Grottekeningen gevlekte paarden blijken te kloppen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Grottekeningen gevlekte paarden blijken te kloppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:23

www.nu.nl

25.000 Jaar oude grottekeningen van gevlekte paarden zijn veel meer gebaseerd op het daadwerkelijke uiterlijk van de dieren dan eerder gedacht.
Dat schrijft een consortium wetenschappers van verschillende universiteiten over de hele wereld in de PNAS-editie van 7 november.
Tot dusver namen wetenschappers aan dat er destijds geen gevlekte paarden voorkwamen en dat artistieke vrijheid en creativiteit dus een grote rol speelden bij de tekeningen.

Frankrijk
De wetenschappers onderzochten de beroemde grottekeningen van Pech-Merle in Frankrijk. Veel getekende paarden daar hebben een gevlekte huid die lijkt op de zogenaamde luipaard-huid van sommige moderne tamme paarden.
Omdat de genetische veranderingen, mutaties, die verantwoordelijk zijn voor de gevlekte huid ook zorgen voor een vergrote kans op nachtblindheid, namen wetenschappers aan dat de luipaard-huid bij paarden in de oude steentijd niet voorkwam. Dit is de periode van 2,5 miljoen tot de laatste ijstijd 12.500 jaar geleden.

Symbolisch
DNA-studies van oeroude monsters hadden tot voor kort dan ook alleen bewijs gevonden voor zwart- en bruingekleurde paarden. Wetenschappers gingen er hierdoor vanuit dat de tekeningen symbolisch en niet waarheidsgetrouw waren.
In deze studie beschikten de wetenschappers echter 31 nieuwe DNA-monsters van paardfossielen uit Siberië, Oost- en West-Europa en het Iberisch schiereiland. Het bleek dat bij zes Europese paarden toch de mutaties voor de luipaard-huid aanwezig waren.

Dat betekent dat de grottekeningen waarschijnlijk realistischer zijn dan gedacht en dat ze waarschijnlijk een minder bijzondere betekenis hadden dan tot nu toe aangenomen.

snowdon

Re: Grottekeningen gevlekte paarden blijken te kloppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:49

Moeten we dan denken aan appaloosa-vlekken?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:55

Er werd toch al heel lang aangenomen dat het oerpaard stippen had? Dan is het toch niet zo gek dat ze dat in een later stadium ook nog hadden?
Ik denk alleen niet dat het echt zoals de panterbonte appaloosa's is geweest, maar meer (licht)bruin met zwarte vlekjes, zoals meer wilde dieren hebben. Dan ben je ook gelijk van die nachtblindheid af. :D

Afbeelding

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:10

Het oorspronkelijke artikel gaat over "COAT PATTERN", ofwel de kleur van de vacht, het HAAR, NIET de kleur van de HUID dus. Wel even iets anders. Slordig van de redactie van het blad waar dit uit is gekopieerd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:13

Voor de helderheid: het gaat om deze tekening:

Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:38

ik vind het al knap als men daar paarden uithaalt :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:45

Mmm, ben toch wel blij dat onze huidige paarden anders gebouwd zijn ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:46

snowdon schreef:
ik vind het al knap als men daar paarden uithaalt :')

Haha ja mijn idee :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:23

Heel veel van de grottekeningen zijn abstracte voorstellingen van de werkelijkheid. De hoofden van de paarden zijn bijvoorbeeld heel klein weergegeven, het hoofd van het paard rechts is bijvoorbeeld dat kleine zwarte schilderingetje en niet die hele vorm (tenminste, dat is wat de onderzoekers zeggen....)

Als dan nu de tekening op de vacht zou kloppen dan roept dat gelijk de vraag op of bijvoorbeeld dat hoofd toch het grotere hoofd zou zijn ipv alleen het zwarte gebeuren.
Hadden ze dan vroeger alleen paarden met zulke korte pootjes en dikke buiken?

Lastig dat ze 25.000 jaar geleden nog geen geschreven bronnen hadden :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:28

Overigens heeft de Eo-hippus die LindyH hier gepost heeft niet zoveel meer te maken met de paarden op de grottekeningen. De Eo-hippus is 55 miljoen jaar oud, de paardachtigen op de grottekening 25.000 jaar oud.
De paardachtigen op de grottekeningen zijn dus meer vergelijkbaar met Tarpans, Przewalski's en andere oer-rassen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:24

Ze hadden iig kleine hoofdjes en korte pootjes :)) . Ik vind het altijd wel facinerend, zulke dingen. Alleen waarom de schildering nou minder bijzonder zouden moeten zijn snap ik niet helemaal. Lijkt me juist andersom, doordat men nu wel naar "enige" waarheid kan zeggen hoe paarden er toen uitzagen, niet een of andere krabbel van een overenthousiasteling :P .

