VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:26

dat snap ik niet hur
als iedereen een beetje meedenkt, dan ruimt die toch netjes hun troep op..
Vind het echt triest dat je zo je dieren moet dumpen

en ja ik geef wel gelijk aan degene die verteld dat de vogels die dood op de grond liggen ook niet worden op geruimd,
maar dat trekt nog niet zo'n grote groep vleesetende dieren met zich mee.

Ik vind gewoon dat ze dagelijks/wekelijks het bos met tientallende mensen (bij. gemeente werkers/dierenbescherming/taakstraffers etc). moet schoonhouden.
Dat het bos/nauurlijk gebied schoon uit ziet, dat mensen kuilen in de grond kunnen zien.
En ook zo zul je eventuele vallen voor dieren, van mensen die zo dieren willen vangen ook opruimen.

de natuur moet gewoon netjes gehouden worden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:32

bello2005 schreef:
Ik vind gewoon dat ze dagelijks/wekelijks het bos met tientallende mensen (bij. gemeente werkers/dierenbescherming/taakstraffers etc). moet schoonhouden.
Dat vind ik ook, werkelozen genoeg zou ik zeggen :+ 8-)

En dan maar hoopen dat die niet verdwalen en de wolven sneller komen als gedacht 8-)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:36

Wolven vallen over het algemeen verwakte dieren aan. Dus je hoeft je echt geen zorgen te maken wanneer je met je paard in het bos rijdt!

Daarbij: de wolven die men in Duitsland signaleert, en de wolven die eventueel in NL zullen komen zijn vaak jonge mannetjes, op zoek naar een territorium. Voor er daarna vrouwtjes komen en er echt roedels ontstaan, zijn we een tijd verder. Een tijd waarin er hopelijk een goede informatievoorziening op gang komt.

Jaren geleden was het algemene beeld dat bos netjes moest zijn. Omgevallen bomen dienden opgeruimd te worden, blaadjes verwijderd... de algemene opinie en daarmee de manier van voor het bos zorgen verandert. Ik denk dat we nu een ruime keus hebben uit veel verschillende typen landschap. Dus aan de ene kant 'woeste natuur' met omgevallen bomen en dode dieren, en aan de andere kant netjes onderhouden cultuurbossen, zodat mensen zoals bello2005 én ik beiden aan onze trekken komen :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:39

[***] schreef:
@sizzle: je kunt in de andere discussie over dit onderwerp lezen dat de beesten die niets te vreten hebben door bijvoeren echt niet meer te vreten krijgen.

Ik denk dat de dierenbescherming daar heel anders tegenaankijkt als het de paarden van een prive persoon betreft :+

Briljante uitvlucht: Als we gaan bijvoeren dan gaat het ecologisch selectiemechanisme verloren. Welke ecologie precies?
Te weinig land + te veel paarden met een hek erom heet tegenwoordig ecologisch?
Een voordeel van het niet bijvoeren is dat ze er mooi snel achter zullen komen hoe lang zo'n (bevroren) lijk nu eigenlijk blijft liggen met hun nieuwe experiment.
Ik ben ook wel voor het loslaten van beren, die Lusten ook wel een paardje (of 2) }>

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:39

ik vind wel dat als ze dood grootvee laten liggen dat we als ruiters dan ook met ons paard overal door het bos mogen rijden!
Als een bos daar wel goed genoeg voor is dan wil ik er ook optimaal van kunnen genieten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:41

@[***] : ook de cultuurtbossen (lees aangelegde bossen voor houtkap) wordt tegenwoordig niet meer bijgehouden óf het moet echt van een partikulier zijn.
Er zijn in NL maar bijzonder weinig 'oer'bossen meer, zelfs een groot deel van de Veluwe is al cultuurbos.

Ik denk dat als je een net bos wilt dat je beter naar een stadspark kunt gaan.

Knuffeldier

Re: VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:32

@ dubbeldun: mee eens. Vooral de grote landgoederen zijn 'netjes'. Ach, wat is cultuurbos... in NL (en west europa) is per definitie geen oerbos meer. Ik bedoel met de definities wildernis, halfnatuurlijk, cultuur e.d. de definities die gebruikt worden door overheid en grote beherende instanties. Dus men bedoelt de manier waarmee met het gebied wordt omgegaan. Ongeacht de natuurlijkheid waarmee men begon (de OVP is een goed voorbeeld van 'nieuwe wildernis', spoor A gebied, of hoe je het ook wilt noemen).

@ Sizzle: nogmaals de uitleg heel kort. Bij bijvoeren krijgen alleen de sterksten te eten. De zwakkeren, voor wie je zou willen bijvoeren, zullen niet in de buurt van het voedsel kunnen komen.
Het ecologisch mechanisme bestaat erin dat door bijvoeren de populatie groter wordt (niet eens zozeer door minder grote sterfte, maar juist door een vergroot geboortecijfer) en het probleem daarmee dus ook. Je creeert een kunstmatig grote populatie waar de draagkracht (in dit geval de voedselvoorziening, maar ook gebiedsgrootte enz.) van het gebied niet groot genoeg voor is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:13

Citaat:
maar juist door een vergroot geboortecijfer

leg me dit nu eens uit daar in de winter in deze periode alles al zwanger is

krijgen de dieren dan miskramen door te weinig vreten ?
of gaan juist de zwangere dames dood ??
want een andere reden is er niet te bedenken ..

als er zomers overvloed aan eten is
ja dan zouden er wel eens een groter geboorte cijfer aan kunnen hangen ja

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:18

Sammie schreef:
Dit neemt wel het risico van vossenlintwormen met zich mee, waarschuwt de VWA. Ook hebben loslopende honden kans op een maagdarmontsteking als zij vlees eten van een oud kadaver.

Bij mijn weten mogen in de natuurgebieden waar wilde paarden rondlopen sowieso geen honden loslopen toch? :?
Natuurlijk gebeurt dit dan wel ( 8)7), maar om rekening te gaan houden met mensen die de regels overtreden, dat vind ik al helemaal van de zotte...
Of ligt dit nu aan mij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:29

[***] schreef:
@ Sizzle: nogmaals de uitleg heel kort. Bij bijvoeren krijgen alleen de sterksten te eten. De zwakkeren, voor wie je zou willen bijvoeren, zullen niet in de buurt van het voedsel kunnen komen.

Ik begrijp heel goed wat er bedoeld werd. Maar ik vind het sowieso schandalig dat er al overpopulatie is in de goede jaargetijden om dan in de winter maar te hopen op 'natuurlijke' selectie. Heb je wel eens naar foto's gekeken van die dieren in de rijke tijd? Zo ligt bij mijn paarden de wei er bij in november, niet in juni. Volledig kort weggevreten als een shetlandlandje. Is echt geen sikkepit natuurlijk aan, haal dan op zijn minst het hek weg. (ben wel benieuwd hoeveel paniekerige mensen dan gaan bellen dat er een paard in de achtertuin de coniferen staat op te eten :+ ).
Schiet gewoon in het najaar al flink wat paarden af. Dan zijn ze tenminste ook nog wat waard voor de slacht en zijn ze nog enigszins nuttig. Maar nee, we wachten op een strenge winter en dan lossen de problemen vanzelf wel op.

Mist

Re: VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:07

Wat dacht je alleen al van de vleesvliegen die daar op af komen...ooit wel eens een dode vogel of muis in de tuin of huis gehad....weken vliegplezier ! Er is trouwens ook een reden waarom we de kadaver-wet hebben en dat bij rampen de doden desnoods in massagraven "gegooid" worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:42

Onbegrip over voorstel kadaverproef
www.agd.nl

Een voorstel van de Voedsel en Waren Autoriteit om kadavers van grote grazers te laten liggen in de Oostvaardersplassen en de Veluwezoom stuit op groot onbegrip bij boeren en agrarische bestuurders.

Ze noemen het idee belachelijk, een belediging voor alle veehouders die dierziekten uit alle macht proberen te voorkomen en niet geschikt voor Nederland. Ook niet-agrariërs reageren kritisch op het bericht.

Het advies van het bureau risicobeoordeling van de VWA over het laten liggen van kadavers van grote grazers is aangevraagd door Alida Oppers, directeur Voedsel, Diergezondheid en Consument (VDC) op het ministerie van landbouw. Volgens het advies van het bureau risicobeoordeling hebben burgers en agrarische sector nauwelijks iets te vrezen van een eventuele proef met kadavers.

