Anky: "Als ondernemer relaxter dan als topsporter"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Anky: "Als ondernemer relaxter dan als topsporter"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 09:10

*Magazine De Zaak
Lifestyle, Dressuur

Afbeelding
Anky van Grunsven met Salinero. Foto door Agnes Tenwolde

Anky van Grunsven, geboren op 2 januari 1968 te Erp, kreeg toen zij zes jaar oud was haar eerste pony, de Shetlander Heleentje. In het begin was zij alleen bezig met het poetsen en borstelen van Heleentje. Na de eerste lessen van haar vader, werd ze lid van de ponyclub in Erp. Vanaf haar zevende ging ze landelijke wedstrijden rijden, in zowel springen, dressuur als crossen (SGW). Na het behalen van haar havo-diploma besloot ze om professioneel te gaan rijden en lesgeven. Ze kreeg van haar vader een kasboek en hij wenste haar veel succes.

Nederland kent Anky, een van de bn’ers bij wie de voornaam noemen al genoeg is, inmiddels van de kürs op muziek met Bonfire en Salinero, die haar op de Olympische Spelen van Barcelona (1992), Atlanta (1996), Sydney (2000), Athene (2004) en Peking (2008) in totaal acht medailles opleverden, waarvan drie gouden. De oogst na vrijwel perfecte uitvoeringen. Het gevolg van jarenlang oefenen. "Wat het publiek niet weet en niet ziet, is dat in dat proces naar die kürs toe het heel vaak fout is gegaan. Bepaalde ideeën zijn volledig mislukt en overboord gegooid. Er zijn veel dingen geprobeerd die eerst totaal niet werkten, maar door aanpassingen toch op hun plaats zijn gevallen", aldus de 49-jarige dressuuramazone. Ontelbare keren is dat gebeurd, vertelt ze. De ervaringen hebben haar geleerd dat ze er elke keer, vroeg of laat, beter van werd. "Het mag best eerst verkeerd gaan, want het betekent dat er iets te leren valt."

Het is de overkoepelende les die ze heeft geleerd van het leven als sporter, maar misschien nog wel meer van het leven als beginnend ondernemer. "Voordat ik topsporter was, was ik al zelfstandig ondernemer. Ik wist op mijn achttiende al dat ik mijn leven wilde leiden in de paardensportwereld. Dat kostte heel veel geld en ik moest alles zelf betalen: van het vervoer, de verzorging, de stalling tot en met de dierenarts. Ik wilde het op mijn manier doen. In loondienst gaan was eigenlijk geen optie, want om heel eerlijk te zijn ben ik daarvoor gewoon te eigenwijs."

Gemakkelijk was dat niet altijd, vertelt Van Grunsven. "Ik vond bepaalde dingen erg moeilijk. In de beginjaren kreeg ik 25 gulden voor de paardrijlessen die ik gaf. Voor iemand die olympisch rijdt, is dat natuurlijk erg weinig. Ik durfde aanvankelijk niet meer te vragen, bang als ik was dat mensen weg zouden lopen. Brutaler zijn, dat heb ik echt moeten leren."

Ze is erin geslaagd, wederom met vallen en opstaan. Stap voor stap groeide het bedrijf van de Brabantse uit tot het nog altijd bescheiden, maar wel gerenommeerde Anky Education Center, dat in de paardensportwereld nationale en internationale allure heeft. Natuurlijk geholpen door de internationale successen en groeiende bekendheid van uithangbord en eigenaar Anky zelf. "Ik heb nu zes mensen in dienst. Ze zullen het af en toe best moeilijk met mij hebben, want ik ben nou eenmaal een enorme perfectionist. Ik wil de controle hebben en alles weten wat er speelt, maar ik ben wel bereid iedereen zijn taken en verantwoordelijkheid te geven en hen daarin ook te vertrouwen. Als mijn werknemers die verantwoordelijkheid ook nemen, dan gaat het goed en is het een heerlijk bedrijf om in te werken. Loopt iemand de kantjes eraf, tja dan zeg ik dat direct. Blijft dat zo, dan houdt die persoon het niet lang vol binnen mijn bedrijf. Ik denk dat dit wel een gevolg is van mijn karakter dat me in de sport ook ver heeft gebracht: altijd beter willen worden. Al moet ik erbij zeggen, dat ik als ondernemer wel relaxter ben dan als topsporter."

Naast het Anky Education Center, heeft Anky van Grunsven haar naam ook verbonden aan de paardensportkledinglijn Anky Technical Casuals. "Een tijdje hebben ik en Sjef de lijn in eigen beheer gehad. Dat was wel een heel andere tak van ondernemerschap. In de paardenwereld zijn de lijnen kort, in de kledingwereld heb je te maken met een ingewikkelde keten. Dus ging het ook vaker mis, bijvoorbeeld bij de productie in het buitenland. Toen Sjef een hersentumor kreeg, hebben we besloten de kledinglijn te verkopen." Van Grunsven is nog wel altijd verbonden aan Anky Technical Casuals. "Als het gaat om het ontwerp en de pr. Het leuke eraan is dat we voor een vernieuwing hebben gezorgd in kleding die vroeger vooral bekend stond als degelijk."

Lees het volledige interview in Magazine De Zaak.

janouk
Blogger

Berichten: 17867
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Anky: "Als ondernemer relaxter dan als topsporter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:04

Leuk stuk,maar aparte keuze van foto's bij het stuk op de webite

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Anky: "Als ondernemer relaxter dan als topsporter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:07

Leuk artikel.

Gido

Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-17

Re: Anky: "Als ondernemer relaxter dan als topsporter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:08

leuk artikel