Paard ingeslapen na aanval hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 11:01

Blik op nieuws


In het Groningse Bareveld heeft een agressieve hond donderdagmorgen een aantal paarden aangevallen. Dit maakte de politie bekend. Om de hond af te schrikken heeft de politie een waarschuwingsschot gelost. Hierna ging de hond er vandoor. De eigenaar en de hond zijn volgens de politie getraceerd. Onderzoek moet uitwijzen wat er zich precies heeft voorgedaan.

Eén van de paarden was dermate gewond dat een dierenarts het dier heeft laten inslapen.

Update 25-11
De hond is inmiddels ingeslapen. De pony die de dierenarts heeft laten inslapen was drachtig van een veulen en uitgerekend in maart.



Moderatoropmerking:
Er staat hier een moderatoropmerking, lees deze eerst goed door voordat je reageert.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:03

Afschuwelijk, het zal je paard maar zijn.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:14

Jeetje :\ Om een paard zo toe te takelen moet het een hond met een hoop lef en kracht zijn. En nog een aantal paarden ook. Afschuwelijk. Ik ben benieuwd wat voor hond het was.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:15

Een "waarschuwingsschot" ? Waarom? Direct afschieten zo'n dier.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:16

Kuggur schreef:
Een "waarschuwingsschot" ? Waarom? Direct afschieten zo'n dier.

Mss omdat hij nog aan het paard hing?

Lisitano schreef:
Jeetje :\ Om een paard zo toe te takelen moet het een hond met een hoop lef en kracht zijn. En nog een aantal paarden ook. Afschuwelijk. Ik ben benieuwd wat voor hond het was.

Mijn paard is eens aangevallen door een herder in haar achterbenen.
Gelukkig was de pees niet teveel beschadigd, maar ik kan mij best voorstellen als een (redelijk grote) hond flink in een been hangt er snel (onherstelbare) schade is.
Pezen liggen aardig oppervlakkig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gelieve de WIJZIG knop gebruiken.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:19

pff, wat een drama, het zal je paard maar wezen :(

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:19

Jeetje..................
idd het zal je paard maar zijn.

Of JOU HOND die dit doet; daar zou ik ook niet aan moeten denken zeg......

Het betreft nu een paard; dat is natuurlijk al erg genoeg. Maar hopelijk dient dit als waarschuwing en wake-up call voor de eigenaar; zodat er maatregelen genomen worden en er geen mensen/kinderen nog door deze hond kunnen worden gegrepen....

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:21

Ik heb dat in het bos meegemaakt ... 2 honden los, eigenaar maar roepen.
Net wanneer de eigenaar een van de honden wou aanlijnen greep ie vol in een been van mijn pony.
Net geen pees geraakt en er dus goed van af gekomen maar sindsdien heeft pony een pest aan honden.
Ook mijn honden dus jammer genoeg.. ze schiet meteen in de verdediging als er eentje in de buurt is.

En het waren geen pitbulls, staffords of herders ... maar Border Collie en een kruising iets.
Collie heeft gebeten gehad toen.

Een van de grootste angsten die ik heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:23

Wauw, dat doet een hond echt niet zomaar. Nu ging het om een stel paarden, maar misschien pakt hij de volgende keer een kind. Inslapen dan maar.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:25

De eigenaar van het paard , sterkte!
Eigenaar van de hond e.v.t.l ook sterkte.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:25

@Joyce
Dat een hond een dier aanvalt/opjaagt staat gelukkig los van het aanvallen van mensen/kinderen.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:28

Pichu schreef:
Wauw, dat doet een hond echt niet zomaar. Nu ging het om een stel paarden, maar misschien pakt hij de volgende keer een kind. Inslapen dan maar.

Een prooidier is in een hond zijn ogen gelukkig iets heel anders dan een kind ;)

Brainless schreef:
Lisitano schreef:
Jeetje :\ Om een paard zo toe te takelen moet het een hond met een hoop lef en kracht zijn. En nog een aantal paarden ook. Afschuwelijk. Ik ben benieuwd wat voor hond het was.

Mijn paard is eens aangevallen door een herder in haar achterbenen.
Gelukkig was de pees niet teveel beschadigd, maar ik kan mij best voorstellen als een (redelijk grote) hond flink in een been hangt er snel (onherstelbare) schade is.
Pezen liggen aardig oppervlakkig.

Dat is waar ja. Jeetje.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:30

Brainless schreef:
@Joyce
Dat een hond een dier aanvalt/opjaagt staat gelukkig los van het aanvallen van mensen/kinderen.

Misschien, maar dan is (was) het dus nog steeds een hond die vee, huisdieren of wild beschadigt.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:32

Kunnen we die discussie eens een keer overslaan? Bloed proeven / dier vs. kind etc...

Ontzettend sneu voor alle partijen...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:34

Brainless schreef:
@Joyce
Dat een hond een dier aanvalt/opjaagt staat gelukkig los van het aanvallen van mensen/kinderen.


