Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:58

dus de keuring wordt afgelast omdat er paarden worden aangeboden met een gecoupeerde staart..

waarom weigert de keuring dan de gecoupeerde dieren niet en laat de rest wel toe?
want nu komt het voor mij over alsof de keuring wordt afgelast vanwege gecoupeerde staarten op de keuring.. dat is toch raar?

dat de dieren met gecoupeerde staarten winnen, daar gaat het niet om in mijn opinie, gaat immers om de keuring van het totale dier.. dus gecoupeerden eruit en dan krijg je de correcte winnaars..

blijft er niets over om goedgekeurd te worden, dan zou je je achter de oren moeten krabben, want dan is er dus geen paard correct van bouw en fysiek om door de keuring te komen? dan kun je het net zo goed vervangen door plastic modellen en er een wedstrijd van maken wie de beste coupeerder is toch? want het staat dan compleet los van het dier zelf

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:01

Wellicht omdat de "oude garde"geen schijn van kans meer maakt?
De "oude garde" tevens organisator en bestuur is?

De oude garde al lange tijd verzuimt heeft aktie te ondenemen?
Het grootste deel van de paarden wordt uitgesloten?


Tijd voor nieuwe mensen die de nieuwe inzichten omarmen ipv tegenwerken of omzeilen.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:04

Ik vraag me af of ik straks nog wel met een gecoupeerde over straat mag.

Dat worden gezellige keuringen als er alleen langstaarten mogen komen.
Vind dat ze een nieuw overgangsjaar moeten stellen en dat dan ook echt moeten handhaven.

Want hoe gaan de ringrijwedstrijden nu georganiseerd worden? Mogen daar nog wel kortstaarten lopen? Dat zou oneerlijk zijn.
Zelfde met phc wedstrijden, sjezenrijden, boomsleepwedstrijden etc.

Opzich goed dat ze het doen maar vind dit ietwat drastisch.
We weten allemaal dat het vorige overgangsjaar niet heeft gewerkt omdat de toezicht niet helemaal functioneerde. Dus dit keer dan wat beter toezicht en meteen boete zodra er een kortstaart te zien is van na deze datum.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:05

dat gevoel krijg ik ook foetsji..

als je een keuring af last omdat er geen gecoupeerde staarten mogen deelnemen.
dan schaar je je voor mijn gevoel achter de mensen die met een paard met gecoupeerde staart hebben en nu niet kunnen deelnemen. In plaats van achter de mensen te gaan staan die hun paard op de correcte wijze aanbieden.

zelfs als dat niet zo bedoelt is, bij mij komt dat wel zo over.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:08

Yvje,

waarom oneerlijk, de keuringen gaan toch over rasstandaard..
wettelijk gezien mag een paard met een gecoupeerde staart niet meer, dus kan het ook nooit aan de rasstandaard voldoen... aanbieden voor een keuring (en daarvoor betalen) is dus ook volkomen onnodig.

Op andere wedstrijden heeft dat mijns inziens totaal geen invloed, daar gaat het immers niet om bevestigen van goedkeur van rasstandaard. En neem aan dat uit je paspoort blijkt dat het dier nog legaal gecoupeerd is.

Hoezo een nog overgangsjaar? Heeft jouw paardje dan ineens weer een lange staart over een jaar dan?
of sterven alle kortstaarten dit jaar ineens af?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-10-16 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:09

Foetsji schreef:
Wellicht omdat de "oude garde"geen schijn van kans meer maakt?
De "oude garde" tevens organisator en bestuur is?

De oude garde al lange tijd verzuimt heeft aktie te ondenemen?
Het grootste deel van de paarden wordt uitgesloten?

Mij lijkt eerder dat ze bang zijn voor de boetes, omdat ze drommels goed weten dat de paarden onrechtmatig gecoupeerd zijn.
Eigenlijk bekennen ze zelf al kleur met het afgelasten van de keuring. :D

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:14

yvje86 schreef:
Ik vraag me af of ik straks nog wel met een gecoupeerde over straat mag.

Dat worden gezellige keuringen als er alleen langstaarten mogen komen.
Vind dat ze een nieuw overgangsjaar moeten stellen en dat dan ook echt moeten handhaven.

Want hoe gaan de ringrijwedstrijden nu georganiseerd worden? Mogen daar nog wel kortstaarten lopen? Dat zou oneerlijk zijn.
Zelfde met phc wedstrijden, sjezenrijden, boomsleepwedstrijden etc.

Opzich goed dat ze het doen maar vind dit ietwat drastisch.
We weten allemaal dat het vorige overgangsjaar niet heeft gewerkt omdat de toezicht niet helemaal functioneerde. Dus dit keer dan wat beter toezicht en meteen boete zodra er een kortstaart te zien is van na deze datum.



