Paard met enorm gezwel ontdekt in Wanzele **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:26

sjonge dat arme paard en niemand zegt of doet iets gewoon de andere kant opkijken ;(

potverdikkie

Re: Paard met enorm gezwel ontdekt in het Belgische Wanzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:01

Hier een berichtgeving van BLID via Facebook.

BLID Dierenrechtenorganisatie
Het 'verwaarloosde' paard dat BLID ontdekte in een weide langs de Processieweg in Wanzele blijkt niet verwaarloosd, volgens de uitleg van de dierenarts aan de burgemeester, dit konden we vernemen via de krant. "Onze diensten hebben heel snel de eigenaar kunnen opsporen van de merrie met het gezwel en een schimmelinfectie aan de voet. Het klopt dat het om een ziek dier gaat, maar een dierenarts hee...ft inmiddels bevestigd dat het dier bij hem in behandeling is", aldus burgemeester Geert Grepdon (Open Vld) van Lede.

BLID hoopt dat dit wel klopt en is het geen bedisseling is tussen de DA en de eigenaar / handelaar, omdat het paard is ontdekt. Raar dat dan ineens het paard van weide moest veranderen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:08

Zie je wel dat het toch onder behandeling is. Dat ze van plek is veranderd is dan weer een beetje raar, maar ben blij dat ze wordt behandeld!!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:11

Ik vind het helemaal niet raar dat ze van wei zijn verandert. Als je ziet wat een aandacht het allemaal krijgt, dan heb je grote kans dat dat mensen aantrekt die lekker nieuwsgierig dat paard eens even in het echt en van dichtbij willen bekijken.
Als het mijn paard was zou ik haar ook uit beeld hebben gehaald. Niemand zit toch te wachten op al die
bemoeials?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:11

ach wat naar, vreselijk! zo triest, hoe dit arme beestje zich moet voelen :(
schande!!!!!!! ;(

gelukkig word ze nu behandeld :(:)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:12

Dat zou inderdaad kunnen ja

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:19

Maar het lijkt me dat je paard niet zo vermagerd is als die alleen dat aan z'n been heeft? Ik zal nu er misschien zitten maar een paard dat er zo uit ziet zou wel meer verzorging moeten krijgen. Bijv een deken op zodat de wintervacht niet zoveel energie van haar eist en ze dat aan het genezen kan besteden.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:25

Jeetje, nou vraag me af wat die behandeling dan is maar, goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:26

Millanka schreef:
Maar het lijkt me dat je paard niet zo vermagerd is als die alleen dat aan z'n been heeft? Ik zal nu er misschien zitten maar een paard dat er zo uit ziet zou wel meer verzorging moeten krijgen. Bijv een deken op zodat de wintervacht niet zoveel energie van haar eist en ze dat aan het genezen kan besteden.

De gemiddelde mens denkt daar denk ik niet zo bij na, een deken op doen...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:33

Maar als de dierenarts is geweest, zou die er toch wel over na moeten denken? en zulke dingen adviseren? Ik vind dit paard er eerlijk gezegt niet 'onder behandeling' uit zien...

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:37

Toch kan dit wel heel veel energie vreten, als je zelf langdurig ziek bent (wat het paard in dit geval duidelijk ook is) kan je ook veel gewicht verliezen. Dus vind het niet raar dat ze zo mager is. Toch zou een dekentje misschien niet verkeerd zijn, al is het dan wel weer zo dat veel veulens moeite hebben met drinken als er opeens een deken op mama ligt.. dat is eng.. :P
Ik hoop dat hetv goedkomt met deze merrie, maar denk niet dat ze ooit nog van dat dikke been afkomt. Meestal trekt dit niet meer weg (heb het eerder gezien) haar wonden zullen genezen maar het been blijft zo.. toch zielig!
Veel sterkte voor deze merrie en hoop inderdaad dat de eigenaar en DA oprecht zijn en ze netjes behandeld word.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:40

Misschien bedoelen ze met onder behandeling dat hij onder de pijnstillers zit omdat ze er nog even moet zijn voor het veulen en daarna wordt geslacht?

Lynnlovemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:05

geen worden voor:(afschuwelijk.
arm paardje /3

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:36

Zo mager vind ik de merrie niet. Liever te mager dan te dik.
Dat het een bedisseling is tussen eigenaar en DA dat is overigens over- en overduidelijk.
Schandalig dat een DA zich hier voor laat lenen!
Is er in Belgie ook niet een veterinair tuchtcollege? Mag die DA zich daar voor verantwoorden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:07

manex schreef:
Ik vind het helemaal niet raar dat ze van wei zijn verandert. Als je ziet wat een aandacht het allemaal krijgt, dan heb je grote kans dat dat mensen aantrekt die lekker nieuwsgierig dat paard eens even in het echt en van dichtbij willen bekijken.
Als het mijn paard was zou ik haar ook uit beeld hebben gehaald. Niemand zit toch te wachten op al die
bemoeials?

ik ben blij dat er bemoeials zijn eerlijk gezegt...ik ken plaatsen achteraf waar ikzelf nooit kom en bij dan maar wat blij als ik getipt wordt door wat jij noemt een bemoeial.
Dat heeft al menig paardenleven gered.

Een eigenaar heeft niets te vrezen hoor als alles o.k is

trouwens eigenaardig dat dat been zo stinkt terwijl het onder behandeling is....die da hoeft bij mij niet te komen.
Ik heb het vermoeden dat er pas een da is ingeschakelt toen de eigenaar onraad rook.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:38

Wat een vermoedens weer hier op bokt.. Met veelal een gebrekkige medische basis...
Vanaf z'n foto proberen te bedenken wat deze merrie aan dr been heeft is sowieso vrijwel onmogelijk. Dat ze mager is is te zien, maar mogelijk te verklaren door de combinatie van het veulen en het probleem dat ze met dr been heeft. Zowel ziek zijn als een veulen vragen veel energie immers, dr zijn een boel merries die ondanks vol bijvoeren al vreselijk mager worden als ze zonder ziekte een veulen aan de voet hebben. Verder staat de merrie idd op het been, en zijn er door bokkers hier al verscheidene suggesties geweest van dingen die binnen vrij korte tijd onwijs kunnen escaleren en een dergelijk beeld geven. Dat het al maanden en maanden bezig is, is dus helemaal niet zeker.
Verder vind ik het schandalig dat we meteen complot theorieen worden bedacht over de DA en eigenaren nu er een bericht komt dat het paard wel degelijk onder behandeling is. En een infectie die stinkt heb je niet met 1 dag behandeld mensen, kommop zeg, een DA kan geen wonderen verrichten... + dat door het veulen je erg moet oppassen hoe je behandeld natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het feit dat BLID toegeeft hier zelf geen DA bij te hebben gehad maar alleen een "paardenkenner" er naar de hebben laten kijken. En dat ze geen contact hebben gehad met de eigenaar maar het bericht zo veroordelend naar buiten brengen zonder feitelijke kennis echt schandalig! Tis goed dat er gekeken word of er geen paarden worden verwaarloost of mishandeld, maar doe dat kijken dan wel met medische kennis verdorie!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:19

Een deken op doen! Met als risico dat het veulen zich ophangt?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:38

manex schreef:
bemoeials?

Wel meegelezen, nog niet gereageerd maar nu dan toch:

Ik vind het ook niet raar dat ze van wei is veranderd. Allemaal mensen die dat paard willen zien. Misschien wel een stel "gekken" die denken te weten wat het paard mankeert en er wat aan willen doen door:

- Paard mee te jatten uit weiland (jaja dat soort mensen bestaan echt)
- zomaar spullen gaan voeren aan paard omdat dat zou helpen (en misschien wel medicijnen van toen hun paard hetzelfde had)
- agressie... Ik zou niet graag bij mn paard gaan kijken en dan aangevallen worden door mensen die denken dat ze jou even moet straffen...

Nee hoor ik snap wel dat als de eigenaar daadwerkelijk de merrie onder behandeling heeft staan bij DA de merrie mooi heeft verplaatst.

Maar goed, zolang ik het verhaal niet hoor van de eigenaar zelf kan ik geen eerlijk oordeel geven...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:43

De BLID haalt nooit de dierenarts erbij, of een hoefsmid. De BLID krijgt een melding binnen waarbij er utieraard ook foto's moeten zitten.
Dan gaan ze naar de melding toe, en als blijkt dat de klacht gegrond lijkt te zijn wordt eerst door hun de pers gebeld, en dan de FOD ingeschakeld.
Maar dat kan iedereen ook direct zelf doen. In de meeste zware gevallen is het ook beter om zelf gewoon de FOD te benaderen!!
Enkel de FOD is bevoegd tot uitspraken te leveren of er sprake is van dierenmishandeling of niet, en niet de BLID.

Indien de politie erbij wordt gehaald kan er een procesverbaal opgemaakt worden, maar zelfs de politie moet overleg plegen met de FOD.
De BLID heeft ook geen bevoegdheden om op andermans terrein te komen, dit hebben enkel de politie en de FOD. Indien er foto's worden gemaakt vanaf het terrein zelf waaruit bljkt dat ze op het terrein aanwezig zijn geweest kunnen de foto's zelfs als bewijsmateriaal geweigerd worden in een eventueel proces.

