Drie Nederlanders in wereldbeker voltige

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Drie Nederlanders in wereldbeker voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:38

http://www.knhs.nl

Voor het eerst in de geschiedenis doen drie Nederlandse voltigeurs mee aan de wereldbekercyclus, die komend weekend in München van start gaat. Carola Sneekes, Dustin Wilschut en Koen Akkerman kijken met veel enthousiasme uit naar de wedstrijden. In de wereldbeker strijden de hoogstgeplaatste dames en heren van de FEI-ranking voor een plaats bij de beste zes, die recht geeft op een plek in de finale van 14 tot en met 17 maart 2013 in Braunschweig.

Carola staat 5e op de FEI World Ranking en dwong daarmee rechtstreekse plaatsing voor de wereldbeker af. Afgelopen jaar mocht zij met een wildcard al even proeven aan de Wereldbeker wedstrijden. “Gedurende het seizoen gingen de wedstrijden allemaal erg lekker en daardoor hoopte ik dat ik misschien net de 10e plaats zou kunnen halen. Het was dus echt een geweldige verrassing dat ik uiteindelijk 5e bleek te staan! Ik ga er natuurlijk zo veel mogelijk van genieten, want meedoen aan een Worldcup, hoe cool is dat!”

Koen Akkerman had niet verwacht deel te mogen nemen: “Deelname aan de wereldbeker was niet mijn doel dit jaar. Dat ik mag starten is een geweldige kans en ik verwacht een aantal geweldige wedstrijden tegemoet te gaan. Ik heb er zin in en ga er voor om te laten zien wat ik kan”.

Voor Dustin Wilschut, die 14e staat op de FEI-ranking kwam de uitnodiging om deel te nemen aan de wereldbeker helemaal als een verrassing: “Dit was voor mij het eerste jaar dat ik in de senioren klasse mee doe. Ook was dit het eerste jaar dat ik ging starten op mijn eigen paard Zigoto met mijn moeder (Patricia Wilschut, red.) als longeur. Allebei hadden ze nog geen internationale wedstrijdervaring. Het doel voor dit jaar was ervaring op te doen en tot een goede combinatie uit te groeien.”

Als solo voltigeur sta je er niet alleen voor. Samen met paard en longeur vorm je een combinatie. Hierbij vallen de vele familieverbanden op bij deze combinaties. Waar bij Dustin zijn moeder aan de longe staat, is dat bij Koen Rian Pierik, de moeder van zijn vriendin Diede Pierik. Beiden vormen Koens vaste begeleidingsteam, en hij start ook op hun paard: Wiseguy. Koen zegt hierover: “We hebben wat mij betreft een geweldig paard en een leuk team. We trainen er hard voor en hopen leuk te kunnen scoren”.

Carola voltigeert momenteel op het paard Nolan, welke eigendom is van haar zus (en tevens internationaal voltigeur) Esther. Moeder Marjo staat aan de longe. Carola voelt zich gesteund door dit vaste team “Natuurlijk gaat Esther zelf ook mee, nu als eigenaar en longeur van de heren die op Nolan starten. Daarnaast gaat mijn moeder altijd mee. Zij is niet alleen mijn moeder en longeur, maar vooral ook mijn steun, toeverlaat en grootste fan.”

Niet tot de familie, maar wel tot het team behoort ook Rob de Bruin: “Rob traint en coacht ons sinds begin dit jaar. Naast de begeleiding door Rob krijg ik natuurlijk ook ondersteuning van bondscoach Diana van Klaveren.”
De verwachtingen over het resultaat zijn bescheiden, zo geeft Carola aan: “Mijn doel is om gewoon lekker te voltigeren en elke wedstrijd twee zuivere, foutloze küren te laten zien”.

Carola en Dustin starten in München, van 1 tot 4 november. Hierna sluit ook Koen zich aan voor 7 en 8 december in Parijs, vervolgens naar Leipzig (hier start Dustin niet) van 17 tot 20 januari en tot slot naar Bordeaux van 8 tot 10 februari.

CecileDV

Re: Drie Nederlanders in wereldbeker voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:42

Echt heel tof!

Succes allemaal *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:43

Volgens mij is of Carola of Esther een bokker :D Leuk om te lezen dit :j

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:04

nice suc6 allemaal *\o/*

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:44

Wat gaaf! Succes

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:54

Super leuk dat we zo goed vertegenwoordigt zijn dit jaar !

loveprixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:48

Jans schreef:
Volgens mij is of Carola of Esther een bokker :D Leuk om te lezen dit :j

Carola hier; Ja ik ben bokker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:58

Leuk! Het is nog wat vroeg, maar heel veel succes! :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:18