'Paardenliefhebbers zijn er in vier soorten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paardenliefhebbers zijn er in vier soorten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:54

http://www.agriholland.nl

In Nederland kunnen vier soorten paardenliefhebbers onderscheiden worden. Dat is de conclusie van het onderzoek ‘Passie voor paarden’ dat Wageningen UR heeft uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV. Dit onderzoek kan gebruikt worden bij de verbetering van de informatievoorziening richting paardenliefhebbers; een belangrijk aandachtspunt van zowel de Nota Dierenwelzijn 2007 als het plan van aanpak van de Sectorraad Paarden dat gericht is op verbetering van het welzijn van paarden.

Paardenliefhebbers in Nederland betrekken hun informatie over paarden vooral via persoonlijk contact met mensen die op dezelfde wijze als zij met paarden bezig zijn, gevolgd door de dierenarts, de hoefsmid en de rij-instructeur. ‘Bit’ is het populairste tijdschrift en http://www.bokt.nl de populairste website onder paardenliefhebbers. Daarbij zijn gezondheid, training en gedrag de onderwerpen waar het meest naar wordt gezocht. Paardenliefhebbers zeggen vooral informatie over bedrijfsvoering en welzijn moeilijk te kunnen vinden.

In Nederland kunnen vier clusters van paardenliefhebbers onderscheiden worden; informatievoorziening kan zich hier specifiek op richten. Tussen de clusters lijken verschillen in kennisniveau te bestaan over huisvesting, voeding, training en transport, maar op basis van het onderzoek zijn hiervan slechts eerste indrukken verkregen.

Paardenliefhebbers binnen het eerste cluster hebben vaker alleen een paard rond het huis of zijn vaker niet zelf maar via hun kinderen betrokken op paarden. Ze zijn minder vaak aangesloten bij een organisatie in de paardenhouderij. Voor hun inkomen zijn ze veelal niet afhankelijk van paarden en ze zijn minder dan andere liefhebbers overtuigd van het voorkomen van welzijnsproblemen. Vooral ‘Bit’, ‘Penny’ en ‘Landleven’ worden in deze groep gelezen.

Paardenliefhebbers binnen het tweede cluster zijn bijna allemaal vrouw, op meerdere manieren bezig met paarden en daar voor hun inkomen vaker deels van afhankelijk. Ze doen vaak mee aan wedstrijden, beschouwen het paard vaker dan in de andere clusters "bijna als kind of partner” en lezen vooral ‘Bit’ en ook wel ‘Paardensport’, ‘Hoefslag’ en ‘In de Strengen’.

Paardenliefhebbers binnen het derde cluster zijn vaker mannen, de meerderheid is 'van huis uit' bekend met paarden. Het zijn voornamelijk fokkers, handelaren, bestuurders, beoordelaars, leveranciers van goederen en diensten, trainers, of paardenliefhebbers die paarden gezond houden of maken. Ze zijn voor hun inkomen vaak afhankelijk van paarden, zijn er minder van overtuigd dat er welzijnsproblemen zijn en lezen meer dan gemiddeld ‘In den Strengen’, ‘Paardenkrant’, ‘Sportpaard’, ‘Phryso’ en ‘Hippische ondernemer’.

De paardenliefhebbers binnen het vierde cluster komen vaker dan de anderen voor het eerst in aanraking met paarden via de manege, ze zijn vooral bezig met paarden in de vorm van rijden/ mennen, zijn het minst aangesloten bij een organisatie in de paardenhouderij en lezen meer dan gemiddeld ‘Bit’, ‘ROS’ en ‘Amazone’.

