Aken:Schoots in opspraak vanwege manier van losrijden*update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:01

vur schreef:
[?
Topsport is keihard. Dat is wel duidelijk.

En dus is alles geoorloofd.
Laat ze gaan fietsen zodat ze elke dag over elkaar kunnen vallen..
of boksen en zo zijn er meer van die sporten..
Maar ingehouden frustaties reageer die op je coaches af..en sla er dan flink op los. :D

Het is niet voor niks dat Anky zich in het"Wildwest" wilde gaan uitleven. :+
Laatst bijgewerkt door ceasario op 09-07-12 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:07

PKfoto schreef:
een voorbeeldje (foto zo uitgesneden dat persoon niet herkenbaar is) van wat ik vaak tegenkom op basiswedstrijden.
Dit was L/M dressuur. En dan hoor en zie je ook niemand, helaas.
[ Afbeelding ]

Zo liep mijn paard ook pas op buitenrit. Ik bedoel, hup, aan 't werk! Londen halen we niet meer, maar 2016 weer een kans!

Pak die daas!

Och, het gaat in de basis al fout, zoals hierboven aangegeven. Er is niet genoeg toezicht op het inrijterrein, èn niet alle juryleden letten even goed op dingen als ontspanning en impuls.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:31

ceasario schreef:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... dio-aachen

Rolf-Peter Fuß, Sport-Chef des Pferdesportverbandes Rheinland und FEI-Steward General

Het beeld op tv was een andere aktie. Galop op de borst.

Dit werpt natuurlijk wel een ander licht op de zaak.... Zo zie je maar weer: altijd hoor en wederhoor toepassen :)

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:23

Schorsen voor minimaal een jaar.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:39

flappie01 schreef:

Proest :')

Als men hiervoor al moet schorsen os het afgelopen met heel de paardensport.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:50

vur schreef:
Misschien had ik het beter zo kunnen schrijven: "jammer" voor Lotje. Er is wel meer mis in de training van paarden dan alleen het rijden van Lotje (als ik de pers mag geloven). Nu wordt zij "gepakt", de volgende keer is het een ander. Achter de schermen (thuis), weet geen mens wat er gebeurd. Daar wordt nagenoeg niemand betrapt of aangesproken op hardhandig rijden. Zonder dwang je paard naar topniveau te rijden en te houden, is blijkbaar maar voor een enkeling met een paard wat alles kan weggelegd. De rest moet af en toe met "flinke overredingskracht" het paard er toe aanzetten topprestaties te leveren. Waarom toch die focus op de dressuur? Waarom niet iedereen pakken. Ook de springruiters en anderen. Daar hoor je toch minder of niets van op dit moment, terwijl daar toch ook genoeg zal gebeuren denk ik zo. Wordt daar minder gecontrolleerd, of komt het niet in de pers?

Ik begrijp jou wel, Vur. Lotje is ook maar het produkt van haar hippische opvoeding.
Gelijkertijd vind ik wel dat je op een bepaalde leeftijd ook zélf keuzes kunt/moet maken en verantwoordelijkheid moet dragen voor het welzijn van je paard.
Ik ben het met je eens dat springruiters (en ook ruiters van andere disciplines) vaak net zo misselijkmakend en net zo fout rijden.
Wat me echter bij dressuurruiters tegen staat is dat zij dmv deze Rollkur hun prestaties willen beïnvloeden, het wordt immers spektaculairder, ten koste van het paard.

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat er een duidelijk concept omtrent wat wel en niet geoorloofd is naar buiten komt, nationaal en internationaal.
Dan kunnen we zeggen "Dat ligt er", maar zolang iedereen de Rollkur nog LDR noemt is het volstrekt onduidelijk waar de grens ligt van het toelaatbare en zolang er met verschillende maten gemeten wordt door stewards, zal er niet veel veranderen.

Er ligt daar een taak voor de FEI en zeker in óns land, die koploper is in het toepassen van deze trainingsmethode, voor de KNHS.
Ik vrees echter dat we van díe organisatie niet zoveel hoeven te verwachten.

Toch denk ik dat door het stoppen van Sjef als coach en de meer en meer veranderende publieke mening de Rollkur uiteindelijk niet meer gezien zal worden als dé manier van trainen en het geven van spektakel, maar eerder van irritatie en respectloosheid naar het paard toe.

Het zullen de nieuwe voorbeelden zijn die de Rollkur zullen verdrijven.
Landen als Engeland, Duitsland waar een hele nieuwe generatie weer opgroeit met het Skala der Ausbildung, zo ook te zien is aan de huidige prestaties, maar ook vele andere Europese landen en niet te vergeten Amerika, waar zeer vele Duitse trainers aan de hand van het Skala werken, zullen ons voorbeeld worden.
Ik denk dat niet langer het afgedwongen beeld met veel spektakel het toonbeeld zal zijn, maar de lichtheid en ongedwongenheid.
De geschiedenis gaat zich wat dat betreft gelukkig herhalen, zo schat ik in.
De O.S. zullen het ons gaan vertellen.