Daar zou ik echt niet op rekenen. Al wie of wat gaat lopen kan als prooi aanzien worden.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:36

oomens schreef:
Brainless schreef:
@Joyce
Dat een hond een dier aanvalt/opjaagt staat gelukkig los van het aanvallen van mensen/kinderen.

Misschien, maar dan is (was) het dus nog steeds een hond die vee, huisdieren of wild beschadigt.

En dan?
Wat (stel hé) dat het voor het eerst was dat dit gebeurde.
En dat de eigenaar ook geschrokken is en dat hij vanaf nu de hond gewoon aangelijnd houdt (of iig waar hij paarden tegen kan komen); dan is er toch niets aan de hand?
Er zijn genoeg honden die op wild jagen en ook honden die (angst)agressief zijn naar paarden omdat ze ze nooit hebben gezien.
Dat wil niet zeggen dat ze gelijk levensgevaarlijk zijn en moeten worden ingeslapen.
De eigenaar heeft nu de verantwoordelijkheid om zulke situaties voortaan te voorkomen.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:37

Jemig.. Je zal maar op deze manier je paard verliezen. :(:)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:38

Het is afschuwelijk wat er met die paarden gebeurd is. Het zal inderdaad je paard maar zijn. Maar ik betwijfel of de hond hier de schuldige is. Ik denk de eigenaar ervan, maar misschien was hij ook wel overrompelt van de actie van zijn hond? Wie weet. Hij had in ieder geval moeten ingrijpen.

Ik neem als voorbeeld onze eigen Duitse Herder. De goedheid zelf en heeft nog nooit zijn tanden ontbloot. Zit geen kwaad in dat beest. Is hartstikke lief. En een blijhoofd eerste klas, vind alles en iedereen leuk.
Maarrr... Die hond kan helemaal opgaan in zijn 'spel'. En dat moet je in de gaten houden. Dan wordt de hond namelijk erg fanatiek.
Zo laat ik de hond regelmatig los bij de paarden in de weide, als ik in de weide bezig ben. NOOIT alleen. Want hoe lief die hond ook is. Hoe lief de paarden ook zijn. Het blijft een Herder. Als ze beginnen te rennen dan is het foute boel. Dan wordt dat Herder instinct getriggerd en gaat hij er achter aan. Met als gevolg dat hij 1 keer (in de bijna 6 jaar tijd) mijn Haflinger in de benen heeft gehapt met als resultaat een schaafwond door zijn tanden.
IK moet er dus voor zorgen dat dat niet gebeurd, want ik WEET dat hij dat doet als ik het zo ver laat komen. Maar dat maakt Oscar absoluut niet agressief, want dat is hij niet. Hij ziet het als een spel... Hij vind het leuk om achter die paarden aan te jagen. Prachtig vindt ie dat. Alleen kan dat niet... want dan kan het dus mis gaan.

Dus die eigenaar van die hond die de paarden heeft aangevallen had moeten ingrijpen. Het hoeft niet altijd agressie te zijn... Dat wordt namelijk altijd zo makkelijk gezegd. " Ja die hond was agressief".
Stel dat het onze Duitse Herder was geweest die die paarden had ' aangevallen'. En dat hij was doodgeschoten, nou ik zou niet weten hoe ik dat had moeten uitleggen aan de kinderen. Want Oscar is niet agressief, hij is niet vals of gevaarlijk. Oscar gaat gewoon op in zijn ' spel'. En daar moet je als hondereigenaar voor waken. Ik moet er voor zorgen dat het niet kan gebeuren. En hij zou dus nooit een kind of mens grijpen, want dat is niet ' leuk'. Achter paardjes aan racen wel.

Maarrrr het kan natuurlijk ook een onopgevoede, agressieve hond zijn geweest ;) Niemand weet dat.
Wilde alleen even een voorbeeld geven dat het niet altijd een agressieve rot hond hoeft te zijn, ik vind dat de baas verantwoordelijk is. :j

Trouwens over dat honden losloop verhaal. Ik ben soms echt BLIJ dat ik Oscar (Onze Duitse Herder) mee neem op buitenrit. Die loopt keurig afgericht naast de flank van het paard waar ik op zit. (Maakt niet uit welk paard, als ik erop zit loopt ie ernaast). En ik heb al regelmatig gehad dat Oscar ons beschermde voor een andere hond! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Chasey op 24-11-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:39

Pfoe je zou niet verwachten dat een hond een paard zo erg kan toetakelen dat het paard ingeslapen moet worden, arm dier. Maar ook voor de eigenaar van de hond vind ik het heel naar, het is wel zijn dier die dit heeft gedaan. Ook al is de hond niet de schuldige, het blijft wel een rotsituatie.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:41

Als het mijn hond was en mijn eigen paard (of van een ander) was het ook het einde.
Niet omdat ik bang zou zijn dat hij een kind zou pakken.
Ander dier is al erg genoeg -O-

Arm paard!
En arme eigenaar.
Veel sterkte!

