Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:08

Misschien ongepast om dit hier uit te spreken.

Maar hoe kunnen in de kliniek zeker weten dat het dier op het hoofd geslagen is?
Hoe kunnen ze uitsluiten dat het paard misschien is geschrokken in de stal, het hoofd met veel kracht omhoog gooide tegen de laaghangende balken en bij het versuft neervallen zijn gebit en oog beschadigd heeft?

Hoe hard moet je wel niet slaan om de schedel van een paard kapot te krijgen?

Ik wil de eigenaren veel sterkte wensen, je zal je paard zo aantreffen ;(

'Als het regent in mei, is april voorbij'


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:55

Ik heb ooit 2 maanden na aankoop foto's laten maken van een paard waar artrose op te zien was.

De kans dat dat in die 2 weken is ontstaan is nihil, maar toch kon de dierenarts in het rapport alleen neerzetten dat de artrose er vermoedelijk al zat voor aankoop.
Het enige wat ze 100% kon bevestigen is dat er artrose zat, over de oorzaak en tijdstip van ontstaan, kon ze alleen een vermoeden uitspreken.

Het zijn dierenartsen, geen detectives.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:34

In de link in de OP spreekt men van schaafwonden tussen de ogen en een snijwond aan het oog.

Die volgens mij ook kunnen ontstaan wanneer een paard z'n hoofd hard stoot en daardoor neervalt.

Ik zie niets over steekwonden tussen de ogen.

Bovendien is die tekst geen letterlijk citaat uit het autopsie rapport.

Edit:
De autopsie is in Gent uitgevoerd, als de rapportages daar net zo wollig zijn als de rapporten die een Belgische collega van mij opstelt, kan ik me voorstellen dat men 3x moet lezen voor er duidelijk is wat er echt staat.
Ook kunnen termen in Belgiƫ en Nederland soms net iets verschillen van betekenis.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 15-08-17 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

'Als het regent in mei, is april voorbij'

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:41

Ik zie ook in die facebook post alleen maar een verhaal van iemand die het weer van de eigenaresse heeft

'Als het regent in mei, is april voorbij'

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:50

Zoals ik me al eerder afvroeg, hoe kan een dierenarts in Gent aan de hand van de verwondingen vaststellen dat het mishandeling is geweest?

En hoe kan deze uitsluiten dat de laaghangende balken niet in de weg hingen toen het paard ergens van schrok?
Als een paard het hoofd omhoog tegen zo'n balk gooit, blijven er misschien 3 haartjes hangen, dat valt nauwelijks op.

De dierenartsen daar zijn voornamelijk opgeleid om zieke dieren beter te maken en dit is bijna detective werk.
Zijn ze dan ook in de stal van het paard komen kijken?

Ze kunnen spreken van trauma door een stomp voorwerp, maar hoe hoofd en dat stompe voorwerp elkaar gevonden hebben, dat kunnen zij toch niet vaststellen?

Dit is pure interesse van mijn kant :)
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 15-08-17 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt

'Als het regent in mei, is april voorbij'

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:56

De link in de OP heeft het over schaafwonden tussen de ogen en een snee aan 1 oog.

Het bericht op Facebook spreekt van steekwonden tussen de ogen.

Voor het paard maakt het allemaal niet meer uit, maar ik denk wel dat het goed is dat we kritisch kijken naar dit soort gevallen en zo dicht mogelijk bij de feiten blijven.

Ik snap de woede over dat dit mogelijk een bewuste mishandeling zou kunnen zijn, maar we moeten ook zeker niet onderschatten wat een paard zichzelf aan kan doen.
Of elkaar.
Bijna chirurgisch rechte snijwonden kunnen toch echt door een ander paard veroorzaakt worden.
En zelfs de best onderhouden wei en stal kunnen net ergens dat splintertje hebben wat uitsteekt.

Er lopen gekken vrij rond die dieren wat aan doen, maar soms kunnen de meest onschuldig ogende voorwerpen en materialen in de leefomgeving van een paard net zo gevaarlijk zijn, ook als het al jaren goed ging.

Bij schrik of paniek zijn het heel veel kilo's met enorm veel spierkracht die ineens snelheid kunnen maken.
Blinde paniek is niet voor niets een vaak gehoorde uitdrukking.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers