Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 21:03

*Bokt.nl
Bokt community

Tekst en foto's door Marjoow
Vlog door its_laraa

Op zaterdag 10 juni was er de kick-off dag voor de boktreporters. Deze reporters gaan tijdens Horse Event live verslag uitbrengen. Als interactieve invulling van deze dag, verzorgen Imke Schellekens-Bartels en Tineke Bartels een clinic. Dit gebeurt op Academy Bartels in Hooge Mierde. In vogelvlucht vertelt Tineke over de opleiding van een Grand Prix dressuurpaard.

Afbeelding
Imke rijdt vandaag de merrie Enoeska. Enoeska is een 8-jarige nakomeling van Johnson x Krack C. Ze heeft al even losgereden op het moment dat wij de binnenbak betreden. Enoeska schrikt van het gekraak van de microfoon, en Imke is de ontspanning kwijt. Tineke vertelt dat het erg belangrijk is dat het paard ontspannen is. Pas dan kan het vertrouwen krijgen in de teugels en het bit. Het zal dan makkelijker zijn voor het paard om de ruiterhand en het bit te accepteren.

Afbeelding
Wanneer Enoeska ontspannen is, kijkt Tineke of zij recht loopt. Het paard moet in evenwicht en op vier benen in hetzelfde spoor lopen. Hierbij moet je denken aan een trein die in de rails loopt. Deze zal altijd in balans blijven. Als ruiter moet je er dan ook voor zorgen dat het paard als het ware met vier benen in die rails blijft lopen waardoor zij in balans blijft. Zodra die balans er is, kun je in evenwicht bijvoorbeeld een zijgang rijden. Het paard is dan aan vier kanten “opgesloten” en je kunt dan gemakkelijk je been aanleggen om het paard zijwaarts te laten gaan.

Over de zijgangen komt een vraag: Hoe los je het op als je paard tegen je been in hangt, in plaats van dat het er vanaf loopt? Hoewel het lastig is voor Tineke om vanaf een afstand een situatie te beoordelen, adviseert zij het om even een tik te geven. Dit kan gewoon met je been. Even vertellen dat het paard er niet tegenaan moet lopen, maar er juist vanaf moet. Helpt dit niet, dan geef je een hardere tik, eventueel met een zweepje. Dit moet je volhouden totdat je paard consequent het juiste antwoord geeft; dát beloon je uitbundig. Tineke benadrukt het belang van het belonen. Allereerst natuurlijk door de druk eraf te halen en daarnaast door een stemhulp of een aai.

Echter is het van belang dat je je goed afvraagt of jij niet degene bent die de chaos heeft veroorzaakt. Hier gaat het vaak mis. Het paard wil wel, maar wij als ruiter moeten het op de juiste manier vragen. Als paarden niet zouden willen, nou dan zouden we voor gek staan, zegt Tineke. Als dat zo zou zijn, konden wij er niks mee. Paarden zijn positief ingesteld. Die willen wel. Het ene paard wil wat meer, omdat die bijvoorbeeld meer energie in zijn lijf heeft.

Enoeska heeft veel energie in haar lijf. Als zij iets moeilijk vindt, vraagt ze zich ook wel eens af “Ja, moeten we dat nou wel doen?” en dan moeten wij als ruiter natuurlijk antwoorden met: “Ja! Dat moet je doen."


Bekijk de vlog die Bokker its_laraa over de kick-off dag maakte hier:


spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:20

Pfff, wat een tenen krommend stuk!

Geen idee hoe het gesprek precies is gegaan maar om nu tegen een willekeurige ruiter te gaan zeggen dat als een paard tegen het been aan hangt het maar te blijven meppen met een zweep tot het van het been af komt, is vragen om ellende.
Negen van de 10 keer is het de ruiter zelf die de hulpen fout geeft waardoor het paard niet goed reageert op je hulp, dan moet je niet gaan meppen maar nagaan wat je nu precies voor hulp geeft en wat je fout doet.
Of je paard is nog helemaal niet in balans , waar ze het in het begin van het stuk over heeft, dan helpt dat meppen natuurlijk ook totaal niet maar moet je balans oefeningen rijden totdat je paard wel over 4 benen kan lopen.
En zit de ruiter zelf wel in balans, tig ruiters zitten zelf scheef, hoe moet dat paard dan in balans lopen?