Het is toch onzin dat het drastisch is? Het couperen is sinds 2001 (!) al verboden. Men heeft genoeg kans gehad er fatsoenlijk over na te denken in mijn ogen. Wat betreft de wedstrijden: degelijke afspraken maken met stamboek en organisaties. Dan kom je een heel end.
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 12-10-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:15

elenaMM77 schreef:
als je een keuring af last omdat er geen gecoupeerde staarten mogen deelnemen.
dan schaar je je voor mijn gevoel achter de mensen die met een paard met gecoupeerde staart hebben en nu niet kunnen deelnemen. In plaats van achter de mensen te gaan staan die hun paard op de correcte wijze aanbieden.

Goed punt elena!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:19

Bitchy schreef:
elenaMM77 schreef:
als je een keuring af last omdat er geen gecoupeerde staarten mogen deelnemen.
dan schaar je je voor mijn gevoel achter de mensen die met een paard met gecoupeerde staart hebben en nu niet kunnen deelnemen. In plaats van achter de mensen te gaan staan die hun paard op de correcte wijze aanbieden.

Goed punt elena!


Hm, zeker waar!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:35

Maar de boete doorschuiven naar de eigenaar van een gecoupeerd paard is toch ook een optie?
De organisatie loopt geen risico en de gecoupeerde paarden blijven thuis ;)

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:53

Foetsji schreef:
Niemand zal moeilik doen over een medische noodzaak. Dierenarts verklaring erbij.


Gewoon een tentoonstellingsverbod handhaven. Dat is er geen financiele grond meer om staarten te couperen. Want een paard met gecoupeerde staart levert niets meer op.

Blij dat het eindelijk eens wordt bekrachtigd.

Ik ben overigens ook blij dat er eindelijk stappen worden ondernomen tegen gecoupeerde staarten. Ik verbaasde me er altijd over dat het bij honden niet mocht, en bij paarden weer wel. Beetje krom vond ik het altijd.

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:12

Ik denk dat er niet veel dieren met staart zij opgegeven voor de keuring := Die blijven namelijk thuis gezien ze "geen" kans maken... Daarom zal het wel afgelast zijn..

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:29

Beter geen keuring dan een keuring waar juist weer de gecoupeerde dieren winnen. Als de jurering nu eens veranderde en de gecoupeerde paarden gewoon niet toegelaten of slecht beoordeeld worden omdat ze gecoupeerd zijn, dan zijn we er zo. Heb je dan toevallig een paard dat om medische redenen de staart heeft moeten verliezen heb je pech.
Een hond die aan een huidaandoening lijd en daardoor bijna geen haar meer heeft wint ook niet bij de hondententoonstelling. Een verminkte kat wint niet bij de kattententoonstelling. Raar dat de verminkte paarden dan nog wel winnen bij de trekpaarden tentoonstelling.
Naar mijn mening mag ook een paard dat door medische noodzaak de staart is kwijtgeraakt niet meedoen op zo'n keuring anders ben ik bang dat er komende jaren heel wat trekpaarden"per ongeluk" met hun staart tussen de staldeur komen.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:19

elenaMM77 schreef:
dus de keuring wordt afgelast omdat er paarden worden aangeboden met een gecoupeerde staart..

waarom weigert de keuring dan de gecoupeerde dieren niet en laat de rest wel toe?
want nu komt het voor mij over alsof de keuring wordt afgelast vanwege gecoupeerde staarten op de keuring.. dat is toch raar?


Limburg is een erg kleine afdeling en het zal financieel niet haalbaar zijn om een keuring voor een handvol paarden te organiseren.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:33

salome schreef:
Citaat:
Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.


Nee, die zijn op de vingers van 1 hand te tellen in heel Europa denk ik.


En zelfs die zou ik dan toch helaas weigeren. Ja, dat is dan heel vervelend, maar als een 'om medische redenen gecoupeerd paard' toch wordt toegelaten dan zijn er vervolgens weer idioten die de 'medische reden' gaan creeren ben ik bang......

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:33

Foetsji schreef:
speedfiets_2 schreef:
Der is een simpele oplossing die die ouwe eigewijze mannen niet willen nemen. Dat is gewoon geen paarden zonder staart toelaten. Maar daar zijn ze te trots voor.



het blijft gevoelig, mannen en lengte van lichaamsdelen!!

Misschien ook ooit gecoupeerd?

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:44

Ik heb ook een paar maal (was wel steeds dezelfde) een gecoupeerde belg op een knhs dressuurwedstrijd o/h zadel zien lopen, geloof dat ze nu ook al M2 zijn ondertussen. Dacht ook altijd dat dat niet mocht, maar wordt ook toegestaan.
Wij zijn lid van het dartmoorstamboek, die hebben geen eigen stamboekblaadje, maar dus meestal 1 bladzijde in het blad van de haflingers/trekpaarden, viel ons wel op dat er toch steeds meer staarten op de foto's staan bij de trekpaarden, anders was het een zeldzaamheid, ondertussen toch steeds meer.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:58

Maanoogje schreef:
Ik ben overigens ook blij dat er eindelijk stappen worden ondernomen tegen gecoupeerde staarten. Ik verbaasde me er altijd over dat het bij honden niet mocht, en bij paarden weer wel. Beetje krom vond ik het altijd.

