[HE]Dinja van Liere 'Tempo onder controle'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

[HE]Dinja van Liere 'Tempo onder controle'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 15:15

Bokt.nl
Afbeelding



Het is alweer even geleden, maar jullie hebben nog een aantal interessante verslagen te goed van onze Bokt-reporters op Horse Event. Vandaag het verslag van Evita en Bianca van de clinic van Dinja van Liere op de vrijdag.

Van te voren had Dinja aangegeven de baan graag te verkennen voordat ze met de clinic zou starten met haar 4 jarige nieuwe troef: Hartsuijker (v. Johnson) Hartsuijker ookwel liefkozend 'Hartje' of 'Suikerklontje' genoemd door Dinja is voor het eerst mee naar Horse Event en samen rijden ze de clinic 'tempo onder controle'.

Klaar voor de start
Na een aantal rondjes en een mooi intro van de presentatrice geeft Dinja een seintje dat ze er klaar voor zijn. Ze haakt meteen in op het losrijden van haar iets gespannen paard. "Ik rijd graag in een makkelijk galopje en stel hem wat lager in. Ik rijd met licht contact en een losse teugel en het paard loopt op eigen benen."

Alles draait om de ontspanning en Dinja beloont haar knappe hengst regelmatig. Ondanks hun debuut ziet het er gemakkelijk uit. Haar vele fans op de tribune luisteren aandachtig naar haar presentatie te paard. Knap om te zien hoe geroutineerd ze de bak rond sturen met al die drukte en een headset op haar hoofd. Dinja vertelt verder over haar tempowisselingen. Het zit hem in het begin niet zozeer in het tempo en groot bewegen maar in de overgangen. Het paard loopt horizontaal en in een lage houding en samen 'showen' ze ons de perfecte overgangen van galop naar draf. Een prachtig en jaloersmakend beeld, dit is gaaf! Dinja gebruikt haar stem om Hartsuijker in tempo terug te laten komen, zo hoeft ze haar teugels zo min mogelijk te gebruiken.

Waar ze oplet tijdens de tempowisselingen is de reactie op haar been. "Ik geef één keer been en haal dan mijn been eraf om te zien hoe hij reageert." Dinja steekt haar beide benen af om ons een duidelijk beeld te geven van wat ze hiermee bedoelt. "Ik kijk of hij op dat tempo blijft totdat ik wat anders aangeef." Hartsuijker laat in zijn rondjes zien dat hij en Dinja een prima team vormen en elkaar goed begrijpen. Een mooie zichtbare samenwerking tussen amazone en paard. Dinja helpt haar knappe vos door hem op de volte te zetten en het tempo hiermee nog makkelijker op te vangen. Het paard krijgt complimenteuze klopjes op de hals en mag even ontspannen aan een lange teugel.
Afbeelding

Praatje - daadje
Tijdens dit moment van rust gaat Dinja verder met uitleggen. Dat het belangrijk is altijd hetzelfde te doen, bij welk type paard dan ook. Ook bij een loperig paard je beenhulpen blijven geven geeft ze als advies. "Altijd je hand naar voren maar ook je kuit zachtjes eraan. Anders kom je later in de problemen met zijgangen of ontstaat er miscommunicatie als je per ongeluk wel je kuit aanlegt." Helder en duidelijk dit voorbeeld.

Dinja pakt haar teugels weer op. Ze laat ons overgangen zien in draf naar stap en rijdt wat scherper naar voren. Ze schakelt in het drafritme en met kleine ophoudingen zet ze haar jonkie terug. "Is je paard loperig mag je hem best even terug nemen naar halt - hij moet leren te wachten." en ze laat het ons zien. Braaf paard! Dinja traint dit sluiten om haar paard zijn lichaam beter te laten gebruiken. Het gaat haar in de beginfase niet om groot en imposant bewegen (en dat kan ie!). Uiteindelijk wordt door deze balans en controle zijn grote draf ook beter.

Afsluiting clinic
Nog 1 oefening voor 'Hartje' zoals Dinja hem noemt. Bij het wijken laat Dinja ons zien dat haar paard moet wachten en niet weg mag lopen. Hartsuijker kruist met het grootste gemak vanaf de AC lijn naar de lange zijde. Zowel op de linker als rechterhand net zo makkelijk en ik ben nog steeds onder de indruk. "Als hij het braaf doet, laat ik het verder en mag hij even wat anders doen." En terwijl ze dat zegt schakelt ze in galop nog een keer naar voren en zegt ze dat het genoeg was voor nu. "Een half uur training is echt genoeg voor zo'n jonkie." Tevreden stapt ze met losse teugels door de baan en bedankt de presentatrice haar voor hun komst. Na het applaus schrikt Hartsuijker en gallopeert hij richting de uitgang. "Dit is niet zo'n goed voorbeeld van tempocontrole", zegt Dinja lachend door de headset.

Ik vond het een prachtige clinic en heb ademloos naar dit duo gekeken. De foto's zeggen genoeg. We gaan nog veel van deze toppers horen!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: [HE]Dinja van Liere 'Tempo onder controle'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:08

Leuke amazone! Ik kan haar speelse en vrolijke manier van met haar paarden om te gaan wel waarderen. Volgens mij gaat ze nog ver komen in de sport. Het lijkt mij een fijne ruiter om je paarden bij in training te zetten :-).