Verwant artikel:

[VN] Bokt meest populaire paardensite voor paardenliefhebbers

zasread

Re: 'Paardenliefhebbers zijn er in maar liefst vier soorten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:04

Interessant, maar laat ik mezelf nou in geen enkele omschrijving herkennen :n

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:04

Ik lees geen van bovenstaande tijdschriften, waar hoor ik dan onder? :')

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:07

zasread schreef:
Interessant, maar laat ik mezelf nou in geen enkele omschrijving herkennen :n

Ik neig nog het meest naar cluster 3 maar ik hoor eigenlijk dus ook nergens bij.
Ik herken mij ook niet in deze vier profielen.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 07-04-09 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:08

ik geloof dat ze nog een 5e cluster vergeten zijn, nl 'alles wat niet onder de 4 andere clusters past'
ik hoor in de 5e cluster :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:08

Ik ook fojoe!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:09

:') hier nog 1

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:10

hmmm...ik herken mijzelf ook niet echt in een van de groepen...denk dat ik dan het meest met twee overeen kom. Verdien echter niet mijn geld met paardensport..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:10

Wat een onzin wordt er af en toe onderzocht zeg.... :=

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:11

;( ik ook

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:14

Dan zal ik wel bij de 4e cluster horen. :=
Maar waarom hebben ze dit eigenlijk onderzocht..? :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:14

steek mij ok maar in de 5e cluster.. ik hoor echt nergens bij.. lol

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:15

Ik herken mij ook in geen van de groepen.. Dat betekent dus dat er meerdere groepen zijn, want heel veel mensen herkennen zich in geen een.. -:)

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:17

idd volgens mij mist er nog een cluster..
zoiets als dit

Citaat:
Paardenliefhebbers binnen het tweede cluster zijn bijna allemaal vrouw, op meerdere manieren bezig met paarden en daar voor hun inkomen vaker deels van afhankelijk. Ze doen vaak mee aan wedstrijden, beschouwen het paard vaker dan in de andere clusters "bijna als kind of partner” en lezen vooral ‘Bit’ en ook wel ‘Paardensport’, ‘Hoefslag’ en ‘In de Strengen’.

maar dan zonder het gedeelte dat het inkomen er deels van afhankelijk..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:17

Ik zie het nut niet echt in van dit onderzoek, en kan mezelf ook niet echt ergens plaatsen :?
we zijn toch gewoon allemaal paardenliefhebbers, en de 1 leest daar wel over, en de andere niet. Klaar.
Dat eeuwige Hokjes-geprop altijd :\

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:18

Ach, dat onderzoek leek sowieso nergens op.
Geen wonder dat iedereen Bokt opgegeven heeft als de link hier stond voor dat onderzoek.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:18

Dit is echt weer zo'n onderzoek dat voor publiciteit moet leiden heb ik zo het idee. Soms heb je ook van die rare berichten in de krant en de journalisten trappen erin :+

Maar goed ik herken mezelf dus ook niet terug :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:19

Ik lees alle bovenstaande tijdschriften op landleven na ( :r ) Mar herken mij verder niet specefiek in 1 cluster, maar van alles iets... Vreemd onderzoek hoor...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:21

Hier de link van het topic wat er over gelopen heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:22

Wat is er mis met Landleven? (niet dat ik het lees, maar ben wel benieuwd :P )
Mwah Fitzroy, je kon ook voor andere opties kiezen en die zijn ook gekozen. Er zijn al eerder dit soort onderzoeken geweest omtrent sites.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:22

Op z'n best amusant om te lezen; maar ik kan me ook niet in een van die groepen herkennen. Bovendien lees ik geen tijdschriften. Ik heb het idee dat het onderzoek een beetje commercieel is, doordat ze die tijdschriften noemen, dat helpt voor mij niet echt om het serieus te nemen. :o
Verder sluit ik me helemaal hierbij aan: (ook al plaats ik mezelf niet graag in een hokje ;) )
fojoe schreef:
ik geloof dat ze nog een 5e cluster vergeten zijn, nl 'alles wat niet onder de 4 andere clusters past'

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:22

Jaaaa, ook ik hoor thuis is cluster 5, whahahaha

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:26

fojoe schreef:

daar hoor ik bij! :P

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:32

hoor helemaal nergens bij: |(
cluster 6: huis tuin en keuken paarden liefhebber het no nonens gewoon gaan en ook nog je huishouden en gezin ect erbij. Niet eens tijd om al die boekjes te lezen 8-)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:32

Cluster 5 :j
Maar ik ben wel lid van de Penny!

Rare conclusie van zo'n onderzoek?
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 07-04-09 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt