Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 11:30

http://www.dehoefslag.nl

Afbeelding
Eczeem kan leiden tot kapotte manen en/of staart.
foto: Kimmie261

Staart- en maneneczeem (SME) is bij veel paarden een groot probleem. SME is een seizoensgebonden aandoening bij paarden, die vooral in de zomer gezien wordt.

De aandoening wordt veroorzaakt door steken van knutten (Culicoides spp.). De meest voorkomende soorten in Nederland zijn C. obsoletus en C. pulicaris. Bij paarden die gevoelig zijn voor SME, veroorzaakt het speeksel van deze insecten een overgevoeligheidsreactie die vooral jeuk geeft. Deze reactie wordt gekenmerkt door schuren van met name de staart en de manen, maar soms ook de buik en andere plaatsen. De aandoening wordt ook wel Culicoides dermatitis, insectenovergevoeligheid (insect bite hypersensitivity, IBH) of zomereczeem genoemd. Dit voorjaar willen studenten van de Faculteit Diergeneeskunde onder leiding van dr. Marianne Sloet, opnieuw onderzoek doen, enerzijds naar een voedingssupplement als mogelijke therapie van SME en anderzijds naar de voorkeursplaatsen van de knutten op het paard.

Voedingssupplement

De effectiviteit van een voedingssupplement met verschillende aminozuren en polypeptiden (natuurlijke onderdelen van eiwitten), wordt onderzocht bij vijftig paarden of pony’s met SME. Het supplement (bestaande uit een olie en een poeder) dient dagelijks door de voeding heen gegeven te worden gedurende vier weken. De helft van de paarden zal het echte supplement krijgen, de andere helft een placebo (product dat er net zo uitziet maar geen werkzame stoffen bevat). De eigenaren (en de onderzoekers) weten van te voren niet welk paard het supplement krijgt en welke de placebo. Er zullen voor en na het onderzoek foto’s van de paarden worden genomen om het resultaat vast te stellen. Daarnaast dienen de eigenaren voor, tijdens en na het onderzoek een enquête in te vullen. De paarden of pony’s die in de eerste vier weken de placebo hebben gekregen, krijgen daarna alsnog het echte product om te proberen en moeten na 3 weken nog een derde enquête invullen.

Lokalisatie van knutten op het paard

Ook zal er onderzoek worden verricht naar de voorkeursplaats van knutten om op paarden te landen en te bijten (welke lichaamsdelen van het paard). De knutten zullen gevangen worden door middel van een kleine stofzuiger. Het hoofd, de voorbenen, rug, buik, staart en manen van het paard zullen op beurten in de wei ‘gestofzuigd’ worden om de daar rondhangende knutten te vangen. Belangrijk is dat de paarden of pony’s die aangeboden worden voor dit onderzoek heel rustig en braaf zijn omdat het essentieel is dat de paarden tijdens het ‘stofzuigen’ in de wei netjes stil blijven staan.

Oproep

Wij zoeken eigenaren van paarden of pony’s met staart- en maneneczeem rondom Utrecht. Het is organisatorisch handig als meerdere eigenaren van eenzelfde stal/ plaats willen meedoen. U helpt door het meedoen met dit onderzoek niet alleen uw eigen paard, maar ook andere paarden met SME.

Voor meer informatie en meedoen:

- voedingssupplementonderzoek - Floor Driessen: smevoedingsproef@gmail.com

- onderzoek naar de lokalisatie van knutten - Stephany Streumer: smeknutten@gmail.com

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:46

nou en waarom nou weer alleen rondom utrecht -O-
dat vind ik dan wel jammer, zo kun je helemaal geen duidelijk beeld krijgen,alleen een regiogebonden resultaat.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:50

Kijk dat komt nog eens goed uit. Hebben er 2 op stal staan
die SME hebben waarvan eentje echt heel veel last heeft.
En zitten rondom Utrecht :)

Ga maar eens even reageren denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:51

ja moet je absoluut doen,kost niks en wie weet helpt het enorm goed

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:57

Zo mail gestuurd en ik hoor wel of ik wat voor het onderzoek kan
betekenen :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:58

Ik ben benieuwd naar de resultaten! We hebben diverse eczemers op stal. Mocht er een vervolgonderzoek komen in het noorden dan hou ik me aanbevolen!

EquiPhoto

Re: Staart- en maneneczeem: het onderzoek gaat door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:00

Goed dat het onderzoek doorgaat!
Vorig jaar heb ik ook mee gedaan, dit jaar zie ik er toch maar vanaf. Omdat ik n ook en ander middel aan het proberen ben.
Ben erg benieuwd naar de resultaten!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:01

Vind het ook niet zo'n snugger idee om enkel paarden uit de regio Utrecht te nemen. Maar kom, ik ben benieuwd wat het onderzoek gaat opleveren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:02

ik doe dr niet meer aan mee.. vorige keer wel gedaan :)
mijn paard schuurt ALLES kapot, het hele lichaam..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:04

Ook ik ben benieuwd naar de resultaten. Twijfel nog een beetje of ik me aanmeld, mijn paard heeft eigenlijk niet heel veel last meer nu ik een reinigingskuur geef, anders voer en hij bijtijds onder de deken gaat. Maar ben toch erg nieuwsgierig naar dit middel.

