Steffen Peters en Ravel winnen Wereldbekerfinale Dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steffen Peters en Ravel winnen Wereldbekerfinale Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 06:25

Nieuwsredactie

Afbeelding
Steffen Peters en Ravel
foto: Kit Houghton / FEI

Publiek spontaan op de banken voor Hans Peter Minderhoud en Nadine.

De sfeer zat er al goed in bij het publiek in het Thomas & Mack stadion. De wave ging vrolijk rond en de mensen reageerden uitbundig op de speaker. Jeanette Haazen en Nartan waren de eerste combinatie die de eer van ons koude kikkerlandje hoog mochten houden, en dat deden ze met verve! De combinatie genoot zichtbaar van de entourage en zonder fouten kregen zij een mooie score van 75.600%. De presentators konden er maar niet over uit hoe klein Jeanette eigenlijk wel niet leek op de grote Nartan, of was het nou andersom?

Jan Brink had zich het afscheid van Briar wellicht iets anders voorgesteld. Hij had bewust wat korter ingereden om de hengst zo goed mogelijk voor te stellen, maar hierdoor was het paard veel te fris wat resulteerde in een paar flinke schrikmomenten van Briar. Toch bleef Jan Brink lachen en de combinatie werd beloond met een score van 71.650%.

Lange tijd gingen Jeanette Haazen en Nartan aan de leiding, tot Monica Theodorescu en Whisper de ring in kwamen. Met een vrijwel foutloze kur op de muziek van Michael Jackson namen zij de leiding over met 76.850%.

Deze take-over was echter al gauw voorbij toen Hans Peter Minderhoud en zijn dappere en tevens enige merrie van de avond, Nadine, de ring binnen kwamen. Het was duidelijk dat de combinatie van plan was om alles te geven en het publiek begon dan ook iedere keer spontaan te juichen tijdens de uitgestrekte draf en galopsessies van Nadine. Zonder grote foutjes en met veel expressie wist de Nederlandse combinatie hun kur te volbrengen en een geweldige score van maar liefst 81.050 kwam hen ten deel.
Zelfs Hans Peter keek enigzins verrast toen hij score voorbij zag komen, maar deze was dan ook geheel verdiend. Hij kreeg dan ook van het publiek een staande ovatie.

Anky en Painted Black reden de inmiddels bekende Tango-kur en de sportvrouw trok alles uit de kast om te laten zien dat ze hier gekomen was om te winnen. Er kwamen onder andere prachtige verruimingen en appuyementen voorbij, maar tijdens de changementen om de twee ging het helaas mis en maakte de combinatie een fout. Anky probeerde dit later in de kur te herstellen maar maakte opnieuw een fout, waardoor het duo niet hoger kwam dan een score van 82.150%.

Satchmo en Isabell Werth reden eveneens een nagenoeg foutloze proef, maar hadden toch een fout in de wissels. Hun score bleef staan op 84.500. Na deze Duitse combinatie was het de beurt aan Steffen Peters en Ravel. Zij wonnen twee dagen geleden ook al de Grand Prix en reden ook vandaag weer een uitmuntende kur op muziek. De meningen waren verdeeld of dit nou wel of niet een hogere score zou moeten zijn als de score van Isabell Werth en Satchmo, maar de jury besliste in het voordeel van de Amerikaan en zo kwam het dat Steffen Peters en Ravel vannacht geschiedenis schreven door sinds 2003 na lange tijd weer als eerste Amerikaanse combinatie de Wereldbekerfinale te winnen.

Klik hier voor de volledige uitslag.

Verwant artikel:

[VN] Anky van Grunsven uit het ziekenhuis naar het podium

Rivaldo

Re: Steffen Peters en Ravel winnen Wereldbekerfinale Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 06:31

Leuk stukje! :D
Had genoten, ookal was het zo vroeg! ;)
Er staat een foutje in;
Dit is de 2e keer dat een Amerikaan wint, de eerste keer was Debbie McDonald met Brentina in 2003 ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 06:32

Dat staat er, maar misschien een beetje onduidelijk.
Ik ga nog wel even puzzelen :D

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 06:33

Ik snap hem, sorry! ;)

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 06:39

Ze gaan in Las Vegas een standbeeld oprichten voor Wim Ernes, en er wordt ook een straat naar hem vernoemd !

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:00

Ik vind het jammer dat ik het niet heb kunnen zien, misschien later herhaling ergens op het internet??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:00

Horsedances schreef:
Ze gaan in Las Vegas een standbeeld oprichten voor Wim Ernes, en er wordt ook een straat naar hem vernoemd !

:D

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:12

prachtig om live mee te mogen maken, was een mooi staaltje dressuur vanavond!

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:48

Geweldig!! Super leuk voor Steffen! :D Ik vind dat hij de titel terecht heeft verdiend! Erg jammer van Anky haar foutjes in de wissel, maar niets aan te doen. Een mooie derde plaats, super voor onze Nederlanders! :D En Hans Peter vind ik ook écht de punten verdiend! Geweldige kür!! :D Ik vond het erg sneu voor Jan Brink, Briar was behoorlijk vrolijk. Hij loste het super op, erg grappig om te zien hoe hij bleef lachen! :)

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:19

Wat jammer van Briar!
Ik had Jan een mooier afscheid gegund.
Maar ze hebben samen een mooie carriere achter de rug.

Vind het toch wel verrassend dat Steffen op kop is geeindigd.
Vond Ravel altijd een geweldig paard, maar hij beweegt niet meer zo spectaculair als hij toen onder Edward deed.
Terecht denk ik dat de score's van hem hem en Isabell zo dicht bij elkaar liggen.

Onze NL hebben het echt super gedaan!
Zeker Hans en Jeanette.
Eeuwig jammer dat Adelinde niet heeft kunnen starten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:29

Nou ik vind hem vreselijk verbeterd onder Steffen Peters,dressuur gaat ook niet over spectaculair lopen en hij loopt met ontzettend veel tact!

Ik hoop ook dat het nog ergens te zien is,enerverende wedstrijd lijkt het me te zijn geweest.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:32

wat knap!!!!
leuk voor Steffen. Nederland natuurlijk ook!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:49

Heee shit ik was zo moe dat ik gewoon door de wekker heen geslapen ben, ik had het graag willen zien.

Al met al hebben de hollanders (ruiters en paarden)het goed gedaan.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:22

Hey,

ik heb vannacht gekeken, het was zo leuk om te zien!
Ik vond dat Isabell en Steffen eigenlijk op hetzelfde niveau zaten, en anky die rijd met haar 2de paard gewoon dik in 80%, dat is gewoon super!!!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:33

Heb het helaas niet gezien vannacht, maar heb heeeerlijk geslapen :D
Super prestatie van Steffen Peters!

Grappig dat Hans Peter bij 4 van de 5 jury's technisch redelijk ruim BOVEN Anky staat!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:50

Waar was het dan te zien ??
*** heb het gemist ***

Nog herhalingen ergens ?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:53

weet iemand een site waar ik dit na kan kijken?!

Super prestaties zijn er weer neer gezet :D

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:58

Wauw, volgens mij is er in Las Vegas prachtig gestreden, moet een hele mooie wedstrijd geweest zijn dan...

Jammer van Jan Brink, ik ken Briar helemaal niet 'fris', dacht altijd dat het een stoere hengst was die niet zo snel bang te krijgen was. Ook de manier zoals Jan altijd met Briar reed. Dus toch niet.

Helemaal terecht dat Amerikanen zo enthousiast waren over HP en Nadine, ik vind het ook een geweldige kür en kan er ook altijd blij van worden. Dan toch wel een beetje jammer dat een vierde plaats het hoogst haalbare is. Had ze graag nog iets hoger gezien, maar ja...de concurrentie mag er ook zijn natuurlijk.

Moet een schitterende avond geweest zijn, ooit...ooit wil ik er een keer bij zijn in Las Vegas. Lekker juichen als is mooi is *\o/*

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:01

Superleuk voor Steffen :j Goed gedaan van iedereen!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:19

ik denk dat de video beelden wel weer op horsedances.com ofzo komen!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:33

Stel, anky was idd niet gegaan met Painted black, dan was ze geen derde geworden. Heel goed gedaan onze Nederlanders

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 11:45

Kennelijk was Isabell niet zo blij:

Citaat:
In het Nederlandse dressuurkamp waren louter en alleen stralende gezichten te zien. Anky van Grunsven (Erp) was dik tevreden met haar derde plek. Hans Peter Minderhoud (Harskamp) mocht hopen op fouten van Steffen Peters met Ravel, Isabell Werth met Satchmo en Anky met IPS Painted Black, maar die bleven uit. Door fouten van één van hen had hij zich bij de eerste drie kunnen rijden, maar zijn vierde plek met Exquis Nadine stemde hem ook zeer tevreden. En ook Jeannette Haazen (Neeroeteren Bel.) liep stralend rond, omdat ze dolgelukkig was met de zevende plek die ze had weten te veroveren met Nartan.

Eigenlijk liep er na de 24e wereldbeker finale in Las Vegas maar één persoon rond met een somber gezicht en dat was de Duiste Isabell Werth, ze was boos. Boos op vooral het Nederlandse jurylid Wim Ernes die haar, in haar ogen, te weinig en Steffen Peters te veel punten zou hebben gegeven. Anky van Grunsven herkende de boosheid van Isabell. "Je moet eens weten hoe vaak ik naar mijn mening onterecht tweede ben geworden. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe dat voelt. Isabell schijnbaar nog niet".