Kadavers kunnen geïnfecteerd zijn met ziekten als miltvuur, runder-tbc, MKZ, Aujeszky of west-nijlvirus, zo wordt gemeld, maar het bureau risicobeoordeling ziet dit gevaar toch vooral als theoretisch. Vanuit dierziekte-oogpunt lijkt het meeste te duchten van de vossenlintworm, aangezien aaseters als vossen op de kadavers af zullen komen.

Toch stelt het VWA-bureau voor om de dierziektemonitoring verder te verbeteren als de kadaverproef doorgaat. Met name in
natuurgebieden. Ook een betere afstemming tussen veterinair deskundigen in natuurgebieden en agrarisch veterinairen is geboden. Nu is die afstemming zwak.

Als het om mensen gaat, maakt het bureau zich het drukst over het psychologische effect van het laten liggen van kadavers. Het wil vooral voorkomen dat een kinderoog valt op een dood paard.

Het advies noemt het laten liggen van kadavers vooral positief. Het zorgt voor een verrijking van de biodiversiteit, zo wordt gesteld. Kadavers trekken aaseters aan en vergroten het voedselaanbod. Ook brengt het mensen weer meer in contact met leven en dood in de dierenwereld, wordt gesteld.

sonjim

Re: VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:01

Ik heb genoeg kadavers gezien van paarden, ik hoef ze niet op een wandeling of rit met mijn paard tegen te komen. en inderdaad geef boeren dan ook de keuze opruimen of liggen laten en stop met het masale slachten bij dreigende ziektes

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:03

Berdien schreef:
Wat een reacties weer. Wij willen als wandelaar geen dode dieren tegen komen want ieh bah jakkie dood=naar. Maar we willen wél in een 'natuurgebied' recreëren.
Het is toch ook van de zotte hier. We willen wel natuur in een hek, maar alles wat natuurlijk en naar is, dat moet maar weggemoffeld worden.
Zelfde in de Pyreneeën, daar moesten kadavers ook in één keer weggehaald worden. Hygiëne (pffft), ziektes (oh ja), geschokte toeristen ( :roll: ) en dus uiteindelijk de lokale flora en fauna die afhankelijk was van die kadavers die naar de knoppen ging.
Natuurbeheer :j Laat me niet lachen.

Wel allemaal elke avond een gehaktbal eten, maar een dood dier tegen komen? Stel je voor...

Ik ruim bijna dagelijks dode beesten op en ik eet er geen stukkie vlees minder om hoor. :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:52

Berdien schreef:
Wat een reacties weer. Wij willen als wandelaar geen dode dieren tegen komen want ieh bah jakkie dood=naar. Maar we willen wél in een 'natuurgebied' recreëren.
Het is toch ook van de zotte hier. We willen wel natuur in een hek, maar alles wat natuurlijk en naar is, dat moet maar weggemoffeld worden.
Zelfde in de Pyreneeën, daar moesten kadavers ook in één keer weggehaald worden. Hygiëne (pffft), ziektes (oh ja), geschokte toeristen ( :roll: ) en dus uiteindelijk de lokale flora en fauna die afhankelijk was van die kadavers die naar de knoppen ging.
Natuurbeheer :j Laat me niet lachen.

Wel allemaal elke avond een gehaktbal eten, maar een dood dier tegen komen? Stel je voor...

Hier ben ik het mee eens...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:03

rockwitch schreef:
Tja aan de ene kant, dode vogels en andere dode dieren die in de natuur dood gaan worden over het algemeen ook niet opgeruimd.

Maar weet je wat ik vind? Een vogel varieerd in kg van 50 Gram tot 3 Kilo, dat valt niet zo op, maar een paard van zo'n 400-500 kilo! ik vind het wel een goed iniatief maar dan wel op plekken waar het kan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:08

welke aaseters gaan de kadavers opeten ? in de pyreneeen wonen zelfs bruine beren...voor zover ik weet in de oostvaarderplassen nog niet...maar met wat daar aan het bestuur zit zou het mij niet verbazen dat ze die binnenkort ook willen uitzetten :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:44

KBTP schreef:
rockwitch schreef:
Tja aan de ene kant, dode vogels en andere dode dieren die in de natuur dood gaan worden over het algemeen ook niet opgeruimd.

Maar weet je wat ik vind? Een vogel varieerd in kg van 50 Gram tot 3 Kilo, dat valt niet zo op, maar een paard van zo'n 400-500 kilo! ik vind het wel een goed iniatief maar dan wel op plekken waar het kan.