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:06

ik hoop dat ze er echt wat tegen kunnen gaan doen want mijn paardje heeft er ook last van en vind het gewoon verschrikkelijk. (heb nu wel een deken voor haar gekocht:P, hoop dat het dan een beetje beter gaat)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:13

Voor wat ik weet is het zo dat het ene paard een middel krijgt en het andere een placebo.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:26

VDLStud schreef:
ik hoop dat ze er echt wat tegen kunnen gaan doen want mijn paardje heeft er ook last van en vind het gewoon verschrikkelijk. (heb nu wel een deken voor haar gekocht:P, hoop dat het dan een beetje beter gaat)

deken helpt goed hoor!..maar dit was even off topic....jammer dat het alleen rondom Utrecht is, paardje staat namelijk in Zuid Holland maar zou een perfect 'proefpaardje zijn'...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:26

Inderdaad vooral NIET snugger om alleen regio Utrecht te pakken!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:53

Vorig jaar ook meegedaan maar zonder succes! Beide paarden hadden nog net zoveel last van SME als de jaren daarvoor...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:58

Heb me meteen gemeld - vorig jaar was ik nét te laat!
Voor zowel de voedingssupplementen als voor het stofzuigen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:06

CarolShadow schreef:

Dat is juist wel logisch, ongeveer de belangrijkste voorwaarde bij het onderzoeken. Voor het goed interpreteren van wetenschappelijk onderzoek moeten alle factoren gelijk zijn, behalve de factor 'wel/geen voedingssupplement'. Anders kunnen er nooit goede conclusies worden getrokken ;) Een paard uit Friesland vergelijken met een uit Limburg zet geen zoden aan de dijk, omdat de omgevingsfactoren compleet verschillend zijn!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:26

Ik doe ook weer mee. Vorig jaar ook meegedaan. Was dus geen succes. Ik pak ze zowieso in en gebruik een smeerseltje wat vorig jaar ook redelijk goed hielp. Het is maar te hopen dat ze hier eindelijk wat voor vinden. Die arme beesten gaan letterlijk stuk van de jeuk.

Hoewel ik ergens hoopte door het behoorlijke vriesgehalte deze winter dat het dit jaar wel zou meevallen zie ik het weer somber in deze zomer. Terwijl we daar normaal zo intens van genieten maak ik me nu alleen maar zorgen.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:33

Wij zitten in zuid brabant en wij hebben vorig jaar meegedaan en dit jaar gaan ze gewoon verder bij ons. Als je niet rond utrecht woont en toch graag mee wilt doen moet je gewoon die mail sturen. Dat heb ik ook gedaan en wij doen ook mee.

Edit ; ze komen gewoon bij je langs
Laatst bijgewerkt door xxelviraxx op 02-04-09 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:33

Jammer dat het zo ver is, anders was ik wel geweest!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:36

Grobegni schreef:
CarolShadow schreef:

Dat is juist wel logisch, ongeveer de belangrijkste voorwaarde bij het onderzoeken. Voor het goed interpreteren van wetenschappelijk onderzoek moeten alle factoren gelijk zijn, behalve de factor 'wel/geen voedingssupplement'. Anders kunnen er nooit goede conclusies worden getrokken ;) Een paard uit Friesland vergelijken met een uit Limburg zet geen zoden aan de dijk, omdat de omgevingsfactoren compleet verschillend zijn!

Dat wilde ik net zeggen. Het is hartstikke logisch dat ze een regio willen. :)

Ik vind het goed dat het onderzoek blijft bestaan naar eczeem. Ik hoop voor alle paarden met jeuk in NL dat er ooit eens een middel komt waardoor ze zichzelf niet kapot krabben. Erg sneu vind ik dat. :(

Benniebang - Kan me goed indenken dat je eerder opziet tegen de zomer, dan dat je er naar uitkijkt. Lijkt me geen pretje om je paard zo te moeten zien 'lijden'. Ik hoop voor je dat de vorst toch een steentje heeft bijgedragen en dat de zomer voor jou en je paarden een pretje wordt. :)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:38

Stofzuigen wat moet ik me daar bij voorstellen? Als het een herrie maakt zal mijn paard toch eerst wel heel nieuwsgierig zijn voordat het 'Rustig en braaf' stil blijft staan. Ookal is het een rustige tink.
Ik ga eens info inwinnen want ik zit in de goede regio ;) Alleen weiger ik om de deken af te doen. Stel dat het spul niet werkt schuurt ze zich alsnog kaal. Dus ik weet niet of het zin heeft maar ik zal eens mailen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:48

Wat ook goed werkt (bij de paarden hier) is een goedje op azijn basis.
Je kan het bestellen op de site http://www.singlefooters.nl en dan naar de winkel gaan.
Het stinkt wel even met het erop doen maar als je het goed volhoud wil het bij de meeste goed werken.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:51

@HanneRonja: Volgens mij hoeft de deken er niet af. Vorig jaar was dat niet het geval. Ook mocht ik door blijven smeren met het middel dat bij die van mij zeer goed werkt (Liberate!). Na een week groeiden er weer haren terug op de plekken waar hij zich had opengeschuurd en de jeuk werd duidelijk minder. Wanneer ze me vertellen dat dat dit jaar niet mag dan trek ik me terug.

@ Dejavu: Ik hoop het ook!!!

Lotte_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:09

Maar als de deken op mag blijven, is het dan wel een goed onderzoek?
Want de deken is toch sowieso al een middel om zomerexceem te voorkomen?