De Amerikaan Steffen Peters won met de KWPN geregistreerde ruin Ravel (Contango x Democraat) en dat was een uiterst nipte zege. Uiteindelijk bedroeg het verschil slechts 0.45% tussen hem en Werth. Steffen Peters was uitzinnig van vreugde en Werth was gekrenkt. Anky van Grunsven liep stralend rond alsof ze gewonnen had. Met zowel een persoonlijk record voor IPS Painted Black in de Grand Prix als in de Kür opent dat perspectieven voor de toekomst na Kentucky. "Ik moet de moeilijkheidsgraad van de Kür nu gaan opvoeren, maar dat kan en dan houd ik heel voorzichtig de mogelijkheid open voor de Olympische Spelen van 2012. Het gaat me er niet om dat ik dan weer moet en zal winnen. Echt niet. Als ik maar in de top van het klassement mee kan rijden", aldus Van Grunsven. Het was voor het eerst dat de zwarte, KWPN goedgekeurde hengst (Gribaldi x Ferro) een wedstrijd liep op dit niveau en eigenlijk was er in de proef van Anky maar één foutje te bespeuren en wel wederom in de galopchangementen om de twee. Even verderop in haar Kür probeerde zij dat foutje te herstellen, maar weer ging het mis. In alle andere onderdelen was de hengst zeer geconcentreerd aan het werk. In piaffe en passage bracht hij met kracht zijn achterbenen onder het lichaam en in de zigzag onderdelen was de schwung er helemaal zoals je bij de 'Tango Kür' mag verwachten. En indrukwekkende rit, die het echter terecht moest afleggen tegen de gedegen rit van Werth met Satchmo, die bij drie van de vijf juryleden op de eerste plaats stond, en bijna foutloze voorstelling van Peters met Ravel, die hier en daar toch last had van de druk die hij op zijn schouders voelde.
Peters stond bij twee juryleden op de eerste plaats, bij de Amerikaanse Linda Zang en bij het Nederlandse jurylid Wim Ernes. Daarbij gaf Ernes de Amerikaans Steffen Peters iets meer punten dan het Amerikaanse jurylid hem gaf, en dat verklaarde de boosheid van Werth.

Hans Peter Minderhoud werd vierde en ook hij was dolgelukkig met de prestatie van Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer). In het eerste onderdeel, een uitgestrekte draf op de diagonaal, raakte het publiek zo onder de indruk en tegelijkertijd begeesterd dat men begon mee te klappen. "Ik was even angstig dat ik haar niet onder controle zou kunnen houden, maar dat viel gelukkig mee. Misschien ging zij er zelfs wel beter van lopen", aldus Minderhoud. Nadine liep zeer sterk, steeds was er de optimale inzet, steeds was er dat mooie voorbeen en steeds was er dat hele mooie front, dat fraai op lengte werd gehouden. "Jammer was dat we op de laatste lijn weer even kleine probleempjes kregen, maar ik ben heel tevreden met mijn vierde plek", aldus Hans Peter, die als eerste van het elf deelnemers tellende veld door het publiek beloond werd met een staande ovatie.

Jeannette Haazen reed met haar imponerende Nartan (Jazz x Le Faquin) een sterke proef. Ook zij maakte bijna nergens foutjes en haar speelse muziek maakte de emoties onder het publiek los. Nartan, die anders nog wel eens een opgewonden standje wil zijn, liet zich als een echte danspartner door de ring leiden door de fragiele stuurvrouw Haazen. "Ik ben onwijs blij met deze zevende plek. Het is mijn derde finale waarin ik mag starten en het is mijn beste uitslag. En dan te bedenken dat de sport een enorme progressie heeft doorgemaakt. Dat ik dat weet bij te benen maakt me extra blij", aldus Haazen.

Het vijfde KWPN paard in deze 11 deelnemers tellende finale was Pop Art (Amsterdam x Cabochon) van de Canadese Ashley Holzer, die op de vijfde plaats eindigde.

De zege in de wereldbeker finale leverde Steffen Peters maar liefst 104.600,-- US Dollar op en dat is voor het eerst dat in een dressuurwedstrijd zo'n hoge eerste prijs wordt uitbetaald. Werth krijgt 62.200,-- US Dollar overgemaakt en Anky kan 38.600,-- US Dollar op haar rekening bijschrijven. Volgend jaar vindt de wereldbeker finale springen plaats in Genève en die van de dressuurruiters tijdens Indoor Brabant in Den Bosch.

www.knhs.nl

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:52

ben blij dat ik mn bed er voor ben uitgekomen, was mooie sport om te zien met leuk commentaar

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:23

He potverdorie! Had het wel willen zien! Maar had ook geen idee waar het te zien was :')
Wel super prestatie van de ruiters en paarden!

BarryFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:02

Echt gaaf voor HP, gewoon vet over de 80% +:)+ . Anky heeft het ook super gedaan met haar '2e keus'. Hopelijk gaat ze met PB nog door tot 2012. Ze blijft toch steeds nog de NL kar trekken ;) .