Waarom kan t daar dan niet volgens jou!? Omdat een paard wat langzamer verteerd dan een vogeltje?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:51

Die "natuurgebieden" hier zijn veel te klein om ook nog her en der kadavers van kuddedieren te laten liggen. De paarden zullen die plaatsen gaan mijden en dan wordt het gebied nog kleiner voor ze. Het is volgens mij bij die natuurorganisaties "in de bol geslagen" om mijn mening hierover maar even netjes en zacht uit te drukken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:51

Dan maar de missing Lynx erbij, aldus stichting Ark.
Want de ark is nog niet vol ! :roll:

Hebben zij een mooi 'natuurpark' want er is nergens ter wereld in de natuur zo ingegrepen als hier in NL. Alleen noemt men het in het buitenland dan geen natuurgebied meer, maar braakliggend terrein.

Het moet toch allemaal niet gekker worden, de doorgeslagen professoren en wetenschappers die 'er verrstand van hebben' :+
Citaat:
Ook brengt het mensen weer meer in contact met leven en dood in de dierenwereld, wordt gesteld.

Kan me hier iets bij voorstellen:
Citaat:
groot onbegrip bij boeren en agrarische bestuurders.

Ze noemen het idee belachelijk, een belediging voor alle veehouders die dierziekten uit alle macht proberen te voorkomen en niet geschikt voor Nederland. Ook niet-agrariërs reageren kritisch op het bericht.

Ben niet eens :o? alleen |o ik snap het niet ?

liljebo

Re: VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:57

Met het idee is niets mis. Kadavers voorzien in behoefte voor vleeseters. Hier wordt slachtafval na de jacht veelal in het bos gedumpt. Dode dieren die een natuurlijke dood zijn gestorven worden niet weggehaald. Is ook ondoenlijk, want je kunt maar in een klein gedeelte van het bos komen. Boeren dumpen soms hele koeien in het bos, maar dat is eigenlijk niet toegestaan. Maar goed.... de kadavers zijn in now time weg....
En ja... onze honden rennen wel eens voorbij met een reepoot.

Grote jagers zitten in dit deel van zweden niet. Wel kleine jagers zoals vossen, marters, roofvogels etc etc en zwijnen natuurlijk. Sporadisch ook een jonge wolf, reu (afgedwaald) of een beer.

Maar goed.... zweden heeft een enorm groot natuurgebied, onbegaanbare bossen etc. dus de situatie is wel wat anders dan in Nederland. Het wildbeheer ook.
Ik denk dat af en toe een kadaver in nl niet verkeerd is, maar het mag niet teveel worden, want dat lijkt me op een postzegel die daar het natuurgebied vormt niet echt wenselijk.
Zeer strikt beleid lijkt me dan toch echt voorwaarde.

Ik lees over de hongerende paarden en de mensen die pleiten voor het weghalen van hekken. Beiden vind ik niet kunnen. Hongerende paarden in een afsloten stuk kun je niet zien als natuurlijk beleid. Op grote gebieden kunnen dieren op zoek gaan naar voedsel en is er weinig te vinden, dan wordt er simpelweg minder geboren. In nl is daarvan geen sprake. Het is gewoon een grote wei met onvoldoende voer. Hekken weghalen is absoluut geen optie. Het idee lijkt geweldig, maar in de praktijk levert het levensgevaarlijke situaties op. Het wegennet in nederland is enorm en je zult dan onvermijdelijk een enorme toename van (dodelijke) ongelukken krijgen. Nederland is simpelweg te dicht bevolkt om groot wild zoals paarden en runderen in los te laten. Jammer voor de mensen met dromen over een wilde natuur in nederland. Maar het beleid moet gewoon worden aangepast aan de situatie met verstand van zaken.

Zo verbijsterd mij het bv dat de koninkpaardjes in natuurgebieden lopen voor het goed bijhouden van de vegetatie, maar dus nu creperen wegens voergebrek en dat aan de andere kant tig paardeneigenaars naarstig op zoek zijn naar een plek waar hun paard niet meer 24/7 op stal hoeft te staan.

