.
Toen het dier op de kant was getakeld en even troost zocht bij een brandweerman, zag het er naar uit dat Snapper slechts lichtgewond was. Een operatie aan de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, waar de artsen een scheur in de strekpees in een van de voorbenen constateerden, zou het paard er weer bovenop helpen.
„Tot drie uur ’s middags hebben we gedacht dat het goed zou komen. Het zou een dure operatie worden, maar Snapper was dat waard,’’ vertelt Karin Striker van het Monty Roberts-trainingscentrum, een school voor moeilijk handelbare paarden, aan de Dwarsweg bij Oudenhoorn.
„Toen kregen we een telefoontje dat er complicaties waren.’’ De ruin zou altijd grote problemen houden met lopen. ,,Dat konden we Snapper niet aandoen. We hebben besloten hem te laten inslapen.’’
De dood van Snapper is een verlies voor het Oudenhoornse trainingscentrum, legt Striker uit. ,,Snapper was een heel fijn dier, dat bij ons het goede voorbeeld gaf aan de lastige paarden.’’
Annemarie van der Toorn is hevig geëmotioneerd. Haar Snapper, haar ‘stoere maatje’, zoals ze hem zelf noemt, is niet meer. ‘De gewrichtskapsels waren beschadigd en de kans op genezing was nihiel’, vertelt Annemarie van der Toorn.
De tienjarige ruin werd door Annemarie van der Toorn veel gebruikt bij shows en demonstraties. Onlangs nog reed ze met hem op Animal Event een indrukwekkende show zonder hoofdstel. ‘Snapper was zo goed in wat hij deed, zo stoer. Hij hielp andere probleempaarden en was hun grote voorbeeld.
Karel, Annemarie en Karin heel veel sterkte met het verlies van de super Snapper!!
Farah_
Geplaatst: 24-04-09 09:20
Dat meen je niet.... en dan ook nog uitgerekend Snapper. Wat een ellende!!!!!! En dat door zo'n stom ongeluk!! Snapper was het grote voorbeeld voor alle probleempaarden daar en de grote liefde van Annemarie, wat zullen ze hem missen.
Laatst bijgewerkt door Farah_ op 24-04-09 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt
levine
Geplaatst: 24-04-09 09:22
Jeetje, wat enorm naar. Dit moet toch wel de nachtmerrie zijn voor alle paarden mensen. Is er al enig idee hoe het heeft kunnen gebeuren??
Sterkte voor iedereen die Snapper kende met het verlies..
Animal_ABC
Geplaatst: 24-04-09 09:32
Snapper was een superpaard. Annemarie heeft er vorige week op Animal Event nog een geweldige demo mee gegeven, zonder hoofdstel rijden, een border collie die loopeenden onder zijn buik door dreef... Zo'n geweldig paard voor de cursussen, en de grote trots van Annemarie. Haar blije gezicht als ze op hem reed sprak boekdelen.
Hij zal een grote leegte achterlaten.
Ben er wel even stil van...
Marianne'90
Geplaatst: 24-04-09 09:53
Nee! Heb hem nog gezien op Animal Event Jeetje wat ontzettend zonde, ben er echt even stil van . Het was inderdaad een fantastisch braaf dier. Heel veel sterkte voor de mensen die hem goed hebben gekend.
Farah_
Geplaatst: 24-04-09 09:55
Animal_ABC schreef:
Ben er wel even stil van...
Ik ook, echt ongelofelijk.
annastasia
Geplaatst: 24-04-09 09:57
Heel veel sterkte met het verlies van zo'n geweldig paard. Technisch mankement of toch menselijk falen?
hoé kan een trailer loschieten op een drempel!? vreselijk...
previr
Geplaatst: 24-04-09 10:48
meart schreef:
...hoe is het mogelijk dat de trailer op een verkeersdrempel losgeschoten is?
niet goed vastgemaakt. is hier ook eens gebeurd met een aanhanger. kwam over de drempel, bij de buren door de tuin en bij ons de auto in.
judithh
Geplaatst: 24-04-09 10:48
triest hoor...heel veel sterkte!
Coconuts
Geplaatst: 24-04-09 10:52
Ik hoorde gister op stal al dat er een ongeluk was gebeurd met de trailer en een eigen paard van Annemarie. Het eerste wat er door me heen schoot; Als het maar niet Dunny, Mitch of Snapper is.. Vanmorgen las ik in de krant dat het Snapper was. Ik kan wel janken.. Die foto's die in het AD erbij stonden.. Arme arme Snap!
Had speciaal met hem nog foto's staan maken toen ik de laatste dag bij Annemarie werkte..
Annemarie, Karel, Karin, Marl en alle andere; heel veel sterkte met dit grote verlies. Snapper was er één uit duizende en heel speciaal. Dit had nooit mogen gebeuren.
Dank je wel voor jullie lieve woorden. Het is een enorm verlies, maar ik ben erg dankbaar dat ik een paard als Snapper heb gehad. Wat de reden is geweest is niet duidelijk en zal ook nooit duidelijk worden. Het kan aan vele zaken liggen. Het belangrijkste is dat wij dit verlies een plekje gaan geven.
Nogmaals bedankt, namens mijn gehele team,
Annemarie van der Toorn
PabloM
Geplaatst: 24-04-09 11:07
Jeetje wat triest!! Annemarie en alle medewerkers, familie en vrienden sterkte!!!!