Om met het feestelijke nieuws te beginnen, zoals al eerder gezegd gaan we dit jubileum niet zomaar voorbij laten gaan. Wat je dit jaar in ieder geval nog kunt verwachten is een uitgebreide prijsvraag waarmee je mooie prijzen kunt winnen. We duiken elke maand in de Boktgeschiedenis voor ‘De tien.... ‘ leukste/grappigste/meest indrukwekkende topics/foto’s/etc, en daar gaan we ook jullie input voor vragen. Verder is er nog een aantal plannen waar we nu nog niet heel veel over kwijt kunnen

Als we niet alleen naar het jubileum kijken, maar naar de toekomst van Bokt in het algemeen, is het sowieso tijd om weer eens goed naar de regels en de manier waarop die op het forum worden nageleefd te kijken. Daarnaast komen we er niet onderuit om een klein stukje techniek te bespreken. Bokt is puur als forum opgezet, maar heeft in de loop van de afgelopen tien jaar een veel bredere functie gekregen. Naast een forum is er een nieuwspagina, een encyclopedie (Wiki) en een verkoopdeel (Eenmaal Andermaal). Maar iets wat de afgelopen jaren steeds hetzelfde gebleven is, is de software waarmee we werken: phpBB: software voor een ‘Bulletin Board’, een forum dus. Dat is ook de reden dat elke wijziging die we willen maken die buiten het forum valt (denk aan de hoofdpagina die er anders uitziet dan een gewone forumindex) buitensporig veel tijd kost. Voor de Wiki hebben we daarom gekozen voor een bestaande oplossing maar dat brengt weer heel andere problemen met zich mee. Dat is ook de reden dat eerdere 'nieuwe EA-versies' het niet hebben gehaald.
Begin 2010 zijn we begonnen met het bouwen van een nieuwe ‘achterkant’ voor de site waarmee het makkelijker gaat worden om nieuwe onderdelen en functies aan de site toe te voegen. Een nieuw Eenmaal Andermaal systeem bijvoorbeeld, of een voorpagina waarop artikelen gerangschikt kunnen worden op onderwerp zodat je in één keer al het nieuws over fokkerij op een rijtje hebt. Om te zorgen dat het nieuwe systeem daadwerkelijk een verbetering is ten opzichte van het oude moeten er een hoop details kloppen (layout, inloggen) die stuk voor stuk een hoop werk kosten. Maar dat is - en dat is nog eufemistisch uitgedrukt - een ontzettende hoeveelheid werk.
Naast het technische verhaal is er nog het aspect beschikbare tijd. Het meeste werk op Bokt wordt gedaan door jullie, de tienduizenden gebruikers die ondersteund worden door een groot team van vrijwilligers. Deze vrijwilligers moeten echter aangestuurd worden, we werken samen met een aantal partijen, er zijn adverteerders, er kloppen regelmatig studenten aan voor informatie, Horse Event waar we ieder jaar met veel plezier iets organiseren, etc. Allemaal activiteiten die veel tijd kosten en voor een groot deel op de twee betaalde krachten van Bokt uitkomen, Bart en Eline. In de praktijk blijkt dat al deze dingen samen zoveel tijd opslokken dat er weinig tijd overblijft voor het ontwikkelen van nieuwe onderdelen waardoor deze ontwikkelingen veel minder hard gaan dan gewenst. We zijn bezig met oplossingen voor dit tijdprobleem.
Het goede nieuws is dat het nieuwe EA al flink in de steigers staat en dat áls we over zijn naar het nieuwe CMS (Drupal, voor de kenners) we ineens een flinke sprong kunnen maken: Mét een nieuwe layout, mét een nieuw EA. Een specifiek tijdstip kunnen we daar nog niet voor noemen, maar als het dit jaar niet gebeurt, trakteert Bart in januari 2012 elke bezoeker van Bokt op zelfgebakken muffins!
___
De andere jubileumartikelen:
[VN] 10 jaar Bokt - Van toen tot nu
[VN] Vandaag 10 jaar Bokt.nl!