Door elke keer de pers in te treden zonder juiste informatie maakt de BLID het de FOD enkel zeer moeilijk om hun hun werk te laten doen, want zodra de FOD dan ter plaatse komt is de vogel al vaak gevlogen.

In dit geval ziet het er niet echt smakelijk uit, en of er nu wel of niet sprake is van een tijdige behandeling door een dierenarts is niet aan ons om uit te zoeken. De FOD heeft alle bevoegdheden om het tot de bodem uit te zoeken, en dat zullen ze ook vast en zeker doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:06

Airborn schreef:
Wat een vermoedens weer hier op bokt.. Met veelal een gebrekkige medische basis...
Vanaf z'n foto proberen te bedenken wat deze merrie aan dr been heeft is sowieso vrijwel onmogelijk. Dat ze mager is is te zien, maar mogelijk te verklaren door de combinatie van het veulen en het probleem dat ze met dr been heeft. Zowel ziek zijn als een veulen vragen veel energie immers, dr zijn een boel merries die ondanks vol bijvoeren al vreselijk mager worden als ze zonder ziekte een veulen aan de voet hebben. Verder staat de merrie idd op het been, en zijn er door bokkers hier al verscheidene suggesties geweest van dingen die binnen vrij korte tijd onwijs kunnen escaleren en een dergelijk beeld geven. Dat het al maanden en maanden bezig is, is dus helemaal niet zeker.
Verder vind ik het schandalig dat we meteen complot theorieen worden bedacht over de DA en eigenaren nu er een bericht komt dat het paard wel degelijk onder behandeling is. En een infectie die stinkt heb je niet met 1 dag behandeld mensen, kommop zeg, een DA kan geen wonderen verrichten... + dat door het veulen je erg moet oppassen hoe je behandeld natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het feit dat BLID toegeeft hier zelf geen DA bij te hebben gehad maar alleen een "paardenkenner" er naar de hebben laten kijken. En dat ze geen contact hebben gehad met de eigenaar maar het bericht zo veroordelend naar buiten brengen zonder feitelijke kennis echt schandalig! Tis goed dat er gekeken word of er geen paarden worden verwaarloost of mishandeld, maar doe dat kijken dan wel met medische kennis verdorie!

en ik vraag mij weer af in hoeverre je medische kennis hebt om te zien dat dit er niet normaal uitziet.
Ik noem juist de mensen die dit niet ernstig vinden leken.

Een infectie die stinkt heb je niet in een dag weg.....maar hij is er ook niet in een dag.

Ik vindt dit vrij ernstig....en dan heb ik het over het been...niet over wel of niet een deken en of de merrie er slecht uitziet,hoe e wei en het veulen eruit ziet....alleen het been.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:16

Oh ik zeg ook niet dat het niet ernstig is, maar dat een paard iets ernstigs heeft, wil niet persee zeggen dat het niet verzorgt word.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:18

Wat erg????!!!!
Het is juist zon mooi en lief paard!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:29

Focussed schreef:
Stral ik ben het helemaal met je eens...

Wat een raar en onduidelijk stuk, er worden behoorlijk wat conclusies getrokken...

Hoe weten ze dat het kanker is? Is er al een arts bij gekomen om een biopt te nemen? Hoe weten ze dat het er al maanden al niet langer zit? Mijn merrie had een goedaardige tumor op de lip die ook bizar snel groeide. Van druivenpitje tot pingpong bal in 9 dagen. Kun je nagaan als je het er wat langer laat zitten, dan is het binnen no-time zo. Beetje voorbarig om zo conclusies te trekken.

Je snapt toch zelf wel dat ze dat ervan zeggen, dit is zeker niet iets van twee dagen oud ofzo
Die mensen hebben er veel verstand van hoor...

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:32

Airborn schreef:
Oh ik zeg ook niet dat het niet ernstig is, maar dat een paard iets ernstigs heeft, wil niet persee zeggen dat het niet verzorgt word.

Ze zijn hartstikke mager en komop zeg, hier doe je als eigenaar toch meteen iets aan????
En die gast is ook een bekende voor ze, komop zeg

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:03

Dus jij zwaait dan als eigenaar met een toverstokje en een zieke zogende merrie is meteen weer mooi gespierd en vet, en het probleem aan dr been is ook alla seconde weer weg? Wauw, dan moet je wel hele speciale krachten hebben!