Joanne1987

Re: Aken: Lotje Schoots in opspraak vanwege manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:04

foto vind ik ook niet heel schokkend, maar mijn inziens is er een duidelijk verschil tussen even iets dieper instellen (vooral met gewoon goed been en rug gebruik) en rollkur...
ik ben heel erg benieuwd naar de beelden, maar neemt niet weg dat ik vind dat dergelijke controles er echt meer moeten komen, dat ze dan maar stoppen met die tak van de sport (of tijdelijk ontvluchtend (duidend op de reactie mbt anky)) misschien komt er ooit dan weer een lichting die wel op de ontspanning rijd?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:12

murphy102 schreef:
vur schreef:
Misschien had ik het beter zo kunnen schrijven: "jammer" voor Lotje. Er is wel meer mis in de training van paarden dan alleen het rijden van Lotje (als ik de pers mag geloven). Nu wordt zij "gepakt", de volgende keer is het een ander. Achter de schermen (thuis), weet geen mens wat er gebeurd. Daar wordt nagenoeg niemand betrapt of aangesproken op hardhandig rijden. Zonder dwang je paard naar topniveau te rijden en te houden, is blijkbaar maar voor een enkeling met een paard wat alles kan weggelegd. De rest moet af en toe met "flinke overredingskracht" het paard er toe aanzetten topprestaties te leveren. Waarom toch die focus op de dressuur? Waarom niet iedereen pakken. Ook de springruiters en anderen. Daar hoor je toch minder of niets van op dit moment, terwijl daar toch ook genoeg zal gebeuren denk ik zo. Wordt daar minder gecontrolleerd, of komt het niet in de pers?

Ik begrijp jou wel, Vur. Lotje is ook maar het produkt van haar hippische opvoeding.
Gelijkertijd vind ik wel dat je op een bepaalde leeftijd ook zélf keuzes kunt/moet maken en verantwoordelijkheid moet dragen voor het welzijn van je paard.
Ik ben het met je eens dat springruiters (en ook ruiters van andere disciplines) vaak net zo misselijkmakend en net zo fout rijden.
Wat me echter bij dressuurruiters tegen staat is dat zij dmv deze Rollkur hun prestaties willen beïnvloeden, het wordt immers spektaculairder, ten koste van het paard.

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat er een duidelijk concept omtrent wat wel en niet geoorloofd is naar buiten komt, nationaal en internationaal.
Dan kunnen we zeggen "Dat ligt er", maar zolang iedereen de Rollkur nog LDR noemt is het volstrekt onduidelijk waar de grens ligt van het toelaatbare en zolang er met verschillende maten gemeten wordt door stewards, zal er niet veel veranderen.

Er ligt daar een taak voor de FEI en zeker in óns land, die koploper is in het toepassen van deze trainingsmethode, voor de KNHS.
Ik vrees echter dat we van díe organisatie niet zoveel hoeven te verwachten.

Toch denk ik dat door het stoppen van Sjef als coach en de meer en meer veranderende publieke mening de Rollkur uiteindelijk niet meer gezien zal worden als dé manier van trainen en het geven van spektakel, maar eerder van irritatie en respectloosheid naar het paard toe.

Het zullen de nieuwe voorbeelden zijn die de Rollkur zullen verdrijven.
Landen als Engeland, Duitsland waar een hele nieuwe generatie weer opgroeit met het Skala der Ausbildung, zo ook te zien is aan de huidige prestaties, maar ook vele andere Europese landen en niet te vergeten Amerika, waar zeer vele Duitse trainers aan de hand van het Skala werken, zullen ons voorbeeld worden.
Ik denk dat niet langer het afgedwongen beeld met veel spektakel het toonbeeld zal zijn, maar de lichtheid en ongedwongenheid.
De geschiedenis gaat zich wat dat betreft gelukkig herhalen, zo schat ik in.
De O.S. zullen het ons gaan vertellen.

