Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:32

Ik ga er van uit dat ze wist dat Gem alleen in een bak bitloos is gereden. L*llig dat ze er zo vanaf is gevallen, zullen nodige ziektekosten aan vast zitten. Maar als ik het verhaal zo lees, moet zij ook ervaren genoeg zijn te weten dat je er af kan donderen. Het is alleen onduidelijk of dit ook meteen haar eerste ritje op Gem was. Had ik geen tactische combinatie gevonden (eerste x bitloos buiten en nieuwe ruiter)

griebels schreef:
wat nu als het andersom geweest was, paard is gewond geraakt en eigenaresse van paard klaagt de ruiter aan... Is het dan nog steeds een terechte uitspraak?

Ja, het was ook namelijk de eigenaresse haar eigen keuze haar paard aan deze ruiter mee te geven

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:50

Er is inderdaad een gedeeltelijke eigen veratwoordelijkheid. Ascot wordt op bit gereden; besluit ik morgen op halsring naar buiten te gaan, en veroorzaken we een ongeluk; dan ben ik verantwoordelijk. Rijd ik met de normale optoming en veroorzaken we een ongeluk; dan is eigenaar verantwoordelijk...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:08

Er word zo ver ik weet gekeken naar wat normaal is voor het paard. Een paard dat bitloos gewend is, ineens een bit inhangen en naar buiten gaan is net zo goed vragen om ongelukken.
Maar ook situaties waarvan je van te voren weet dat het niet goed gaat; Ascot is schijtbang voor tractors. Zou ik het nodig vinden een tractor kort te passeren en daarbij een ongeluk veroorzaken, terwijl er een veilig alternatief was, kan ik net zo goed mn rekening leeg trekken.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:01

Alenteja schreef:
Klopt, de eigenaar is in principe altijd aansprakelijk voor de schade aan personen en bezittingen van anderen. Daarvoor heb je een WA verzekering. Een bijrijder is dus niet aansprakelijk. Komt het echter voor de rechter dan kijkt de rechter ook of er factoren zijn die meewegen in de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: heeft de bijrijder verantwoordelijk gehandeld of niet. Meestal is de uitkomst dan een gewogen gedeelde aansprakelijkheid (bv 50/50). Dit is dus echt per individueel geval, de algemeen geldende regel is: eigenaar verantwoordelijk en dit is los van optomingen, tractoren ed.

Tenzij je als bijrijder een situatie moedwillig aangaat, waarvan je weet dat dit geen veilige situatie is met het paard. Heeft paar jaar geleden uitgebreid in Bit gestaan ;)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: c_alsemgeest, Exorcizamus, Facebook, Jonnekee, kevinsky, Majestic-12, MyWishMax, Phonix, rosak, Wopkebrok en 22 bezoekers