'Hippodance nuttig voor dressuursport'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

'Hippodance nuttig voor dressuursport'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 10:58

http://www.brabantsdagblad.nl/regioport ... ID=1258488


Vrijdag 4 oktober 2002 - Presteren, papa, paarden en passie. Ze spelen een absolute hoofdrol in het leven van de 41-jarige Udense grand-prix amazone Ellen van den Berg. Samen met dr. Ulrike Thiel nam ze onlangs het initiatief om de dressuursport in de breedte aanzienlijk te verbeteren met een cursus Hippodance: dansen met je paard. Het doel van de cursus is dat de combinaties weten wat er in de ring van ze wordt verwacht. Een soort wedstrijdbespreking in acht delen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 12:48

Afbeelding
Ellen van den Berg


Van den Berg: "Het idee is ontstaan doordat de meeste ruiters in de ring niet half weten waar ze mee bezig zijn. Door een verkeerde wedstrijdspanning worden er veel fouten gemaakt. Ruiter en paard moeten uitstralen vooral plezier te hebben in het rijden. Het ultieme gevoel dat je samen met je paard een twee-eenheid vormt mag geen incident meer zijn, maar de normaalste zaak van de wereld. Je moet dansen met je paard. Iedere combinatie moet uitstralen onoverwinnelijk te zijn." Net als bij het turnen, boksen en judo wordt de dressuursport beoordeeld door jurýleden. De sporter is dus afhankelijk van de willekeur. Er heerst veel onbegrip over de jurering. Ieder excuus wordt aangehaald om vooral het eigen falen te verbloemen, oftewel: als de boer niet kan zwemmen, ligt het aan het water. Van den Berg: "Laat ik voorop stellen dat het mijn indruk is dat jurýleden er heel serieus mee bezig zijn, vanuit hun kennis en kunde. Ze proberen de combinaties een onderbouwd oordeel mee te geven. Paardrijden is emotie, valt de beoordeling tegen, kijk dan eerst naar jezelf. Op de cursus staan we hier uitgebreid bij stil. Combinaties maken gewoon ruzie. Onbewust onbekwaam kan, maar bewust onbekwaam is uit den boze." Te veel ruiters rijden volgens de Udense niet als een eenheid met hun paard. "Het begint al met een verkeerde zit. Daardoor kan het paard nooit optimaal presteren. Door een onjuiste wedstrijdspanning voelen ze niet eens aan dat ze fouten maken. De meeste dressuurruiters doen maar wat. Scholing en bijscholing is erg belangrijk in de paardensport. Bij alle deelnemers aan de cursus hoort de nul-meting. Voor ons is het belangrijk om te weten waar ruiter en paard staan vóór de cursus. Het is namelijk onze overtuiging dat het verschil daarna enorm zal zijn."

Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie kijken op de website http://www.hippocampus.nl

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 21:45

Prima initiatief!

Het komt steeds meer in de belangstelling te staan,ook in de nieuwe P&S staat een stukje over mentale begeleiding.
Als alles klopt ben je ook aan het dansen met je paard,tenminste zo voel ik dat.

Ik kan echter niet wijzer worden van de website Verward

Alleen de tekst hippocampus verder niets Verward

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:49

Beetje laat, maar toch nog een vraag over deze topic.

De website van Hippocampus, werkt die wel bij jullie?

Heeft iemand ervaringen met lessen bij de Hippocampus?