Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 15:44

* http://www.bokt.nl

Vorige week werd bekend dat er mogelijk besmet paardenvlees op de markt was gekomen. Acht paarden die waren geslacht zijn in hun leven behandeld met bute. Begin deze week kwam in het nieuws dat de paarden die geslacht waren in Groot-Brittannië geen medicijnen zou hebben gehad. Vandaag maakte de Food Standards Agency (FSA) op hun website bekend dat het wel degelijk mogelijk is dat er besmet paardenvlees in de menselijke voedselketen terecht is gekomen.

De FSA voert momenteel een 100 procent controletest uit op paardenkarkassen. Elk paard dat geslacht is, wordt onderzocht. In de week van 31 januari tot 7 februari zijn 206 paarden geslacht. Acht daarvan testte positief op phenylbutazone (bute). Vlees van zes paarden is in Frankrijk terecht gekomen. Het vlees van de andere twee paarden, welke in een ander slachthuis zijn geslacht, heeft het betreffende slachthuis niet verlaten. Het vlees wordt vernietigd volgens de EU regels.

Paarden met bute mogen niet in de voedselketen terecht komen. Mensen lopen bij consumptie ervan kans op ernstige bloedarmoede en andere bloedziektes.

De FSA gaat samen met de Franse overheid het vlees van de zes paarden traceren.

In 2012 voerde de FSA nog enkele willekeurige tests uit. Uit het geselecteerde paardenvlees bevatte zes procent resten van het medicijn bute.

Verwant artikel
[VN] Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees
[VN] Paarden DNA nu ook in Spaanse rundburgers gevonden
[VN] Burger King verkoopt paardenburgers
[VN] Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij
[VN] Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd
[VN] 'Maaltijden paardenvlees via Nederland'
[VN] "Roemeens 'paardenvlees' kan ook van ezels afkomstig zijn"
[VN] 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni' [incl. NOS video]
[VN] Brits paarden 'rundvlees' vrij van medicamenten
[VN] Bedrijf uit Breda schakel in Europees paardenvleesschandaal
[ON] Culinaire hoogstandjes nu betaalbaar dankzij Roemenië
[VN] Extra klanten voor paardenslager na schandaal
[VN] Paarden ‘rundvlees’ nu ook in Duitsland en bij Albert Heijn
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 17-02-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Re: Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:58

zijn we na al die paardenvlees topics ondertussen niet eens beetje paardenvlees topic moe???
ik las een ander grappig topic van een slager die juist daardoor meer mensen over de vloer kreeg die geintresseerd waren in paardenvlees...
vond t wel grappig...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:13

Ik vind er nix grappigs aan. En dit blijft wel nieuws.. niemand is verplicht een topic te openen en te lezen..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:24

Ik had dit eigenlijk wel verwacht.
Ze kunnen dan wel paardenvlees gebruiken, maar hoe "streng" ze zogenaamd ook zijn op medicijngebruik en geschikt voor consumptie, er wordt nog best veel buiten de regels om medicatie gegeven.
Hoeveel mensen geven hun paard bute bijv. Geen een die daar een aantekening van laat maken in het paspoort, aangezien het illegaal is.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:35

Bute illegaal? In welk opzicht bedoel je dat?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:40

Ik heb nog eens ff opgezocht. Bute is niet illegaal, maar dopingpositief.
Buiten dat denk ik dat heel veel paarden bute krijgen, maar voor consumptie geslacht worden. Dat is natuurlijk wel illegaal.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:53

Bute is niet illegaal, het is niet toegestaan op wedstrijden. Het wordt gewoon voorgeschreven door dierenartsen, er moet alleen een aantekening in het paspoort gedaan worden maar dat wordt niet altijd gedaan.

Mijn paard heeft ook bute gehad, maar het is niet in haar paspoort gezet. Nu is dat geen probleem, want bij mijn paarden is in de paspoorten gezet dat ze niet bestemd zijn voor de slacht voor humane consumptie.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:17

Mijn drie paarden hebben ook alledrie bute gehad; ook niets van in het paspoort gezet... En hoe zit het met doping? Fraude met paardenpaspoorten?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:50

Je kan maar tot 1 conclusie komen..
Blijf af van paardenvlees..Er wordt door die particulieren zoveel gerotzooit met "medicijnen" en voer..
Dat niemand meer weet wat er allemaal aan resuduen achter blijft in deze dieren..

Honden en katten eet je toch ook niet..
Al die beesten die onder de z.g.n. "aaibaarheid" vallen, afblijven..
Het zijn meestal wandelende verlengde dieren-arts-apotheken op "leeftijd". :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:58

Moratoetje schreef:
Bute is niet illegaal, het is niet toegestaan op wedstrijden. Het wordt gewoon voorgeschreven door dierenartsen, er moet alleen een aantekening in het paspoort gedaan worden maar dat wordt niet altijd gedaan.

Mijn paard heeft ook bute gehad, maar het is niet in haar paspoort gezet. Nu is dat geen probleem, want bij mijn paarden is in de paspoorten gezet dat ze niet bestemd zijn voor de slacht voor humane consumptie.