Waarom perse wilde paarden in een land wat zich daarvoor niet leent? Waarom dan niet gewoon bv opfokpaardjes en een dergelijk gebied loslaten, die eigenaars hebben die de paarden controleren. Of paarden die simpelweg van eigenaars zijn die hun dieren graag de ruimte geven. Nederland stikt van de tamme paarden die wel wat extra grond kunnen gebruiken. Waarom daar geen gebruik van maken.
Vergelijk het met de paarden van de camarque. Die lopen in kuddes rond, maar zijn in eigendom van mensen.
Of zoals de Gotland Russ hier op Gotland. paarden lopen vrij rond op het eiland. Een keer per jaar worden ze bijeen gedreven en de jonge paarden eruit geselecteerd en verkocht. Het zijn dan geharde, gezonde en sociale jonge dieren die bij een eigenaar een leven als tam paard kunnen beginnen. Het is jaarlijks een feestelijke gebeurtenis die ook nog veel toeristen trekt en het gebeurt op paardvriendelijke wijze.
Waarom kan zoiets nu in nederland niet?
Waarom moeten de heren natuurbeheerders in nederland perse wilde paarden hebben terwijl nederland zich daar simpelweg niet voor leent?

Tijd geleden hadden ze in nl ook het onzalige idee elanden uit te zetten. Enig idee hoeveel ruimte zo'n dier nodig heeft?
Nog afgezien hoeveel dodelijke ongelukken er hier al mee gebeuren (en met reeen) terwijl zweden half zoveel inwoners heeft als nederland, maar 13 keer groter is. En dus heel wat meer ongerepte natuur heeft en heel wat minder wegen, en al helemaal geen drukke wegen als nederland.

En wolven in nederland? Nog zo'n onrealistisch idee. Wolven die makkelijk toegang hebben tot boerderijen maken daar gebruik van. Als hier een afgedwaalt reutje rondwandelt, gaat het maar beperkt goed. Niet zelden gaat een dergelijk dier ertoe over om boerderijdieren af te slachten, omdat die hier zuidelijker beter toegankelijker zijn dan in het noorden. Enig idee wat er dan in nederland kan gebeuren?
En ja... ook noordelijk wordt boerderijvee aangevallen door wolven, maar veel beperkter en wordt gezien als ingecalculeerd risico, zolang het niet uit de hand loopt. Honden en andere huisdieren zijn niet zelden slachtoffer van wolven.
Om die reden willen ze hier in zweden, 13 keer groter dan nl en zeker in het noorden dun bevolkt, niet boven de 220 stuks uit laten komen. Het risico is anders te groot dat boeren het heft in eigen hand gaan nemen als teveel veel sneuvelt.
En dan wil nederland wolven?

Vraag me af en toe af hoe reeel de nederlandse natuurbeheerders zijn.
Je kunt daar zeker een prachtig stuk natuur creeeren, maar dan moet je wel met de voetjes op de grond blijven staan en werken met de dieren die in nederland hun draai kunnen vinden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:44

liljebo schreef:
Met het idee is niets mis.

Dat is heel kort gezegd nou precies waar het om gaat.

Er wordt zoveel gerotzooid met die Koniks, die paarden leven ook helemaal niet als wilde dieren of paarden. Er is zoveel verstoring door mensen, en door de indrastructuur van ons mensen.
In het Noorden krijgen ze ineens allemaal wormkuren, nadat er een paar dode dieren zijn gevonden die vol met wormen zaten.
Fijn idee als je paarden in een aangrenzende wei lopen.

Allemaal handelingen die steeds er op wijzen dat dezedieren niet wild zijn en dat ook nuet kunnen worden.

Het punt is ook dat 'de wetenschappers' hier een hogere status hebben aangemeten dan wie dan ook. Hun plannen, zoals die van Ark die de boot vol wil hebben om een of andere reden, worden overgenomen en uitgevoerd. De dieren lopen nu al een tijdje rond hier, en nergens ter wereld wordt er zoveel bemoeid met paarden als hier in NL.

Lastig punt, en met die wolven. Ja in Mongolië heeft iedere bromfietser een geweer bij zich als hij door natuurgebied heen moet. Om de Wolf sneller af te zijn.
Wat zouden al die fietsende schoolkindere op de Veluwe bij zich moeten dragen.

Ja, en dat Wolven graag kipjes, konijntjes, geitjes, schaapjes, poezen en andere huisdieren als eerste zal oppeuzelen wordt pas waarheid als men het uit gaat proberen.

We gaan het zien.