Oftewel, voordat je gaat meppen heb je nog een hele weg te gaan voor jezelf als ruiter en in training van je paard.

Want zoals ze zelf ook zegt, een paard is positief ingesteld en heeft een enorme will to please , dus als jij je paard goed opleert en stapje voor stapje opbouwt , wil het paard graag voor je werken en zal het altijd proberen uit te voeren wat je vraagt.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:38

Waar haal jij uit het stuk dat er gemept moet worden met een zweep? Tineke had het over een tikje met je been omdat je paard niet tegen je been aan hoort te hangen. Daarbij heeft ze er ook bij gezegd dat het lastig te beoordelen is van veraf.

Jammer zeg dat je het hele stuk tenenkrommend noemt en er vervolgens maar 1 zin uithaalt waar je het niet mee eens bent :)

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:48

spatter schreef:
Pfff, wat een tenen krommend stuk!

Geen idee hoe het gesprek precies is gegaan maar om nu tegen een willekeurige ruiter te gaan zeggen dat als een paard tegen het been aan hangt het maar te blijven meppen met een zweep tot het van het been af komt, is vragen om ellende.
Negen van de 10 keer is het de ruiter zelf die de hulpen fout geeft waardoor het paard niet goed reageert op je hulp, dan moet je niet gaan meppen maar nagaan wat je nu precies voor hulp geeft en wat je fout doet.
Of je paard is nog helemaal niet in balans , waar ze het in het begin van het stuk over heeft, dan helpt dat meppen natuurlijk ook totaal niet maar moet je balans oefeningen rijden totdat je paard wel over 4 benen kan lopen.
En zit de ruiter zelf wel in balans, tig ruiters zitten zelf scheef, hoe moet dat paard dan in balans lopen?

Oftewel, voordat je gaat meppen heb je nog een hele weg te gaan voor jezelf als ruiter en in training van je paard.

Want zoals ze zelf ook zegt, een paard is positief ingesteld en heeft een enorme will to please , dus als jij je paard goed opleert en stapje voor stapje opbouwt , wil het paard graag voor je werken en zal het altijd proberen uit te voeren wat je vraagt.


Poeheee...Je kan ook lezen wat je wil lezen :7 :')

Wat je veel ziet is dat mensen een hulp te lang aanhouden en in het geval van tegen het benen hangen: met hun been gaan tegenduwen of klemmen. Dan is een 'tikje' met je been een hulp dat uit een ontspannen been komt en van korte duur is.
Eventueel met een zweepje ter ondersteuning kan alles zijn van aanleggen/kriebelen/tik etc.

Ik lees nergens de term meppen...die gooi jij er zelf in ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:53

een tikje geven met je been lees ik zelf als een korte en snelle hulp... dus helemaal niet hard of meppen :+

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:56

Citaat:
Hoewel het lastig is voor Tineke om vanaf een afstand een situatie te beoordelen, adviseert zij het om even een tik te geven. Dit kan gewoon met je been. Even vertellen dat het paard er niet tegenaan moet lopen, maar er juist vanaf moet. Helpt dit niet, dan geef je een hardere tik, eventueel met een zweepje. Dit moet je volhouden totdat je paard consequent het juiste antwoord geeft; dát beloon je uitbundig.


Als je paard niet reageert op je beenhulpen, tikken geven met de zweep totdat je paard het begrijpt.
Niet het advies wat ik zou durven geven aan een onbekende ruiter/amazone.
Er zijn in ieder geval veel meer andere aspecten die meer aandacht zouden moeten krijgen in een antwoord op een dergelijke vraag, van iemand met zo'n naam.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:59

Alsnog is het vreemd advies, als het dier tegen het been aan kleeft omdat de ruiter hem met de houding compleet tegen werkt en dat dier krijgt dan ook nog eens steeds een hardere tik met het been (want dat zegt ze wel. De tik moet intenser worden tot het paard doet wat men vraagt.)... Slaat gewoon nergens op.
Nee ik vind het ook geen geweldig geschreven stuk... :=

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:04

leanR schreef:
Citaat:
Hoewel het lastig is voor Tineke om vanaf een afstand een situatie te beoordelen, adviseert zij het om even een tik te geven. Dit kan gewoon met je been. Even vertellen dat het paard er niet tegenaan moet lopen, maar er juist vanaf moet. Helpt dit niet, dan geef je een hardere tik, eventueel met een zweepje. Dit moet je volhouden totdat je paard consequent het juiste antwoord geeft; dát beloon je uitbundig.


Als je paard niet reageert op je beenhulpen, tikken geven met de zweep totdat je paard het begrijpt.
Niet het advies wat ik zou durven geven aan een onbekende ruiter/amazone.
Er zijn in ieder geval veel meer andere aspecten die meer aandacht zouden moeten krijgen in een antwoord op een dergelijke vraag, van iemand met zo'n naam.


Ok, misschien staat het er inderdaad niet duidelijk geschreven en kan de auteur duidelijkheid verschaffen...

Opmerkelijk wel, dat mensen die de tekst negatief interpreteren, het ook direct op de man spelen :o

Ik lees namelijk: een tik met je been (=losse, snelle hulp), indien nodig een duidelijkere tik met je been, evt verduidelijkt door het gebruik van een zweepje (en dan ga ik uit van een korte tik/kriebel, ipv er vanuit te gaan dat alles maar mishandeld wordt)

Dit vind ik ook weer lekker negatief speculeren:
"als het dier tegen het been aan kleeft omdat de ruiter hem met de houding compleet tegen werkt..."

Volgens het stuk: "Hoewel het lastig is voor Tineke om vanaf een afstand een situatie te beoordelen" is dit precies zo'n situatie waarin ze misschien iets anders zou adviseren.

Man, wat een negativiteit weer op de vroege ochtend :o

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:09

MariekeS_ schreef:
leanR schreef:

Als je paard niet reageert op je beenhulpen, tikken geven met de zweep totdat je paard het begrijpt.
Niet het advies wat ik zou durven geven aan een onbekende ruiter/amazone.
Er zijn in ieder geval veel meer andere aspecten die meer aandacht zouden moeten krijgen in een antwoord op een dergelijke vraag, van iemand met zo'n naam.


Ok, misschien staat het er inderdaad niet duidelijk geschreven en kan de auteur duidelijkheid verschaffen...

Opmerkelijk wel, dat mensen die de tekst negatief interpreteren, het ook direct op de man spelen :o

Ik lees namelijk: een tik met je been (=losse, snelle hulp), indien nodig een duidelijkere tik met je been, evt verduidelijkt door het gebruik van een zweepje (en dan ga ik uit van een korte tik/kriebel, ipv er vanuit te gaan dat alles maar mishandeld wordt)

Dit vind ik ook weer lekker negatief speculeren:
"als het dier tegen het been aan kleeft omdat de ruiter hem met de houding compleet tegen werkt..."

Volgens het stuk: "Hoewel het lastig is voor Tineke om vanaf een afstand een situatie te beoordelen" is dit precies zo'n situatie waarin ze misschien iets anders zou adviseren.