Klopt: als ze niet bestemd zijn voor de slacht, hoef je verder ook niets te registreren (behalve je influenza, maar dat heeft een ander doel). Maar zijn ze dat niet, dan moet een dierenarts een aantekening maken in het paspoort. Bij ons wordt dat gedaan - en aangezien paardenvlees met bute echt niet gezond is vind ik dat ook niet meer dan logisch.
Blijft natuulijk dat je het voor het ene paard kunt halen en het ook aan een andere geeft..maar als je wilt is er altijd een route om de regelgeving heen. Een beetje verantwooordelijkheidgevoel is wat dat betreft ook niet verkeerd natuurlijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:01

Kendra schreef:
[. Een beetje verantwooordelijkheidgevoel is wat dat betreft ook niet verkeerd natuurlijk.

Moet je net tegen de mens zeggen, als je ziet wat die zelf allemaal aan rotzooi binnen laad.

Het is goed dat er geen mensen-eters meer zijn..want die roeide zichzelf zeer snel uit. |(

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:47

al deze ophef over paardenvlees zou nog wel eens een positieve bijwerking kunnen hebben.
dat door strengere controles en aanvullende welzijnseisen de paarden niet zo'n afschuwlijk eind in de vrachtwagen hoeven onder niet "beste omstandigheden"

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:00

ceasario schreef:
Kendra schreef:
[. Een beetje verantwooordelijkheidgevoel is wat dat betreft ook niet verkeerd natuurlijk.

Moet je net tegen de mens zeggen, als je ziet wat die zelf allemaal aan rotzooi binnen laad.
Het is goed dat er geen mensen-eters meer zijn..want die roeide zichzelf zeer snel uit. |(

Ken je de film Soylent Geen?
Is een oudje (1973) maar zeer huiveringwekkend...maar eigenlijk weinig gezondheidsproblemen :-)..

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:18

Had niet anders verwacht..... :o
Dierenartsen noteren dit volgens mijn in 9 van de 10 gevallen gewoon niet in het paspoort.

Een collega van de week nog, "paardenvlees is wel betrouwbaar en schoon want paarden krijgen goed voer".....nou ik moest wel lachen toen hij dit zei :+ Volgens mij zijn boeren beter in kuilgras/voer analyses als paardeneigenaren.....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:38

Bute is volgens mij wel illegaal... Volgens mij mogen dierenartsen het eigenlijk niet eens in bezit hebben/voorschrijven in NL :(:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:12

Bute is gewoon te krijgen en moet inderdaad eigenlijk gemeld worden.
Dit gebeurd echter heel vaak niet.
Weet alleen niet of dit allemaal wel zo'n positief gevolg heeft.
Verdwijnen ze hier niet dat wel via een andere route hoor.
Mijn volbloedje zou ook geslacht worden maar heeft een stempel dat hij niet geslacht mag worden.
Nou dan gaat het gewoon via een andere weg.
(geen nood hij staat hier gewoon in de wei want ik heb hem gekocht net voor hij vertrok)

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:54

Rianneke: Bute is inderdaad illegaal...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:03

Daar wordt in de pers echter niets over gemeld.. alleen dat het vaak voor paarden als pijnstiller wordt gebruikt. Lijkt me trouwens ook vreemd dat alle dierenartsen een illegaal middel toedienen...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:16

Volgens mij is echt Buut wat we van vroeger kennen verboden.
Tegenwoordig heet het ook heel anders volgens mij :+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:35

phenylbutazone heet het officieel (stond ook in de openingspost). In de volksmond; Bute..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:39

Rianneke schreef:
phenylbutazone heet het officieel (stond ook in de openingspost). In de volksmond; Bute..

Ja zo noemt men het nog steeds, maar zoals het echt het vroegere Bute was is niet meer zei mijn DA eens.
Vandaar dat het niet in het paspoort wordt vermeld gok ik zo en dat het spul van vroeger inderdaad niet meer mag...

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:58

Het is ook niet illegaal, het is alleen geen gangbaar middel, vaak wordt het eerst geprobeerd met Metacam, als dit niet voldoende helpt, wordt But voorgeschreven. Je kunt het dus alleen bij de dierenarts krijgen op recept. Moet je wel een verklaring voor tekenen (voor welk paard het bestemd is en voor welke periode het is voorgeschreven) en de dierenarts moet dit inderdaad vermelden in het paspoort.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:14

Maar de medicatie van ander slachtvee, word dat dan wel streng gecontroleerd en genoteerd etc?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:00

ceasario schreef:
Je kan maar tot 1 conclusie komen..
Blijf af van paardenvlees..Er wordt door die particulieren zoveel gerotzooit met "medicijnen" en voer..
Dat niemand meer weet wat er allemaal aan resuduen achter blijft in deze dieren..

Honden en katten eet je toch ook niet..
Al die beesten die onder de z.g.n. "aaibaarheid" vallen, afblijven..
Het zijn meestal wandelende verlengde dieren-arts-apotheken op "leeftijd". :(:)

'Meer vraag naar paardenvlees'
Dick Vrijenhoek uit Rijswijk verkoopt normaliter iets meer dan 150 maar nu zo’n 200 kilogram paardenvlees. “Het zijn prachtige scharreldieren en veel ouderen kennen de tijd nog dat paardenvlees overal gegeten werd”, aldus de slager. “Ze komen nu terug.” :D :D

bron:
http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1175463W/

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:18

Hier een pony al maanden aan de bute, maar niks getekend en ook geen paspoort gevraagd hoor.