Bij hondenshows doen er ook gewoon gecoupeerde honden mee hoor. Is bij honden alleen lastiger te controleren omdat sommige hondenrassen in meerdere staartvarianten voorkomen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:08

yvje86 schreef:
Ik vraag me af of ik straks nog wel met een gecoupeerde over straat mag.

Dat worden gezellige keuringen als er alleen langstaarten mogen komen.
Vind dat ze een nieuw overgangsjaar moeten stellen en dat dan ook echt moeten handhaven.

Want hoe gaan de ringrijwedstrijden nu georganiseerd worden? Mogen daar nog wel kortstaarten lopen? Dat zou oneerlijk zijn.
Zelfde met phc wedstrijden, sjezenrijden, boomsleepwedstrijden etc.

Opzich goed dat ze het doen maar vind dit ietwat drastisch.
We weten allemaal dat het vorige overgangsjaar niet heeft gewerkt omdat de toezicht niet helemaal functioneerde. Dus dit keer dan wat beter toezicht en meteen boete zodra er een kortstaart te zien is van na deze datum.

Nog een overgangsjaar? Drastisch? Ze hebben 15 jaar niet gehandhaafd, zgn paardenliefhebbers zijn in die tijd doorgegaan met het verminken van hun dieren, en nu er wel gehandhaafd wordt is het opeens drastisch? Kom nou toch....ben je echt serieus??

Camilla_K
Berichten: 52
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:08

Ik keek op de website naar de goedgekeurde hengsten. Er staan 37 st. Hiervan hebeen twéé een staart. Drie ervan zijn vóór 2001 geboren, en dus legaal gecoupeerd. De rest heeft dan ongelukjes gehad. :+ Best schrijnend.

Super dat er nu wordt gehandhaafd.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:17

Heel goed dat er wordt opgetreden. Dat er direct een keuring wordt afgelast geeft wel aan hoe triest het daar gestelt is. Wat een walgelijk clubje is dat zeg, die KVHT!

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:46

palousa_boy schreef:
Maar de boete doorschuiven naar de eigenaar van een gecoupeerd paard is toch ook een optie?
De organisatie loopt geen risico en de gecoupeerde paarden blijven thuis ;)



Die krijgen ze ook. Aantal eigenaren hebben al een brief gehad.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:58

elenaMM77 schreef:
Yvje,

waarom oneerlijk, de keuringen gaan toch over rasstandaard..
wettelijk gezien mag een paard met een gecoupeerde staart niet meer, dus kan het ook nooit aan de rasstandaard voldoen... aanbieden voor een keuring (en daarvoor betalen) is dus ook volkomen onnodig.

Op andere wedstrijden heeft dat mijns inziens totaal geen invloed, daar gaat het immers niet om bevestigen van goedkeur van rasstandaard. En neem aan dat uit je paspoort blijkt dat het dier nog legaal gecoupeerd is.

Hoezo een nog overgangsjaar? Heeft jouw paardje dan ineens weer een lange staart over een jaar dan?
of sterven alle kortstaarten dit jaar ineens af?



Wettelijk gezien mag je wel een paard hebben zonder staart.
Mits hier een verklaring van in het paspoort zit.
In feite wordt dus (door een omzeiling) gedaan aan de wet.
Je mag je paard niet couperen in Nederland, je mag wel een paard invoeren wat gecoupeerd is.

Uiteraard is het paard legaal gecoupeerd. Er is namelijk niets illegaals aan zoals ik al eerder uitlegde.

Nee, het paard waar ik op rijd gaat niet opeens een staart krijgen en hoeft ook niet meer naar keuringen.
Alleen denk ik dat de keuringen van de paarden ouder dan 'veulen' niet echt druk bezocht worden door paarden plus dat de keurmeesters minder goed kunnen keuren gezien er minder paarden zullen zijn en de kwaliteit van de paarden met staart over het algemeen nog lager ligt dan de paarden die gecoupeerd zijn (en dan bedoel ik niet dat dit aan het couperen ligt).

Momenteel rij ik met een Belgisch trekpaard met staart en je went er wel aan, het is dus niet dat ik tegen het verbod ben maar de manier waarop heb ik gewoon wat moeite mee aangezien ik het ook van de andere kant kan bekijken.

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:08

De kwaliteit van de paarden met staart, kan net zo hoog zijn, als ze gewoon allemaal een staart hebben. De dieren die anders gecoupeerd zouden worden, lopen nu met een staart. Zelfde kwaliteit..
Ik zit bij de haflingers, kom ze echt wel vaak tegen dus.. Maar met staart kijkt ook gewoon mooier. Daarbij, ze beduvelen je toch wel qua kwaliteit, want er wordt wat afgekleid op zo'n keuring.... :=

Bitchy
Berichten: 317
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:11