Man, wat een negativiteit weer op de vroege ochtend :o


Dit is precies wat er staat idd. Eventueel met een zweep maar in eerste instantie dus gewoon met je been.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:21

Ik zie ook geen probleem in het artikel ( en ik ben geen fan) maar een hulp eerst vragen en daarna versterken om deze te verduidelijken, wat ze in feite zegt, is niks mis mee. Er zal altijd een reactie moeten komen en als die niet komt vraag je dus duidelijker en dat hoeft niet perse "harder" te zijn.
Overigens vind ik ook dat ze hier heel duidelijk de nadruk legt op het feit dat de verantwoording voor een goed lopend paard bij de ruiter ligt en dat prestaties van het paard zeer afhankelijk zijn van het paard zelf. Daarin zou je meteen ook kunnen lezen dat sommige paarden minder geschikt zijn voor bepaald werk omdat ze minder energie hebben of kunnen/ willen geven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:40

Elcid; als een paard tegen het been plakt is er simpelweg iets mis gegaan voor je aan de oefening begon. Reactie op het been is absolute basis. Als die er niet in zit, dan moet je niet verder gaan want dan loopt het mis. Dus IMO geen speculatie maar deductie. Als dat probleem ontstaat heb je hem ergens tegen gewerkt.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:46

Er wordt toch ook duidelijk gezegd dat je jezelf moet afvragen of je niet zelf degene bent die de chaos veroorzaakt. En dat dit toch vaak wel het geval is en daardoor vaak mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 13-07-17 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:47

Dan laat je beter het geheel verdere advies er van af. Gewoon "ga eerst na waarom die plakt want als je niet weet waarom kan je het ook niet oplossen."

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:50

Vind ik niet, er wordt advies gevraagd, zoals op bokt dagelijks gebeurt, waar Tineke antwoord op geeft en daarbij ook nog aangeeft dat het moeilik oordelen is als je de situatie niet kent. Zoals ik al zei wat dagelijks op bokt gebeurt en advies wordt gegeven door mensen die heel wat minder ervaren zijn dan Tineke Bartels
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 13-07-17 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:51

Ayasha schreef:
Elcid; als een paard tegen het been plakt is er simpelweg iets mis gegaan voor je aan de oefening begon. Reactie op het been is absolute basis. Als die er niet in zit, dan moet je niet verder gaan want dan loopt het mis. Dus IMO geen speculatie maar deductie. Als dat probleem ontstaat heb je hem ergens tegen gewerkt.


Je hebt gelijk hoor Ayasha. De uitleg in de volgende alinea (je moet je afvragen of je zelf het probleem niet hebt veroorzaakt) is denk ik wel een beetje waar je op doelt.

Houd er rekening mee dat dit stuk niet door Tineke zelf is geschreven. Het is een verslag van een niet-professional over een clinic van een professional. Als ik het verslag lees begrijp ik best wat ermee bedoeld wordt. Lezen doe je altijd vanuit je eigen perceptie.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 10:59

Ayasha schreef:
Dan laat je beter het geheel verdere advies er van af. Gewoon "ga eerst na waarom die plakt want als je niet weet waarom kan je het ook niet oplossen."

Maar even he. Als je paard niet op je been reageert (want dat is in feite wat er gebeurd) wat doe je dan? Dan vergroot je toch steeds je hulp totdat die wel reageert?

Natuurlijk moet je je afvragen hoe je bij een probleem komt, maar verandert de oplossing daardoor? Als ik been geef wil ik een reactie. Ongeacht wat ik verder voor signalen geef. Ik wil voelen dat ik een reactie krijg. En dat hoeft niet naar voren te zijn. Als je been geeft en het paard zwiept zn staart, krijg je een reactie op je hulp. Als dit niet de gewenste reactie is dan ga je je hulp uitvergroten of aan de hand van de gegeven reactie je hulp aanpassen. Een zwiep met de staart kan op verzet lijken dus misschien houd je te veel vast. Misschien pijn, weet ik veel.

Maar punt blijft: been is reactie. En dan vergroot je de hulp tot je de gewenste reactie krijgt.

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:07

voorwaarts of zijwaarts niet reageren zijn twee verschillende dingen. Als paard hier niet op been reageerd ga ik na of ik tegenstrijdige hulpen geef. In het voorwaartse kijk je of je tegen zit met je hand of dat je wellicht met de spanning in je lies een hulp "terug" geeft, in het zijwaartse ga je dan ook nog eens kijken of je hem wellicht tegen zit door dat je gewicht verkeert ligt. Pas als dat allemaal uit gesloten is kan je er van uit gaan dat hij idd niet reageert. Dus nee, ik vergroot niet gewoon mijn hulp.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:18

Het is idd niet zo simpel als dat. Dat is te kort door de bocht (leuke woordspeling :D )Als je paard in een wending door je been valt - omdat het scheef is - is het ook geen kwestie van je hulp vergroten, maar vaak ook een kwestie van beter sturen.
Het is dus per individuele combinatie verschillend en daarom moeilijk zo even aan te geven wat je moet doen als een paard tegen je been duwt. Het is een samenspel van hulpen (hand, been, zit en timing) afhankelijk van het 'probleem' dat je tegenkomt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:23

En als je dan een bepaalt type onder je hebt, en je "vergroot gewoon je hulp" dan eindig je op de grond.
En dat ligt dan niet aan de ruiter hoor.... :x Dan is het een rotknol/een moeilijk paard... En als ie echt gevoelig is wordt ie zelfs als "gevaarlijk" bestempeld. :roll:
En ziedaar, de reden waarom ik dit gewoon een erg slecht geschreven artikel vind en een risicovol advies waar ik inderdaad fel op reageer. Want zelfs in mijn relatief korte levenstijd heb ik er zo al een paar gereden en in eigendom gehad. Waarbij er zelfs al van slacht gesproken werd... Alleen maar omdat de ruiter "echt wel een rondje kan sturen".
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-07-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:23

Het paard hangt tegen het been, het geeft dus een reactie!!!!!
Alleen niet dat wat je wilt.
Als het paard niks deed , hing het niet tegen je been, paarden hangen niet standaard tegen iets aan maar staan netjes op hun eigen benen.

Daat gaat dus al de fout in het denken.
Als een paard tegen je been hangt zoekt hij dus steun en is hij nog niet in staat zelfstandig over 4 benen te lopen
of je geeft blijkbaar zo'n hulp dat het paard denkt dat het die kant op moet.

En ik heb inderdaad moeite met een trainer die zonder te weten wat de ervaring is van de ruiter en/of het paard maar te zeggen dat de hulp steeds grover moet totdat het paard doet wat je vraagt.
Het is namelijk maar de vraag of de ruiter zelf wel snapt wat hij vraagt, hij denkt wel dat hij een bepaald iets vraagt maar heel vaak is de hulp daar niet naar/half naar en het paard moet dan maar hopen dat hij het begrijpt en bij te vaak tikken met de zweep krijg je dan een zuur paard , een paard wat niks meer doet of eentje die bokkend en tierend zijn ruiter er af probeert te krijgen.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:31

Het gaat er in dit geval niet om dat het paard in de bocht tegen je been aan hangt maar er niet vanaf gaat in de zijgang

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tineke Bartels: “Paarden zijn positief ingesteld”

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:33

Als ie er niet van af gaat in de zijgang dan hing ie er al tegen voor je hem die zijgang vroeg. :) Als ie er niet tegen hing moest ie er nl. niet vanaf gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:20

Marjoow schreef:
Maar even he. Als je paard niet op je been reageert (want dat is in feite wat er gebeurd) wat doe je dan? Dan vergroot je toch steeds je hulp totdat die wel reageert?