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:46

Ik snap altijd best dat een hond losgelaten wordt hoor, maar niet als dit in de buurt van paarden is. Een paar weken geleden reed ik in het bos (op een ruiterpad uiteraard) toen er een grote hond op ons kwam afgestormd en met de staart van het paard ging spelen. Paard dus verder niet verwond of iets dergelijks, maar moest er ook niet aan denken dat ze de hond een klap zou verkopen.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:56

Shirley schreef:
Als het mijn hond was en mijn eigen paard (of van een ander) was het ook het einde.
Niet omdat ik bang zou zijn dat hij een kind zou pakken.
Ander dier is al erg genoeg -O-

Arm paard!
En arme eigenaar.
Veel sterkte!

Serieus?
Bij veel honden is het een instinct hoor en is het jouw eigen nalatigheid. "Doet-ie-anders-nooit" bestaat ook. Mijn hond zat eens in een kippenhok. Hij stak zijn neus in de lucht en was weg. Doet ie anders nooit. Ik schaamde me kapot, was er erg verdrietig van en heb keihard gewerkt aan mijn inzicht en kunde.

Een hond is een roofdier en geen pluche beest.
Soms is dat lastig en moet je je verantwoording nemen. Lekker makkelijk om 'm dan maar af te spuiten als er daadwerkelijk instinct boven komt drijven :\ Gatverdamme zeg.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:58

Brainless schreef:
En dan?
Wat (stel hé) dat het voor het eerst was dat dit gebeurde.
En dat de eigenaar ook geschrokken is en dat hij vanaf nu de hond gewoon aangelijnd houdt (of iig waar hij paarden tegen kan komen); dan is er toch niets aan de hand?
Er zijn genoeg honden die op wild jagen en ook honden die (angst)agressief zijn naar paarden omdat ze ze nooit hebben gezien.
Dat wil niet zeggen dat ze gelijk levensgevaarlijk zijn en moeten worden ingeslapen.
De eigenaar heeft nu de verantwoordelijkheid om zulke situaties voortaan te voorkomen.
De eigenaar had voor dit voorval ook al de verantwoordelijkheid om zulke situaties te voorkomen. Het is te hopen dat diegene bij een volgende hond dan ook meteen al zorgt dat dat niet gebeurt.

Chasey schreef:
IK moet er dus voor zorgen dat dat niet gebeurd, want ik WEET dat hij dat doet als ik het zo ver laat komen. Maar dat maakt Oscar absoluut niet agressief, want dat is hij niet. Hij ziet het als een spel... Hij vind het leuk om achter die paarden aan te jagen. Prachtig vindt ie dat. Alleen kan dat niet... want dan kan het dus mis gaan.

Dit dus.
Het maakt ook weinig uit of de hond in kwestie agressief is of gewoon supergezellig fijn overal achteraan aan het jagen is. Het maakt vooral uit of de andere partij daarmee om kan gaan en dit kan waarderen.

Het paard uit de OP vond het duidelijk niet echt prachtig, dat gejaag. Een drachtig schaap zal het hoogstwaarschijnlijk ook onprettig genoeg vinden om haar lammeren te verwerpen, en een kind van 3 dat nog niet heeft geleerd hoe honden spelen en maar gauw kreetjes slakend naar mama rent...?

Dat veel honden het prachtig vinden om te jagen, dat is niet zo vreemd. Het zou pas vreemd zijn als ze van oorsprong eigenlijk een pesthekel aan hun eigen fourageergedrag zouden hebben.

[
Hoe goedbedoeld en fijn ook, dat kan dus ook betekenen dat je straks twee vechtende honden naast je hebt (want die andere hond kan uiteraard best een onopgevoede, agressieve hond zijn) waarbij je vanaf je paard altijd te laat bent met ingrijpen.

Anoniem

Re: Paard ingeslapen na aanval hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:00

Pff, wat heftig zeg en ook nog behoorlijk dichtbij.
Hier lopen weleens honden los die kippen doodbijten, maar van de paarden blijven ze tot nu toe af.
Maar als je dit dan leest... lijkt me echt een grote nachtmerrie.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:00

Citaat:
Een dierendrama in Wildervank. Een hond heeft daar drie pony's aangevallen. Eén pony raakte zo ernstig gewond dat een dierenarts het dier moest laten inslapen.

De pony's stonden in een weiland aan de Maagdepalmstraat. In een poging om de hond onder controle te krijgen loste de gealarmeerde politie een waarschuwingsschot. Dat hielp; de hond liet los en ging terug naar de woning van de eigenaar.

Pitbull
Het gaat om een pitbull, een kruising van meerdere rassen. Het is nog onduidelijk hoe het dier kon ontsnappen aan de aandacht van zijn eigenaar.

Burgemeester
'We zullen dit voorval rapporteren aan de gemeente', zegt politiewoordvoerder Anne van der Meer. 'Het is aan de burgemeester om te besluiten wat er met de hond moet gebeuren. Strafrechterlijk kunnen wij er niets mee, omdat het gaat om een dier dat een ander dier aanvalt.'

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170631/Pi ... wingsschot