Tja, ik mag ook graag kijken naar Charlotte/Carl/Dorothee/Christina en ook wel Helen. Ik hoop dan maar dat zij inderdaad thuis net zo harmonieus trainen als het in de ring lijkt. Ik denk dat overal wel nuancering op zijn plaats is. Als ik op de Duitse tv hoor dat het Duitse rijden zal zegevieren en dat dit dus de enige manier is om eerlijk paard te rijden, dan denk ik er het mijne van. Want er zullen ook Duitsers zijn die in het Duitse systeem rijden, die thuis ook wel eens (te) hard ingrijpen om een paard "er doorheen" te krijgen. Ook daar zijn mensen die misschien niet hun frustraties altijd de baas zijn of een eigen invulling van de leer hebben gegeven. Het is allemaal zo betrekkelijk. Daarom wat mij betreft ook thuis onverwacht en desnoods stiekem kijken bij de training en deze meebeoordelen net zoals de dopingcontroles thuis van de ruiters. Dan krijg je misschien een schone sport.
En inderdaad, niet alleen toezichthouders bij cat 1 en subtop, maar juist ook bij cat 3 wedstrijden op B-niveau. Opvoeden die handel. Op zijn Duits wat mij betreft.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:17

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:22

Wie legt mij uit waarom je dit 10 minuten mag doen? Of staan er voor andere 'methodes' ook tijdslimieten? Als iets 10 minuten mag dan zegt dat in mijn ogen al dat het verkeerd is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:27

eenitraM schreef:
flappie01 schreef:

Proest :')

Als men hiervoor al moet schorsen os het afgelopen met heel de paardensport.

Als dat zo is, dan is dat zo :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:30

gummie schreef:
Dit is overigens wat er in 2006 al werd geschreven over eenzelfde discussie, op de site van Lotje zelf:

http://www.lotjeschoots.nl/public/index ... 8&lang=_en

Quote hieruit:

Citaat:
Dat er in de sport krachten zijn welke niets met rijden te maken hebben was ook nu weer vrij snel duidelijk. Je voelde de hetze tegen de Nederlanders in het algemeen en tegen Lotje in het bijzonder .Ook was vanaf dag één duidelijk dat Valentina Truppa uit Italië bij de Young Riders moest winnen.

En 3 x raden wie er op dit moment veel beter meedraait in de wereldtop, jawel Valentina Truppa.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:33

Nikka schreef:
gummie schreef:
Dit is overigens wat er in 2006 al werd geschreven over eenzelfde discussie, op de site van Lotje zelf:

http://www.lotjeschoots.nl/public/index ... 8&lang=_en

Quote hieruit:

Citaat:
Dat er in de sport krachten zijn welke niets met rijden te maken hebben was ook nu weer vrij snel duidelijk. Je voelde de hetze tegen de Nederlanders in het algemeen en tegen Lotje in het bijzonder .Ook was vanaf dag één duidelijk dat Valentina Truppa uit Italië bij de Young Riders moest winnen.

En 3 x raden wie er op dit moment veel beter meedraait in de wereldtop, jawel Valentina Truppa.

En dat gegeven zal iedereen ten gunste van zichzelf uitleggen... Dus geen idee hoe jij het hier bedoelt ;) Draait ze aan de top mee omdat ze goed is? Of draait ze aan de top mee vanwege die "andere krachten" die volgens Lotje aanwezig zijn? En hoe controleer je welke opvatting juist is? Ik vind het erg suggestief van Lotje, vind het sowieso geen sympathiek stukje op haar site.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:35

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:55

Ik heb gisteren op WDR ook de Tv opname gezien van het Losrijden van Lotje Schoots.
Terecht werd er een opmerking geplaatst van het duidelijk zichtbare dwangmatige getrek en gezaag van haar aan de teugels waarbij haar paard vreselijk met de kin tegen zijn borst gereden werd.
Slecht voorbeeld van Lotje Schoots die zo lang in het Rabotalentenplan heeft gezeten. :(

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:16

gummie schreef:
En dat gegeven zal iedereen ten gunste van zichzelf uitleggen... Dus geen idee hoe jij het hier bedoelt ;) Draait ze aan de top mee omdat ze goed is? Of draait ze aan de top mee vanwege die "andere krachten" die volgens Lotje aanwezig zijn? En hoe controleer je welke opvatting juist is? Ik vind het erg suggestief van Lotje, vind het sowieso geen sympathiek stukje op haar site.

Dan heb jij Valentina Truppa waarschijnlijk nooit zien rijden. Een buitengewoon sympathiek en netjes rijdende amazone. Heeft het jurycorps toen goed gezien. En van sympathiek zijn zal ik Lotje Schoots nooit beschuldigen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:25

Nikka schreef:
gummie schreef:

Dan heb jij Valentina Truppa waarschijnlijk nooit zien rijden. Een buitengewoon sympathiek en netjes rijdende amazone. Heeft het jurycorps toen goed gezien. En van sympathiek zijn zal ik Lotje Schoots nooit beschuldigen :D

Ja, ik denk dat het niet helemaal eerlijk is om de successen van Valentina Truppa toe te schrijven aan mysterieuze duistere krachten. We kunnen ons eerder afvragen waarom Lotje Schoots nog niet doorgedrongen is tot het kader?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:43

Daarom dus.... filmpje! Kunnen we zelf oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:56

Toen zij op outdoor Gelderland reed vroeg ik me ook echt af of er echt niemand beters was in haar plaats.. snap werkelijk niet waar die haar punten vandaan haalt..