Een paard dat niet op een beenhulp reageert is iets anders dan een paard die tegen een been aan hangt of erdoorheen probeert te duwen. Paarden duwen namelijk niet tegen ruiterbenen aan, ruiterbenen duwen tegen paardenrompen aan. Net zoals paarden niet aan de teugels hangen, maar ruiters aan de teugels hangen die ze aan hun paarden hangen. :)

Het antwoord van Tineke Bartels is heel traditioneel; als er iets fout gaat in de communicatie met het paard dan is dan moet je om te beginnen het paard daarvoor straffen door de hulpen vervelender te maken. Om vervolgens pas te zeggen 'maar het ligt ook aan de situatie en de houding/hulpen van de ruiter kunnen ook fout zijn geweest'.
Ik denk dat dat is waar de meeste mensen hier over struikelen; een progressievere, iets meer paardgerichte instructeur zou het hebben omgedraaid; als een paard de hulpen niet begrijpt dat ligt dat in de eerste plaats aan de manier waarop die hulpen gegeven worden, dus kijk éérst naar de ruiter, en pas als die 100% goed zit en de hulpen ook helemaal los gaf zonder zelf aan het paard te hangen kun je kijken naar correcties geven aan het paard.

Bij een paard dat echt 'tegen het been aan hangt' in een zijgang zijn dan ook veel makkelijkere, paardvriendelijkere oplossingen te bedenken waarvoor je hem niet met nog meer/zwaardere hulpen bestraft voor jouw stuurprobleem.
Zo kun je je zijgangen ook richting de hoek van de bak richten, dus 5 meter van de echte hoek van de bak met de zijgang beginnen (of dat nou schouder binnenwaarts, travers of wijken voor de kuit is) en het paard vervolgens in de hoek steeds halt laten houden, en dan op zo'n manier dat het hek echt voor zijn neus staat (ipv schouder binnen doe je dus schouder buiten of je doet het schouder binnen vanuit het midden van de bak zodat het paard echt tegen het hek aankijkt ipv erlangs kijkt). Dat herhaal je een paar keer totdat het paard die paar meter zijgang steeds meer rechtop en in balans uit gaat voeren omdat er steeds een overgang naar een rechtop staande halt volgt die ook nog eens wordt bekrachtigd door het hek dat voor zijn neus staat. Als hij op die manier snapt dat hij zijwaarts kan zonder zijwaarts te hangen, dan kun je steeds iets verder van die hoek beginnen.
Op die manier leer je je paard wat er van hem verwacht wordt als je om een zijgang vraagt, in plaats van hem te corrigeren met verzwaren van hulpen (die hij blijkbaar om te beginnen al niet begreep, anders had zo'n positief denkend dier het niet fout gedaan :) ) totdat hij zelf de oplossing bedenkt omdat hij nog meer correcties wil voorkomen.

Paarden positief zijn inderdaad erg positief ingesteld en willen graag leren, maar het zou mooi zijn als mensen daar zelf ook van zouden leren en zelf ook op een positiever ingestelde manier zouden trainen; dus niet als eerste reactie bij een probleem 'hulpen verzwaren/herhalen/vergroten!', maar 'hoe kan ik mijn paard uitleggen wat hij wel moet doen, zonder al dat verzwaren/vergroten/herhalen van hulpen die hij blijkbaar toch al niet begreep?'. Als iemand jouw taal niet spreekt en jou om de weg vraagt, ga je dan Steeds Harder Nederlands Praten, of pak je de kaart en leg je het op een andere manier uit?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:39

Wat er bedoelt wordt, klopt wel maar het artikel is inderdaad erg beroerd geschreven. Meer voor een buitenstaander/leek die totaal geen verstand heeft van paarden. Of voor een kinderblad ofzo. Maar het is geen professioneel artikel. Maar het herhalen van de beenhulp of eventueel versterken met behulp van een spoortje of zweep is wel correct. Het staat er alleen heel ongelukkig nu.

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:40

Suzanne F. schreef:
Wat er bedoelt wordt, klopt wel maar het artikel is inderdaad erg beroerd geschreven. Meer voor een buitenstaander/leek die totaal geen verstand heeft van paarden. Of voor een kinderblad ofzo. Maar het is geen professioneel artikel. Maar het herhalen van de beenhulp of eventueel versterken met behulp van een spoortje of zweep is wel correct. Het staat er alleen heel ongelukkig nu.

En bedankt :+