Zes politiepaarden onwel na rookoefening *update p.2*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: Zes politiepaarden onwel na rookoefening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:56

Hoi, ik loop stage bij een andere locatie van de bereden politie en in Houten logeerde op het moment dat dit gebeurd is een paard van mijn stage daar. Hij was er het beste aan toe van allemaal. En natuurlijk doen ze zoiets niet expres, zou wel een beetje raar zijn als je dat expres zou doen natuurlijk ! Ik schrok ook van dit nieuws, zonde van de paarden als het niet over gaat... Aan elke oefening zit ook een risico, maar uberhaubt aan het werk van een politiepaard zitten meer risico's en dáárom zijn deze trainingen zo belangrijk. Ik ga met de paarden om en rij en longeer ook, en echt : het zijn normale paarden, niet anders opgevoed dan een niet-politiepaard. Het trainen is om paarden te laten wennen aan dingen waar ze instinctief bang voor zijn. Maar het er helemaal uit krijgen gebeurt nooit, een paard blijft een paard.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:35

Dat is heel rottig!
Maar als politiepaard kunnen ze dit weleens in de praktijk gaan kunnen tegenkomen helaas.
Een paard kan je niet erop aanpassen, en als ze in zulke situaties terechtkomen, kan je de situatie natuurlijk ook niet wegenemen.Meschien een idee om iets te maken wat ervoor zorgt dat ze de stoffen uit de rookbommen niet kunnen inhaleren?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:42

he arme paarden, hoop dat ze er niks aan overhouden! kan natuurlijk gebeuren, je kan dingen als rook nou niet echt aan een touwtje binden zodat het niet verder kan dan je zelf zou willen....

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:48

Natuurlijk is het erg. Maar een paard kan zich ook vast rollen in de stal en zich nog veel erger verwonden ofzo, hoor ! T'is wel heel vervelend dat zoiets gebeurt.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:33

aaa wat zielig joh!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:03

Gelukkig zie ik steeds meer brandweer oefeningen in de omgeving en op stallen. Op Zh in houten wordt het ook nog wel eens gedaan en ook op mijn vorige stal is er een oefening geweest. Het is fijn als de brandweer weet hoe om te gaan met paarden en sitauties bij brand en taj de mensen zullen altijd voorgaan hoe sneu ook. Iedere stal zich moeten gaan openstellen voor dit soort oefeningen omook te kijken of de stallen wel goed leeg te halen zijn bij brand. Denk dat vele er slecht vanaf komen. Tja helaas kan er ook wel eens wat stuk gaan.

Of de oefening mislukt is weet ik niet het gaf wel gelijk een sitautie wat voor kan komen en waarna ze moeten handelen. van de week was er inhet nieuws ook een brandweer oefening wat uitliep op brand. vervelend maar wel helaas de werkelijkheid.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:18

sologirl schreef:
LindaLinda schreef:
In mijn ogen klinkt het alsof dat het apparaat kapot was waardoor er in de rook verkeerde / schadelijke stoffen zijn vrijgekomen. En ik lees uit het bericht ook dat het niet de opzet was de paarden te verwonden.. Het is erg dat het is gebeurt en ben benieuwd naar de oorzaak en het gevolg.

Lijkt mij logisch dat de politie zijn paarden niet wil verwonden :+

Erg vervelend voor de paarden, hopelijk komen de laatste twee er goed vanaf!

Dat snap ik ook wel 8)7 Alleen berichten boven mij leken anders van aard ;)

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:26

Dat hebben ze goed voor mekaar dan, lekkere voorbereiding zeg! pff daar hadden ze wel wat beter over mogen nadenken!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:06

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:37

Jammer voor de paarden. Dan hoop ik dat ze in elk geval als ze niet meer ingezet kunnen worden, er een goed huis voor hun gezocht wordt.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:48

*UPDATE*
www.rtvutrecht.nl

Het gaat redelijk goed met de twee politiepaarden die woensdagavond last kregen van ademhalingsproblemen bij een oefening in Houten. Wel blijft het de vraag of de politie de dieren ooit nog kan inzetten.

De paarden raakten bedwelmd bij een oefening van de politie en brandweer. Doel daarvan was een gebouw te ontruimen met paarden erin, zoals bijvoorbeeld een manege.

Bij de oefening kwam door een fout teveel rook vrij waardoor vier agenten en zes paarden onwel werden. Vier paarden konden door de dierenarts worden behandeld.

De overige twee dieren waren er zo slecht aan toe dat ze onder toezicht staan bij de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. De agenten maakten het kort na de oefening alweer goed.

