Mishandeld veulentje kan alweer een beetje lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:39

"Wie doet nu zoiets?", roept mevrouw Baas uit Alkmaar uit. "Ik heb niet veel ruimte, ik woon in een eenvoudige rijtjeswoning met een klein tuintje. Maar als zich niemand meldt, offer ik dat graag voor dat arme beest op." Ook lezers zonder ook maar één strookje gras, met slechts een balkonnetje, pakten de telefoon om hun ongenoegen eens goed te uiten over de laffe daders - "Je zou die gasten zelf eens provisorisch moeten spalken en voor pampus achterlaten met dit bloedhete weer" - en boden spontaan hulp, geld en woonruimte aan voor de pluizige hartendief.

Agenten troffen de pony afgelopen zaterdag aan op een afgesloten hockeyveld van MEP in Boxtel. De benen van het dier waren op amateuristische wijze gespalkt: met roerhoutjes die normaal voor verf worden gebruikt, ijzerdraad en tape. Het beestje had bovendien geen water of voer tot zijn beschikking en kon niet lopen.

De politie Brabant-Noord, die er vanuit gaat dat het veulen is gedumpt, is nog op zoek naar de eigenaar.

Dierenarts J. P. Hoekstra uit Esch, die toevallig dienst had afgelopen weekend, heeft zich inmiddels over het dier ontfermd. Hij vermoedt dat de pony voor de geboorte in de baarmoeder knel heeft gezeten, waardoor de voorbenen enigszins zijn misvormd. Samen met zijn dochter, die ook dierenarts is, heeft hij de beentjes opnieuw gespalkt. De pony kon gisteren weer redelijk lopen en is bij de eigen Shetlander van Hoekstra in de wei gezet. Het drinken van melk ging nog wel slecht.

Dat er zoveel mensen zouden bellen, had dierenarts Hoekstra niet verwacht. "Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld, maar ik ben aan werken niet meer toe gekomen. De telefoon ging hier aan één stuk door. De gehele ochtend." En omdat hij nog meer dieren moet behandelen - "de praktijkruimte zit ondertussen helemaal vol" - is hij er kort over: "Het gaat goed met de pony. We zullen de beentjes voorlopig elke dag opnieuw moeten controleren, maar het dier stáát weer en hinnikt redelijk vrolijk", meldt de Brabantse arts.

Ondanks de vele hartverwarmende reacties en verschillende aanbiedingen van mensen met boerderijen in heel Nederland, zal het dier waarschijnlijk gewoon bij Hoekstra in de wei blijven. De dierenarts: "Ik hoop dat we hem kunnen houden. Ik weet natuurlijk niet wat de voorgeschiedenis van het dier is. Wat dat betreft valt ook nog niet te zeggen hoe dit afloopt. Maar als het aan ons ligt, blijft hij nog heel lang. Onze eigen Shetlander is 37 jaar. Dus hij kan nog jaren vooruit."

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, freetorun, Kimmie25501, Lielle, maitestar23 en 103 bezoekers