(Was geloof ik 2 jaar terug)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:07

Nikka schreef:
gummie schreef:

Ik heb in het hele stuk mijn mening bewust niet gegeven ;) Maar bij deze: dat heeft de jury inderdaad goed gezien.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:13

Partyflappel schreef:
Toen zij op outdoor Gelderland reed vroeg ik me ook echt af of er echt niemand beters was in haar plaats.. snap werkelijk niet waar die haar punten vandaan haalt..

(Was geloof ik 2 jaar terug)

Het zelfde geldt voor het NK in de klasse Z2, waar zij destijds in Wanroij als eerste eindigde en waar mijn wenkbrauwen iets van omhoog gingen. En jaaaaaaren geleden al in Brakkensteijn ergerde ik me al aan haar manier van rijden. Al was het toen meer "smaak" of "voorkeur" dan dat er echt sprake was van ontoelaatbare praktijken.

Maar da's persoonlijk... Kan in ieder geval wel lezen dat meerderen haar manier van rijden niet zo waarderen. Ik weet niet in hoeverre dat iets zegt over hoe zij in z'n algemeenheid met paarden om gaat. Jammer dat er uberhaupt vaak ophef is over methoden van rijden, zou mooi zijn als er gereden wordt op een manier die iedereen aan staat (waar dus geen twijfel over bestaat als het gaat om paardvriendelijkheid) zodat er niet eens ophef zou KUNNEN ontstaan.

Als ik het zo lees toont Lotje Schoots in dat filmpje van de WDR gewoon rollkur (= niet toegestaan), geen LDR (is wel toegestaan onder bepaalde voorwaarden zoals tijdslimiet). Agressieve dwang moet te allen tijde worden afgekeurd. Of daar sprake van was, is me nu nog niet duidelijk. Maar als het zo is, dan moet er een heel duidelijk signaal gegeven worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:52

Yvette10 schreef:
Ik heb gisteren op WDR ook de Tv opname gezien van het Losrijden van Lotje Schoots.
Terecht werd er een opmerking geplaatst van het duidelijk zichtbare dwangmatige getrek en gezaag van haar aan de teugels waarbij haar paard vreselijk met de kin tegen zijn borst gereden werd.
Slecht voorbeeld van Lotje Schoots die zo lang in het Rabotalentenplan heeft gezeten. :(

Toch typisch ..Iedereen die het gezien heeft, heeft blijkbaar iets anders gezien dan "het Lotje" heeft ervaren..

Maar ze ontkent niet dat ze bezig is geweest met iets waar blijkbaar een tijdslimiet voor geldt en in de WDR reportage deed de Direkteur Aken, Frank Kemperman, daarvan verslag..Niet omdat het medegedeeld werd aan hem door een "nobody". Maar hoogstpersoonlijk door Rolf-Peter Fuß, Sport-Chef des Pferdesportverbandes Rheinland en FEI-Steward General die ook Schoots te woord heeft gestaan.

SchootsSr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:40

Graag wil ik even reageren op de veronderstellingen . Het is ons evenals alle aanwezige Nederlandse officials onbekend dat Lotje een berisping/waarschuwing in Aken heeft gekregen. Sterker Lotje heeft nog nimmer een officiele berisping gehad . Ook de veronderstelling dat er iets op de tong van het paard zou zijn aangebracht voorafgaand aan de wedstrijd is uit den boze. Zoals bij iedere wedstrijd controleert en reinigt mijn vrouw o.a. het hoofdstel en bit en krijgt Torricelli een suikerklontje als beloning . Niets meer en niets minder ! Om onze paarden in topconditie te brengen en te houden zijn wij dag en nacht zeven dagen per week met ze bezig. Het belang van het paard staat vooral bij Lotje maar zeker ook bij ons altijd voorop en daarom zijn onze paarden ook altijd in staat om TOP te presteren . De uitslag van het afgenomen bloedmonster zien wij net als alle tientallen voorgaande keren met vertrouwen tegemoet. Wij hebben de wedstrijd in Aken als mooi en plezierig ervaren en zijn dan ook bijzonder verbaasd omtrent deze ophef na thuis komst en kunnen dit op geen enkele manier plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Dhr. G.J. Schoots.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:48

Ben benieuwd naar het filmpje, dan kan ik mij pas een mening vormen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:49

SchootsSr schreef:
Het is ons evenals alle aanwezige Nederlandse officials onbekend dat Lotje een berisping/waarschuwing in Aken heeft gekregen. Sterker Lotje heeft nog nimmer een officiele berisping gehad . Met vriendelijke groet,
Dhr. G.J. Schoots.

Ik zou als ik U was een klacht bij de WDR neerleggen..of om opheldering vragen, zodat in uw ogen "dit fabeltje" uit de media snel in de vergetelheid kan geraken.