De politie is een onderzoek gestart naar wat er allemaal is mis gegaan bij de oefening.

LovingSonja

Re: Zes politiepaarden onwel na rookoefening *update p.2*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:07

Nou lekker dan. Wat een ellende zeg! Ik hoop maar dat de 2 paarden weer helemaal herstellen, arme dieren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:03

de reactie van een lezer onder het rtvutrecht bericht is ook wel weer goud waard zeg :roll:

maar hopelijk komen de dieren er weer helemaal bovenop en word de fout van nu in de toekomst voorkomen

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:18

Arme beestjes hopen dat ze er weer helemaal bovenop komen. Denk dat de politie zichzelf ook wel voor hun hoofd kunnen slaan

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:38

Jee, een erg grote fout zeg! Het is te hopen dat die twee paarden er ook weer helemaal bovenop komen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:45

Abeltje1990 schreef:
Arme beestjes hopen dat ze er weer helemaal bovenop komen. Denk dat de politie zichzelf ook wel voor hun hoofd kunnen slaan

Euh misschien de brandweer?.

jammer dat zo'n belangrijke oefening mis ging.

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:49

Ja inderdaad een grote fout....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:29

Ik vraag me af of, mochten ze weer ingezet kunnen worden, ze niet zouden beginnen panikeren als ze weer rook ruiken..
Nouja, het is te hopen dat die beestjes in elk geval uiteindelijk weer kunnen functioneren, desnoods ergens anders dan bij de politie. Anders wordt het waarschijnlijk enkeltje slacht denk ik :(

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:11

lekker dan zeg dat is naast de stal waar ik rijd

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:14

Liene schreef:
*UPDATE*
www.rtvutrecht.nl

Het gaat redelijk goed met de twee politiepaarden die woensdagavond last kregen van ademhalingsproblemen bij een oefening in Houten. Wel blijft het de vraag of de politie de dieren ooit nog kan inzetten.

De paarden raakten bedwelmd bij een oefening van de politie en brandweer. Doel daarvan was een gebouw te ontruimen met paarden erin, zoals bijvoorbeeld een manege.

Bij de oefening kwam door een fout teveel rook vrij waardoor vier agenten en zes paarden onwel werden. Vier paarden konden door de dierenarts worden behandeld.

De overige twee dieren waren er zo slecht aan toe dat ze onder toezicht staan bij de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. De agenten maakten het kort na de oefening alweer goed.

De politie is een onderzoek gestart naar wat er allemaal is mis gegaan bij de oefening.

Tja,, hoepelijk hebben die paarden geen last van trauma's..

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:14

Magrathea schreef:
Ik vraag me af of, mochten ze weer ingezet kunnen worden, ze niet zouden beginnen panikeren als ze weer rook ruiken..
Nouja, het is te hopen dat die beestjes in elk geval uiteindelijk weer kunnen functioneren, desnoods ergens anders dan bij de politie. Anders wordt het waarschijnlijk enkeltje slacht denk ik :(

|(

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:25

Zo dat is wel even schrikken. Heb daar zelf afgelopen zomer stagegelopen. Weet iemand ook toevallig de namen van de paarden die er slechter aan toe waren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:49

Eshaa schreef:
Meschien een idee om iets te maken wat ervoor zorgt dat ze de stoffen uit de rookbommen niet kunnen inhaleren?

Ja, met paarden bij rellen vandaan blijven :)*

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:51

Huertecilla schreef:
Eshaa schreef:
Meschien een idee om iets te maken wat ervoor zorgt dat ze de stoffen uit de rookbommen niet kunnen inhaleren?

Ja, met paarden bij rellen vandaan blijven :)*

Het was geen oefening voor rellen, maar voor het redden van paarden uit bijv. een brandende stal. Staat in het artikel van RTV Utrecht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:03

Ik doe voor mijn werk regelmatig zulk soort oefeningen. Moet zeggen dat ik niet wist dat dit kon gebeuren ( "te veel" rook vrijkomen). Je moet dan bv een huis in (met 2-en) om iemand te redden. Sommige mensen raken compleet in paniek want je kunt letterlijk je eigen hand niet zien als je die uitgestrekt voor je houdt. De rook die je inademt (onder normale omstandigheden dan-die ik heb meegemaakt) merk je eigenlijk niets van reukloos en smaakloos- terwijl ikzelf astmatische bronchitis heb. Het psygologisch effect des te meer bij sommige mensen.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze zo'n oefening houden MET politiepaarden.....hoe kun je, als je een manege wilt ontruimen, dit OP een paard doen ??