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:17

Misschien zijn de paarden wel zo afgebeeld omdat de romp het belangrijkst was? Meeste vlees, ingewanden. De rest was minder belangrijk dus kleiner afgebeeld. 't Is maar een idee :P Ik vind dit wel interessant. En die stippen: Ik heb geen idee wat ik daarvan moet denken. Volgens mij komen we er ook niet meer achter of ze die zelf hebben bedacht of dat de paarden er echt zo uitzagen...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:22

Misschien waren het wel gewoon appeltjes. Paarden met appeltjes waren gezond en dus vaak leiders/goede (vruchtbare) paarden met veel vlees. Misschien dat daarom juist die paarden afgebeeld werden en die 'vlekjes' als iets heiligs gezien werden en dus duidelijk afgebeeld.
Vandaar misschien ook de vlekjes op de tekening buiten het paard.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 08-11-11 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:24

Appeltjes kan kloppen als je kijkt naar de term 'coat pattern'

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:46

ik vind het er heel mooi uitzien,ook met die handen eromheen,heel artistiek.Ik zou het best wel op de muur willen hebben,hangend in een lijst welteverstaan :D
En bijzonder dat het na zoveel jaren nog zo duidelijk en best wel gedetailleerd is.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:50

LindyH schreef:
Misschien waren het wel gewoon appeltjes. Paarden met appeltjes waren gezond en dus vaak leiders/goede (vruchtbare) paarden met veel vlees. Misschien dat daarom juist die paarden afgebeeld werden en die 'vlekjes' als iets heiligs gezien werden en dus duidelijk afgebeeld.

+:)+ Creatief bedacht!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:51

Pippaa schreef:
LindyH schreef:

Toppie! Dit is hem vind ik :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:57

Pippaa schreef:
LindyH schreef:

Vroeger wilde ik altijd archeoloog worden. Zou ik nou toch nog mijn ontdekking gedaan hebben, dankzij de paarden? :D

Ik vraag me wel serieus af of deze optie overwogen en eventueel onderzocht is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:27

Mijn theorie was toch anders.

Gezien de gelijkenis met een daadwerkelijk paard, zeg ik dat kunst in het betreffende tijdperk nog in de kinderschoenen stond. En als je nog in de kinderschoenen staat, kleur je vaak buiten de lijntjes. Vandaar de stippen naast het paard :)

Maar die van LindyH was toch wat archeo-logischer :D

Karin_vdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:34

Apple schreef:
Heel veel van de grottekeningen zijn abstracte voorstellingen van de werkelijkheid. De hoofden van de paarden zijn bijvoorbeeld heel klein weergegeven, het hoofd van het paard rechts is bijvoorbeeld dat kleine zwarte schilderingetje en niet die hele vorm (tenminste, dat is wat de onderzoekers zeggen....)

Bij het rechter paard doet de scheur rond het kleine hoofdje mij toch ook best veel denken aan het hoofd zelve. :)
Als dat het geval is dan is het kleine hoofd niet meer dan oren en een maantop, en de zwarte hals zijn de manen.
Snappie? :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:46

Oeh, nou je het zegt :j Maar dan is het wel raar met de stipjes die verder langs de benen lopen.
Maar bij de linker niet echt, komt misschien ook omdat het plaatje is afgekapt.
Zie net dat dat zwarte met het handje misschien de neus is?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:08

Ik denk dat je de kunstenaars van zoveel jaar geleden niet moet onderschatten. Probeer eens boven je hoofd op ongelijke grotwanden, met basic materiaal, een paard in goede verhoudingen te tekenen.
In de film "Cave of forgotten dreams' worden tekeningen van dieren (o.m. paarden) getoond van 32000 jaar geleden. De dieren lijken bijna levend van de muren te springen. Echt fascinerend!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:11

snowdon schreef:
Moeten we dan denken aan appaloosa-vlekken?

Ja, heb de engelse samenvatting net gelezen. Het gaat erom dat ze in dna materiaal van die tijd kenmerken van panterbont (leopard) hebben gevonden. Ze hebben van 31 prehistorische paarden achterhaald wat voor kleur ze hadden volgens dna en dat was 18 bruin, 7 zwart, en 6 hadden een allel dat geassocieerd wordt met panterbont. Deze 6 waren alleen uit oost/west europa te vinden en niet in siberie. (Nou ja... je kan het zelf terug lezen http://www.pnas.org/content/early/2011/11/02/1108982108

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:19

senna21 schreef:
Ik denk dat je de kunstenaars van zoveel jaar geleden niet moet onderschatten. Probeer eens boven je hoofd op ongelijke grotwanden, met basic materiaal, een paard in goede verhoudingen te tekenen.
In de film "Cave of forgotten dreams' worden tekeningen van dieren (o.m. paarden) getoond van 32000 jaar geleden. De dieren lijken bijna levend van de muren te springen. Echt fascinerend!

Uiteraard, was ook maar een grapje ;) Het mooiste vind ik nog dat het nog zoiets tastbaars van het verleden is. Iemand tekent om wat voor reden dan ook iets op zijn grotwand, en dat zit er nu gewoon nog steeds. Fascinerend!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:42

Vreemd dat sommigen (extreem) gelovigen nog steeds geloven dat alle diersoorten gewoon zo gemaakt zijn door 'god' en dat de evolutie niet bestaat. Vind ik altijd zo bizar! En dat ze die theorie zelfs volhouden ondanks dat er vanalles gevonden wordt. Heb een gelovige schoonzus die niet eens gelooft in dino's :D